Metropolitná opera v New Yorku opäť otvorila novú sezónu

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pandémia koronavírusu náhle prinútila Metropolitnú operu v New Yorku zatvoriť svoje brány v marci 2020. Nová sezóna 2021/2022 sa v New Yorku začala v pondelok 27. septembra 2021. Otváracím predstavením bola premiéra opery Terencea Blancharda Fire Shut Up in My Bones. Metropolitná opera v novej sezóne ponúkne viac ako 20 operných titulov a niekoľko koncertov. Na jej javisku bude debutovať aj slovenský spevák Peter Kellner.

Otváracia noc bola z viacerých uhlov pohľadu nezabudnuteľná

Od prerušenia činnosti kvôli pandémii pred 18 mesiacmi Metropolitná opera odohrala svoje prvé operné predstavenie a zároveň prvýkrát vo svojej 138-ročnej histórii predstavila operu afroamerického skladateľa. Terence Blanchard je americký trubkár a skladateľ, autor množstva kompozícií vrátane filmovej hudby. Je držiteľom viacerých ocenení, medzi ktorými nechýba napríklad niekoľko prestížnych cien Grammy. Autorkou libreta je americká filmová režisérka Kasi Lemmons. Metropolitná opera plánovala premiéru diela v roku 2019, jej uvedenie však prekazila pandémia koronavírusu.

Skladateľ opery ,,Fire Shut Up in My Bones“, Terence Blanchard s rodinou pred otváracím predstavením v MET, 2021, foto: Jonathan Tichler/MET

Príbeh opery Fire Shut Up in My Bones (Zhasol oheň v mojich kostiach) je založený na spomienkach Charlesa Blowa, publicistu denníka The New York Times z obdobia, keď ako Afroameričan na juhu USA zažíval prechod od detstva k plnoletosti, pričom zápasil s rasizmom i traumou spôsobenou sexuálnym obťažovaním, ktoré na ňom páchal jeho vlastný bratranec. Vyrovnával sa aj so svojím neustále sa hromadiacim vnútorným hnevom. Na pozadí príbehu sa dielo zaoberá aj myšlienkami sexuálnej identity a mužnosti.

Svetová premiéra tejto opery sa konala v Saint Louis v roku 2019, kde uviedli aj prvú Blanchardovu operu Champion (2013).

T. Blanchard: Fire Shut Up in My Bones, Metropolitná opera New York, 2021, foto: Ken Howard/Met
T. Blanchard: Fire Shut Up in My Bones, Metropolitná opera New York, 2021, Terence Blanchard a účinkujúci, klaňačka po premiére, foto: Jonathan Tichler/MET

Postavu Charlesa v rôznych životných fázach stvárnili dvaja speváci. Barytonista Will Liverman ho predstavil ako vysokoškoláka a jeho 7-ročné ja (Charles-Baby) interpretoval Walter Russell III (chlapčenský soprán). Tento princíp zasahuje do opery veľmi hlboko, o čom svedčí aj vytvorenie ženskej postavy zahŕňajúcej tri roly: Gretu, prejavujúcu milostný záujem o Charlesa, a sily Osudu a Osamelosti stelesňujúce vlastnosti, ktoré Charlesa prenasledujú. V tejto „trojrole“ zaznieva žiarivý sopránový hlas Angel Blue. Sopranistka Latonia Moore stvárnila hlavnú ženskú postavu, Charlesovu matku Billie.

Pod hudobné naštudovanie novej inscenácie sa podpísal hudobný riaditeľ Met Yannick Nézet-Seguin, ktorý sa bude za dirigentským pultom alternovať s Kazemom Abdullahom. Inscenáciu diela pripravila dvojica James Robinson a Camille A. Brown.

Pred otváracím predstavením sezóny odohral orchester Met pod taktovkou svojho šéfa americkú hymnu.

Priamy prenos Blanchardovej opery Fire Shut Up in My Bones z Metropolitnej opery New York na Times Square New York , 2021, foto: Jonathan Tichler/MET

V rámci 15-ročnej tradície sa otváracie predstavenie „Opening Night“ bezplatne vysielalo naživo na veľkoplošných obrazovkách na newyorskom Times Square, kde bolo pripravených až 2000 miest. Na rozdiel od 3600 miestnej sály Lincolnovho centra, kde platia prísne protipandemické pravidlá a vstup je povolený len pre plne zaočkovaných, sa na Times Square doklad o očkovaní alebo testovaní nevyžadoval. Prekrytie dýchacích ciest organizátori odporúčali každému, kto sa chcel zúčastniť.

Po prvýkrát mohli diváci bezplatne sledovať priamy prenos „Opening Night“ aj pod holým nebom v Marcus Garvey Park v newyorskej štvrti Harlem, kde si predstavenie mohlo pozrieť asi 1700 divákov. Pred prenosom sa tu uskutočnila aj diskusia s autorom diela a libretistkou. Na vstup do areálu boli účastníci povinní preukázať sa buď dokladom o úplnom očkovaní, alebo negatívnym PCR testom a predložiť preukaz totožnosti s fotografiou. Pri vstupe sa vyžadovalo prekrytie dýchacích ciest počas celého večera.

Priamy prenos Blanchardovej opery Fire Shut Up in My Bones z Metropolitnej opery New York na Marcus Garvey Park New York, 2021, foto: Jonathan Tichler/MET

Zvukový stream z otváracieho predstavenia „Opening Night“ vysielalo naživo Rádio Metropolitnej opery na stanici SiriusXM, ako aj webová stránka Met.

Met v aktuálnej sezóne uvedie osem predstavení tejto inscenácie, pričom posledné sa bude v sobotu popoludní 23. októbra naživo prenášať v rámci projektu The Met: Live in HD. Diváci si budú môcť predstavenie pozrieť v kinách po celom svete.

„Nadšené ovácie na záver pozdravili Blancharda, jazzového trubkára, ktorý je známy predovšetkým svojim prínosom vo filmoch režiséra Spika Leeho, a Kasi Lemmons, spisovateľku, režisérku a herečku, ktorá sa týmto stala prvou libretistkou tmavej pleti, ktorej text odznel na doskách Metropolitnej opery. Bolo vzrušujúce vidieť, ako ich z javiska povzbudzuje obsadenie účinkujúcich väčšinou tmavej pleti, vrátane zboru a tanečného súboru, ako aj publikum s pozoruhodne väčším počtom farebných ľudí, než je to bežné pri otváraní sezóny v Met.“ (Anthony Tommasini, NY Times, 28. 9. 2021)

Ako uviedol generálny riaditeľ Metropolitnej opery Peter Gelb, na predstavenia je povolený vstup len pre zaočkovaných divákov a zaočkovaní sú aj všetci zamestnanci divadla, ktorých má MET-ka cca 3000.

Diváci na predstavení Blanchardovej opery Fire Shut Up in My Bones v hľadisku Metropolitnej opery New York, 2021, foto: Richard Termine/MET

Tituly sezóny

Metropolitná opera v tejto sezóne uvedie vyše 20 operných titulov: Akhnaten (P. Glass), Ariadna na Naxe, Bohéma, Boris Godunov, Popoluška (J. Massenet), Don Carlos (nová inscenácia), Elektra, Eugen Onegin, Eurydice (Matthew Aucoin, nová inscenácia), Fire Shut Up in My Bones (nová inscenácia), Hamlet (Brett Dean, nová inscenácia), Lucia di Lammermoor (nová inscenácia), Madama Butterfly, Čarovná flauta, Majstri speváci norimberskí, Figarova svadba, Porgy a Bess (nahrávka tejto inscenácie získala prestížnu cenu Grammy za rok 2021 v kategórii Najlepšia operná nahrávka), Osud zhýralca, Rigoletto (nová inscenácia), Rodelinda (G. F. Händel), Tosca Turandot. Na programe je aj recitál Sonye Yonchevy či Verdiho Requiem.

V Pucciniho Bohéme sa po prvýkrát na javisku Met predstaví slovenský operný spevák Peter Kellner, v súčasnosti sólista Viedenskej štátnej opery (stvárni postavu Collina). Podľa zverejnených informácii to bude v tejto sezóne zrejme jediný Slovák účinkujúci v Met.

Aj v tejto sezóne Metropolitná odvysiela desať titulov v rámci projektu The Met: Live in HD do kín celého sveta vrátane Slovenska (Divadlo Aréna Bratislava, Dom umenia Piešťany, 3D multikino GAC Liptovský Mikuláš). Diváci si prostredníctvom plátna budú môcť pozrieť tieto tituly: Boris Godunov, Fire Shut Up in My Bones, Eurydice, Cinderella, Rigoletto, Ariadna na Naxe, Don Carlos, Turandot, Lucia di Lammermoor Hamlet.

Metropolitná opera New York, foto: internet

Ako uvádza The New York Times, Metropolitná opera po tom, čo ju pandémia prinútila ukončiť činnosť (divadla bolo zatvorené po prvý raz vo svojej takmer 140-ročnej histórii), prišla o príjmy okolo 150 miliónov dolárov. To ju zároveň prinútilo prepustiť väčšinu svojich zamestnancov. V tejto súvislosti sú na stole opäť naliehavé otázky, ako opera dokáže v týchto časoch prežiť.

Prečítajte si tiež:
Metropolitná opera v New Yorku zrušila celú sezónu 2020/2021

Počas zatvorenia Metropolitná opera bezplatne vysielala záznamy predstavení prostredníctvom svojej webstránky. Newyorský operný dom si týmto spôsobom udržiaval spojenie s globálnym publikom. Vysoká sledovanosť svedčila o oddanosti verejnosti MET-ke. Za 16 mesiacov streamy predstavení zaznamenali 21,2 milióna zobrazení v 152 krajinách sveta (vrátane Slovenska, prístup k nim umožnil aj web Opera Slovakia) s priemerom 50 000 zobrazení denne. Projekcie zahŕňali 112 operných diel z viac ako 40-ročnej histórie Metropolitnej opery a prezentovali viac ako 300 rokov histórie opery.

V produkciách mohli diváci vidieť nezabudnuteľné operné legendy ako aj súčasnú svetovú špičku vrátane slovenských operných spevákov Sergeja Kopčáka, Štefana Kocána či Vladimíra Chmela. Počas lockdownu MET-ka priebežne uvádzala aj online koncerty či zaujímavé diskusie (záznamy diskusií sú dostupné na youtubovom kanáli MET).

Pripravila: Elena Fedorková

zdroj: MET, TS, agentúrne správy, internet

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

spravodajkyňa, New York

Zanechajte komentár