Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

23. októbra 2022 Lýdia Urbančíková Sezóna 2022/2023

Nevídaný záujem publika v košickom Dome umenia

Marian Lapšanský, Maroš Potokár, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Veľkosť písma
A
A
A
Štátna filharmónia Košice uviedla koncert, na ktorom pod taktovkou Maroša Potokára zazneli diela Webera, Mozarta a Beethovena. Sólistom bol náš popredný klavirista, pedagóg a hudobný manažér Marian Lapšanský.

Starostlivosť vedenia Štátnej filharmónie Košice a sústredenie na všetky detaily profesionálne zabezpečeného koncertu v tzv. cykle B prispeli 20. októbra 2022 k jeho slávnostnej pohode, keď takmer po celý deň znela hudba pre stálych poslucháčov – abonentov či obdivovateľov: na generálnej skúške dopoludnia, hodinu pred koncertom na tzv. predkoncertnom stretnutí lektora dramaturgie Petra Katinu s dirigentom večera, koncertným majstrom ŠFK Marošom Potokárom a priateľmi hudobného umenia, ako aj na samotnom koncerte s pôsobivou dramaturgiou, vhodnou pre náročného aj príležitostného poslucháča. Bolo potešením uzrieť zaplnené auditórium Domu umenia v Košiciach.

Predkoncertné stretnutie, Štátna filharmónia Košice, 2022, Peter Katina, dramaturg ŠFK, Maroš Potokár, dirigent, foto: Miriama Fenciková / ŠFK
Poslucháči koncertu Štátnej filharmónie Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Nemenej účinným lákadlom bolo vzácne stretnutie s hosťujúcim klavírnym umelcom Marianom Lapšanským a jeho interpretáciou populárneho Klavírneho koncertu d mol KV 466 W. A. Mozarta. Premyslená a účinná skladba koncertu svedčí o profesionalite dramaturgie. Na úvod zaznela predohra k opere Čarostrelec C. M. von Webera, na záver Symfónia č. 5 c mol „Osudová“, op. 67 L. van Beethovena, hádam najdokonalejšie a najkrajšie dielo, aké kedy vzniklo!

Predohra k Weberovej opere Čarostrelec je kvázi symfonickým stvárnením diania celej opery a patrí k prvým dielam obdobia romantizmu. Tematickým materiálom vyjadruje atmosféru a náladu jednotlivých postáv a scén, ktorú sa dirigentovi Marošovi Potokárovi darilo s dobre pripraveným orchestrom rozlíšiť a v nástrojových skupinách vyjadriť ovzdušie a zmysel diania.

Maroš Potokár, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Treba pripomenúť violončelový motív poľovníka Maxa, krásny spev lesných rohov – znejúce tóny lesov a hôr, ale aj nasledujúce akordy, prinášajúce dramatický konflikt s motívom Samiela. Dirigentovi sa podarilo vyjadriť dramatický nádych konfliktu búrok, nepokoj zo straty Agátinej lásky i radostné ukončenie predohry efektným záverom v dramatickom vyvrcholení ako víťazstvo dobra nad zlom.

Prečítajte si tiež:
Nová sezóna v Štátnej filharmónii Košice bude plná emócií a zvučných mien
Otvárací koncert 54. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice

S veľkým zaujatím a nadšením privítali poslucháči koncertu sólistu Mariana Lapšanského, obľúbeného sólistu a pedagóga, uznávaného emeritného riaditeľa Slovenskej filharmónie. Popri mladíckom dirigentovi Potokárovi pôsobil svojou dôstojnosťou aj ako spomienka na mnohé roky hosťovaní, na spoločné pôsobenie s nebohým Petrom Toperczerom, na mnohé nahrávky a spoluprácu so svetovými umelcami. Opäť presvedčil, že ide o mimoriadnu osobnosť.

Marian Lapšanský, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Jeho kultivovaný tón, ovládanie klávesnice v jednotlivostiach, témach, motívoch, v rozdielnych polohách drobných i rozsiahlych útvarov v sólových partoch, no hlavne v kadenciách Mozartovho Klavírneho koncertu č. 20 d mol nenechali na pochybách, že tvoril majster mozartovského cítenia.

Darilo sa v súhre nástrojov, nástrojových farieb, presne tvorených tónov, ozdôb, temperamentných ako aj pianissimových úsekov, a to všetko v nádhernej zhode s dirigentovým gestom a súlade celej skladby.

Maroš Potokár, Marian Lapšanský, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Vyvrcholením umelecky náročného koncertu sa stala Piata symfónia c mol „Osudová“ L. van Beethovena. Dokonalosť hudobného myslenia skladateľa sa aj po vyše dvesto rokoch od premiéry vo Viedni r. 1808 ukázala ako aktuálna, a tým aj nesmrteľná pre ľudstvo všetkých čias. Stvárnil všetky ideály hudobného umenia, vyjadril veľkosť, hrdinstvo celého ľudstva, tajomstvo života človeka.

Prosté štyri tóny osudových úderov sú znakom geniality a večného naplnenia najvyšších ideálov krásy, rozumu, lásky, viery a spravodlivosti. A mieru pre celé ľudstvo!

Prvá časť symfónie Allegro con brio sa začína týmito dunivými tónmi, ktoré sa s bojovou razantnosťou prepletajú cez tematiku celej skladby. Dirigentovi sa darilo vniesť do orchestra náladu bojovnosti, veľkolepú gradáciu a dynamické vlnenie. V druhej časti Andante con moto dirigent svojím presným gestom usmernil malé sólové výkony hráčov, najviac sa darilo lesným rohom, klarinetu violončelám, ale aj iným.

Maroš Potokár, Štátna filharmónia Košice, 2022, foto: Miriama Fenciková / ŠFK

Tretia časť Allegro slávnostným pochodom prešla do štvrtej časti, kde vrcholia spevy a tance v obdivuhodnom záverečnom víťazstve hrdinu. Podarilo sa dosiahnuť maximálny expresívny záver a jednoznačné úspešné splnenie vlastných umeleckých kvalít dirigenta Maroša Potokára a každého člena orchestra.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncert 20. 10. 2022

Weber / Mozart / Beethoven
Dom umenia 20. októbra 2022

Maroš Potokár, dirigent
Marian Lapšanský, klavír
Štátna filharmónia Košice

Carl Maria von Weber: Čarostrelec, predohra k opere
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol KV 466
Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 5 c mol op. 67 „Osudová“

www.sfk.sk

Zdieľať:

O autorovi

Lýdia Urbančíková
muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024