Musica aeterna otvorila festival Dni starej hudby 2021

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V poradí 24. ročník tohto jedinečného podujatia sa uskutočňuje v dňoch 15. júna – 5. júla 2021. Od prvého ročníka festivalu Dni starej hudby ubehlo 25 rokov. Presne toľko rokov ubehlo odvtedy, ako sa podarilo zaradiť koncert súboru Musica aeterna do rámca celoročnej prehliadky slovenského umenia a kultúry vo Francúzsku Présences slovaques en France/Podoby Slovenska vo Francúzsku na nádvorí Sorbonny v 4. parížskom obvode. Bol to pre Francúzov nezabudnuteľný zážitok, o ktorom rozprávajú dodnes.

Zažiť súbor Musica aeterna, ktorého zrod som ako študentka a priateľka Hansiho Albrechta sledovala celkom zblízka v bratislavskom Dome na Kapitulskej, bolo pre mňa osobne veľkým zážitkom. A verné publikum jasalo. Nedá mi nepripomenúť, že Musica aeterna bola jedným z najväčších vývozných artiklov našej hudobnej kultúry a po založení Centra barokovej hudby vo Versailles jej rezidenčným súborom.

Musica aeterna, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Moja hrdosť na súbor bola oprávnená v krajine, ktorá pestovala starú hudbu na najvyššej úrovni a ktorá aj do Bratislavy poslala ako prvého riaditeľa Francúzskeho inštitútu v Bratislave špecialistu na starú hudbu Luca Bouniola-Lafonta, neskôr riaditeľa prestížneho súboru starej hudby Les arts florissants v Paríži a o roky neskôr ďalšieho nadšenca starej hudby Didiera Talpaina, ktorému vďačíme za pevné väzby so slovenskými partnermi aj uvedenie opery Mathilde de Guise J. N. Hummela.

Za roky pôsobenia v Európe som zažila rad vysoko kvalitných podujatí zameraných na starú hudbu v historicky informovanej interpretácii na dobových nástrojoch. Presne v takých kontextoch sa ocitával súbor Musica aeterna počas 48 rokov svojej existencie. Koncert Hudba z Drážďan v Malej sále Slovenskej filharmónie v utorok 15. júna 2021 sa môže pokojne zaradiť do radu takýchto hudobných skvostov na svetovej úrovni. Konal sa v spolupráci Hudobného centra, Centra starej hudby a Slovenskej filharmónie.

Prečítajte si tiež:
Dni starej hudby 2021. Ludwig van Beethoven v súvislostiach času a priestoru

Na čele súboru Musica aeterna stojí vysoko profesionálny huslista, umelecký vedúci Peter Zajíček. A v súbore sú skvelí hráči a vynikajúce basso continuo – čembalista Peter GuľasJakub Mitrík, hráč na chitarrone.

Musica aeterna, umelecký vedúci Peter Zajíček, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Omladený súbor je svedectvom kontinuity a vysokej profesionality. Obdivovala som drive, s akým znela baroková hudba autorov Johanna Adolfa Hasseho a Josepha Umstatta, ktorých diela zazneli a ktorých životná dráha sa viazala na Drážďany.

Drážďany boli ako sídlo saského kurfirsta a neskoršieho poľského kráľa bohaté umelecké centrum Európy v 18. storočí. Johann Adolf Hasse (1699 – 1783) bol predstaviteľom neapolskej školy a patril k významným operným skladateľom 18. storočia. Bol kapelníkom saského kurfirsta a poľského kráľa Augusta II „Silného“ a drážďanská opera bola jeho hlavným pôsobiskom. Žil aj vo Viedni, Bambergu a Benátkach. Jeho Sinfonia č. 1 D dur je sviežim skladateľským výtvorom presne v duchu neapolskej tradície inštrumentálnej hudby. Musica aeterna zdôraznila jej melodickú invenciu a spracovanie.

Podľa muzikológa Ladislava Kačica študoval Joseph Umstatt (1711 – 1762) u jezuitov v Trnave a od roku 1737 bol hudobným riaditeľom v orchestri uhorského arcibiskupa Imricha Esterházyho. Pôsobil v Prešporku, neskôr odišiel do Viedne, Brna a od roku 1749 pôsobil v Drážďanoch. Z tohto obdobia pochádza aj dramatická kantáta („azione teatrale“) Il Palladio conservato na libreto Pietra Metastasia. Údajne to bolo prvé libreto autora, ktoré napísal na viedenskom dvore. Dej opisuje príbeh z rímskych dejín – požiar v Chráme bohyne Pallas, pri ktorom hrozilo zničenie posvätnej sochy, ochrankyne Rímskej ríše. Tri vestálky – Clelia, Erennia a Albina – mali sochu ochraňovať. Zachránil ju však hrdina vojen proti Kartágu, Metellus. Záchrancu ríše možno Podľa vysvetlenia Kačica chápať ako symbol vtedajšieho „cisára Svätej ríše rímskej národa nemeckého“ Karola VI.

Michaela Kušteková, Gabriela Eibenová, Kamila Mazalová, Musica aeterna, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Partitúra kantáty sa zachovala v zbierke bavorskej princeznej Márie Antónie Walburgy, ktorá sa v roku 1747 vydala za Friedricha Christiana, následníka trónu saského kurfirsta a poľského kráľa a bola jednou z centrálnych osobností drážďanského hudobného života. Podľa Kačica v Il Palladio conservato vokálne party interpretovali o. i. cisárove dcéry arcivojvodkyňa Mária Terézia (údajne výborne!) a Mária Anna.

V úvode, ktorý tvorí trojčasťová operná sinfonia, zvýraznil súbor dramatickosť deja. V piatich áriách, ktoré sú dôkazmi Umstattovho kompozičného majstrovstva, sa bravúrne prezentovali sólistky – altistka Kamila Mazalová a sopranistky Gabriela Eibenová a Michaela Kušteková, prvé dve z Čiech, Kušteková zo Slovenska. Speváčky vynikli nádherným rovným tónom. Kušteková má prierazný hlas, zaokrúhľuje tóny, má krásne koloratúry. Mazalová má temný, menej nosný, ale lahodný alt. Eibenová zaujíma silným psychologickým nábojom, má tiež pekne zafarbený priezračný soprán.

Musica aeterna, Dni starej hudby 2021, foto: Martin Hruboš

Košaté recitatívy posúvali dej drámy dopredu a umožnili vyniknúť speváckemu kumštu sólistiek a perfektne spolupracujúcemu súboru. Na záver odznelo Coro apoteózy hrdinu – cisára. Pre veľký úspech ho museli umelci zopakovať.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 15. 6. 2021

Otvárací koncert Dní starej hudby 2021
Hudba z Drážďan
Malá sála Slovenskej filharmónie, 15. 6. 2021
Koncert sa konal v spolupráci Hudobného centra, Centra starej hudby a Slovenskej filharmónie.

Clelia: Kamila Mazalová, alt
Erennia: Michaela Kušteková, soprán
Albina: Gabriela Eibenová, soprán
Musica aeterna, umelecký vedúci Peter Zajíček
Peter Guľas, čembalo
Jakub Mitrík, chitarrone

Johann Adolph Hasse: Sinfonia D dur, op. 5 č. 1
Joseph Umstatt: Il Palladio conservato, serenata á 3
Sinfonia: Allegro – Andante – Allegro
Recitativo: L´ode al Ciel Aria: Parto, ma il cor tremante
Recitativo: Se pur troppo non chiedo
Aria: Ah su gli occhi ancor mi stanno
Recitativo: Che mai sarà!
Aria: Rise il Ciel co´raggi usati
Recitativo: Ma con tanti portenti
Aria: Ma chi sarà quell´ empio
Recitativo: Di prodigio si grande Aria: Pria di sanguigno lume lampeggeran
Recitativo: Deh secondate o Numi
Coro: Scenda, o Dei l´Eroe promesso

https://hc.sk/dni-starej-hudby | www.earlymusic.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár