Moritzburg Festival 2022 – komorná hudba na najvyššej úrovni

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Od 6. do 21. augusta 2022 sa len 20 kilometrov od Drážďan na zámku Moritzburg stretnú všetci, pre ktorých je komorná hudba niečím osobným, intímnym, mimoriadnym – interpreti i poslucháči. Už po tridsiaty raz tu znie výber z tých najvyberanejších komorných kompozícií v interpretácii známych hudobníkov s inštrumentalistami, ktorí na umeleckú dráhu práve vstupujú. V Moritzburgu sa stretávajú umelci doslova zo všetkých kútov sveta a ich spoločným menovateľom je radosť z hudby.

Letné mesiace ponúkajú hudbymilovnému publiku celý rad zaujímavých festivalov. Uveďme napríklad Salzburger, Bayreuther či Bregenzer Festspiele, operné produkcie vo Verone či v Pesare. Ich tradícia čiastočne siaha hlboko do minulého storočia. Festivalov sa však každé leto uskutoční oveľa viac.

Kto sa rozpamätá na koprodukčný česko-nemecký rozprávkový film Tri oriešky pre Popolušku v hlavnej úlohe s českou herečkou Libušou Šafránkovou a hudbou Karla Svobodu, vybaví sa mu azda aj dejisko nakrúcania filmu – pôsobivý barokový poľovnícky zámok Moritzburg. Stal sa pútnickým miestom pre fanúšikov Popolušky, sú tu vystavené filmové rekvizity.

Zámok Moritzburg, Moritzburg Festival, 2022, foto: Oliver Killig

Kým stratená Popoluškina črievička je už dlhé roky predmetom medzinárodného záujmu, posledné roky k nej pribudla ďalšia kategória obdivovateľov. Sú nimi zasvätení milovníci a znalci komornej hudby, ktorí okrem účinkujúcich umelcov zámku každoročne vdychujú novú dimenziu dejiska hudobného umenia, ktoré žije stáročia medzi ľuďmi a nepotrebuje veľkoplošné reklamy. Charakter festivalu je osobný, subtílny, intímny. A predsa veľkolepý!

Idea založenia letného festivalu v Moritzburgu vznikla pred tridsiatimi rokmi u bratov huslistu Kaia a violončelistu Jana Voglerovcov. Obaja boli vtedy koncertnými majstrami Sächsische Staatskapelle Dresden, špičkového orchestra so sídlom v Semperovej opere. Jan Vogler, zároveň intendant Drážďanských hudobných slávností, je dnes ako festivalový umelecký vedúci v Moritzburgu doslovnou dušou tohto podujatia. Nielenže žije s každým interpretom a jeho vystúpením, ale aj sám vstupuje na pódiu so svojím skvostným Stradivariho nástrojom z roku 1707 a obohacuje tak festivalové dianie. Jan Vogler, žijúci v Drážďanoch a New Yorku, disponuje vzácnymi osobnými kontaktami na hudobníkov, ale i na prípadných sponzorov a ďalšie osobnosti verejného života. To všetko patrí k patchworku, ktorý hudobný festival vytvára.

Okrem založenia festivalu, na ktorom sa od začiatku podieľajú renomovaní muzikanti z oblasti komornej hudby, vznikla neskôr, v roku 2006, myšlienka vzniku takzvanej Moritzburg Festival Akademie. Jej zmyslom je aktívne podporovať nastupujúci dorast komornej hudby, naštudovať s nimi orchestrálny repertoár i diela komornej hudby. Hlavným zámerom je pomôcť im zaradiť sa do hudobnej praxe.

Po koncerte Moritzburg Festival Akademie, 2022, foto: Oliver Killig

V tomto roku o účasť požiadalo okolo štyristo mladých umelcov! Medzinárodná jury z nich vybrala 39 z trinástich nástrojových skupín. V zozname šťastlivcov z dvadsiatich krajín (o. i. z Nórska, Mongolska, Rakúska, USA, Švajčiarska, Talianska, Nemecka, Japonska, Číny, Portugalska a Venezuely) nie je žiaden mladý umelec zo Slovenska. Pritom účasť na festivale je nepochybne zaujímavá aj preto, že ju umožňuje aj štipendium. Dnes vieme, že finančné dispozície mladého umelca sú okrem talentu a nadšenia veľmi dôležitým predpokladom úspechu. Za takúto veľkorysú podporu akademikom prichádzajúcim do Moritzburgu patrí vďaka mnohým privátnym mentorom a dobrodincom.

Tohtoročný jubilejný 30. ročník festivalu v Moritzburgu sa uskutočňuje po dvojročnom minimálnom vydaní poznačenom pandémiou. Koncertné siene a festivaly bojujú všade s poklesom záujmu publika, za každého návštevníka sú usporiadatelia vďační.

Do nádherného zámockého areálu, ku ktorému patria aj jazerá, pricestovali medzičasom okrem mladej generácie aj etablovaní umelci, ktorí kedysi sami patrili k dorastu festivalu. Na zadnom nádvorí, na zámockej terase usporiadatelia pripravili koncertnú mušľu a približne 400 stoličiek pre publikum. Zdá sa, že presun koncertov z interiéru na otvorené nádvorie, aby sa vlani vôbec mohli uskutočniť, bolo vydareným nápadom z núdze a má aj dnes svoje opodstatnenie.

Atmosféra večera 6. augusta, v deň otvorenia festivalu, bola plná emócií. Po prístupových cestách k zámku i po zámockom schodišti, kde Popoluška stratila črievičku, prúdilo publikum. Čoskoro mal každý v rukách čašu regionálneho vína, nálada bola povznesená, slávnostná. V krátkej uvítacej reči Jan Vogler poďakoval publiku za vernosť.

Jan Vogler, Moritzburg Festival, 2022, foto: Oliver Killig

Auditórium bolo obsadené do poslednej stoličky! Vo vlahom letnom večere sa sivé husi a biele labute ukladali k spánku, na oblohe ani jeden obláčik, slnko vysielalo svoje posledné lúče k pozláteným zámockým vežičkám a na nehybnú vodnú hladinu jazier. Obrovská prírodná koncertná sieň naraz stíchla. Bolo to iné ticho ako ticho koncertnej siene. Aj paralelné zakrákanie vrany s prvými tónmi Dvořákovho tria „Dumky“ k nemu patrilo. Jedinečnosť obrazov a zvukov prírody vystriedalo vysoké interpretačné niveau. Rozprestieralo sa postupne v tomto prostredí sálajúcom harmóniou ako práve na krosnách vznikajúci hudobný koberec.

Ikonické Dvořákovo Klavírne trio „Dumky“, ktoré od jeho vzniku milujú interpreti i publikum, zaznelo na úvod festivalu v interpretácii klaviristky s mimoriadnymi umeleckými danosťami a schopnosťami Tiffany Poon, pochádzajúcej z Honkongu, amerického huslistu Chada Hoopesa, niekdajšieho víťaza Medzinárodnej súťaže Yehudiho Menuhina a violončelistu Jana Voglera. Interpretácia mala v sebe všetky nuansy, ktoré toto dielo robia tak zvláštne zádumčivým a vláčnym. Šesťčasťová komorná skladba, znejúca v prevažne baladickej nálade má slovanský, ba dokonca ukrajinský kolorit. Ruka v ruke so zádumčivosťou či baladickosťou, ktoré v diele dominujú, prevažovali u interpretov v rýchlejších častiach evidentné momenty šťastia z možnosti opäť spolu muzicírovať a podieľať sa i na momentoch šťastia u obecenstva.

Moritzburg Festival, 2022, Chad Hoopes, Tiffany Poon, Jan Vogler, foto: Oliver Killig

S veľkým porozumením sa u publika stretlo ďalšie dielo, neskoromantická Serenáda pre sláčikové trio C dur, op. 10 bratislavského rodáka Ernsta von Dohnányiho. Medzi sláčikovými triami patrí toto dielo k majstrovským kusom, i keď na pódiách zaznieva zriedka. Táto hudba, ktorá vznikla v roku 1902, nahradila iné mimoriadne dielo, Sláčikové trio, op. 45 Arnolda Schönberga, skladateľov produkt strachu. Ochorenie jedného z interpretov si vynútilo zmenu programu. Excelentní interpreti Nathan Meltzer (husle), Sindy Mohamed (viola) a Bruno Philippe (violončelo, okrem iného aj držiteľ hlavnej ceny festivalu Allegretto Žilina 2018), si vyslúžili obrovský úspech hlavne za mimoriadne pôsobivú časť Scherzo. Bola to aj vizitka nadštandardnej úrovne poslucháčov festivalu.

Zreteľne artikulované a s veľkou porciou vášne zahrané Klavírne kvinteto Es dur, op. 44 Roberta Schumanna tvorilo záver umeleckého večera. Klavírny part skladateľ pristrihol na schopnosti svojej manželky, vynikajúcej klaviristky Clary. Preslávilo sa smútočným pochodom druhej časti In Modo d‘una Marcia: Un poco largamente. Vo finálnej dvojitej fúge sa prejavilo neobyčajné umenie týchto piatich muzikantov: Andrea Lucchesini (klavír), Karen Gomyo a Chad Hoopes (husle), Sindy Mohamed (viola) a Bruno Philippe (violončelo). Od tónu k tónu a od frázy k fráze stupňovali svoju hudobnú nástojčivosť a podmaňujúcu muzikalitu. Do hlbokej noci padal neutíchajúci potlesk, publikum začalo odchádzať až po niekoľkých pomyselných oponách.

Moritzburg Festival, 2022, Nathan Meltzer, Sindy Mohamed, Bruno Philippe, foto: Oliver Killig

Festival má pred sebou ešte celý rad koncertov. Jeden z mimoriadnych bude vo Frauenkirche v Drážďanoch, na ktorom v Brahmsovom Husľovom koncerte ako sólistka vystúpi vizionárska umelkyňa, huslistka Midori pri príležitosti svojej 40-ročnej koncertnej činnosti.

Ďalšie koncerty zaznejú na zámockej terase v Moritzburgu, v zámockom parku Proschwitz i v evanjelickom kostole v Moritzburgu. Odznejú komorné diela Luigiho Cherubiniho, Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadea Mozarta, Roberta Schumanna, Ludwiga van Beethovena, Antonína Dvořáka, Richarda Straussa, Fanny Hensel, Mauricea Ravela, P. I. Čajkovského, Johannesa Brahmsa, Césara Franka, Gioachina Rossiniho, Camilla Saint-Saёnsa, Antona Arenskeho, Alexandra Glazunova, Sergeja Rachmaninova, Eugèna Ysaÿa, Bohuslava Martinů, Dmitrija Šostakoviča, Fritza Kreislera, Alfreda Schnittkeho, Pierra Bouleza i súčasníčky, Američanky Hannah Ishizaki. Festival 21. augusta tradične uzavrie geniálne Sláčikové okteto Es dur op. 20 16-ročného Felixa Mendelssohna-Bartholdyho.

Autor: Agata Schindler

písané z koncertu 6. 8. 2022

Moritzburg Festival
otvárací koncert, 6. august 2022
Zámocká terasa

Antonín Dvořák: Klavírne trio č. 4 e mol op. 90 „Dumky“
Tiffany Poon, klavír
Chad Hoopes, husle
Jan Vogler, violončelo
Ernest von Dohnányi: Serenáda pre sláčikové trio C dur op. 10
Nathan Meltzer, husle
Sindy Mohamed, viola
Bruno Philippe, violončelo
Robert Schumann: Klavírne kvinteto Es dur op. 44
Andrea Lucchesini, klavír
Karen Gomyo, husle
Chad Hoopes, husle
Sindy Mohamed, viola
Bruno Philippe, violončelo

www.moritzburgfestival.de

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár