Nová premiéra Baletu SND – Zle strážené dievča v choreografii legendárneho Fredericka Ashtona

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Balet Slovenského národného divadla v Bratislave 18. a 19. novembra 2022 uvádza premiéry novej inscenácie baletu Zle strážené dievča. Komické dielo, známe aj pod názvom Márna opatrnosť, rozpráva príbeh o márnej snahe vdovy Simone zabrániť láske svojej dcéry k mladému farmárovi. Titul sa na javisko SND vracia po tridsiatich rokoch v choreografii Fredericka Ashtona s hudobným aranžmánom Johna Lanchberyho. Choreografiu baletu naštudoval hlavný baletný majster z Viedenskej štátnej opery Jean Christoph Lesage a hudobného naštudovania sa zhostil šéfdirigent SND Kevin Rhodes. Autorom kostýmov a scénografom je Osbert Lancaster.

Choreografiu Fredericka Ashtona SND uvádza s láskavým dovolením Jeana-Pierra Gasqueta, ktorý je autorom aj svetelného dizajnu. S uvedením diela súhlasila spoločnosť Boosey & Hawkes Music Publishers Ltd. v zastúpení Oxford University Press.

Frederick Ashton (1904 – 1988), zdroj foto: internet

História

Balet s týmto námetom sa po prvý raz objavil na javisku 1. júla 1789 v Grand Théâtre de Bordeaux pod názvom Le ballet de la paille, ou Il n’est qu’un pas du mal au bien (Slamený balet alebo Od zlého k dobrému je len krôčik). Choreografom bol Jean Dauberval (1742 – 1806), budúci učiteľ Charla Didelota, „otca ruského baletu“. Hudbu tvorili úpravy 55-tich vtedy populárnych francúzskych piesní (tzv. pastiche). Autora partitúry nepoznáme, mohol ním byť aj sám Dauberval, keďže bol aj huslistom.

Jeho žiak Jean-Pierre Aumer (1774 – 1833) 17. novembra 1828 uviedol pre parížsku operu, a najmä pre balerínu Pauline Montessu celkom novú verziu, ktorá už niesla názov La fille mal gardée. Na základe pôvodnej partitúry z roku 1789 Ferdinand Hérold (1791 – 1833) upravil hudbu, pričom do nej vložil početné melódie z opier Jeana-Paula-Égida Martiniho a Gaetana Donizettiho. Vznikla aj verzia pre berlínsky Königliches Opernhaus (dnes Staatsoper Unter den Linden) s choreografiou Paula Taglioniho a hudbou Petera Ludwiga Hertela (1864).

V roku 1837 v parížskej opere debutovala slávna rakúska primabalerína Fanny Elssler. Podľa vtedajšieho zvyku si primabalerína mohla do už existujúceho baletu (v tomto prípade Hertelovej podoby La fille mal gardée) vložiť vlastné tanečné (pas) variácie. Pre tento účel si vybrala svoje obľúbené árie z Donizettiho Lucie di Lammermoor. Hudbu zostavil a inštrumentoval kopista a skladateľ Aimé-Ambroise-Simon Leborne a dnes je známa ako Pas de deux de Fanny Elssler.

Ferdinand Hérold (1791 – 1833), autor portrétu z roku 1830 je maliar Louis Dupré, zdroj: wikipedia

Balet Slovenského národného divadla v novej inscenácii uvádza choreografiu Fredericka Ashtona, ktorú vytvoril pre londýnsky Kráľovský balet v roku 1959 a svetovú premiéru mala 28. januára 1960 s Nadiou Nerinou ako Lisou, Davidom Blairom ako Colasom a Stanleym Holdenom ako Vdovou Simonou. F. Ashton chcel síce pôvodne použiť Hertelovu partitúru, pretože sa koncom 19. storočia stala najhrávanejšou zo všetkých verzií, avšak po jej podrobnejšom preštudovaní dospel k názoru, že by nevyhovovala jeho zámerom. Na podnet baletného historika a muzikológa Ivora Guesta napokon usúdil, že Héroldova ľahká a pomerne jednoduchá hudba oveľa lepšie vystihuje jeho predstavu.

Héroldova verzia sa takto stala základom pre celkom novú partitúru, ktorú vytvoril John Lanchbery, pôsobiaci vtedy ako baletný dirigent v Royal Opera House, pričom do diela vložil aj niektoré úseky z pôvodného pastiche z roku 1789 a jedno číslo od Hertela, slávny Drevákový tanec.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Juraj Žilinčár (vdova Simone), zbor, (Drevákový tanec) foto: Anna Vágnerová / SND

No a keďže F. Ashtona znepokojovalo, že v Héroldovej partitúre nie je žiadne vhodné Grand pas, I. Guest išiel hľadať do archívu Parížskej opery a našiel tam v škatuli schované Pas de deux de Fanny Elssler v úprave pre sólové husle. Po Lanchberyho spätnej inštrumentácii pre orchester sa toto číslo stalo jednou z najmajstrovskejších Ashtonových choreografií pod názvom Pas de ruban (Tanec so stužkami) pre Lisu, Colasa a osem tanečníc vytvárajúcich zložité kombinácie s ôsmimi stužkami.

Uvádzanie diela v SND

Podľa bulletinu SND k baletnej premiére sa La fille mal gardée v tomto divadle objavila po prvý raz pod názvom Márna opatrnosť 30. januára 1961 v podaní Kubánskeho baletu pod vedením svetoznámej prima balleriny assoluty Alicie Alonso (tento titul v celej baletnej histórii získalo len 15 tanečníc), ktorá predstavila vlastnú choreografiu diela na hudbu Petra Ludwiga Hertela. Bol to však len kratší baletný tvar a hral sa s ďalšími dvomi choreografiami.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Viacheslav Kruť (Colas), Olga Chelpanova (Lise) a Gerardo Gonzalez Villaverde (Alain), foto: Juraj Žilinčár / SND

S kompletným baletom v Bratislave vystúpil 1. októbra 1966 Kráľovský balet z Londýna práve s verziou choreografa Fredericka Ashtona, ktorú SND uvedie aj na premiérach 18. a 19. novembra 2022. F. Ashton poznamenal, že bratislavské divadlo je najmenšie, v akom súbor v rámci turné účinkuje, no obecenstvo zatieňuje aj veľké divadlá.

Dramaturg Baletu SND Kristián Kohút pre Opera Slovakia povedal, že prvá bratislavská repertoárová inscenácia diela si vzala za hudobný základ opäť verziu z Covent Garden v aranžmáne Johna Lanchberryho a inscenoval ju prvý slovenský choreograf Jozef Zajko. Premiéru mala pod názvom Márna opatrnosť 29. januára 1977. Účinkovali v nej G. Záhradníková, V. Zlochová a D. Pilzová (Líza), J. P. Plavnik, Z. Nagy (Kolas), J. Dolinský, D. Nebyla (Alan).

Zmluva o prepožičaní notového materiálu je stále v archíve SND. Najviac pozornosti si však vyslúžil Ján Haľama, ktorého presvedčivé stvárnenie matky Simony sa stalo legendárnym. Inscenácia sa hrala do roku 1982 a mala viac ako 60 repríz.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, obraz búrka, Juraj Žilinčár (vdova Simone) a Gerardo Gonzalez Villaverde (Alain), foto: Anna Vágnerová / SND

V roku 1992 baletný majster arménskeho pôvodu Rafael Avnikjan v SND „ušil“ choreografiu Márnej opatrnosti na domácich tanečníkov, ktorých dôverne poznal. Príležitosť dostala mladá generácia interpretov N. Stehlíková, I. Murčeková (Líza), J. Dolinský ml., J. Šiška, S. V. Baranov (Kolen), L. Kvaček, A. Meszároš, M. Mikeš (Alain). Matku Simonu v tejto verzii prekrstili na Marcelinu (P. Dubravík a J. Vasilenko). Vznikla inscenácia na Héroldovu a Hertelovu hudbu, ktorá mala premiéru 24. apríla 1992. Hralo sa 15 predstavení až do 20. októbra 1993.

Po 56-tich rokoch sa teda londýnska baletná inscenácia La fille mal gardée, dnes pod názvom Zle strážené dievča vracia na dosky SND. Dramaturg Baletu SND Kristián Kohút pre Opera Slovakia vysvetlil, ako prišlo k tomuto návratu: „Inscenovanie všetkých veľkých baletných opusov väčšinou podlieha kompletnému copyrightu. Scéna, kostýmy a dokonca aj svetelný dizajn, všetko musí byť striktne dodržané.

Samozrejme, každé divadlo má iné technické parametre, javiská majú iné rozmery, čiže dekorácie sa musia prispôsobovať možnostiam jednotlivých divadiel, no celkový vizuál a atmosféra inscenácie ostávajú. Ani v tomto prípade tomu nie je inak. Naši diváci si budú môcť popri originálnej Ashtonovej choreografii pozrieť a užiť aj originálnu farebnú kostýmovú a scénickú výpravu Osberta Lancastra, ktorý patril k najvýznamnejším britským karikaturistom 20. storočia.

Jean Christophe Lesage, foto: Andreas Jakwerth

Choreografiu v SND naštudoval hlavný baletný majster Viedenského štátneho baletu Jean Christoph Lesage. „Jean Christophe Lesage pozná tento balet naspamäť aj odzadu. Pozná každý takt, každý krok, každé gesto. Je pre nás veľkou cťou mať ho aspoň na chvíľu v Bratislave. Jeho príchod na Slovensko bol prirodzeným vyústením dlhodobej profesijnej spolupráce s riaditeľkou Baletu SND Ninou Polákovou, ktorá požiadala majiteľa licencie práve o tohto baletného majstra. Ten súhlasil a Jean Christophe sa na určité obdobie stal členom našej baletnej rodiny.“ dodáva Kristián Kohút.

Za takmer 63 rokov od svojej svetovej premiéry inscenácia nestratila nič zo svojej príťažlivosti. Z rozhovoru baletného majstra J. C. Lesagea pre Opera Slovakia vyberáme, prečo je tomu tak: „Používa sa aj mnoho rekvizít – fľaše a palice pre chlapov a stuhy pre dámy. … Dámy napríklad stužkami vytvárajú rôzne vzory a musia presne vedieť, ako. Sólistka tancuje so stuhou a okolo nej sa krútia dievčatá, lenže ona sa musí otáčať presne s nimi. Toto sú prvky, ktoré v klasickom balete nebývajú.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Kristian Achberger (Colas) a Tatum Shoptaugh (Lise), foto: Anna Vágnerová / SND

Myslím, že Sir Frederick Ashton ich použil vo svojej choreografii neuveriteľne veľa a aj to je dôvod, prečo bola taká úspešná. … Napríklad v Spiacej krásavici alebo Labuťom jazere sú pomerne dlhé pasáže s dosť pomalým pohybom, no v La fille sa stále deje niečo vtipné, a to je zároveň aj druhý dôležitý dôvod, prečo má stále taký úspech.

Pýtali sme sa ho aj, ako by charakterizoval choreografiu tohto diela: „Napríklad rolu Matky Simone hrá preoblečený chlap a jej Drevákový tanec určite nie je klasický, ale ľudový. Tanec Alaina, syna Thomasa, ktorý ho chce oženiť s Lisou, má tiež dosť ďaleko od klasickej choreografie. No a dielo je aj dobrou komédiou pre rodinu – je tam Kohút so Sliepkami a pôvodne bol na javisku dokonca aj malý poník, ale teraz sa to nedá kvôli uplatňovaniu práv zvierat.

Zle strážené dievča vychádza z klasického baletu, ale nie sú tu len klasické kroky. Tie základné síce patria do klasického baletu, ale často nadobúdajú iný charakter. Napríklad slepačí tanec, ale najmä pohyb baletného zboru na mnohých miestach vyzerá skôr ako ľudový tanec. Je to tak trochu zmes všetkých štýlov.“ Celý rozhovor si prečítate TU…

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Damián Šimko (Kohút) a sliepočky, foto: Juraj Žilinčár / SND

Dielo je z viacerých príčin po technickej stránke veľmi náročné, napríklad aj preto, že účinkujúci používajú veľa rekvizít: Aj to je jednou z príčin, prečo je dielo tak náročné, tanečníci totiž nie sú zvyknutí s nimi pracovať. … choreografia je v princípe založená na klasických krokoch, ale naozaj tvrdej technike, tanečníci z nej musia veľa ukázať. Pas de deux sú tiež náročné, ale pre baletný zbor je tanec o niečo ľahší. Je každopádne klasický, ale často sa mieša s ľudovými tanečnými krokmi.“ dodáva pre náš portál Jean Christoph Lesage.

Šéfdirigent SND Kevin Rhodes doteraz dirigoval iba hudbu k produkcii Sira Fredericka Ashtona. Prvý raz to bolo vo Viedni pred takmer 20-timi rokmi a vyjadril sa k nej pre Opera Slovakia takto: „Dosť ma prekvapilo, o koľko viac si ju dnes cením po tom, ako som si ju opäť preštudoval pre SND. Dirigent, skladateľ a aranžér John Lanchbery upravil viaceré balety, pre ktoré v tom čase na Západe neexistovala použiteľná verzia. Bajadéra, Don Quijote, La Boutique Fantasque, Veselá vdova a mnohé ďalšie vrátane La Fille mal Gardée. Už od začiatku svojej histórie v roku 1789 bolo toto dielo vždy akýmsi hudobným potpourri. Lanchberyho veľmi filmový a farebný štýl vynikajúco funguje pre toto rodinne orientované komediálne dielo.

šéfdirigent SND Kevin Rhodes a korepetítori Peter Loydl a Edita Turian počas skúšky baletu Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, foto: Juraj Žilinčár / SND

Počas baletného predstavenia je práve dirigent sprostredkovateľom komunikácie medzi baletom a orchestrom: „Zosúladenie hudby s baletnými sólistami a zborom je v priebehu predstavenia viac-menej neustálou činnosťou. Dôležité je najmä v pantomimických scénach, počas ktorých orchester musí rozprávať príbeh o dianí na javisku. Keďže v baletnom predstavení nie sú žiadne slová ani text, úlohou orchestra je, aby ich svojou hudbou ponúkol. Nálady ako veselosť, láska, triumf, radosť, smútok – všetky musí sprostredkovať interpretácia orchestra. Keď dirigujem balet, osobitne ma baví formovať práve túto stránku interpretácie.

Keďže ide o komické dielo, je v ňom teda aj pomerne dosť pantomimických výjavov. Ich význam podčiarkuje aj Jean Christoph Lesage: „Sú tu aj krásne príklady pantomímy. Publikum potrebuje porozumieť reči tela napríklad vtedy, keď Lise hovorí: „Mama moja, ja milujem toho chlapca.“ Je to istý odkaz pre divákov. … A toto všetko je presne v súlade s hudbou, taký je proste Ashton. Hudba hovorí a pomáha tanečníkovi uvedomiť si, čo je dôležité.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Gerardo Gonzalez Villaverde (Alain), Olga Chelpanova (Lise), foto: Juraj Žilinčár / SND

Pre svoju povahu je predstavenie veľmi vhodné pre rodiny s deťmi. Kevin Rhodes ďalej hovorí: „Mnohé operné a baletné diela azda nie sú ideálne pre deti, ale tento nádherný balet je dokonalým rodinným zážitkom. Zábavný, krásny, ľahko pochopiteľný a približne rovnako dlhý ako stále populárny Luskáčik. Takže povzbudzujem každého, kto má v rodine deti, aby prišiel do SND a unikol z každodenného života do nádherného sveta La Fille mal Gardée, plného folklóru!

Niečo podobné si myslí aj Jean Christoph Lesage: „…dielo je aj dobrou komédiou pre rodinu. … No a povedal by som, že je svieže a veľmi vhodné pre deti. Všade, kde s ním vyjdete na javisko, zožnete veľký úspech.

Kristián Kohút sa vyjadril aj k obsadeniu jednotlivých postáv: „Aktuálne je súbor vo výbornej kondícii, takže dokáže inscenáciu personálne hravo pokryť z vlastného fondu. Sólisti nacvičujú dokonca v trojitých alternáciách. Z toho, čo som videl na skúškach, môžem povedať, že každý pár má úplne inú energiu a bude veľmi zaujímavé sledovať a porovnávať ich výkony. Balet ponúka veľký priestor aj pre demi-sólistov a corps de ballet. Bonbónikom na torte bude podľa mňa vystúpenie mužských sólistov v postave vdovy Simony. Myslím, že diváci sa stretnú s dávkou humoru, akú možno od baletného predstavenia nečakajú.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, foto: Anna Vágnerová / SND

Kvalitu baletného súboru potvrdzuje aj Jean Christoph Lesage: „Nuž, nemôžete tento balet inscenovať kdekoľvek, pretože potrebujete určitú úroveň tanečníkov, ktorí ho dokážu zvládnuť. Nemôže ho robiť každý súbor, pretože v prvom rade potrebujete mnoho ľudí a rovnako dôležité je, že musia byť kvalitnými profesionálmi. … Som spokojný a musím povedať, že súbor funguje veľmi dobre. Tanečníci sa rýchlo vyvíjajú a práca s nimi je naozaj príjemná. Vidím, že sa usilujú plniť si svoje úlohy, a hoci aj nerozprávajú mojím jazykom, … naozaj sa snažia kedykoľvek porozumieť tomu, čo sa im vysvetľujem.

V postave Lisy sa predstavia Olga Chelpanova, Romina Kołodziej, Tatum Shoptaugh a Nozomi Miura (a. h.), ako Colas vystúpia Viacheslav Kruť, Vladyslav Bosenko (a. h.), Konstantin Korotkov, Kristian Achberger a Adrián Szelle, Vdovou Simone budú Juraj Žilinčár, Artemyj Pyzhov a Raphael Schuster. Alaina stvárni Gerardo Gonzalez Villaverde, Evgenii Korsakov, Emanuele Ferrentino a Filip Manca, Thomasa Andrej Szabo, Mergim Veselaj a Aliaksei Kavaleuski, Notára Martin Kreml a Damián Šimko, Kohúta Raphael Schuster, Damián Šimko, Marián Kuchar, Andrej Szabo a Mergim Veselaj, Sliepky Sarah Millner, Chiaki Honda, Reona Sato, Isa Ichikawa, Juliana Ondrášiková, Veronika Yungová, Lilit Hogtanian, Caterina Marchetti, Rio Nakata, Margaux Bortoluzzi a Joana Laetitia Reinprecht.

F. Ashton, J. Lanchbery, L. Joseph, F. Hérold: Zle strážené dievča, Balet SND, 2022, Artemyj Pyzhov (vdova Simone) a dámsky zbor, foto: Juraj Žilinčár / SND

Priateľkami Lisy budú Caterina Marchetti, Ilinca Ducin, Viola Mariner, Victoria Zinovieva, Rio Nakata, Silvia Najdená, Siina Inari Ailasmaa, Diana Spita, Ema Dobešová, Luana Brunetti, Juliana Ondrášiková, Isa Ichikawa, Nozomi Miura (a. h.), Anna Prokopenko (a. h.), Rebekah Bloomfield, Veronika Yungová a Anna Vágnerová, a Priatelia Colasa Adrián Szelle, Seiru Nagahori, Seungyong Lee Kristian Achberger, Federico Aramu, Marián Kuchar, Jean-Michel Reuter, Joran Valcke, Emanuele Ferrentino, Gerardo Gonzalez Villaverde, Evgenii Korsakov, Giorgio Perego a Wisse Scheele.

Predstaví sa aj baletný zbor: Dedinčanky Veronika Dedinská, Valeriia Kuts (a. h.), Katsiaryna Kavaleuskaya, Monika Lehocká, Oleksandra Petrova, Joana Laetitia Reinprecht, Ana Carolina Pitta de Carvalho, Sarah Trinder (a. h.), Daniela Danihelová, Margaux Bortoluzzi, Maho Miyagawa, Juliana Ondrášiková, Katarína Kaanová, Anna Prokopenko (a. h.), Diana Spita, Rio Nakata, Anna Vágnerová, Siina Inari Ailasmaa, Veronika Yungová, Rebekah Bloomfield, Caterina Marchetti a Ema Dobešová a Dedinčania Mergim Veselaj, Teodoro Caravati, Aliaksei Kavaleuski, Wisse Scheele, Filip Manca, Damián Šimko, Peter Andel, Andrej Cagáň, Giorgio Perego, Federico Aramu, Joran Valcke a Martin Kreml.

Pripravil: Ján Marták

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

zástupca šéfredaktora Opera Slovakia, podpredseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista a odborný korektor, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár