Pred šesťdesiatimi rokmi, dňa 4. júna 1957 stvárnil postavu Mefista v Gounodovej opere Faust a Margaréta na javisku historickej budovy Slovenského národného divadla mladý bulharský umelec Nikolaj Gjaurov, ktorý svojím speváckym výkonom strhol publikum k nadšeným ováciám a čoskoro sa stal jedným z popredných basistov najvýznamnejších svetových operných scén.
V prvom polroku 1957 pripravilo vedenie divadla Slovenského národného divadla milovníkom operného umenia niekoľko mimoriadnych umeleckých zážitkov, keď na pohostinské predstavenia pozvalo mladých talentovaných spevákov. Prvý z nich, vtedy 30-ročný rumunský sólista arménskeho pôvodu z operného divadla v Kluži David Ohanesian, spieval v Gounodovej opere Faust a Margaréta Mefista. Ohanesian, už ako sólista opery v Bukurešti, zavítal do Bratislavy častejšie v rokoch 1960 až 1978 ako Verdiho Rigoletto, Gróf Luna v Trubadúrovi, Pucciniho Scarpia v Tosce a Marcello v Bohéme.
V máji 1957 sa v Bizetovej Carmen ako Don José predstavil na prahu svojej medzinárodnej speváckej kariéry bulharský tenorista Dimitar Uzunov. O rok debutoval v parížskej opere Palais Garnier a v newyorskej Metropolitnej opere, v roku 1959 vo viedenskej Štátnej opere a potom na ďalších renomovaných operných scénach. Dona Josého si Uzunov zopakoval v opere SND aj v roku 1958. Vyvrcholením však bolo vystúpenie mladého bulharského basistu Nikolaja Gjaurova, sólistu Národnej opery v Sofii ako Mefista v opere Charlesa Gounoda Faust a Margaréta 4. júna 1957.

Nikolaj Gjaurov, žiak známeho bulharského pedagóga v Sofii Christa Brambarova, absolvoval v roku 1955 moskovské konzervatórium a v tom istom roku získal hlavnú cena na medzinárodnej súťaži operných spevákov v Paríži. Bratislavské obecenstvo si mladý umelec podmanil predovšetkým krásou hlasového materiálu, recenzent denníka Ľud (6. 6. 1957) konštatoval, že: „Gjaurov spieva s bohatou hlasovou rezonanciou a pri veľkej zvučnosti znie jeho hlas neobyčajne mäkko. Svojím vystúpením potvrdil bulharský hosť vysokú úroveň a mal pre sympatický, prostý, skromný a vkusný prejav veľký a srdečný úspech u obecenstva.“ Emotívnejšie reagoval recenzent bratislavského Večerníka (roč. 2, 5. 6. 1957, č. 131, s. 3): „Od chvíle, keď sa zjavil Faustovi, až do posledného obrazu mu patrilo bratislavské obecenstvo. Chvelo sa pri hrôzostrašných scénach, nevychádzalo z nadšenia po známej árii z druhého dejstva, tlieskalo, tlieskalo … Možno smelo povedať, že takého Mefista ešte Bratislava nevidela. Jeho hlasový fond, neobyčajné rozpätie, zvučnosť i mäkkosť skutočne dovoľujú prirovnanie s veľkým Šaljapinom.“ Kritika vyzdvihla aj výkon Anny Hornungovej ako Margaréty. Fausta spieval Dr. Gustáv Papp, ktorého pre indispozíciu od druhého dejstva nahradil František Šubert. O úspech predstavenia sa pričinil aj dirigent Juraj Viliam Schöffer, zbor a baletný súbor.

Nikolaj Gjaurov debutoval v roku 1956 na scéne Národnej opery v Sofii ako Basilio v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly, v októbri 1957 ako Ramfis z Verdiho Aidy vo Viedenskej štátnej opere. Vo februári 1960 debutoval v milánskej La Scale ako Varlaam v Musorgského Borisovi Godunovovi v hudobnom naštudovaní Antonina Votta, v titulnej postave s Borisom Christovom, Grigorija spieval ďalší bulharský spevák Dimitar Uzunov. Gjaurov sa čoskoro stal popredným basistom na všetkých významných európskych i amerických operných scénach.

Do Bratislavy prišiel až po mnohých rokoch, kedy vďaka Petrovi Dvorskému mal spievať Gremina v Čajkovského Eugenovi Oneginovi spolu s manželkou Mirellou Freni ako Tatianou. V predposledný decembrový večer v roku 1984 operné publikum s napätím očakávalo na ich pohostinské vystúpenie, avšak Nikolaj Gjaurov musel pre náhlu indispozíciu odriecť úlohu, nahradil ho náš mladý basista Ján Galla. Oneginom bol častý hosť našej opernej scény bulharský barytonista Ivan Konsulov a Lenským Peter Dvorský.
Pripravila: Elena Blahová-Martišová
Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!
video
Nikolaj Gjaurov ako Mefisto v Gounodovej opere Faust a Margaréta, nahrávka z roku 1977
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.