Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

2. januára 2017 Ľudovít Vongrej Sezóna 2016/2017

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2017 dirigoval Gustavo Dudamel

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Gerardo Gomez
Veľkosť písma
A
A
A
Viedeň – Vo Viedni sa už po 76. krát uskutočnil tradičný koncert Viedenských filharmonikov. Koncert je jedinečnou kultúrnou udalosťou, ktorou sa začína nový rok. Tento rok tradične zazneli nielen valčíky a polky z dynastie rodiny Straussovcov, ale aj skladby Franza Lehára, Émila Waldteufela, Franza von Suppé, Carla Michaela Ziehrera či Otta Nicolaia. Koncert po prvýkrát dirigoval výrazný reprezentant mladej dirigentskej generácie Venezuelčan Gustavo Dudamel (1981) a sledovali ho diváci vo viac ako 90-tich krajinách sveta vrátane Slovenska. Známe je už aj meno dirigenta koncertu v roku 2018, o vstupenky sa žrebuje.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov sa stal už tradičnou súčasťou novoročného programu a to nielen pre priaznivcov vážnej hudby. Koncert sa od roku 1939 koná vo Veľkej zlatej sále Musikvereinu vo Viedni (Viedenského spolku milovníkov hudby) a zároveň sa v priamom prenose vysiela do viac ako 90-tich krajín sveta vrátane Slovenska (RTVS). Prostredníctvom televíznych a rozhlasových staníc ho sleduje okolo 50 miliónov ľudí. Okrem európskych krajín koncert možno sledovať napríklad aj na ostrove Kiribati, Marshallových ostrovoch, Šalamúnových ostrovoch, na ostrove Mauricius, či v iných exotických destináciách. Ako hlavný program tradične znejú valčíky a polky dynastie rodiny Straussovcov, ktoré doplnia skladby ďalších autorov. Koncert každoročne pripomína aj rôzne výročia rakúskej histórie. V tomto roku to bolo 300 rokov od narodenia cisárovnej Márie Terézie (* 13. máj 1717, Viedeň – † 29. november 1780, Viedeň).

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Herbert Neubauer
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017,
Gustavo Dudamel,
foto: Herbert Neubauer
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, foto: Richard Schuster
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, foto: Richard Schuster

Za dirigentským pultom sa striedajú svetové dirigentské kapacity a tento rok Viedenských filharmonikov (orchester si v tomto roku pripomenie 175 rokov od svojho vzniku) viedol mladý venezuelský dirigent Gustavo Dudamel, ktorý sa zároveň zapísal do histórie aj ako najmladší dirigent vo vyše 75-ročnej tradícii Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov. Na koncerte spoluúčinkovali Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien (Spevácke združenie priateľov hudby vo Viedni), členova baletu Viedenskej štátnej opery a študenti Baletnej akadémie Viedenskej štátnej opery.

Koncert otvoril svižný Nechledilov pochod z Lehárovej operety Viedenské ženy (Wiener Frauen), nasledovali valčíky a polky Émile Waldteufela, Johanna Straussa ml. a Josefa Straussa. Počas prestávky mohli diváci sledovať krátky film s názvom

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, členovia baletu Viedenskej štátnej opery v priestoroch Vily Hermes vo Viedni, foto: Günther Pichlkostner
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, členovia baletu Viedenskej štátnej opery v priestoroch Vily Hermes vo Viedni, foto: Günther Pichlkostner

V druhej časti koncertu ďalej zaznelo hudobné číslo z opery Otta Nicolaia Veselé panie windsorské (spoluúčinkoval Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien). Viedenskí filharmonici si týmto uctili pamiatku Otta Nicolaia (1810 – 1849), ktorý stál pri zrode Viedenských filharmonikov a ako prvý dirigoval ich koncert 28. marca 1842, takže v tomto roku si pripomenieme 175. výročie vzniku tohto špičkového hudobného telesa. Pokračovali valčíky a polky Johanna Straussa ml., Johanna Straussa st.. Hudobné číslo Die Nasswalderin, Polku mazur, op. 267 od Josefa Straussa doilustrovali priamo v Zlatej sále študenti Baletnej akadémie Viedenskej štátnej opery tancujúci pomedzi návštevníkov koncertu. Ako posledné číslo hlavného programu zaznela rýchla polka Johanna Straussa ml. Tik-Tak, op. 365 na motívy operety Netopier. V závere čísla si zaspievali aj samotní hudobníci a skladbu doilustrovali zábery z Múzea hodín vo Viedni.

Nvoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, študenti Baletnej akadémie Viedenskej štátnej opery, foto: Roman Zach-Kiesling
Nvoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017,
študenti Baletnej akadémie Viedenskej štátnej opery,
foto: Roman Zach-Kiesling

Ako prvý prídavok zaznela rýchla polka Mit Vergnügen, op. 228 Eduarda Straussa. Druhým, neodmysliteľným prídavkom tohto koncertu bol valčík Na krásnom modrom Dunaji (An der schönen blauen Donau op. 314) od kráľa valčíkov Johanna Straussa ml. Po úvodných tónoch zaznel tradične potlesk, počas neho dirigent odsadil orchester, otočil sa k publiku a spoločne s Viedenskými filharmonikmi všetkým zaželali šťastný nový rok (Prosit Neujahr!). Počas skladby sa premietali archívne zábery tanečných čísel z predchádzajúcich Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov. Ich výber zaradili pri príležitosti 150. výročia vzniku nesmrteľnej skladby (1866). Koncert tradične uzavrel Radeckého pochod, op. 228 od Johanna Straussa st.., pri ktorom Gustavo Dudamel dirigoval aj divákov.

Viedenskí filharmonici sa predstavili v nových koncertných oblekoch z dielne svetovej módnej ikony Vivienne Westwood.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Terry Linke
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Terry Linke

Dirigenti Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov

Za dirigentským pultom sa ako prvý v roku 1939 predstavil Clemens Krauss (koncerty dirigoval do konca vojny) a po ňom nasledovali Josef Krips (1946-47), opäť Clemens Krauss, od roku 1955 dovtedy koncertný majster Willi Boskovsky (dirigoval ich 25 rokov), Lorin Maazel (dirigoval koncerty do roku 1986) a po ňom sa zaviedla tradícia pozývať svetové dirigentské kapacity. V roku 1987 koncert dirigoval Herbert von Karajan a nasledovali: Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004), opätovne Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Mariss Jansons (2006, 2012, 2016), Georges Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014) a Franz Welser-Möst (2011, 2013). Viedenských filharmonikov dirigoval v roku 2016 lotyšský dirigent Mariss Jansons a po ňom sa dirigentskej taktovky ujal mladý úspešný venezuelský dirigent Gustavo Dudamel, ktorý sa zároveň zapísal aj ako najmladší dirigent v histórii koncertu.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Herbert Neubauer
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Herbert Neubauer

Gustavo Dudamel

Narodil sa v roku 1981 vo Venezuele. Ako medzinárodne renomovaného symfonického a operného dirigenta Gustava Dudamela motivuje hlboká viera v silu hudby spájať a inšpirovať. V súčasnosti pôsobí ako hudobný a umelecký riaditeľ Filharmónie v Los Angeles a Hudobný riaditeľ Symfonického orchestra Simóna Bolívara vo Venezuele, pričom jeho činnosť siaha od najväčších koncertných pódií až po školské učebne, kiná a inovatívne digitálne platformy. Dudamel sa objavuje aj ako hosťujúci dirigent s niektorými najvýznamnejšími hudobnými inštitúciami na svete. V roku 2017 absolvuje európske turné s Berlínskymi filharmonikmi a stal sa aj zatiaľ najmladším dirigentom, ktorý viedol Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, na ktorý sa pozerá 50 miliónov divákov ročne v 90-tich krajinách.

Dudamel práve zažíva svoju ôsmu sezónu vo funkcii hudobného a umeleckého riaditeľa Filharmónie Los Angeles a zmluvu mu predĺžili do konca sezóny 2021-2022. Na základe jeho iniciatívy sa dramaticky rozrástol dosah programov tejto významnej americkej hudobnej inštitúcie zameraných na rozširovanie hudobnej komunity. Ide najmä o vznik a činnosť Mládežníckeho orchestra Los Angeles (YOLA), ktorá je výrazne ovplyvnená koncepciou programu El Sistema, ktorý si vo Venezuele získal veľký obdiv. S orchestrom YOLA a ďalšími rozmanitými miestnymi hudobnými vzdelávacími aktivitami Dudamel prináša hudbu deťom do spoločenstiev v Los Angeles nedostatočne pokrytých sociálnou infraštruktúrou. Tieto programy boli vzápätí inšpiráciou pre podobné snahy naprieč Spojenými štátmi, ako aj vo Švédsku (Hammarkullen) a Škótsku (Raploch).

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Herbert Neubauer
Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2017, Gustavo Dudamel, foto: Herbert Neubauer

Ako hudobný riaditeľ a zakladateľ kompletného projektu El Sistema Dudamel vo Venezuele už 18. sezónu pokračuje vo vedení Symfonického orchestra Simóna Bolívara.

Nahrávanie, rozhlasové vysielanie a digitálne inovácie tiež patria medzi základ jeho vášnivej obhajoby všeobecného prístupu k hudbe. Držiteľ ceny Grammy z roku 2012 za najlepší výkon orchestra na nahrávke Brahmsovej 4. symfónie pre vydavateľstvo Deutsche Grammophon, s ktorým spolupracuje od roku 2005, má za sebou početné nahrávky pre významné značky, ako aj mnohé video a DVD výstupy zachytávajúce vzrušujúce okamihy jeho hudobného života. Okrem iného nezávisle pracuje na nahrávkach Wagnerovej hudby.

Gustavo Dudamel je jedným z najviac ocenených dirigentov svojej generácie. Od Americas Society získal v roku 2016 Cenu za kultúru a od Longy School v Cambridge pri Bostone (štát Massachusetts) v roku 2014 celoživotnú Cenu Leonarda Bernsteina za šírenie hudby v spoločnosti. V roku 2013 ho spoločnosť Musical America zaoberajúca sa hudobnou informačnou databázou vyhlásila za Hudobníka roka a časopis Grammophone ho uviedol do svojej Siene slávy. Ďalšími cenami sú Cena za umenie Eugena McDermotta (Massachusettský technologický inštitút, 2010), Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres (cena francúzskeho ministra kultúry za umenie a literatúru, 2009) a časopis Time ho v roku 2009 zaradil medzi 100 najvplyvnejších ľudí na svete. V roku 2008 získal „Q Prize“ pomenovanú na počesť hudobného impresária Quincyho Jonesa od Školy verejného zdravia Harvardskej univerzity. Okrem toho je držiteľom viacerých čestných doktorátov. Prístup k hudbe pre všetkých sa stal základným kameňom jeho profesionálnej a filantropickej koncepcie.

www.gustavodudamel.com

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2017
Zlatá sála Musikvereinu vo Viedni
1. január 2017

Dirigent
Gustavo Dudamel

Orchester
Viedenskí filharmonici

Zbor
Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien

program koncertu

Franz Lehár
Nechledil Marsch z operety Wiener Frauen

Émile Waldteufel
Les Patineurs. Valčík, op. 183

Johann Strauß (ml.)
S‘ gibt nur a Kaiserstadt,s‘ gibt nur a Wien. Polka, op. 291

Josef Strauß
Winterlust. Polka (rýchla), op. 121

Johann Strauß (ml.)
Mephistos Höllenrufe. Valčík, op. 101
So ängstlich sind wir nicht! Rýchla polka, op. 413

— prestávka —

Franz von Suppé
Predohra k operete Pique Dame

Carl Michael Ziehrer
Hereinspaziert! Valčík z operety „Der Schätzmeister“, op. 518

Otto Nicolai
„Mondaufgang“ z opery „Die lustigen Weiber von Windsor“

Johann Strauß (ml.)
Pepita-Polka, op. 138
Rotunde-Quadrille, op. 360
Die Extravaganten. Valčík, op. 205

Johann Strauß (st.)
Indianer-Galopp. op. 111

Josef Strauß
Die Nasswalderin. Polka mazur op. 267

Johann Strauß (ml.)
Auf zum Tanze! Rýchla polka op. 436
Tausend und eine Nacht. Valčík na motívy z operety „Indigo“
Tik-Tak. Rýchla polka op. 365

prídavky

Eduard Strauss
Mit Vergnügen, Rýchla polka

Johann Strauß (ml.)
Na krásnom modrom Dunaji, Valčík

Johann Strauß (st.)
Radeckého pochod, op. 228

www.wienerphilharmoniker.at

www.musikverein.at

Známe je už aj meno dirigenta Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov v roku 2018, ktoré vyhlásili krátko po skončení koncertu 2017. Bude ním taliansky dirigent Riccardo Muti, ktorý bude tento koncert dirigovať po piatykrát (1993, 1997, 2000, 2004, 2018).

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Zdieľať:

O autorovi

Ľudovít Vongrej
šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

Videozáznam tlačovej konferencie Národného divadla Košice k sezóne 2023/2024