Bez mučenia sa priznám, že poznajúc reálny vzťah Slovenska k vážnej hudbe a tobôž k speváckemu súťaženiu, nepatril som k veľkým optimistom vo veci návratu Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského. Sedemročná pauza, čo pri bienále znamená viac ako tri ročníky výpadku, spravidla znamená narkózu s fatálnym koncom. Ak k tomu prirátam len dva ročníky inej speváckej súťaže, zaštítenej dokonca menom Lucie Poppovej, vyhliadky na vzkriesenie značky s takmer polstoročnou tradíciou boli vágne. A predsa sa stalo niečo neuveriteľne radostné. Dvadsiaty druhý ročník Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského sa v dňoch 21. – 27. mája 2017 stal realitou. Dokonca sa ho podarilo zorganizovať v rekordne krátkom čase s neuveriteľnou účasťou vyše stovky adeptov z osemnástich krajín sveta.
Ako píše v bulletine profesorka Eva Blahová, predsedníčka poroty, dlhoročná „duša“ a odborný garant podujatia, poďakovanie si zaslúžia v rovnakej miere mesto Trnava so žičlivým primátorom Petrom Bročkom, po prvýkrát Hudobné centrum, vedené novým riaditeľom Igorom Valentovičom a v neposlednom rade aj Trnavský samosprávny kraj. Za menami inštitúcií je však skrytých nemálo konkrétnych ľudí, vynakladajúcich maximum síl, aby súťaž nielen s tradíciou, ale najmä hlbokým zmyslom, nezľahla popolom. Hľadanie talentov, meranie si síl na reálnom „bojisku“ (takým totiž dnes život v opernej praxi je), radosť z výhier ale aj schopnosť reflektovať neúspech, to všetko patrí k umeleckým kariéram. Trnavská súťaž nesie jedno nenahraditeľné posolstvo navyše: propagáciu piesňového odkazu Mikuláša Schneidera-Trnavského vo svete. Cestou najpriamejšou, šírením hlasmi spevákov. Tento raz z osemnástich krajín sveta!

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
členovia poroty,
foto: Marek Martinek

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Peter Dvorský,
foto: Marek Martinek
V Trnave je na čo nadväzovať. Nebudem teraz siahať do dávnej minulosti, keď s medailami odchádzali Peter Dvorský (tohto roku osobne prítomný na záverečnom koncerte víťazov), Ľubica Orgonášová, Dalibor Jenis, Miroslav Dvorský, Pavol Bršlík, Andrea Danková, Gustáv Beláček, Štefan Kocán, Pavol Kubáň a mnohí ďalší. To som dal len malú vzorku domácich laureátov. Z posledného ročníka pred prerušením súťaže vyšli ako víťazi dnes už na svetových javiskách etablovaný Goran Jurić či úspešne sa presadzujúci Ilya Silchukov.

Medzinárodná spevácka súťaž M. Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Eva Blahová, Slávka Zámečníková (SR), II. kat., prvá cena,
foto: Marek Martinek
Tohtoročná odborná porota zasadala pod predsedníctvom Evy Blahovej a mala deväť členov zo siedmich krajín. Podľa štatútu súťaže sú udeľované hlavné ceny pre mužov a ženy v dvoch kategóriách a mimoriadne ceny. Návšteva koncertu víťazov a slávnostného odovzdávania cien (Koncertná sieň Marianum Arcibiskupského úradu, 27. máj) dáva iba čiastočný pohľad na celkovú úroveň ročníka. Pri natoľko silnom obsadení jednotlivých skupín a dvoch vekových kategórií (súťaž je otvorená u mužov účastníkom mladším ako 35 rokov, u žien 33 rokov) sa poľahky môže stať, že tesný výsledok už speváka nepustí do laureátskej skupinky. Taktiež porotcovia, na rozdiel od návštevníkov koncertu víťazov, majú možnosť sledovať súťažiacich vo viacerých kolách a v širšom repertoárovom zábere, podľa presne stanovených kritérií. Preto aj nasledovný hodnotiaci postoj reflektuje len daný výkon na záverečnom vystúpení a nie je polemikou s verdiktom poroty. Istým hendikepom bola aj nevyskúšaná akustika sály, ktorá je síce krásna, no nie ideálna pre hlasy. Na druhej strane, aj v rámci nej, tí skúsenejší a muzikálnejší, sa dokázali adaptovať a narábať aj so širším dynamickým spektrom.

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Oksana Zvíneková, Tatiana Hajzušová (SR), I. kat., prvá cena,
foto: Marek Martinek
Udelené mimoriadne ceny sa ušli aj niektorým z držiteľov hlavných cien, no z tých ďalších sme počuli pomerne všedné soprány Lucie Kaňkovej (Česká republika) a Sonie Warazyńskej (Poľsko) v piesňach Mikuláša Schneidera-Trnavského. Z mladšej kategórie žien najväčšmi zaujala víťazka Tatiana Hajzušová (SR), ktorá v árii Manon z rovnomennej opery Julesa Masseneta ukázala plný, farebný a okrúhly tón i cit pre obsahový podtext čísla. Glória Nováková (SR) z druhého miesta v Gounodovej Juliette z Romea a Júlie trocha zápasila s vysokou polohou i výrazom. Solídnu prácu s dynamikou, ale aj ostré tóny ponúkla v Schneiderovej-Trnavského piesni Nad kolískou Litovčanka Monika Pleškyté, umiestnená na 3. pozícii.
Naopak v kategórii mladších mužov som obdivoval odvahu, ale aj technickú dispozíciu „bronzového“ poľského tenoristu Alberta Memetiho, ktorého rezonančný materiál sa celkom slušne popasoval s áriou Alberta z Rossiniho mladíckej jednoaktovky L´occasione fa il ladro. Na druhej priečke končiaci slovenský tenorista Amir Khan mal ambíciu v árii Maxa z Weberovho Čarostrelca ukázať dramatickejší charakter svojho tenora, nie vždy však znel kompaktne a intonačne čisto. Poľský barytonista a víťaz mladšej kategórie Paweł Trojak v Čajkovského Serenáde Dona Juana rezignoval na dynamiku a hlas mu v záverečný večer znel pomerne tvrdo.

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Xénia Maskalíková, Pawel Trojak (PL), I. kat., prvá cena,
foto: Marek Martinek
Muži v kategórii otvorenej pre starších adeptov si podelili ceny nasledovne. Na treťom mieste skončil Wonhyeok Choi z Južnej Kórey, ktorý síce pieseň Prsteň z cyklu Slzy a úsmevy od Mikuláša Schneidera-Trnavského poňal ako vypätú opernú áriu, no aj popri spornom štýle odhalil vrúcnu belcantovú farbu svojho tenora, kultivované legato i náruživý výraz. Paweł Janicki z Poľska (2. cena) na jednej strane preukázal ušľachtilý timbre najmä v strednej polohe, no z hľadiska fráz, akcentov a výrazu bol jeho Vok zo Smetanovej Čertovej steny úplne mimo štýlu. Víťaz kategórie Tigriy Bazhakin z Ruska štíhlym kovovým barytónom, no s prekvapujúco zdržanlivou emóciou, odspieval áriu Roberta z Čajkovského Iolanty.

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Matej Arendárik, Tigriy Bazhakin (Rusko), II. kat., prvá cena,
foto: Marek Martinek
Napokon 2. kategória žien (otvorená pre účastníčky narodené po roku 1984) vyniesla pomyselný bronz Ukrajinke Maryne Naimitenko, technicky a výrazovo nie veľmi presvedčivo spievajúcej vcelku pohodlnú áriu Mimi z Pucciniho Bohémy. Strhujúci zážitok pripravila na druhom mieste končiaca ruská mezzosopranistka Marina Kipingan, ktorá z árie Varvary zo Ščedrinovej opery Nie iba láska vyčarila veľké dramatické, výrazovo prepracované číslo. Navyše, jej typicky slovanský materiál znel nádherne v každej polohe, či to boli extrémne kontraaltové hĺbky, stred alebo koncentrované výšky. Palmu víťazstva si odnáša Slovenka Slávka Zámečníková, skutočne obrovský talent, ktorá si vybrala neľahkú a z hľadiska štýlu rizikovú áriu titulnej hrdinky z Rossiniho Semiramide. Presvedčila o farebnosti svojho sýteho a zároveň pohyblivého hlasu, o potrebnom rozsahu, schopnosti formovať výraz i atmosféru. Ak ešte popracuje na precíznosti behov, bude mať cestu otvorenú aj v tejto sfére. V najväčšom počte čísel sólistov na klavíri sprevádzali Xenia Maskalíková (držiteľka Ceny mesta Trnava za najlepšiu klavírnu spoluprácu) a Róbert Pechanec.

Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského, 22. ročník, 2017,
Xénia Maskalíková, Slávka Zámečníková (SR), II. kat., prvá cena,
foto: Marek Martinek
Návrat Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského a uskutočnenie 22. ročníka po takej dlhej odmlke je dvojnásobným víťazstvom. Nevyhrali iba ocenení (i bez diplomov bojujúci) mladí adepti operného a koncertného spevu, ale hlavne zdravý rozum. Zatratiť súťaž s takou tradíciou by bola veľká škvrna na slovenskej kultúrnej mape. Aj keď sme k nej nemali ďaleko. Takže o dva roky dovidenia v Trnave!
Autor: Pavel Unger
Viac informácií o súťaži na webstránke Hudobného centra TU…
Výsledky 22. ročník Medzinárodnej speváckej súťaže Mikuláša Schneidera-Trnavského
HLAVNÉ CENY
- kategória
ŽENY
- cena Tatiana HAJZUŠOVÁ Slovenská republika
- cena Glória NOVÁKOVÁ Slovenská republika
- cena Monika PLEŠKYTÉ Litva
MUŽI
- cena Paweł TROJAK Poľsko
- cena Amir KHAN Slovenská republika
- cena Albert MEMETI Poľsko
- kategória
ŽENY
- cena Slávka ZÁMEČNÍKOVÁ Slovenská republika
- cena Marina KIPINGAN Rusko
- cena Maryna NAIMITENKO Ukrajina
MUŽI
- cena Tigriy BAZHAKIN Rusko
- cena Michał JANICKI Poľsko
- cena Wonhyeok CHOI Južná Kórea
MIMORIADNE CENY
Cena primátora Mesta Trnava pre talent do 21 rokov
Glória NOVÁKOVÁ Slovenská republika
Cena mesta Trnava za najlepšiu klavírnu spoluprácu
Xénia MASKALÍKOVÁ Slovenská republika
Cena predsedu Trnavského samosprávneho kraja
Paweł TROJAK Poľsko
Cena Dr. Janka Blahu pre nádejného tenoristu
Albert MEMETI Poľsko
Cena Spoločnosti Mikuláša Schneidera-Trnavského za najlepšiu interpretáciu piesne Mikuláša Schneidera-Trnavského
Sonia WARZYŃSKA Poľsko
Cena prof. Márie Kišonovej-Hubovej za najlepšiu interpretáciu piesne Ružičky
Lucie KAŇKOVÁ Česká republika
Cena prof. Evy Blahovej za najlepšiu interpretáciu Mozartovej árie
Sonja RUNJE Chorvátsko
Cena Gabriely Beňačkovej za najlepšiu interpretáciu talianskej árie
Maryna NAIMITENKO Ukrajina
Cena operného speváka a primátora mesta Nové Zámky Otokara Kleina
Slávka ZÁMEČNÍKOVÁ Slovenská republika
Tatiana HAJZUŠOVÁ Slovenská republika
Amir KHAN Slovenská republika
Cena Hudobného centra
Tatiana HAJZUŠOVÁ Slovenská republika
Cena Hudobného fondu
Michaela ŠEBESTOVÁ Slovenská republika / Slovak Republic
Cena Sharon Resch – pozvanie na Americkú česko-slovenskú spevácku súťaž vo Wisconsine, Green Bay, USA
Lucie KAŇKOVÁ Česká republika
Cena Galérie MIRO
Slávka ZÁMEČNÍKOVÁ Slovenská republika
Tigriy BAZHAKIN Rusko
Cena Dipl. Ing. Pavla Závodského
Katarína KURUCOVÁ Slovenská republika
Cena Európskej hudobnej akadémie Bratislava-Schengen
Glória NOVÁKOVÁ Slovenská republika
Carmen FERENCEIOVÁ Slovenská republika
Amir KHAN Slovenská republika