15. ročník Medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos ponúkne viac ako 40 diel

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V dňoch 8. – 15. 11. 2019 sa uskutoční v Bratislave a Piešťanoch 15. ročník Medzinárodného festivalu súčasnej hudby Melos-Étos. Festival je v dvojročných cykloch od roku 1991 najväčšou slovenskou prehliadkou domácej a zahraničnej súčasnej tvorby. Pripravených je 11 koncertov – vrátane troch operných produkcií. Na festivale zaznie vyše 40 diel, 8 svetových a 25 slovenských premiér.

(reklamný článok HC)

Zrod festivalu Melos-Étos bezprostredne súvisí s udalosťami novembra 1989, ktorý uvoľnil reštrikcie v oblasti hudobných dramaturgií, poetík a ideových okruhov vtedajšej tvorby a hudobných podujatí. Hlavným organizátorom festivalu je Hudobné centrum (príspevková organizácia MK SR).

Názov festivalu, ktorý navrhol v roku 1991 skladateľ Roman Berger, vysvetlil v skratke prvý predseda festivalového výboru – Ilja Zeljenka: „… hudba, umenie vôbec a akákoľvek tvorivá činnosť nemôže byť stimulovaná ani ideologicky, ani trhovo… To, že sa v názve festivalu objavilo Melos-Étos chce zdôrazniť etické, humanistické poslanie hudby vo svete…“.

Dramaturgia festivalu sleduje dve základné línie. Festival, ktorý sa profiluje ako autorský, dáva domácim autorom príležitosť premiérového uvedenia ich diel v rámci festivalových koncertov. Druhou líniou je propagácia domácej a najnovšej zahraničnej hudby v podaní špičkových interpretov a súborov zo Slovenska a zahraničia.

15. ročník podujatia prinesie 11 koncertov, na festivale zaznie vyše 40 diel, 8 svetových a 25 slovenských premiér. Predstavia sa na ňom domáci i zahraniční účinkujúci – súbory špecializujúce sa na interpretáciu súčasnej hudby. Podujatie predstaví tvorbu pre sólové nástroje, komorné ensemble, symfonické obsadenie a nemalý zástoj budú mať diela multimediálneho charakteru.

„Okrem ambície predstaviť novú resp. doteraz u nás nepredvedenú hudbu, zamerali organizátori festivalu (z hľadiska obsahového) pozornosť na konflikty súčasného sveta a pripomínajú i strety a napätia sveta nedávnej minulosti. Ozveny boja černošskej menšiny päťdesiatych rokov 20. storočia zaznievajú nástojčivo v diele Benjamina de la Fuente On Fire, November 89´ nachádza odraz v diele Dušana Martinčeka Prerušené ticho (Slovenská filharmónia, 8. 11.), videoprojekcia Romitelliho Index of Metals nás núti k zamysleniu sa nad ekologickými limitmi nášho správania sa (Slovenský rozhlas, 11. 11.). Otázky ľudskosti a otázniky nad spôsobmi vysporadúvania sa s bezprecedentným migračným pohybom z rozvojových a vojnou devastovaných krajín sveta nám vystavuje multimediálne dielo Yuvala Avitala Fuga Perpetua (Elektrárňa Piešťany, 15. 11.).

Festival neprinesie iba aktuálne témy dneška, ale pochopiteľne aj rad diel z oblasti tzv. absolútnej hudby resp. opusy „autochtónneho“ charakteru. Určite ich nevnímame ako diela „druhého sledu“, ale ako náčrty a čiastkové odpovede na otázku: Quo vadis…. súčasná hudba?“ uviedol Igor Valentovič, riaditeľ Hudobného centra a člen festivalového výboru.

Festival bude otvorený koncertom Slovenskej filharmónie (8. 11.), na ktorom sa pod taktovkou maďarského dirigenta Zsolta Nagya predstaví v sprievode domáceho orchestra vynikajúci slovenský klarinetista Martin Adámek. Mladý, iba 23-ročný hudobník je sólistom Ensemble Intercontemporain, jedného z celosvetovo najuznávanejších súborov súčasnej hudby založeného v roku 1976 Pierrom Boulezom. V roku 2017 sa Adámek podieľal na vzniku Alma Mahler Kammerorchestra a v roku 2019 sa stal držiteľom ceny Ľudovíta Rajtera. Koncert okrem spomienok na udalosti novembra ´89 poslucháčom sprostredkuje aj putovanie ako výraz pohybu, extázu ako jeho zastavenie i tie najokázalejšie, zvukovo najdrsnejšie prejavy avantgardy 50. a 60. rokov.

Videopozvánka Martina Adámeka

Melos-Étos s nadšením privíta aj Ensemble 2e2m (9. 11.), ktorý je jedným z prvých a najznámejších francúzskych súborov zameraných na súčasnú hudobnú tvorbu. Vďaka niekoľkým stovkám premiér je tento ansámbel významný nielen na domácej ale i medzinárodnej scéne. Koncert venovaný tvorbe francúzskeho skladateľa Georgesa Aperghisa bude veľkou interpretačnou výzvou, ale variabilita tónov, farieb a zvukov v podaní ansámblu so špičkovými sólistami (Angèle Cemin – spev, Clément Caratini – klarinet, Elisa Humanes – bicie nástroje) je zárukou jedinečného hudobného zážitku.

Tretí festivalový deň (10. 11.) bude patriť domácim interpretom, ktorí patria k popredným šíriteľom súčasnej hudby. V Mirbachovom paláci uvedie gitarový recitál Ondrej Veselý, ktorý pravidelne spolupracuje so skladateľmi z Belgicka, Talianska, Brazílie, Švédska, USA a Austrálie. Šesť strún v súčasnej hudbe si budú môcť návštevníci vypočuť prostredníctvom diel T. Kõrvitsa a P. Malovca, P. Vasksa, M. Lindberga, V. Bokesa a S. Sciarrina.

Quasars Ensemble, foto: Zdenko Hanout

V malom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu vystúpi zoskupenie Quasars Ensemble, ktoré sa mimo iných predstavilo aj na najprestížnejšom pódiu súčasnej hudby – na legendárnych letných kurzoch v Darmstadte. Na festivale uvedie pútavý program zložený z diel C. Bauckholt, T. Hosokawa, D. O. Mosera, M. Jarrella a G. Ligetiho s hosťujúcimi sólistami – poľskou speváčkou Joannou Freszel a americkým flautistom Ericom Lambom.

Videoukážka: Györgi Ligeti – Mysteries of the Macabre

Koncertné sály Slovenského rozhlasu ožijú (11. 11.) súčasnou hudbou vďaka vystúpeniam EnsembleSpectrum a PHACE Ensemble. EnsembleSpectrum pod vedením Mateja Slobodu je typom „pierrotovského ansámblu“, ktorý prekračuje líniu medzi komorným, až intímnym hľadaním nežného zvuku a extrémne redukovaným orchestrálnym aparátom. Mnohostrannosť a určitá ekonomickosť takéhoto zoskupenia je kľúčová pre vývoj súčasnej komornej tvorby a skladateľov neustále podnecuje k hľadaniu nových kombinácií a zvukov.

Objavovanie nových zvukov je vlastné aj jednému z headlinerov festivalu zahraničnému súboru PHACE Ensemble. Ansámbel, ktorý premiéroval viac ako 200 diel a každoročne vystupuje v najdôležitejších medzinárodných koncertných sálach a na festivaloch ako Avignon Festival, Berliner Festspiele, Elbphilharmonie Hamburg, King’s Place London uvedie na festivale video-operu pre soprán, ansámbel, multimediálnu projekciu a elektroniku An Index of Metals od Fausta Romitelliho.

Dirigentskej taktovky sa ujme španielsky dirigent Nacho de Paz, ktorý má za sebou v rodnej krajine viac ako 300 svetových premiér (napr. Prometeo Luigi Nona alebo Gruppen od Karlheinza Stockhausena). Ako sólistka sa predstaví americká sopranistka Daisy Press. Speváčka má na konte spolupráce s vplyvnými skladateľmi ako S. Reich, B. Lang, G. Crumb a v súčasnosti je hlavnou vokalistkou známeho Brooklinského domu House of Yes.

video

Daisy Press: https://www.daisyvoice.com/video

Kurtágovu skladbu s názvom Kafka-Fragmente, ktorá patrí k skladateľovým najrozsiahlejším dielam, a zároveň má najviac miniatúrnych dielov – fragmentov, predstavia návštevníkom festivalu v slovenskej premiére (12. 11.) poprední slovenskí interpreti Eva Šušková (soprán) a Milan Paľa (husle). Hudba jedinečným spôsobom pracuje s pamäťou poslucháča, ktorý je vtiahnutý do deja a spolu s dielom plynie od jeho začiatku až po jeho koniec.

V úlohe režisérky sa predstaví Sláva Daubnerová, zakladateľka profesionálnej divadelnej platformy pod názvom P.A.T., ktorá sa už od roku 2006 orientuje výlučne na súčasné divadlo a tanec s využívaním nových médií. Je nositeľkou dvoch prestížnych ocenení DOSKY a niekoľkých cien slovenského Literárneho fondu, ocenení festivalu Nová dráma/New Drama či Ceny Nadácie Tatra banky. Jej inscenácie – performance boli pravidelne prezentované na prestížnych domácich festivaloch a reprezentovali Slovensko aj v zahraničí (USA, Rusko, Taliansku, Nemecko, Poľsko, Južná Kórea, Arménsko a ď.).

Po koncerte Ansámblu Asynchrónie (13. 11.), na ktorom návštevníci koncertu nahliadnu do minulosti prostredníctvom diel staršieho dáta, alebo diel, ktoré majú spomienkový charakter (skladby I. Fedeleho, M. Paľka, P. Javorku, P. Bizoňa, J. Iršaia a F. Donatoniho) bude nasledovať vystúpenie celosvetovo známeho belgického kvinteta Het Collectief v obsadení flauta, klarinet, husle, violončelo, klavír s charakteristickým a jedinečným zvukom. Vo svojom repertoári sa hudobníci hlásia k odkazu 2. viedenskej školy a záujem publika si získavajú aj odvážnymi spojeniami súčasnej a starej hudby.

Rezidenčný umelci Rádia Devín (14. 10) v zložení Martin Adámek (klarinet), Zuzana Biščáková (klavír), Jossalyn Jensen (viola) a Štěpán Filípek (violončelo), ktorého hráči sú sólistami i členmi popredných domácich i svetových orchestrov a komorných zoskupení na festivale predvedú program zložený z diel B. Milakovića, G. Kurtága, B. Kovácsa, J. Kolkoviča a H. Watkinsa. Vstup na tento koncert je voľný.

Meitar Ensemble, zdroj: HC

Záverečný koncert festivalu (15. 11.) bude patriť izraelskému súboru Meitar Ensemble. Zoskupenie uvedie icon-sonic operu Fuga Perpetua od izraelského skladateľa Yuvala Avitala. Dielo je reakciou na aktuálne spoločenské dianie vo svete, konkrétne problematiku utečenectva. Toto nové poňatie opernej koncepcie ako multimediálneho hudobno-dramatického diela zaznie na festivale v slovenskej premiére a pre jeho realizáciu bol špeciálne vybraný aj koncertný priestor, ktorým sa stane zrekonštruovaná priemyselná pamiatka Elektrárňa Piešťany.

Viac informácii o koncertoch festivalu nájdete na www.melosetos.sk

FB: Melos-Ethos

Predpredaj vstupeniek v sieti Ticketportal

Informovala: Veronika Štubňová, HC

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár