Novoročná Slovenská filharmónia vtisla otázku: Neveríte vlastnému zvuku?

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na papieri to vyzeralo krásne. Netradičná dramaturgia silvestrovsko-novoročného koncertu, opretá o ukážky z diel najkvalitnejších autorov hudby, pohybujúcej sa medzi muzikálom, operetou, rapsodickým džezom. S možnosťou vniesť do váž(e)nej koncertnej siene Slovenskej filharmónie kúsok broadwayskej či west-endskej atmosféry.

Večer sa začal veľmi sľubne a úvodné číslo nebolo jediným pozitívnym bodom druhého januárového večera 2023. Napriek zmene dirigenta, keď po ohlásenom ochorení Roberta Jindru počas Vianoc, prevzal naštudovanie programu narýchlo Rastislav Štúr. Nejde o bežný symfonický repertoár, takže rešpekt za záskok bez zmeny je namieste.

Novoročný koncert Slovenskej filharmónie, Rastislav Štúr, Slovenská filharmónia, 2023, foto: Ján Lukáš

Večer otvorili Tri tanečné epizódy z filmu On the Town od Leonarda Bernsteina, počas desiatich minút maľujúce newyorské dobrodružstvá troch fičúrskych námorníkov. Formálne je to orchestrálna suita z muzikálu (1944), z ktorého časť hudby sa dostala o päť rokov neskôr do filmu s Frankom Sinatrom.

Tri obsahom naplnené časti (Dance of the Great Lover, Lonely Town, Times Square: 1944) sú brilantne zinštrumentované pre veľký orchester. Dve okrajové v allegre, stredná skôr v andante, ponúkajú kontrastné nálady. Zrkadlia situácie, využívajú džezové prvky swingu či bluesu, vynášajú na povrch sólové nástroje (trubka, klarinet) a strhávajú svojou nákazlivou energiou. Nevynímajúc miestami rafinovane štekliace disonancie. Slovenská filharmónia s Rastislavom Štúrom ju predviedli s plným nasadením, vyváženou kvalitou zvuku, čistými sólami, ba v druhej časti zazneli aj piana.

Avšak v druhom a treťom čísle nastal trpký prelom. Dve svetoznáme čísla, Glitter and Be Gay, virtuóznu koloratúrnu áriu Cunegondy z Candida (či ho označujú ako operetu, muzikál ba dokonca operu, je úplne jedno) a Mariu, kultovú tenorovú pieseň Tonyho z muzikálu West Side Story, obe z pera Leonarda Bernsteina, odspievali sólisti Martina MasarykováĽudovít Ludha na mikrofóny. Pripustil by som ozvučenú hudbu v scénickom uvedení kompletných diel, no v akusticky výbornej koncertnej sále Reduty, kde zazneli iba tieto dve árie, išlo o zásadnú a výsledok deformujúcu chybu.

Novoročný koncert Slovenskej filharmónie, Martina Masaryková, Ľudovít Ludha, Slovenská filharmónia, 2023, foto: Ján Lukáš

Kto ju má na rováši netuším (ani ma to nezaujíma), no jednoducho „pánom“ koncertu je dirigent a najvyššie zodpovedným vedenie inštitúcie. Takže sólisti mi musia odpustiť, ale ich výkony by boli azda hodnotiteľné v športovej hale alebo v open air priestore. V koncertnej sále to nie je zodpovedné. Ozvučené hlasy prekrývali orchester, ktorý ostal v polohe štatistu. A to si ani skladateľ, ani obe ukážky nezaslúžili.

Pred pauzou sa koncert na chvíľu dostal do „normálu“. Rapsódia v modrom (Rhapsody in Blue) z pera Georga Gershwina v podaní klaviristu Ladislava Fančoviča bola elektrizujúcim záverom prvej časti. Dielo má viacero verzií, v roku 1924 vzniklo pre sólový klavír a džezovú skupinu. Postupne sa orchester obohacoval a až v poslednej podobe, ktorú zinštrumentoval Ferde Grofé, našla skladba (v dobových kritikách neraz spochybňovaná) plné bohatstvo v spolužití sólového nástroja a orchestra. Prepojenie symfonickej štruktúry s džezom, bluesom a pri dominantnosti sólového klavíra, nie je práve najľahším terénom pre interpretov.

Novoročný koncert Slovenskej filharmónie, 2023, Ladislav Fančovič, foto: Ján Lukáš

Ladislav Fančovič, aj vzhľadom na jeho „dvojdomosť“ klavírnu a saxofónovú, bol ideálnym tlmočníkom Gershwinovho opusu. Je vyzbrojený nielen brilantnou technikou, vďaka ktorej pod jeho prstami plynuli tóny perlivo a priezračne, no zároveň má veľký cit pre kultivované rubato, pre džezom nasiaknutú atmosféru a rytmiku skladby. Orchester pod taktovkou Rastislava Štúra mu bol vo výbornom výsledku citeľne nápomocný.

Druhú polovicu večera napĺňali dve suity z muzikálov z tvorivej dielne – po Bernsteinovi – tých najpovolanejších. My Fair Lady je vo svojej divadelnej celistvosti majstrovským kúskom Fredericka Loeweho. Zhodou okolností počas Vianoc vysielala česká televízna stanica ČT art legendárnu sfilmovanú verziu z roku 1964, keď som si po dlhšom čase opäť uvedomil hudobné kvality diela. Na Novoročnom koncerte Slovenskej filharmónie zaznela suita z muzikálu, koncentrujúca jeho hlavné motívy. Žiaľ, v takej presile decibelov (zrejme s funkčnými mikrofónmi), že o dynamických odtieňoch sa dalo ťažko hovoriť. Delikátnosť s rafinovanosťou partitúry sa zlievali do nediferencovaného zhluku. Škoda.

Novoročný koncert Slovenskej filharmónie, Martina Masaryková, Rastislav Štúr, Slovenská filharmónia, 2023, foto: Ján Lukáš
Novoročný koncert Slovenskej filharmónie, Ľudovít Ludha, Rastislav Štúr, Slovenská filharmónia, 2023, foto: Ján Lukáš

Oficiálny záver patril suite z muzikálu Fantóm opery od anglického súčasníka Andrewa Lloyda Webbera. Aj v tomto čísle, obsahujúcom dôležité scény, árie (piesne) ako i dueto, vystúpili sólisti Martina Masaryková a Ľudovít Ludha. Opäť však v predimenzovanom ozvučení, takže v ich číslach sa orchester čítal dosť ťažko. Ale ani samotné inštrumentálne časti tohto zručne skomponovaného, prvky symfonickej a rockom nasiaknutej hudby stmeľujúceho muzikálu, z dôvodov premrštenej intenzity zvuku nevyzneli transparentnejšie. Mal som pocit, akoby naša erbová Slovenská filharmónia neuverila vlastnému zvuku a schopnosti modulovať jeho intenzitu v rôznorodých podmienkach.

Čím iným možno na Slovensku vyplniť prídavok, ako prípitkom z Verdiho La traviaty. Keby účinkujúci aspoň v tejto chvíli demonštratívne položili mikrofóny na zem (alebo sa so zvukármi dohodli na ich vypnutí), možno by som zhovievavejšie, hoci v danom prostredí s obrovskou nevôľou, vzal do úvahy názor, že k muzikálom ozvučenie patrí. Nestalo sa. Aj opera znela v decibeloch. Návštevníkom koncertu to neprekážalo. Možno som bol jediný, kto vo vypredanej koncertnej sieni bratislavskej Reduty nepodľahol psychóze ovácií postojačky. A nemám s demonštrovaním vlastného názoru najmenší problém. Akési príslovie vraví, že ako na Nový rok, tak po celý rok. Nuž dúfam, že v Slovenskej filharmónii, zvlášť keď išlo o druhý deň kalendárneho roka, to platiť nebude.

Autor: Pavel Unger

písané z koncertu 2. 1. 2023

Novoročný koncert Slovenskej filharmónie
Koncertná sieň SF, 2. januára 2023

Slovenská filharmónia
Rastislav Štúr
, dirigent
Ladislav Fančovič, klavír
Martina Masaryková, soprán
Ľudovít Ludha, tenor

Leonard Bernstein:
Tri tanečné epizódy z filmu On the Town Glitter and Be Gay
ária Cunegonde z operety Candide
Maria, pieseň Tonyho z muzikálu West Side Story
George Gershwin: Rapsódia v modrom Fantóm opery
Frederick Loewe: My Fair Lady, suita z muzikálu
Andrew Lloyd Webber: Fantóm opery, suita z muzikálu

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár