Mimoriadny adventný koncert so Slávkou Zámečníkovou v bratislavskej Redute

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Prešiel rok a napriek protipandemickým opatreniam sa v nedeľu 13. decembra 2020 podarilo v Slovenskej filharmónii pripraviť ďalší, tretí adventný koncert Speváckeho zboru Lúčnica, Slovenského komorného orchestra a s prestížnym hosťom – Slávkou Zámečníkovou, sólistkou Viedenskej štátnej opery.

Jeho organizátorom bola Slovenská filharmónia, zvolený program podčiarkol duchovnú podstatu adventu – prípravy na vianočné sviatky. Organizátori sa vrátili k vlaňajšiemu úspešnému projektu Umeleckého súboru Lúčnica a agentúry KAPOS – dielu Johna Ruttera, ktoré vtedy odznelo v slovenskej premiére a aj tento rok sa obecenstvu veľmi páčilo.

Celý program bol pretkaný dielami, viažucimi sa obsahom alebo názvom na biblické texty Ave Maria Magnificat. Pripomínam, že ide o známe príbehy, ktoré súvisia s časom po Zvestovaní, keď sa Panna Mária dozvedá, že sa stane matkou Božieho syna a navštívi ju Alžbeta, očakávajúca narodenie Jána Krstiteľa. Prihovára sa jej slávnym Ave Maria a Mária jej odpovedá chválospevom Velebí duša moja Pána – Magnificat. Príbeh chválospevu zachytáva Evanjelium sv. Lukáša.

Spevácky zbor Lúčnica, 2020, foto: Peter Brenkus/SF

Koncert začal transkripciou klavírneho Prelúdia č. 1 C dur, BWV 846 Johanna Sebastiana Bacha pre harfu v podaní sólovej harfistky Slovenskej filharmónie Kataríny Turnerovej, ktoré plynule prešlo do verzie tohto prelúdia s komorným sláčikovým orchestrom – Meditácia a Prelúdium č. 1 C dur, BWV 846 Johanna Sebastiana Bacha a Charlesa Gounoda, známej tiež ako Ave Maria. Premyslený, dôstojný výber, bezchybne umelecky stvárnený sólistkou a profesionálne podčiarknutý jemnosťou, takmer šepotom sláčikov skúsených komorných hráčov Slovenského komorného orchestra pod vedením Ewalda Danela.

Potom nastúpila na pódium Slávka Zámečníková, sopranistka, ktorá v septembri tohto roka začala písať novú významnú éru vo vlastnej kariére, ale v širšom kontexte aj v dejinách slovenského operného spevu, a to na pódiu prestížnej Viedenskej štátnej opery. A naladená na adventnú vlnu predniesla s orchestrom dve diela – Ave Mariu, D. 839 Franza Schuberta a Ave Mariu in B Mikuláša Schneidera-Trnavského.

V jej vysoko profesionálnom podaní vyznela hlavne melodická jednoduchosť a vrúcnosť oboch diel. A hoci Schubertova Ave Maria iba načrtáva súvis s Bibliou v názve, vznikla totiž na texty Sira Waltera Scotta, je vnímaná ako oslava Panny Márie. Napĺňa ma radosťou, že sa majstrovi Schneiderovi-Trnavskému dostala veľká česť figurovať v tesnej blízkosti rakúskeho majstra piesne. A právom. Jeho diela sú čoraz viac prítomné na pódiách a na zvukové nosiče zaznamenávané najpoprednejšími spevákmi Slovenska. Je to výsledkom desiatky rokov trvajúcej bádateľskej práce muzikológov a organizátorov Medzinárodnej speváckej súťaže, nesúcej meno skladateľa, ktorej je Slávka Zámečníková laureátkou z roku 2017.

Slávka Zámečníková, Ewald Danel, Slovenský komorný orchester, 2020, foto: Peter Brenkus/SF

Mladá umelkyňa žne úspechy na významných medzinárodných súťažiach a operných a koncertných pódiách a slúži jej ku cti, že je otvorená spolupráci so slovenskými organizátormi koncertov. Tretí adventný koncert je toho priamym dôkazom. Pripomínam, že stála aj na javisku Slovenského národného divadla, kde hosťovala na festivale Eurokontext v postave Sophie Massenetovho Werthera inscenácie pražského Národného divadla.

Jadrom adventného koncertu v bratislavskej Redute bolo dielo Magnificat od anglického skladateľa 20. storočia Johna Ruttera (1945). Dielo pre ženský hlas, zbor a orchester odznelo premiérovo pred 30 rokmi v Carnegie Hall v New Yorku. Vychádza z pôvodných latinských textov Evanjelia sv. Lukáša, pretkaných vsuvkami z anonymnej anglickej básne oslavujúcej Máriu Of a Rose, a lovely Rose a prvkami latinsko-americkej hudby. Kompozične je eklektické, ale v období adventu má zvláštne čaro osloviť publikum svojou živosťou, bujarosťou, ale aj istou ľahkosťou a melodickou zaujímavosťou.

Slávka Zámečníková, Slovenský komorný orchester, 2020, foto: Peter Brenkus/SF

Aj tento rok spievala Slávka Zámečníková sóla v troch častiach 7-časťového diela – Et misericordia (milosrdenstvo)Esurientes (hladných nakŕmil dobrotami) a v záverečnej, výrazovo silnej Gloria Patri (Sláva Otcu). Jej sugestívny prejav bol zvnútornený, žiaden lacný efekt, ale krásne spievanie. A ako vlani, zároveň ostala v úzadí, pokorná, čím zvýraznila duchovný rozmer večera. Podobné, jemné gesto tejto umelkyne som si všimla pri úvodných skladbách, kde bola sólistkou Katarína Turnerová – postavila sa na jej úroveň a spoločne sa klaňali – veľmi dôležité hodnotové gesto tejto mladej dámy. Pohladenie sólistky Turnerovej za jej výkon prišlo z takejto vzácnej umeleckej dielne…

Časť publika prišla práve kvôli tejto skladbe, Umeleckému zboru Lúčnica a, samozrejme, hviezde operného neba Slávke Zámečníkovej. Tlieskanie medzi časťami skladby bolo spontánnym ohodnotením zážitku a umelcom asi nevadilo. Kládla som si otázku, či by umnejšie naznačenie, že skladba nekončí, zo strany Ewalda Danela (ráznejším zdvihnutím ruky, bez klaňania) nepomohlo…

Vystúpenie Slávky Zámečníkovej bolo špičkové a svojím prejavom podčiarkla serióznosť programu. Je profesionálkou medzinárodného rangu a nedala sa vyrušiť ničím. Jej krásny, trblietavý soprán sa skvel v neľahkých legátach a melodické oblúky sme si mohli vychutnať aj v nádhernom, na advent i do programu perfektne zapadajúcom prídavku od Wolfganga Amadea Mozarta Ladaute Dominum, KV 339.

Slávka Zámečníková, Ewald Danel, Slovenský komorný orchester, Spevácky zbor Lúčnica, 2020, foto: Peter Brenkus/SF

Rutter by pri nesprávnom narábaní ľahko skĺzol do populáru. Takmer sa tak stalo na záver, keď sa umelecký vedúci Ewald Danel rozhodol zopakovať úvodnú, takmer 8 minút trvajúcu prvú časť Rutterovho diela Magnificat anima mea s tým, že Slávka Zámečníková sedela na pódiu (v tej časti však sólo nemala). Po hodinovom koncerte bez pauzy s hviezdnou sólistkou mohol koncert ováciami skončiť alebo dať priestor hoci kratučkej piesni Schneidera-Trnavského ako pri nedávnom recitáli umelkyne na Bratislavských hudobných slávnostiach.

Umelecký vedúci Ewald Danel pripravil vlaňajší koncert pre dirigenta Waltera Attanasiho (pozn. red.: v produkcii agentúry Kapos), tento rok si ho s nadšením užil sám. Spevácky zbor Lúčnice pripravila zbormajsterka Elena Matušová a ja s potešením konštatujem jeho umeleckú úroveň, hlavne sopránov. Známe tváre zo Slovenského filharmonického zboru posilňujú úroveň tradične kvalitného telesa. Slovenský komorný orchester si tak pripísal k svojím duchovným koncertom ďalšiu umeleckú medailu, keď sa spoločne s hosťami postaral o hodnotný zážitok pre nadšené publikum v sále a cez stream pre ďalšie stovky poslucháčov.

(Poznámka na záver – ostáva na zváženie usmernenie fotografa, ktorý vyrušoval vo vládnej lóži, aj dole v sieni, či publika ohľadom natáčania na mobil počas koncertu…)

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 13. 12. 2020

Tretí adventný koncert
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
13. decembra 2020

Slovenský komorný orchester
Ewald Danel
, umelecký vedúci, husle, dirigent
Spevácky zbor Lúčnica
Elena Matušová, zbormajsterka
Slávka Zámečníková, soprán

Johann Sebastian Bach / Charles Gounod: Meditácia na Prelúdium č. 1 C dur, BWV 846
Franz Schubert: Ave Maria, D. 839
Mikuláš Schneider-Trnavský: Ave Maria in B
John Rutter: Magnificat pre soprán, miešaný zbor a komorný orchester

www.filharmonia.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Viera Polakovičová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku