Nemecké operné domy zaostrili na Janáčka

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Hamburg, Mníchov – Hoci sa diela Leoša Janáčka v opernom svete zďaleka netešia takým častým uvedeniam ako napr. Giacoma Pucciniho, v Nemecku prežívajú svoju malú „renesanciu“. V priebehu štyroch dní ich premiérovali hneď dve scény – Štátna opera Hamburg a Bavorská štátna opera. V oboch operných domoch kontrujú speváčkam, účinkujúcim na popredných svetových scénach, slovenskí, tiež mimoriadne uznávaní, speváci – v Hamburgu Miroslav Dvorský (tenor), v Mníchove Gustáv Beláček (bas).

Miroslav Dvorský v produkcii Oliviera Tambosiho

Hamburská opera skompletizovala štvrtkovou premiérou (16.10.2014) Jenůfy svoju „kolekciu“ diel českých skladateľov. Pod intendanciou Simone Young pritom v posledných dvoch sezónach zaostrila práve na stále nedostatočne doceňovaného Janáčka. „Jeho úchvatné diela sú veľmi chytľavé a spájaním hudobnej moderny s prírodnými a ľudovými motívmi veľmi svojrázne,“ nechal sa počuť riaditeľ hamburskej opery, Francis Hüsers.

Štátna opera Hamburg

Štátna opera Hamburg

Tá po rokoch opäť oprášila uznávanú produkciu Oliviera Tambosiho, ktorá citlivo zachytáva existenčným bojom ovplyvnenú náladu v českej dedine. Kvôli obnovenej premiére sa do Hamburgu vrátila sopranistka Karita Mattila, ktorá postavu Jenůfy spievala aj na premiére v roku 1998. Odvtedy žiarila aj na doskách Metropolitnej opery, londýnskej Royal Opera House či vo Viedenskej štátnej opere.

Miroslav Dvorský sa v hamburskej inscenácii objavil po prvýkrát v roku 2002 v postave Števu, v roku 2006 sa na tamojších doskách predstavil ako Laca. V tejto role ho môžu diváci vidieť aj v najbližších dňoch. Reprízy sú naplánované na 23., 26., 29. októbra a 1. novembra 2014.

„Čaro Janáčkovej hudby spočíva v jeho genialite a jedinečnosti. Silné dramatické libreto nesie veľmi emotívna hudba. Toto spojenie ponúka neopakovateľný zážitok,“ hovorí M. Dvorský, ktorý sa v postave Lacu predstavil aj v milánskej La Scale (2007). Na Slovensku stvárňuje túto postavu v Opere SND v Bratislave.

Jenůfa, La Scala, Miroslav Dvorský (Laca)

Jenůfa, La Scala,
Miroslav Dvorský (Laca), ilustračné foto

Vĕc Makropulos otvára sezónu Opernej scény roka 2014

Janáčkovou Vĕcou Makropulos vstúpila v nedeľu 19.10. Bavorská štátna opera do svojej novej sezóny. Predstavenie zinscenované maďarským režisérom Árpádom Schillingom bolo v Mníchove po prvýkrát uvedené v originálnom jazyku.

Dirigentskú taktovku vedenie opery zverilo uznávanému špecialistovi na Janáčka, Čechovi Tomášovi Hanusovi. Ten spolu s vydavateľstvom Bärenreiter pripravil kritickú novoedíciu tohto diela, ktorá sa po prvýkrát objaví práve na mníchovských divadelných doskách.

Bavorská štátna opera Mníchov

Bavorská štátna opera Mníchov

Stalo sa tak len niekoľko dní potom, ako sa tento operný dom stal podľa 50-tich nezávislých hudobných kritikov z Európy a Ameriky Opernou scénou roka 2014! Zabodoval pritom nielen excelentnou muzikantskou úrovňou, šírkou a kvalitou svojho programu, ale aj scénickým rukopisom, ktorý dominoval dielam uvádzaným na týchto doskách. Je pravdepodobné, že Vĕc Makropulos mu pridá ďalšie plusové body.

Hanus sa vracia k originálu z roku 1926

Hanus sa na toto uvedenie pripravoval viac ako rok! Vo svojom výklade sa vracia k originálnemu brnenskému predstaveniu z roku 1926. Už prvé uvedenia, ale najmä edície zo 70-tych rokov minulého storočia totiž priniesli zásahy do inštrumentácie, rytmického a harmonického zápisu. Tie síce často pramenili z nečitateľného rukopisu Janáčka i z faktu, že na mnohých miestach skladateľ nezachádzal príliš do detailov, no z dnešného pohľadu sú nepochopiteľné a často mätúce. Hanus sa vo svojej práci snažil nájsť cestu ako Janáčkovu komplikovanú a idiomatickú reč vtedajších čias priblížiť budúcim generáciám, či v prípade potreby im ju pretlmočiť.

Na základe práce s originálnymi zdrojmi dodáva dirigent, opatrne sa približujúco k originálu, zneniu nutnú dynamiku.

Zaujímavosťou predstavenia je fakt, že nemá ani jednu prestávku, čo je mimoriadne náročné najmä pre hlavnú postavu Emilie Marty. Tej sa zhostila Nadja Michael (na svojom konte má účinkovania na scénach v Londýne, Paríži, Tokiu, New Yorku, Salzburgu…).

Gustáv Beláček s Nadjou Michael v mníchovskom naštudovaní opery Vĕc Makropulos, (premiéra 19.10.2014)

Gustáv Beláček s Nadjou Michael
v mníchovskom naštudovaní opery Vĕc Makropulos,
(premiéra 19.10.2014)
Foto: ©W.Hösl

Česko-slovenské obsadenie dopĺňa okrem dirigenta Hanusa tenor Pavel Černoch (Albert Gregor) a bas Gustáv Beláček. Ten spieva postavu Dr. Kolenatého. „Vĕc Makropulos je vrcholné Janáčkovo dielo, ktoré sa ako jedno z mála v opernej literatúre zaoberá podstatou bytia človeka. Je to katarzia, očistenie a uspokojenie sa s tým, čo máme,“ hovorí Beláček, ktorý sa Kolenatého snaží hudobne i výrazovo sprehľadniť. „Jeho prvý výstup patrí k hudobne najťažším v opernej literatúre. Kolenatý je advokát a jeho rola je ako paragraf,“ dodáva spevák. Toho diváci uvidia aj počas repríz 22., 26., 29. októbra a 1. novembra 2014. V prvý novembrový deň si budú môcť operu vďaka livestream-u vychutnať aj slovenskí diváci. Predstavenie sa začína o 18.00hod. Viac sa dozviete TU…

Pripravila: Andrea Schusterová

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

Zanechajte komentár