Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

13. augusta 2023 Viera Polakovičová Sezóna 2022/2023

Nocturno Simony Šaturovej a Mareka Kozáka

Simona Šaturová, Marek Kozák, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout
Veľkosť písma
A
A
A
Ak sa hudbu milujúca verejnosť rozhodne v lete tráviť čas v Bratislave, môže zažiť umenie na tej najvyššej úrovni a na najrôznejších atraktívnych miestach. Festival Viva Musica! sa tento rok koná už po 19. raz. O nevšedný zážitok sa 10. augusta 2023 na dunajskom Pontóne postarali slovenská sopranistka Simona Šaturová a český klavirista Marek Kozák.

Janka Kubandová a jej tím sa môžu pochváliť odvahou v dramaturgii. Pripraviť náročný piesňový recitál pre Bratislavu nie je ľahké ani v tradičnom kontexte na obvyklých koncertných pódiách Slovenska. Hoci o kvalitné piesňové recitály nebola nikdy núdza, najmä napríklad na Bratislavských hudobných slávnostiach, kde si pamätníci určite spomenú na Magdalénu Hajóssyovú a Mariána Lapšanského, už niekoľko desaťročí prestížneho umeleckého partnera spevákov.

Simona Šaturová, Marek Kozák, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Novšie dejiny interpretačného umenia svedčia o záujme o piesňovú literatúru aj zo strany medzinárodne etablovaných veľkých slovenských spevákov – stačí za všetkých spomenúť kreácie Pavla Bršlíka a Roberta Pechanca (Janáčkov Zápisník zmizelého). Veľa v tomto smere urobila aj agentúra Kapos, ktorej sa darilo prinášať na pódium veľké medzinárodné a slovenské hlasy, a aj náročný repertoár, vrátane piesňového. Dobrou správou je, že Slovenská filharmónia mieni tento žáner výrazne podporiť. Spomeňme aspoň Janu Kurucovú, ktorá v tomto smere doma vyrýva brázdu. Napokon, aj ona bola hosťom aktuálneho ročníka festivalu Viva Musica!

Koncert 10. augusta 2023 sa uskutočnil na dunajskom Pontóne, návštevníci si mohli dopriať krásny pohľad na Bratislavu za denného svetla, stmievania i za noci. Bol to nielen veľký hudobný, ale aj výtvarný zážitok. Samotný pontón je výnimočným architektonickým prvkom pravého nábrežia Dunaja.

Simona Šaturová, Marek Kozák, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Veľmi príjemné prostredie je z hľadiska koncertného využitia jemne chúlostivé. Práve v nevšedných pianissimách, ktoré Simona Šaturová predniesla s úžasným citom, láskou a fascinujúcim výrazom, vyrušovali zvuky z reštaurácie na hornom poschodí. Stojí to za zamyslenie, aký typ repertoáru sa do tohto prostredia hodí. V každom prípade však umelci vytvárali atmosféru dokonalosti a ilúziu, že im to neprekáža.

Piesňový program pozostával z diel velikánov rakúskej, nemeckej, českej, francúzskej, poľskej a americkej hudby – Mozarta, Schuberta, Schumanna, Dvořáka, Debussyho, Szymanowského, Barbera a Richarda Straussa. Skladby boli popretkávané sólovými dielami Roberta Schumanna (In der Nacht, Op. 12), Fryderyka Chopina (Nocturno Des dur, op. 27, č. 2), Claudea Debussyho (Clair de lune) a Franza Liszta (Nocturno č. 3 As dur Sen lásky, S. 541). Mladý český klavirista Marek Kozák preukázal svoj zmysel pre eleganciu, romantiku a jeho výber skladieb umocnil tklivú náladu piesní a akcentoval jemnosť a pôvab ich posolstva.

Marek Kozák, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Simona Šaturová má významnú medzinárodnú kariéru, vybudovala si ju s umom a mimoriadnou hudobnou inteligenciou. Dnes svoje poznatky odovzdáva ďalej na majstrovských kurzoch. Ide do hĺbky speváckeho umenia, piesne jej veľmi dobre svedčia. Venuje sa im ako miniatúram, drobným príbehom s vlastným obsahom, ku ktorým nachádza osobitný vzťah.

Z jej prejavu cítiť, že dobre rozumie poézii, obsahu, nemčina je u nej priam samozrejmosťou, ale potešila aj krásnou francúzštinou, akoby vnímala aj tok tejto reči, a samozrejme aj čeština, slovenčina (v prídavku od Dvořáka) a angličtina jej boli prirodzené. Načrela do bohatej studnice piesní svetových skladateľov, najskôr to bol Abendempfindung, KV 523 Wolfganga Amadea Mozarta.

Takmer rovné tóny v pianissimách, často nasadzované bez jediného záchvevu tela a držané v legáte, ukázali umelkynino majstrovstvo a hlboké vnútorné zaangažovanie sa. Stačilo nechať sa unášať. Nasledovali dve piesne Franza Schuberta Ständchen, D. 889 An die Nachtigall, op. 98, č. 1, rovnako vrúcne s odtienkami romantiky a popri smútku i tajomnosti.

Simona Šaturová, Marek Kozák, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Pieseň Mondnacht Roberta Schumanna vystriedala pieseň Antonína Dvořáka Nad krajem vévodí lehký spánek, aby prvá polovica koncertu vyvrcholila nádhernými skladbami Claudea Debussyho Nuit d’étoiles, L. 4 a Beau soir, L. 84. Debussy je ideálnym skladateľom pre takýto typ koncertu. Impresionizmus s láskavým hladením tónov v Šaturovej a Kozákovej kreácii lahodil srdcu. Kiežby v ňom umelkyňa nadlho našla svoje zaľúbenie.

Program, ktorý dostali návštevníci do ruky, obsahoval originálne texty piesní a slovenské preklady. Žiaľ, po zotmení sa nedali čítať a ak sa návštevník nenaučil program naspamäť, ani nevedel, aká pieseň nasleduje. Azda kratučké zahlasovanie diel by situácii pomohlo a nenarušilo atmosféru (podobne, ako v prípade, keď Simona Šaturová so šarmom jej vlastným priateľsky požiadala publikum, aby medzi piesňami netlieskalo – to urobila veľmi elegantne a v prospech veci). A pri prekladoch mi chýbalo uvedenie ich autorov…

Simona Šaturová, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Do druhej polovice koncertu sme teda vyrazili po radostnej prestávke, umožňujúcej občerstviť sa a užívať si panorámu. Potom už bolo treba hudbu „iba“ počúvať a obdivovať aj dosť nevšedný zjav sólistky, sugestívne tlmočiacej emócie a nálady v bezchybnej umelecko-výrazovej podobe.

Väčšina textov sa umelkyni dala rozumieť, podotýkam, že mnohé spievala spamäti, čo už v dnešnej dobe nie je podmienkou sine qua non. Ale na toku večera bolo cítiť, že je dôkladne premyslený a chcený, hoci by sme boli bývali privítali aspoň malé ozvláštnenie, odľahčenie, ono v istom zmysle prišlo v Tzry kolysanki, op. 48 Karola Szymanowského a v Sure on this Shing Night Samuela Barbera, ale je jasné, že dramaturgická línia mala vyvrcholiť Richardom Straussom, a to v piesňach Morgen!, Der Stern, Die NachtStändchen.

Simona Šaturová, koncert festivalu Viva Musica!, 2023, foto: Zdenko Hanout

Vystihnúť expresivitu tejto štvorice príbehov sa Simone Šaturovej podarilo veľmi sugestívne. Bol to naozaj vrchol večera. A napriek tomu, že to bol pomerne náročný repertoár v jednoliatom oblúku, bolo cítiť napätú pozornosť publika, sústredenosť na každý detail skladieb, akýsi ponor možno aj bez toho, aby bol v prvom pláne okamžite známy obsah, lebo ten bol očividný pre každého, kto cíti hudbu, tak dokonale pretlmočenú touto skvelou sopranistkou, podporenou citlivým sprievodom klavírneho partnera.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 10. 8. 2023

Simona Šaturová: Nocturno
Koncert festivalu Viva Musica!
Ponton, Tyršovo nábrežie, Bratislava
10. augusta 2023

Simona Šaturová, soprán
Marek Kozák, klavír

W. A. Mozart: Abendempfindung, K.523
F. Schubert: Ständchen, D.889
F. Schubert: An die Nachtigall, op. 98, č. 1 (D.497)
R. Schumann: Mondnacht (Liederkreis, op. 39)
R. Schumann: In der Nacht (Fantasiestücke, op. 12)
A. Dvořák: Nad krajem vévodí lehký spánek (Písně milostné, op. 83)
A. Dvořák: Ukolébavka
F. Chopin: Nocturno Des dur, op. 27, č. 2
C. Debussy: Nuit d’étoiles, L. 4
C. Debussy: Beau soir, L. 84
C. Debussy: Clair de lune

K. Szymanowski: Trzy kolysanki, op. 48
F. Liszt: Nocturno č. 3 As dur „Sen lásky“, S.541
S. Barber: Sure on this Shining Night (Four Songs, op. 13)
R. Strauss: Morgen! (4 Lieder, op. 27)
R. Strauss: Der Stern (5 kleine Lieder, op. 69)
R. Strauss: Die Nacht (8 Gedichte aus „Letzte Blätter“, op. 10)
R. Strauss: Ständchen (6 Lieder, op. 17)

www.vivamusica.sk

Zdieľať:

O autorovi

Viera Polakovičová
muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

P. I. Čajkovskij: Panna orleánská
Deutsche Oper am Rhein
záznam predstavenia z augusta 2023
dirigent: V. Alekseenok, réžia: E. Stöppler
hrajú: M. Kataeva, S. Luttinen, A. Nesterenko, S. Khomov, L. Fatyol T. Grümbel, E. Abdulla, R. Šveda, B. Pop...
viac info TU...