Štátna filharmónia Košice uviedla koncert, na ktorom pod taktovkou Maroša Potokára zazneli diela Webera, Mozarta a Beethovena. Sólistom bol náš popredný klavirista, pedagóg a hudobný manažér Marian Lapšanský.
Starostlivosť vedenia Štátnej filharmónie Košice a sústredenie na všetky detaily profesionálne zabezpečeného koncertu v tzv. cykle B prispeli 20. októbra 2022 k jeho slávnostnej pohode, keď takmer po celý deň znela hudba pre stálych poslucháčov – abonentov či obdivovateľov: na generálnej skúške dopoludnia, hodinu pred koncertom na tzv. predkoncertnom stretnutí lektora dramaturgie Petra Katinu s dirigentom večera, koncertným majstrom ŠFK Marošom Potokárom a priateľmi hudobného umenia, ako aj na samotnom koncerte s pôsobivou dramaturgiou, vhodnou pre náročného aj príležitostného poslucháča. Bolo potešením uzrieť zaplnené auditórium Domu umenia v Košiciach.


Nemenej účinným lákadlom bolo vzácne stretnutie s hosťujúcim klavírnym umelcom Marianom Lapšanským a jeho interpretáciou populárneho Klavírneho koncertu d mol KV 466 W. A. Mozarta. Premyslená a účinná skladba koncertu svedčí o profesionalite dramaturgie. Na úvod zaznela predohra k opere Čarostrelec C. M. von Webera, na záver Symfónia č. 5 c mol „Osudová“, op. 67 L. van Beethovena, hádam najdokonalejšie a najkrajšie dielo, aké kedy vzniklo!
Predohra k Weberovej opere Čarostrelec je kvázi symfonickým stvárnením diania celej opery a patrí k prvým dielam obdobia romantizmu. Tematickým materiálom vyjadruje atmosféru a náladu jednotlivých postáv a scén, ktorú sa dirigentovi Marošovi Potokárovi darilo s dobre pripraveným orchestrom rozlíšiť a v nástrojových skupinách vyjadriť ovzdušie a zmysel diania.

Treba pripomenúť violončelový motív poľovníka Maxa, krásny spev lesných rohov – znejúce tóny lesov a hôr, ale aj nasledujúce akordy, prinášajúce dramatický konflikt s motívom Samiela. Dirigentovi sa podarilo vyjadriť dramatický nádych konfliktu búrok, nepokoj zo straty Agátinej lásky i radostné ukončenie predohry efektným záverom v dramatickom vyvrcholení ako víťazstvo dobra nad zlom.
Prečítajte si tiež:
• Nová sezóna v Štátnej filharmónii Košice bude plná emócií a zvučných mien
• Otvárací koncert 54. koncertnej sezóny Štátnej filharmónie Košice
S veľkým zaujatím a nadšením privítali poslucháči koncertu sólistu Mariana Lapšanského, obľúbeného sólistu a pedagóga, uznávaného emeritného riaditeľa Slovenskej filharmónie. Popri mladíckom dirigentovi Potokárovi pôsobil svojou dôstojnosťou aj ako spomienka na mnohé roky hosťovaní, na spoločné pôsobenie s nebohým Petrom Toperczerom, na mnohé nahrávky a spoluprácu so svetovými umelcami. Opäť presvedčil, že ide o mimoriadnu osobnosť.

Jeho kultivovaný tón, ovládanie klávesnice v jednotlivostiach, témach, motívoch, v rozdielnych polohách drobných i rozsiahlych útvarov v sólových partoch, no hlavne v kadenciách Mozartovho Klavírneho koncertu č. 20 d mol nenechali na pochybách, že tvoril majster mozartovského cítenia.
Darilo sa v súhre nástrojov, nástrojových farieb, presne tvorených tónov, ozdôb, temperamentných ako aj pianissimových úsekov, a to všetko v nádhernej zhode s dirigentovým gestom a súlade celej skladby.

Vyvrcholením umelecky náročného koncertu sa stala Piata symfónia c mol „Osudová“ L. van Beethovena. Dokonalosť hudobného myslenia skladateľa sa aj po vyše dvesto rokoch od premiéry vo Viedni r. 1808 ukázala ako aktuálna, a tým aj nesmrteľná pre ľudstvo všetkých čias. Stvárnil všetky ideály hudobného umenia, vyjadril veľkosť, hrdinstvo celého ľudstva, tajomstvo života človeka.
Prosté štyri tóny osudových úderov sú znakom geniality a večného naplnenia najvyšších ideálov krásy, rozumu, lásky, viery a spravodlivosti. A mieru pre celé ľudstvo!
Prvá časť symfónie Allegro con brio sa začína týmito dunivými tónmi, ktoré sa s bojovou razantnosťou prepletajú cez tematiku celej skladby. Dirigentovi sa darilo vniesť do orchestra náladu bojovnosti, veľkolepú gradáciu a dynamické vlnenie. V druhej časti Andante con moto dirigent svojím presným gestom usmernil malé sólové výkony hráčov, najviac sa darilo lesným rohom, klarinetu violončelám, ale aj iným.

Tretia časť Allegro slávnostným pochodom prešla do štvrtej časti, kde vrcholia spevy a tance v obdivuhodnom záverečnom víťazstve hrdinu. Podarilo sa dosiahnuť maximálny expresívny záver a jednoznačné úspešné splnenie vlastných umeleckých kvalít dirigenta Maroša Potokára a každého člena orchestra.
Autor: Lýdia Urbančíková
písané z koncert 20. 10. 2022
Weber / Mozart / Beethoven
Dom umenia 20. októbra 2022
Maroš Potokár, dirigent
Marian Lapšanský, klavír
Štátna filharmónia Košice
Carl Maria von Weber: Čarostrelec, predohra k opere
Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol KV 466
Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 5 c mol op. 67 „Osudová“
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.