Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019 dirigoval Christian Thielemann

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Viedeň – Už po 79. krát zaznel v Zlatej sále Musikvereinu vo Viedni Novoročný koncert Viedenských filharmonikov. Ako je to už tradíciou, aj tento rok na ňom odzneli predovšetkým diela z rozsiahleho repertoáru dynastie rodiny Straussovcov, či skladby iných skladateľov s podobným zameraním svojej tvorby. Za dirigentský pult sa po prvýkrát v histórii koncertov postavil rodák z Berlína Christian Thielemann, v súčasnosti šéfdirigent Staatskapelle Dresden.

Koncert, ktorý už od roku 1939 víta nový rok zo Zlatej sály budovy Spoločnosti priateľov hudby (Gesellschaft der Musikfreunde in Wien), bežne nazývanej Musikverein, je očakávanou kultúrno-spoločenskou udalosťou na najvyššej úrovni za účasti popredných predstaviteľov štátu. Aj tento rok ho v priamom prenose odvysielali vo viac ako 90 krajinách a sledovalo ho približne 40 miliónov televíznych divákov po celom svete vrátane Slovenska – priamy prenos u nás sprostredkovala Dvojka RTVS. Vďaka partnerstvu medzi Viedenskou filharmóniou a Viedenskými mestskými záhradami Zlatú sálu Musikvereinu zdobilo 30 000 kvetín.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
foto: Opera Slovakia

Dirigenti Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov

Viedenských filharmonikov (1842) jeden z najkvalitnejších a najuznávanejších orchestrov sveta dirigujú na tradičných Novoročných koncertoch renomované osobnosti. Za dirigentským pultom sa ako prvý v roku 1939 predstavil Clemens Krauss (koncerty dirigoval do konca vojny) a po ňom nasledovali Josef Krips (1946 1947), opäť Clemens Krauss, od roku 1955 dovtedy koncertný majster Willi Boskovsky (dirigoval ich 25 rokov), Lorin Maazel (dirigoval koncerty do roku 1986) a po ňom sa zaviedla tradícia pozývať svetové kapacity. V roku 1987 koncert dirigoval Herbert von Karajan a nasledovali: Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004, 2018), opätovne Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Mariss Jansons (2006, 2012, 2016), Georges Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014) a Franz Welser-Möst (2011, 2013). Viedenských filharmonikov dirigoval v roku 2016 lotyšský dirigent Mariss Jansons a po ňom sa dirigentskej taktovky ujal mladý úspešný Venezuelčan Gustavo Dudamel, ktorý sa zároveň zapísal aj ako doposiaľ najmladší dirigent v histórii koncertu.

V roku 2019 po prvýkrát pod taktovkou Christiana Thielemanna

Christian Thielemann, v súčasnosti šéfdirigent jedného z najstarších renomovaných orchestrov Staatskapelle Dresden, spolupracuje s Viedenskými filharmonikmi od roku 2000. Po angažmánoch v Deutsche Oper Berlin, Gelsenkirchene, Karlsruhe, Hannoveri a Düsseldorfe prijal v roku 1988 funkciu generálneho hudobného riaditeľa v Norimberku. V roku 1997 sa vrátil do svojho rodného Berlína riadiť tunajšiu Deutsche Oper, kde pôsobil do roku 2004, kedy sa stal Hudobným riaditeľom Mníchovskej filharmónie. Tento post zastával do roku 2011. Okrem svojho terajšieho angažmán v Drážďanoch, kde pôsobí už siedmu sezónu ako šéfdirigent Staatskapelle Dresden (od sezóny 2011/2012), je Thielemann od r. 2013 Umeleckým riaditeľom Salzburského veľkonočného festivalu, na ktorom je orchester Staatskapelle stálym účinkujúcim.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
Christian Thielemann, Viedenskí filharmonici,
foto: Opera Slovakia

Početnými koncertmi s týmto orchestrom v Semperovej opere, ako aj a na rozličných turné, Christian Thielemann prispel k oslavám výročí narodenia Richarda Wagnera a Richarda Straussa. Programy jeho koncertov uvádzajú široké spektrum hudby od Bacha až po Henzeho, Rihma a Gubajdulinu. V Drážďanoch dirigoval premiéry Manon Lescaut, Simone Boccenegru, Elektry, Čarostrelca, ako aj dve kompletné predstavenia Wagnerovho Prsteňa. V Salzburgu dirigoval premiéry Parsifala, Arabelly (R. Strauss), Sedliackej cti a Komediantov, Otella, Valkýry a Toscy.

Christian Thielemann si udržiava úzke vzťahy s Berlínskou filharmóniou a Viedenskou filharmóniou, kde v roku 2019 dirigoval Novoročný koncert. Od svojho debutu na Bayreuthskom festivale v lete r. 2000 sa sem každý rok vracia očariť publikum prelomovými interpretáciami. V Bayreuthe pôsobil päť rokov ako hudobný poradca, až do r. 2015, kedy ho vymenovali za Hudobného riaditeľa tunajšieho festivalu. Ako žiadaný dirigent spolupracoval s najlepšími svetovými orchestrami v Amsterdame, Londýne, New Yorku, Chicagu a Philadelphii a účinkoval aj v Izraeli, Japonsku a Číne.

Ako exkluzívny umelec značky UNITEL Christian Thielemann uskutočnil celý katalóg nahrávok. Najnovšími z nich sú Brucknerove symfónie (prvá a tretia až deviata), kompletný cyklus Brahmsových symfónií a sólových koncertov, ako aj opery Čarostrelec, Sedliacka česť/Komedianti, Elektra, Valkýra a Lohengrin na CD aj DVD. So Staatskapelle Dresden nahral Beethovenove, Lisztove, Brucknerove, Regerove a Busoniho diela, ako aj rôzne novoročné koncerty vydané na DVD. S Viedenskými filharmonikmi nahral všetky Beethovenove symfónie.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
Christian Thielemann, Viedenskí filharmonici,
foto: Opera Slovakia

Christian Thielemann je čestným členom Kráľovskej hudobnej akadémie v Londýne, je držiteľom čestných doktorátov z Hudobnej univerzity Franza Liszta vo Weimare a Katolíckej univerzity v Loeven v Belgicku. V máji 2015 získal od Spoločnosti Richarda Wagnera v Lipsku Cenu Richarda Wagnera a v roku 2016 cenu Nadácie na podporu Semperovej opery.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019

Koncert otvoril pochod Schönfeld-Marsch od Carla Michaela Ziehrera a po ňom nasledoval valčík Transactionen, op. 184 Josefa Straussa. Obe skladby zazneli v rámci histórie novoročných koncertov premiérovo. Tretím číslom koncertu bol charakteristický kus Josefa Hellmesbergera ml. Elfenreigen. Nasledovala rýchla polka Johanna Straussa ml. Express-Polka schnell, op. 311, a valčík Nordseebilder, op. 390 od toho istého autora. Po trojici skladieb synov slávnych otcov uzavrela prvú časť koncertu rýchla polka (galop) Mit Extrapost, op. 259. Eduarda Straussa.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
Christian Thielemann, Viedenskí filharmonici,
foto: Opera Slovakia

Tradičnou súčasťou prestávky koncertu je pre televíznych divákov prenosu uvedenie krátkeho filmu, ktorým si Rakušania propagujú vzácnosti svojej krajiny. Tento rok organizátori koncertu pripravili film k blížiacej sa príležitosti 150. výročia otvorenia jedného z najprestížnejších operných divadiel sveta Viedenskej štátnej opery, ktorú 25. mája 1869 otvorili slávnostným predstavením Mozartovho Dona Giovanniho. Divákom film sprostredkoval zákulisie operného domu v srdci cisárskej Viedne. Druhú polovicu koncertu ilustrovali baletné choreografie v podaní členov baletu Viedenskej štátnej opery (choreografia Andrey Kaydanovskiy).

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
členovia baletu Viedenskej štátnej opery,
foto: Opera Slovakia

V úvode druhej časti zaznela Predohra k operete Cigánsky barón Johanna Straussa ml., ktorú vystriedala Francúzska polka Die Tänzerin, op. 227 od Josefa Straussa a za ňou nasledoval Valčík Künstlerleben op. 316 Johanna Straussa ml. Z tvorby kráľa valčíkov zaznela aj rýchla polka Die Bajadere, op. 351. Program pokračoval francúzskou polkou Opern-Soiree, op. 162 Eduarda Straussa. Na koncerte zaznela aj operná tvorba a v dvanástom čísle prišiel na rad Evin valčík a taktiež aj Čardáš z jedinej opery Johanna Straussa ml. Ritter Pásmán, op. 44. Operu prestriedal Egyptský pochod, op. 335 Johanna Straussa ml., v ktorom si zaspievali aj samotní Viedenskí filharmonici. Po tomto čísle nasledoval Entr’acte Valse Josefa Hellmesbergera ml., polka-mazurka Lob der Frauen, op. 315 Johanna Straussa ml. a ostatným číslom oficiálneho programu bol valčík Sphärenklänge, op. 235 Josefa Straussa.

Prvý z trojice prídavkov bol už ako zvyčajne prekvapením – v tomto roku to bola rýchla polka Johanna Straussa ml. a za ňou nasledovali dva každoročne uvádzané hity. Novoročný koncert Viedenských filharmonikov by sa nezaobišiel bez slávneho valčíka Johanna Straussa ml. Na krásnom modrom Dunaji, op. 314, kde na začiatku zaželali Christian Thielemann spolu s Viedenskými filharmonikmi návštevníkom koncertu známe Prosit! Slávnostný koncert uzavrel tradične Radeckého pochod, op. 228 Johanna Straussa st., zakladateľa dynastie Straussovcov, počas ktorého dostali jedinečnú príležitosť zatlieskať si pod taktovkou Christiana Thielemanna aj samotní návštevníci koncertu.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
Christian Thielemann, Viedenskí filharmonici,
foto: Opera Slovakia

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019,
Christian Thielemann, Viedenskí filharmonici,
foto: Opera Slovakia

7. januára 2019 vyjde Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2019 vo vydavateľstve Sony aj na dvojalbume CD, následne koncert vydajú aj na audiovizuálnych nosičoch.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2020

Organizátori oznámili aj meno dirigenta na rok 2020 bude ním lotyšský dirigent Andris Nelsons. O vstupenky sa tak, ako je zvykom aj po iné roky, žrebuje.

www.wienerphilharmoniker.at

Pripravil: Ľudovít Vongrej
spolupracoval: Ján Marták

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2018
Zlatá sála Musikvereinu vo Viedni
1. januára 2019

Program koncertu

  • Carl Michael Ziehrer: Schönfeld-Marsch. Pochod op. 422
  • Josef Strauss: Transactionen. Valčík, op. 184
  • Josef Hellmesberger ml.: Elfenreigen. Charakteristický kus, o.op.
  • Johann Strauss ml.: Express-Polka schnell (rýchla polka), op. 311
  • Nordseebilder. Valčík, op. 390
  • Eduard Strauss: Mit Extrapost. Rýchla polka (galop), op. 259

prestávka

  • Johann Strauss ml.: Predohra k operete Cigánsky barón
  • Josef Strauss: Die Tänzerin. Francúzska polka, op. 227
  • Johann Strauss ml.: Künstlerleben. Valčík, op. 316
    Die Bajadere. Rýchla polka, op. 351
  • Eduard Strauss: Opern-Soiree. Francúzska polka, op. 162
  • Johann Strauss ml.: Evin valčík z opery Ritter Pásmán, op. 441
    Čardáš z opery Ritter Pásmán, op. 441
    Egyptský pochod, op. 335
  • Josef Hellmesberger ml.: Entr’acte Valse
  • Johann Strauss ml.: Lob der Frauen. Polka-mazurka, op. 315
  • Josef Strauss: Sphärenklänge. Valčík, op. 235
  • Johann Strauss ml.: Na krásnom modrom Dunaji. Valčík, op. 314
  • Johann Strauss st.: Radeckého pochod, op. 228

video

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár