New York – Metropolitná opera v New Yorku prichádza v sezóne 2018/2019 so žatvou 25 atraktívnych titulov. O špičkovú interpretačnú úroveň sa postará Yannick Nézet-Séguin, ktorý v septembri 2018 zasadne do kresla nového hudobného riaditeľa Met. Nová sezóna je nabitá slávnymi menami, medzi ktorými nechýbajú Anna Netrebko, Jonas Kaufmann či Plácido Domingo v dvojrole speváka a dirigenta. V nastávajúcej sezóne sa na javisku opery na Manhattane predstavia aj slovenské stálice tenorista Pavol Bršlík, bas Štefan Kocán a český basbarytonista Adam Plachetka. Prvú príležitosť na doskách Met dostanú aj noví debutanti z radov sólistov a majstrov taktovky. Diváci sa môžu tešiť na 4 nové produkcie a na 10 priamych prenosov v rámci populárneho cyklu Live in HD. Opera však otvára brány aj mladým divákom v podobe projektu Met HD Live in Schools. Prináša transmisie operných večerov do amerických škôl.
Yannick Nézet-Séguin na poste hudobného riaditeľa MET
Kanadský dirigent a klavirista Yannick Nézet-Séguin obsadí v septembri 2018 kreslo hudobného riaditeľa Metropolitnej opery v New Yorku. Rodený Montrealčan spolupracuje so slávnou operou v Lincolnovom centre od roku 2009, kedy s dirigentskou taktovkou v ruke debutoval v Bizetovej Carmen. Nézet-Séguin je častým hosťom Metropolitnej opery a generálny riaditeľ divadla Peter Gelb s ním už v roku 2016 počítal ako s nástupcom dlhoročného dirigentského piliera prvej americkej scény Jamesa Levina, čo deklarovala Jennifer Smith z The Wall Street Journal. Operný dom v tlačovej správe z 15. februára 2018 oficiálne afirmoval, že Yannick Nézet-Séguin sa ujme funkcie hudobného riaditeľa Metky už o dve sezóny skôr v septembri 2018. Prevezme plnú umeleckú zodpovednosť za hudobný personál legendárneho operného domu a v jeho agende od sezóny 2020/2021 pribudne až päť nových opier za sezónu.

Yannick Nézet-Séguin
O finančné aspekty nominácie sa postarala Nadácia rodiny Neubauer (The Neubauer Family Foundation). Manželský pár Lerman-Neubauer je spätý s Metropolitnou operou manažérskymi zväzkami i diváckou priazňou (bývalý výkonný riaditeľ spoločnosti Aramark a filantrop Joseph Neubauer je milovníkom operného umenia a jeho manželka pôsobí ako členka výkonného výboru MET). Vďaka daru 15 miliónov dolárov sa vedenie divadla rozhodlo oficiálne premenovať funkciu hudobného riaditeľa Metropolitnej opery na Jeanette Lerman-Neubauer Music Director. Je to prvýkrát v histórii tohto svätostánku opery, kedy pracovná pozícia nosí čestné meno svojho donora.
Sezóna 2018/2019 v MET
Desať prenosov Metropolitan Opera Live in HD
Neubauerovci sú hlavným sponzorom obľúbených živých prenosov z Metropolitan Live in HD, vďaka ktorým si návštevníci európskych kín (vrátane Slovenska) môžu vychutnať podmanivú atmosféru operných večerov na Manhattane. V sezóne 2018/2019 Metropolitná opera naservíruje priaznivcom hudobného divadla bohatú porciu desiatich priamych prenosov. Diváci uvidia v kinách repertoárové trvalky (Bizetova Carmen, Verdiho Aida a La Traviata, Donizettiho Dcéra pluku) i v stredoeurópskych končinách menej frekventované tituly (Samson et Dalila od Saint-Saensa, Pucciniho La Fanciulla del West, Cileova Adriana Lecouvreur, Wagnera Valkýra a Dialógy karmelitánok od Poulenca). Na programe živých transmisií je v sezóne 2018/2019 aj americká premiéra operného hororu od súčasného skladateľa Nica Muhlyho Marnie. O priamych prenosoch z Metropolitnej opery budeme čitateľov Opera Slovakia podrobne informovať v samostatnom článku.
V sezóne 2018/2019 MET uvedie 25 titulov
Taliansky operný svet tradične zastupuje Verdi (Aida, Otello, Falstaff, Rigoletto a v novej sezóne premiérovo La Traviata) a Puccini (Bohéma, Tosca, La Fanciulla del West a Triptych). O esenciu belcanta sa postará Donizetti a jeho Dcéra pluku. Pastózne tóny verizmu sa na javisku Met budú rozliehať aj v nasledujúcej sezóne vďaka novej produkcii Cileovej Adriany Lecouvreur a staronovému Mefistofelovi Arriga Boita. Francúzština zaznie v operách Carmen a Lovci perál Georga Bizeta, ale tiež v novej inscenácii Samsona a Dalily od Camille Saint-Saensa, v Debussyho Pelléovi a Mélisande či v klasickom diele opernej literatúry 20. storočia Dialógy karmelitánok z pera Francisa Poulenca. Čaro Mozartovho klasicizmu na javisko Metropolitnej opery prinesú opery Don Giovanni, La clemenza di Tito a Čarovná flauta. Spoločný večer bude patriť Čajkovského Jolante a Bartókovmu Hradu kniežaťa Modrofúza. Nemeckú hudobnodramatickú poetiku a krásu germánskych mýtov odhalí návštevníkom Met Wagnerova tetralógia Prsteň Nibelungov (Valkýra, Rýnske zlato). Pre divákov, ktorí sa neboja zimomriavok na chrbte, Metropolitná opera pripravila opernú transkripciu hororu od Nica Muhlyho Marnie. Všetky predstavenia divadlo odohrá v blokovom systéme.
Na svoje si príde aj návštevník túžiaci vypočuť si potpourri slávnych árií. Koncert mladých finalistov audícií (predspievaní) v Metropolitnej opere s názvom National Council Auditions Grand Finals Concert ponúkne pod taktovkou Carla Rizziho to najlepšie zo známej i menej známej opernej literatúry.
Od Biblie k hororu
Opera v „Big Apple“ odštartuje sezónu už 24. septembra 2018 s novou inscenáciou Samsona a Dalily z pera noblesného francúzskeho eklektika Camille Saint-Saënsa. Biblický príbeh pretlmočí srbský činoherný režisér debutujúci na doskách Met Darko Tresnjak, držiteľ Tonyho ceny (Tony Award) za réžiu broadwayského muzikálu A Gentleman‚s Guide to Love & Murder. Ako sa mu bude dariť na opernej pôde, uvidíme 20. októbra 2018 aj v kinách v rámci projektu Live in HD. Obsadeniu Samsona a Dalily vojvodí lotyšská mezzosopránová diva Elīna Garanča po boku „biblického Herkula“ Roberta Alagnu. Za dirigentským pultom bude stáť Sir Mark Elder.
19. októbra 2018 Metropolitná opera pripravuje americkú premiéru opery súčasného skladateľa a aranžéra Nica Muhlyho Marnie v réžii Michaela Mayera. Inšpiračným zdrojom diela je rovnomenný román Winstona Grahama z roku 1961, ktorý je predlohou úspešného hororu Alfreda Hitchcocka. V centre príbehu stojí žena-vamp ustavične meniaca svoju identitu. Na pokraji samovraždy čelí vážnej traume z minulosti. O operné pretlmočenie psychologickej drámy o sebadeštrukcii sa postará americká mezzosopranistka Isabel Leonard čoby Marnie, britský barytonista Christopher Maltman sa prevtelí do jej vydieračského manžela Marka Rutlanda a kontratenor Iestyn Davies si zaspieva a zahrá Rutlandovho brata Terryho. V úlohe matky hlavnej hrdinky sa predstaví oceňovaná mezzsopranistka Denyce Graves. Naštudovania partitúry sa zhostí dirigentský debutant na pôde Met Robert Spano. Marnie sa na doskách Metropolitan ocitá po prvý raz vďaka koprodukcii s Anglickou národnou operou (English National Opera), kde mrazivé dielo zaznelo vo svetovej premiére už v roku 2017.

Metropoliná opera New York
Milovníci germánskej mytológie a Gesamtkunstwerku Richarda Wagnera sa aj v nastávajúcej sezóne Met môžu tešiť na legendárny Prsteň Nibelungov v naštudovaní hudobného riaditeľa Parížskej opery Philippa Jordana. Wagnerova tetralógia sa na programe americkej opernej svätyne objaví v troch cykloch od 9. marca 2019. Christine Goerke sa na doskách Metropolitan zmení na pannu-bojovníčku Brünnhildu a v úlohe kráľa bohov Wotana sa vystriedajú Greer Grimsley a Michael Wolle. S partom kráľovnej bohov Fricky si zmeria sily Jamie Barton a hrdinom Siegfiredom bude Andreas Schager. Okrem kompletných cyklov Metropolitná opera uvedie samostatné predstavenia Rýnskeho zlata (14. marec 2019) a Valkýry (25. marca a 25. apríla 2019).
Lukulské hody
A na plagátoch budú aj v nasledujúcej sezóne svietiť veľké mená. 26. september 2018 bude pre fanúšikov ruskej opernej superstar Anny Netrebko sviatkom. Známa sopranistka si oblečie kostým Verdiho Aidy. Obnovená inscenácia Sonje Frisell je stálicou programu Met od roku 1988. Tlačové oddelenie Metropolitnej opery oznamuje, že štafetu po dirigentovi Nicola Luisottim v niektorých predstaveniach Verdiho egyptskej drámy prevezme „večne mladý“ Plácido Domingo. Večer 4. októbra 2018 bude patriť Puccinimu a jeho opernému westernu La fanciulla del West. Do sveta zlatokopov nás vtiahne dramatický tenor Jonasa Kaufmanna a Yusifa Eyvazova. Part Minnie, ktorý Puccini písal na telo Eme Destinnovej, prednesie Eva-Maria Westbroek. Ďalšia sopránová stálica Metky Sondra Radvanovsky prežije 25. októbra 2019 spolu s tenoristom Josephom Callejom osud Pucciniho heroíny Toscy. Toscinu modlitbu vystrieda 30. októbra 2018 zvodná habanera Carmen. Bizetovu operu o Cigánke, ktorá popletie hlavu počestnému vojakovi, Metropolitná opera uvedie v naštudovaní sólistov Clémentiny Margaine, Yonghoona Lee a Roberta Alagnu. 8. novembra 2018 sa na dosky Metropolitan vráti Boitov Mefistofeles (nehral sa od roku 2000). Za režijné nitky bude ťahať Robert Carsen a trojicu hlavných protagonistov stvárnia Christian van Horn, Angela Meade a Michael Fabiano. Pucciniho Triptych prvýkrát zaznel takmer pred 100 rokmi, 14. decembra 1918, práve v Metropolitnej opere. Na javisko najvýznamnejšieho amerického operného domu sa Pucciniho trojlístok Plášť – Sestra Angelika – Gianni Schicchi vráti v novembri 2018 v obnovenej produkcii pod palcom režiséra Jacka O‚Briena. Titulnú barytónovú úlohu Schicchiho si zaspieva Plácido Domingo. Február prinesie čerešničku na torte v podobe vysokých C z hrdla Javiera Camarenu. Populárny Mexičan vystúpi v excelentnom parte Tonia v Donizettiho Dcére pluku. Komické belcanto vystriedajú Verdiho kantilény. Barytonisti Roberto Frontali z Talianska a George Gagnidze z Gruzínska sa pokúsia namaľovať vokálny portrét Verdiho Rigoletta. Kontrovať im bude zhýralý Vojvoda v podaní Frontaliho kompatriota Vittoria Grigola a tenora z americkej Louisiany Briana Hymela. Defilé tenoristov, ktorí budú v nastávajúcej sezóne 2018/2019 hviezdiť v Metropolitnej opere, ozdobí slovenská stálica Pavol Breslik ako Don Ottavio v Donovi Giovannim. O mozartovský šmrnc sa postará aj basbarytón zo susedných Čiech Adam Plachetka v kostýme Leporella. Slovenský vklad do inscenácie Dona Giovanniho v Metropolitnej opere vnesie okrem tenora Bršlíka rodák z dediny Dolné Dubové pri Trnave Štefan Kocán. Jeho sugestívny bas zahrmí z postavy kamenného Komtúra. V sezóne 2018/2019 stretneme Štefana Kocána na doskách Met aj vo Verdiho Rigolettovi, kde stvárni rolu nájomného vraha Sparafucila. Verdiho Aida priniesla v roku 2009 Kocánovi šťastie. Práve v tejto opere zažil svoj „krst ohňom“ ako debutujúci sólista na javisku Met. V monumentálnej produkcii Aidy sa Kocán opäť stane veľkňazom Ramfisom, tentoraz pod magickou taktovkou Plácida Dominga.

Metropolitná opera New York,
foto: Jonathan Tichler
Budú z nich hviezdy alebo len prskavky?
Rady debutujúcich umelcov v sezóne 2018/2019 rozšíria austrálska sopranistka Nicole Car ako Mimì a kanadský barytonista Étienne Dupuis ako Marcello v Pucciniho Bohéme (25. septembra 2018). V tento večer (25. septembra) bude debutantovi patriť aj dirigentský stupienok: v Met sa prvýkrát predstaví americký dirigent James Gaffigan. Kostým Marcella si po Dupuisovi na pôde Met premiérovo oblečie taliansky barytonista Simone Piazzola (29. novembra 2019). V prvej línii pucciniovských barytonálnych debutov stojí Nemec Wolfgang Koch, ktorý sa 25. októbra 2019 stane zločinným policajtom Scarpiom v Tosce. Ruská sopranistka Kristina Mkhitaryan je na programe 23. novembra 2018 ako Lauretta v Pucciniho komédii Gianni Schicchi. Kanadská altistka Marie-Nicole Lemieux bude 15. januára 2019 Geneviévou v impresionistickej lahôdke Pelléas a Mélisanda od Claude Debussyho. Koncom mesiaca (30. januára 2019) dozreje čas na debut známej ruskej sopránovej divy Aidy Garifulliny. Predstaví sa ako Elvira v Mozartovom Donovi Giovannim. S Garifullinou bude javisko veľkej Metky zdieľať ďalší debutujúci sólista. Tenorovú rolu Dona Ottavia stvárni Francúz Stanislas de Barbeyrac. Na wagnerovskom poli zabojujú poľský bas Tomasz Konieczny ako Alberich v Rýnskom zlate (9. marca 2019) a rodáčka z talianskeho Merana s nemeckou precíznosťou v srdci Edith Haller ako Gutruna v Súmraku bohov (27. apríla 2019). Galériu vokálnych debutantov uzatvára Talianka Rosa Feola, ktorá lyrickým sopránom vyspieva lásku a žiaľ krehkej Gildy vo Verdiho magnum opus Rigoletto (26. apríla 2019). Režisér Michael Mayer v inscenácii z roku 2013 zabalil príbeh Rigoletta do efemérneho pozlátka kasín a herní v Las Vegas.
Nastávajúca sezóna ponúkne nové príležitosti aj debutantom s dirigentskou taktovkou: okrem Jamesa Gaffigana a Roberta Spana si svoju osobnú premiéru v americkom opernom superdome oddiriguje Izraelčan Omar Meir Wellber. Pod jeho rukami sa 30. októbra 2018 rozozvučí Bizetova Carmen v dnes už legendárnej produkcii Metropolitnej opery z roku 2009. 14. decembra 2018 bude opera v srdci New Yorku patriť Verdiho Otellovi. Tragický Shakespeare vo Verdiho hudbe je na programe Met od roku 2015 a netrpezlivo čaká na debutujúceho venezuelského dirigenta Gustava Dudamela. Verdiho posledné javiskové dielo Falstaff 22. februára 2019 ožije pod taktovkou ďalšieho dirigentského nováčika na pôde Met Richarda Farnesa z Veľkej Británie. Závan maďarského temperamentu prinesie do Metropolitnej opery dirigent Hernik Nánási, ktorý bude 24. januára 2019 viesť dvojpredstavenie jednoaktoviek Jolanta od Piotra Iľjiča Čajkovského a Hrad kniežaťa Modrofúza z pera maďarského skladateľa Bélu Bartóka. O necelý týždeň nato Nánási odovzdá taktovku Nemcovi Corneliovi Meisterovi, ktorý sa predstaví ako dirigent Mozartovho Dona Giovanniho (30. januára 2019). Za zmienku stojí aj debut amerického choreografa Lorina Latarra. Svoje umenie odprezentuje v novej produkcii Verdiho Traviaty, ktorá bude žiariť na programe Met v predvianočnom New Yorku 4. decembra 2019.
Divadlo a divák v symbióze
Silvester 2018 v Metropolitnej opere nebude patriť len zábave, ale aj slzám legendárnej herečky Adriany Lecouvreur. Hlavnú hrdinku veristickej opery od Francesca Cileu bude kreovať svetoznáma Anna Netrebko, jej Mauriziom bude tenorista poľského pôvodu Piotr Beczala. Dejiskom novej produkcie Cileovej drámy na pôde Met bude replika barokového divadla. Na konci roka si radi dávame predsavzatia, bilancujeme a štartujeme nové začiatky. Pre Metropolitnú operu je novým začiatkom každé predstavenie, ktorého signum laudis je interpretačná kvalita, aplauz a divácka priazeň.
Met HD Live in Schools
Edukáciu mladého diváka tradične zastrešuje projekt Metropolitnej opery Met HD Live in Schools. Už dvanástu sezónu prináša živé prenosy žiakom a učiteľom priamo do škôl a otvára im brány do zázračného sveta hudobného divadla. Podľa filozofie newyorskej Met je chrbtovou kosťou opernej produkcie synergia (tvorivá spolupráca) bytostí na javisku a v diváckom úli.

The Met’s HD Live in Schools,
foto: Jenny Gorman
V sezóne 2018/2019 bude Metropolitná opera spolupracovať so 48 školskými okresmi po celej Amerike. Učitelia majú k dispozícii programových sprievodcov, ktorí korešpondujú a harmonizujú s učebnými osnovami. Špeciálne bulletiny sú určené na prípravu žiakov pred premietaním operných inscenácií z Met v školách. Operný dom na Manhattane v rámci špeciálneho vzdelávacieho programu ponúka študentom možnosť nahliadnuť priamo do tvorivej kuchyne divadelného mikrosveta: mladí ľudia sa učia, ako sa vyrábajú kostýmy a dekorácie, stretávajú sa s umelcami a diskutujú o večeroch v opere. Vzdelávací program im otvára dvere do zákulisia a pomocou tvorivých dielní v nich rozvíja estetické hodnoty a vzťah k hudobnodramatickému umeniu. Realizácia edukačného programu Metropolitnej opery je možná vďaka kooperácii divadla s Ministerstvom kultúry štátu New York. Komenského schola ludus (škola hrou) prináša v Amerike bohaté plody.
Pripravila: Lucia Laudoniu
video
Ak vás tento článok zaujal a chceli by ste byť informovaní o novinkách na webe Opera Slovakia, prihláste sa na odber pravidelného týždenného newslettera.
[wysija_form id=“1″]