„Nebe a dudy“ – Galakoncert Opery SND k otvoreniu novej divadelnej sezóny 2018/2019

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opera Slovenského národného divadla avizovala do svojej novej sezóny aj koncertný formát. Ako prvý sa rozhodla uviesť Galakoncert k otvoreniu divadelnej sezóny 2018/2019 celého SND. K blížiacemu sa 100. výročiu vzniku Československej Republiky pripravila koncertné naštudovanie záverečných dejstiev národných opier Čechov a Slovákov: LibušeSvätopluka. Pointa mala spočívať vo výmene očakávaných dirigentov v oboch dielach: slovenský dirigent naštudoval dielo české a naopak.

Operu Libuše skomponoval Bedřich Smetana už v roku 1872 a premiéru mala pri slávnostnom otvorení Národného divadla v Prahe v roku 1881. Jej uvádzanie si autor prial pri slávnostných príležitostiach českého národa. Dielo oslavujúce českú históriu čerpá námet z obdobia vlády mýtickej kňažnej Libuše, ktorá sa podľa povesti stala sa pomyselnou pramatkou přemyslovského kráľovského rodu. Mala veštecké vlohy a svojim proroctvom predpovedala vznik Prahy a slávu českého národa. Nemecké libreto napísal Josef Wenzig, do češtiny ho preložil Ervín Špindler. Smetana vytvoril mimoriadne závažnú scénickú prácu vysokej hudobnej hodnoty; scény sú komponované často ako monológy plné dôstojného pátosu. Nechýba dramatičnosť, vášne i skvele zachytená archaická atmosféra. Postavy sú charakterizované príznačnými motívmi a skladateľove symfonické schopnosti tu žiaria v plnej kráse. Fanfáry z predohry dodnes oznamujú príchod českého prezidenta.

Otvárací galakoncert Opery SND, 2018,
Peter Mikuláš, Daniel Čapkovič, Ľudovít Ludha, Ivan Ožvát, orchester Opery SND,
foto: Anton Sládek

V roku 1935 napísal Eugen Suchoň k divadelnej hre Ivana Stodolu Kráľ Svätopluk predohru pre veľký orchester a vzápätí scénickú hudbu. Postava veľkomoravského kráľa a dejiny jeho ríše skladateľa mimoriadne zaujali. Po dlhoročnom štúdiu staroslovanskej kultúry a dejín sa rozhodol skomponovať na námet Stodolovej drámy aj operu. Libreto pripravil skladateľ spolu s Jelou Krčméry. Premiéra Svätopluka sa uskutočnila v roku 1960 v Slovenskom národnom divadle. Dielo zachytáva posledné dni kráľa a spracováva aj známy motív svornosti symbolizovaný tromi Svätoplukovými prútmi. Suchoňovi sa podarilo štylizáciou prvkov staroslovanského spevu a najstarších útvarov slovenskej ľudovej piesne vystihnúť prostredie prvého slovanského štátu a vytvoril strhujúcu drámu. Svojou monumentalitou a slávnostným charakterom je Svätopluk slovenským ekvivalentom Smetanovej Libuše.

Spoločné uvedenie záverečných dejstiev týchto dvoch národných opier v rámci jedného slávnostného koncertu má svoju dramaturgickú logiku, aj keď „prekvapivá“ výmena dirigentov podľa národností mi v súčasnej globálnej dobe pripadá do veľkej miery ako klišé (šéfdirigentom Českej filharmónie je Rus, Slovenskej filharmónie Angličan). Pozoruhodné je však vyznenie jednotlivých diel. Pokiaľ Smetanova Libuše sa končí zmierením a optimistickým proroctvom budúcnosti českého národa; slovenským národom do istej miery „prisvojený“ kráľ Svätopluk v závere prekľaje svojich rozvadených synov i svoju ríšu a umiera. Veštba igrica Záboja tu prorokuje neveľmi optimistických tisíc rokov kliatby.

Otvárací galakoncert Opery SND, 2018,
Martin Malachovský, Gustáv Beláček, Jolana Fogašová, Rastislav Štúr, orchester Opery SND,
foto: Anton Sládek

Na Galakoncerte k otvoreniu divadelnej sezóny 2018/2019 v Sále opery a baletu novej budovy Slovenského národného divadla sa na javisku predstavil orchester a zbor Opery SND a poprední sólisti súboru. V prvej časti koncertu bolo uvedené tretie dejstvo Smetanovej Libuše. Hudobného naštudovania sa ujal šéfdirigent Rastislav Štúr. Dojem z celého dejstva bol však rozpačitý. Hudobné naštudovanie pôsobilo nedoskúšane, napriek dirigentovmu zmyslu pre dramatickú stavbu celé dejstvo plynulo v monotónnom pohybe bez výraznejšej modelácie dynamických gradácií a bez charakteristického českého zvuku. Vyskytlo sa aj viacero nepresných nástupov a chýb v orchestri. Ani obsadenie hlavných postáv nebolo v poriadku. Titulná postava je nepochybne svojimi extrémnymi nárokmi speváckym „zabijakom“. Jolana Fogašová si rozumne rozložila sily, robila čo mohla, ale jednoducho na Libušu nemá hlasový fond. Jej hlas má síce prieraznosť, no chýba mu objem. Navyše nebolo celkom jasné, v akom jazyku spieva. Podobne Gustáv Beláček sa trápil s postavou Přemysla. Chýbal zmysel pre kantabilitu a dikciu českej frázy. Rozhodne by mu lepšie sadla úloha Chrudoša, ktorú Ján Galla nezvládol. Naopak skvelou Krasavou sa v dramatických akcentoch blysla Adriana Kohútková. Zbor znel korektne, no pôsobil, podobne ako celé dejstvo, akoby bez energie a apaticky.

Otvárací galakoncert Opery SND, 2018,
Martin Malachovský, Gustáv Beláček, Jolana Fogašová, Rastislav Štúr,
Adriana Kohútková, Ján Galla, Denisa Šlepkovská, Martin Gyimesi, orchester Opery SND,
foto: Anton Sládek

Energia sa dostavila až s príchodom dirigenta Jaroslava Kyzlinka, hudobného riaditeľa Opery Národného divadla v Prahe a sólistického ansámblu v druhej polovici večera, v treťom dejstve Suchoňovho Svätopluka. Orchester, zbor i speváci (väčšina z nich účinkovala už v Jakubiskovej inscenácii z roku 2008) zrazu pôsobili, akoby divák prišiel do iného divadla. Dirigentovi sa podarilo cez precíznu artikuláciu, frázovanie, prácu s dynamikou a tempami predniesť partitúru strhujúcim spôsobom. Jeho Svätopluk bol prehľadne štruktúrovaný s jasne stanovenými mantinelmi pátosu a vygradovanými dramatickými pointami. Titulnú úlohu si vychutnal vo vynikajúcej kondícii spievajúci Peter Mikuláš; do najmenších detailov vycizelovanú postavu predstavil v majestátnom dramatickom výraze a sugestívnom psychologickom profile. Adriana Kohútková bola vokálne, výrazovo i herecky (!) impozantnou Ľutomírou. K expresivite dokázala strhnúť aj Tomáša Juhása, ktorý zaspieval part Záboja v lahodnom legáte a prísľube dramatického rastu. Mimoriadne presvedčivým Mojmírom bol Daniel Čapkovič. Zaskakujúca Linda Ballová bola kultivovanou i výrazovo silnou Milenou a v postave Svätopluka ml. sa charakterovo zaujímavou koncepciou prezentoval Ľudovít Ludha. Zbor pripravený Pavlom Procházkom znel opäť kvalitne, tentoraz aj s väčším nasadením. Záverečné slovo predniesol člen Činohry SND Štefan Bučko.

Otvárací galakoncert Opery SND, 2018,
Martin Malachovský, Linda Ballová, Adriana Kohútková, Jaroslav Kyzlink, Peter Mikuláš, Daniel Čapkovič, orchester Opery SND,
foto: Anton Sládek

Koncert bol veľmi slabo propagovaný a návštevnosť v sále tomu zodpovedala. Vo veľmi jednoduchej skladačke s programom chýbal dátum koncertu i meno zbormajstra. Koncipovaná bola dvojjazyčne, v slovenčine a angličtine. Nerozumiem teda, prečo v titulkoch bežala nemčina. Slovenčina opäť chýbala. Aj zastaralé titulkovacie zariadenie SND má dva riadky, prečo tam v prípade slovenských a českých diel nie je slovenčina? Nie sme náhodou v Slovenskom národnom divadle? Horizont koncertne upraveného javiska bol v prípade Libuše nasvietený na červeno, pri Svätoplukovi na modro. Zámer sa mi nepodarilo dešifrovať.

Prvý krok 99. divadelnej sezóny SND nebol úplne šťastný, ten druhý to napravil do takej miery, že sa jednalo o povestné „nebe a dudy“. Ostáva veriť, že sa nová sezóna neponesie v znamení „dúd“.

Autor: Jozef Červenka

Galakoncert k otvoreniu novej divadelnej sezóny
pri príležitosti 100. výročia vzniku Československej republiky
7. septembra 2018

program koncertu

Bedřich Smetana: Libuše, 3. dejstvo

Dirigent: Rastislav Štúr
Libuša: Jolana Fogašová
Přemysl: Gustáv Beláček
Chrudoš: Ján Galla
Lutobor: Martin Malachovský
Šťáhlav: Martin Gyimesi
Krasava: Adriana Kohútková
Radovan: František Ďuriač
Radmila: Denisa Šlepkovská

Eugen Suchoň: Svätopluk, 3. dejstvo

Dirigent: Jaroslav Kyzlink
Záboj: Tomáš Juhás
Ľutomíra: Adriana Kohútková
Svätopluk: Peter Mikuláš
Dragomír: Martin Malachovský
Turoň: František Ďuriač
Predslav: Ivan Ožvát
Svätopluk ml.: Ľudovít Ludha
Mojmír: Daniel Čapkovič
Milena: Linda Ballová
Slovo: Štefan Bučko

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Jozef Červenka

hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár