Novinky vo vysielaní prenosov z Viedenskej štátnej opery

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Viedeň – Od marca 2013 začala Viedenská štátna opera po prvýkrát pracovať na prípravách digitálnych internetových streamov svojich predstavení, ktoré uviedla do testovacej prevádzky v októbri 2013 a po prvýkrát ju teraz od jesene čaká ucelená programová sezóna. Naplánovaných je 45 prenosov v rozlíšení “Full HD” a 11 v rozlíšení “UHD” (ultra high definition – formát s minimálnym rozlíšením 3840×2160 pixelov s pomerom strán 16:9 a celkovo až 4x vyššou detailnosťou v porovnaní s HD).

Genéza tohoto ambiciózneho projektu sa spája s menom riaditeľa opery Dominiguea Meyera, ktorý sa o presadenie projektu zasadzoval už pred 3 rokmi pri nástupe do jeho funkcie, avšak technické predpoklady za akceptovateľnú výšku nákladov boli k dispozícii až v roku 2013. Samotný realizačný tím mal na vytvorenie stratégie a zásadné rozhodnutia len 4 mesiace, vrátanie technickej inštalácie. Od začiatku však bolo jasné, že pôjde o projekt s vysokou pridanou hodnotou – s titulkami, notovým záznamom, zohľadnením časového pásma a tým možnosť výberu začiatku prenosu, so vzdelávacím obsahom, ako i pútavým programom pred začiatkom predstavenia a počas prestávok.

www.staatsoperlive.com

www.staatsoperlive.com

Od začiatku mal realizačný tím zámer vysielať vo formáte “UHD”. V spolupráci s technologickým partnerom projektu – spoločnosťou Samsung – boli postupne vyvíjané funkcie aplikácie SmartTV App, ktoré od apríla 2013 boli v testovacej prevádzke a 7. mája 2014 vyústili v prvý UHD priamy prenos. Ako pre internetový portál opera-digital.com vo svojom interview uviedol Christopher Widauer zodpovedný za projekt “Staatsoper Live“, bol to výsledok odhodlania generálneho riaditeľa Dominiquea Meyera, železných nervov obchodného riaditeľa Thomasa Platzera a tímov jednotlivých oddelení (Viedenská štátna opera zamestnáva 1000 pracovníkov), ktorí sa podieľali na projekte popri ich iných prevádzkových činnostiach.

Divák môže sledovať operný prenos na všetkých typoch zariadení

Viedenská štátna opera sa vďaka týmto aktivitám stala nezávislým producentom a distribútorom vysoko kvalitného spoplatneného digitálneho obsahu. Prostredníctvom webstránky a zákazníckeho účtu môže divák sledovať obsah na všetkých typoch zariadení (SmartTV, počítač, tablet, mobil), pričom môže kedykoľvek prepínať medzi dvoma kanálmi – na jednej obrazovke ucelený záber na celé javisko (zvlášť vhodný pre veľké obrazovky), alebo na druhej – paralelnej obrazovke strihanú verziu s detailnejším pohľadom, ktorý je výsledkom snímania 9 rôznych diaľkovo ovládaných kamier. Druhá obrazovka slúži taktiež na zobrazovanie multilinguálnych titulkov, alebo pri vybraných predstaveniach na synchrónne sledovanie notového zápisu.

Christopher Widauer, Wiener Staatoper digital, ​Na jednej obrazovke scéna, na druhej - v tablete - napr. titulky​ foto: © leadersnet.at, M. Buchwald

Christopher Widauer, Wiener Staatoper digital,
​Na jednej obrazovke scéna, na druhej – v tablete – napr. titulky​
foto: © leadersnet.at, M. Buchwald

Zaujímavou funkciou je, že stránka staatsoperlive.com automaticky navrhuje divákovi začiatok predstavenia podľa aktuálnej časovej zóny v ktorej sa nachádza každá má zároveň možnosť si individuálne nastaviť začiatok zakúpeného prenosu v časovom intervale do 72 hodín od začiatku prenosu.

Snahou projektu je získať 15-20 tisíc online divákov počas prvej sezóny 2014/15 a okrem toho ponúknuť svoje know-how, systém, software a poradenstvo iným operným inštitúciám vo svete. Nateraz má Viedenská štátna opera dohodnuté na rok 2015 inštalovanie a rozbeh obdobného projektu zatiaľ v dvoch ďalších operných domoch.

Trendom vo svete je viac a viac sledovanie TV obrazoviek s obsahom šíreným prostredníctvom internetu (2014 – EU: 25%, Francúzsko 40%, Čína: 50%), čím sa otvárajú možnosti práve nezávislým producentom a distribútorom, akým sa stala aj Viedenská štátna opera. Nie je to však len otázkou slobodnej voľby, takýto projekt spustiť. Je to dnes takmer nevyhnutnosť, keďže hudobný priemysel a producenti obsahu čelia masívnemu poklesu predaja (CD, DVD) a poklesom produkcií (napr. verejnoprávnych rozhlasových a televíznych staníc). Aj tento fakt donútil vedenie opery hľadať aj iné zdroje príjmov a možnosti prezentácie.

Jedným z hlavných cieľov týchto digitálnych aktivít je aj demokratizácia vo význame istého zľudovenia a sprístupnenia operného umenia širším skupinám. Opera spolupracuje so vzdelávacími inštitúciami a od využitia takejto technológie si sľubuje prilákať k sebe hlavne deti a mladých ľudí – prostredníctvom prehliadok, četov s umelcami a ľuďmi pôsobiacimi v opere v rôznych profesiách, ako i záberov z reálnych skúšok a predstavení.

Cieľovou skupinou digitálnych služieb vo forme živých prenosov sú okrem nového diváka aj návštevníci, ktorí z rôznych dôvodov fyzicky nemôžu operný dom navštíviť – sú príliš ďaleko, nie sú úplne mobilní, nezohnali lístky (99,9% operných večerov je vypredaných), alebo ich od návštevy odrádza cena lístka za živé predstavenie.

Viedenská Štátna opera

Viedenská Štátna opera

Prenosy prinášajú Viedenskej opere vďaka tomuto projektu návštevníkov z celého sveta – jedna tretina divákov síce pochádza z Rakúska, ale ďalšia tretina sú ostatní Európania a jednu tretinu tvorí globálne publikum (pričom na prvých troch priečkach vedú diváci z USA, Japonska a Ruskej federácie). Aj preto je možnosť nastavenia začiatku prenosu v súlade s časovou zónou veľmi oceňovaná funkcia.

Pre porovnanie dodáme, že obdobný operný online projekt prebieha už deviatu sezónu napr. v Metropolitnej opere v New Yorku. Dnes už viac ako 2000 kinosál v 69 krajinách sveta pritiahne k premietaciemu plátnu pri každom prenášanom predstavení takmer 3 milióny platiacich divákov. Pri úvodnom tohtoročnom prenose Verdiho Macbetha 11. októbra 2014 nezabudol generálny riaditeľ MET Peter Gelb zdôrazniť fakt, že príjem od tejto skupiny divákov, je dnes už rozhodujúcim príjmom inštitúcie.

Digitálnu koncertnú sálu otvorila aj Berlínska filharmónia a navštíviť ju môžete na stránke www.digitalconcerthall.com. Otestovať ju môžete zdarma virtuálnou návštevou a vypočuť si Mahlerovu 1. a Beethovenovu 4. symfóniu (dir. Simon Rattle).

Online prenosy na Slovensku

Na Slovensku ponúka stream svojich koncertov zatiaľ len Slovenská filharmónia na stránke http://stream.filharmonia.sk a milovníci opery majú možnosť sledovať spomínané prenosy z Metropolitnej opery na Slovensku – v Bratislave v divadle Aréna a od tejto sezóny aj v Multikine Golden Apple Cinema v Liptovskom Mikuláši – pričom minimálne Bratislava by ich určite privítala viac. Pod hlavičkou Artmax balet a Artmax opera prináša CINEMAX svojim divákom kvalitné umenie, ktoré si môžu vychutnať v príjemnom a pohodlnom prostredí kín v mestách Banská Bystrica, Košice, Nitra, Poprad, Trenčín, Trnava a Žilina. Plátna kín umožňujú zamerať sa na detaily, ktoré sú z divadelného hľadiska neviditeľné. Projekt siete kín CINEMAX vstupuje v tomto roku do svojej druhej sezóny v ktorej prinesie 10 priamych prenosov z Royal Opera House v Londýne a záznamy z Verony, Berlína či sicílskej Taorminy.

Na porovnanie – v susednej Českej republike uvádzajú živé prenosy, príp. záznamy z predstavení celkovo v 71 kinách, v Maďarsku v piatich, v Rakúsku má túto možnosť obyvateľ každého väčšieho mesta (Graz, Innsbruck, Linz, Klagenfurt, Salzburg, Villach, Steyr, … 3 kiná vo Viedni nevynímajúc), v Poľsku 12 kín, dve z toho v hlavnom meste a partnerom HD vysielaní z MET je napr. aj Filharmónia Lodž.

ilustračné foto

ilustračné foto

Prenosy z Viedenskej štátnej opery

Diváka vyjde online sledovanie predstavenia 14 €, resp. $17.53, či £10.98 (celoročná permanentka na všetky prenosy sezóny stojí 320 €) a sledovať sa dajú na stránke www.staatsoperlive.com. Platby sa uskutočňujú prostredníctvom partnerského portálu www.culturall.at.

Prehľad online prenosov z Viedenskej štátnej opery pre sezónu 2014/2015:

7. novembra 2014 – Bohéma (Krassimira Stoyanova, r. Franco Zeffirelli)

21. novembra 2014 – Chovančina (Feruccio Furlanetto, dir. Semyon Bychkov, Slovenský filharmonický zbor)

25. novembra 2014 – Figarova svadba (Luca Pisaroni, Adam Plachetka)

7. decembra 2014 – Mayerling

14. decembra 2014 – Popoluška

16. decembra 2014 – Traviata

18. decembra 2014 – Arabella

26. decembra Luskáčik (choreografia a réžia Rudolf Nurejew)

31. decembra 2014 – Netopier (r. Otto Schenk)

4. januára 2015 – Čarovná flauta

18. januára 2015 – Tristan a Izolda

23. januára 2015 – Salome

28. januára 2015 – Piková dáma

1. februára 2015 – Simon Boccanegra (Leo Nucci, Feruccio Furlanetto, Ramón Vargas, Barbara Frittoli)

6. február 2015 – Tosca

7. február 2015 – Galakoncert Edity Gruberovej

14. februára 2015 – Legenda o Jozefovi (balet)

24. februára 2015 – Andrea Chénier

7. marca 2015 – Židovka

10. marca 2015 – Puritáni (Oľga Pereťatko, Carlos Álvarez)

13. marca 2015 – Werther (Ramón Vargas, Angela Gheorghiu)

17. marca 2015 – Lady Macbeth Mcenského okresu

21. marca 2015 – Traviata (Dmitrij Hvorostovsky)

28. marca 2015 – Aida

5. apríla 2015 – Parsifal (dir. Peter Schneider)

11. apríla 2015 – Elektra (Nina Stemme)

12. apríla 2016 – Kavalier s ružou (Elina Garanča)

3. mája 2015 – Galakoncert Neila Shicoffa

8. mája 2015 – Don Pasquale (Juan Diego Flórez)

14. mája 2015 – Nabucco (Plácido Domingo)

30. mája 2015 – Rýnske zlato (dir. Simon Rattle)

31. mája 2015 – Valkýra (Christopher Ventris, dir. Simon Rattle)

4. júna 2015 – Siegfried (Stephen Gould, dir. Simon Rattle)

7. júna 2015 – Súmrak bohov (Stephen Gould, dir. Simon Rattle)

9. júna 2015 – Fidelio (r. Otto Schenk)

19. júna 2015 – Don Giovanni (Adam Plachetka)

24. júna 2015 – Búrka (The Tempest, autor Thomas Adés)

29. júna 2014 – Cardillac

​Zdroj: www.opera-digital.com, www.staatsoperlive.com

Preložila a upravila: Natália Dadíková

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Natália Dadíková

spravodajkyňa a publicistka

Zanechajte komentár