Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021 bez účasti divákov dirigoval Riccardo Muti

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Nový rok sme už tradične privítali slávnostným Novoročným koncertom Viedenských filharmonikov, ktorý zo Zlatej sály Musikvereinu vo Viedni odvysielali televízie 90. krajín sveta. Jeho 81. ročník zaznel pod taktovkou Riccarda Mutiho. Koncert sa prvýkrát v histórii konal kvôli pandémii koronavírusu bez publika v sále, ale prostredníctvom audiostreamu živý potlesk od siedmich tisícov divákov predsa len zaznel. Sedem skladieb koncertu bolo do dramaturgie zaradených po prvýkrát.

Novoročný koncert jedného z najkvalitnejších a najuznávanejších orchestrov sveta – Viedenských filharmonikov (1842) – patrí k najočakávanejším udalostiam roka. História podujatia sa začala písať v roku 1939, kedy v Zlatej sále so špičkovou akustikou 151-ročného Musikvereinu – budovy Spoločnosti priateľov hudby (Gesellschaft der Musikfreunde in Wien) – zaznel prvý ročník. Podujatie sa postupne vyprofilovalo na kultúrno-spoločenskú udalosť na najvyššej úrovni za účasti popredných predstaviteľov štátu. Koncertom si Rakúšania zároveň celosvetovo propagujú svoju krajinu.

Priamy prenos koncertu mohlo sledovať niekoľko desiatok miliónov divákov z 90-tich krajín sveta, vrátane Slovenska, pre ktorých prenos odvysielala Dvojka RTVS.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021, Riccardo Muti, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Záujem o priamu divácku účasť na koncerte je enormný a o vstupenky sa každoročne žrebuje. Keďže jeho 81. ročník narušila pandémia koronavírusu, uskutočnil sa za prísnych hygienických opatrení a po prvýkrát v histórii bez prítomnosti divákov, ktorí svojim potleskom a spätnou väzbou dotvárajú jedinečnú atmosféru koncertu – známe je aj obľúbené divácke tlieskanie do taktu počas Straussovho Radetzkého pochodu pod vedením dirigenta.

Rakúska televízia ORF, zabezpečujúca priamy prenos koncertu, umožnila televíznym divákom poslať svoj potlesk naživo zo svojich obývačiek do viedenskej koncertnej sály – ako symbol podpory všetkým umelcom a kultúrnym pracovníkom na celom svete. Mohli tak urobiť na základe on-line registrácie na stránke www.mynewyearsconcert.com a naživo zatlieskať Viedenským filharmonikom cez svoj počítač, tablet alebo smartphone.

Potlesk sa hudobníkom do priestorov Musikvereinu prenášal počas priameho prenosu cez špeciálny audiostream. Prvýkrát si hudobníci živý potlesk vychutnali po skončení prvej časti programu, následne na záver druhej časti a tretíkrát po poslednom prídavku. Zaregistrovalo sa cca 7000 tlieskajúcich divákov, ktorí mohli zároveň posielať aj svoje fotografie. Niektoré z nich ORF zverejnila aj v rámci televízneho prenosu.

Koncert bol prejavom spolupatričnosti v týchto mimoriadnych časoch, významným gestom pre hudobníkov v koncertnej sále, ako aj hudobným posolstvom Rakúska ako kultúrnej krajiny celému svetu.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021, Riccardo Muti, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Novoročné koncerty Viedenských filharmonikov doteraz zazneli v hudobnom naštudovaní osemnástich dirigentských osobností a niektorí sa za dirigentský pult vrátili aj viackrát, z nich najviac Willi Boskovsky, ktorý dirigoval 25 ročníkov. Aj tohtoročný dirigent Riccardo Muti (1941), ktorý s Viedenskými filharmonikmi spolupracuje od roku 1971, viedol Novoročný koncert už po šiestykrát.

Muti dirigoval aj galakoncert pri 150. výročí Viedenskej filharmónie a orchester, s ktorým uviedol už niekoľko stoviek koncertov, mu vtedy odovzdal Zlatý prsteň ako výnimočný prejav úcty, ktorý filharmonici darujú iba niekoľkým dirigentom. Pri príležitosti svojho okrúhleho životného jubilea (70) získal čestné členstvo vo Viedenskej filharmónii a s orchestrom plánuje osláviť aj svoju osemdesiatku.

Riccardo Muti sa narodil v talianskom Neapole, vyštudoval klavír a následne získal diplom z kompozície a dirigovania na konzervatóriu Giuseppe Verdiho v Miláne. Do povedomia verejnosti sa dostal v roku 1967, keď v Miláne zvíťazil v dirigentskej súťaži Guida Cantelliho a krátko na to sa stal hlavným dirigentom Maggio Musicale Fiorentino, v ktorom pôsobil do roku 1980. Riccardovi Mutimu sa rozbehla hviezdna dráha a pozvánky prišli z najprestížnejších operných domov, koncertných inštitúcií či festivalov.

Bol šéfdirigentom londýnskeho Philharmonia Orchestra (1972 – 1982), hudobným riaditeľom Philadelphia Orchestra (1980 – 1992) či doteraz najdlhšie pôsobiacim hudobným riaditeľom divadla Teatro alla Scala (1986 – 2005). V roku 2004 založil Luigi Cherubini Youth Orchestra, ktorý je zložený z mladých hudobníkov vybraných medzinárodným výborom z viac ako 600 inštrumentalistov z celého Talianska. V septembri 2010 sa stal hudobným riaditeľom Chicagského symfonického orchestra a spoločnosť Musical America ho vyhlásila za hudobníka roka 2010.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021, Riccardo Muti, foto: Dieter Nagl

Riccardo Muti nahral množstvo opier a symfonickej hudby. Je držiteľom prestížnych ocenení, vyznamenaní a získal viac ako 20 čestných titulov z najdôležitejších univerzít sveta. Od roku 2015 sa ešte intenzívnejšie venuje školeniu mladých hudobníkov prostredníctvom Riccardo Muti Italian Opera Academy.

Dirigenti Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov

Za dirigentským pultom sa ako prvý v roku 1939 predstavil Clemens Krauss (koncerty dirigoval do konca vojny) a po ňom nasledovali Josef Krips (1946 – 1947), opäť Clemens Krauss, od roku 1955 dovtedy koncertný majster Willi Boskovsky (dirigoval ich 25 rokov), Lorin Maazel (dirigoval koncerty do roku 1986) a po ňom sa zaviedla tradícia pozývať svetové kapacity.

V roku 1987 koncert dirigoval Herbert von Karajan a nasledovali: Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021), opätovne Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Mariss Jansons (2006, 2012, 2016), Georges Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014) a Franz Welser-Möst (2011, 2013). Viedenských filharmonikov dirigoval v roku 2016 lotyšský dirigent Mariss Jansons a po ňom sa v roku 2017 dirigentskej taktovky ujal mladý Venezuelčan Gustavo Dudamel, ktorý sa zároveň zapísal aj ako doposiaľ najmladší dirigent v histórii koncertu. V roku 2019 koncert viedol Christian Thielemann, v súčasnosti šéfdirigent jedného z najstarších renomovaných orchestrov Staatskapelle Dresden a v roku 2020 po prvýkrát Lotyšan Andris Nelsons, šéf Bostonského symfonického orchestra a Orchestra lipského Gewandhausu.

Novoročný koncert 2021

Na úvod koncertu s programom zloženým predovšetkým z diel dynastie Straussovcov zaznel Pochod z dnes už ,,zabudnutej“ operety Fatinitza od Franza von Suppèho, rakúskeho operetného skladateľa a zakladateľa viedenskej operety. Po ňom uviedli valčík Schallwellen, op. 148, ktorý Johann Straussa ml. zložil na ples technikov v roku 1854. Od tohto autora zaznela aj Niko Polka, op. 228 v ruskom štýle, venovaná kniežaťu Nikolausovi Dadianimu z Mingrelie, ktorý bol vítaným hosťom na dvore ruského cára. Johann Strauss polku skomponoval na ceste do Ruska v roku 1859.

Dynastiu rodiny Straussovcov na koncerte reprezentoval aj druhý syn Johanna Straussa st. a mladší brat Johanna Josef Strauss, od ktorého Viedenskí filharmonici uviedli optimisticky ladenú rýchlu polku Ohne Sorgen, op. 271. Po prvýkrát v histórii novoročného koncertu bolo do programu zaradené dielo rakúskeho operetného skladateľa Carla Zellera. Z jeho tvorby uviedli valčík Grubenlichter. Premiéru malo aj posledné hudobné číslo prvej časti programu, nesúce sa v tanečnom duchu (Galop) In Saus und Braus od rakúskeho operetného skladateľa Karla Millöckera.

Tak ako po minulé roky, aj teraz rakúska televízia ORF využila mediálny priestor prestávky koncertu na prezentáciu Rakúska. V tomto roku mohli diváci sledovať premiéru hudobného dokumentu Felixa Breisacha ,,Happy Birthday, Burgenland! 1921 – 2021venovaného storočnici najvýchodnejšej rakúskej spolkovej krajiny Burgenland, historicky najnovšej spolkovej krajine, ktorej územie pôvodne patrilo do Uhorska.

Záber z filmu ,,Happy Birthday, Burgenland! 1921 – 2021″, foto zdroj: burgenland.info

Hudobný film odprezentoval nielen kultúrne a historické pamiatky, ale aj ľudí, ktorí v Burgenlande žili a tvorili, ako napríklad Franz Liszt, Joseph Haydn, Karl Goldmark či rodák z Liptovského Mikuláša Ján Levoslav Bella, od ktorého vo filme zaznelo Sláčikové kvarteto e mol v uhorskom štýle. Jedným z účinkujúcich hudobníkov filmu bol aj huslista orchestra Viedenských filharmonikov Tibor Kováč z Levíc.

Po filme nasledoval príhovor Daniela Froschauera, člena Viedenských filharmonikov a zároveň aj predsedu správnej rady Viedenskej filharmónie, ktorý sa niesol v duchu aktuálnej celosvetovej situácie súvisiacej s pandémiou koronavírusu. Uviedol, že koncert z Viedne posielajú v týchto ťažkých časoch všetkým divákom ako posolstvo lásky a optimizmu.

Druhú časť koncertu otvorila predohra k operete Dichter und Bauer od Franza von Suppého. Nasledoval premiérovo uvedený slávny koncertný valčík Bad’ner Mad’ln, op. 257 od viedenského skladateľa českého pôvodu Karla Komzáka. Od Josefa Straussa zaznela polka Margherita, op. 244. Jedinou skladbou Johanna Straussa st. v oficiálnej časti programu bol Venezianer-Galopp, op. 74 z roku 1834. Ďalších päť čísel programu tvorili skladby Johanna Straussa ml.: Frühlingsstimmen, valčík, op. 410, nasledovala polka française In the Krapfenwaldl, op. 336, Neue Melodien-Quadrille, op. 254, Kaiser-Walzer, op. 437 a oficiálnu časť programu ukončila rýchla polka Stürmisch in Lieb’ und Tanz, op. 39.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021, Sveva Gargiulo, Davide Dato, Ketevan Papava, Alice Firenze, foto: ORF – Thomas Jantzen

Druhú časť koncertu ilustrovali vopred natočené vstupy sólistov baletného súboru Viedenskej štátnej opery v choreografii španielskeho tanečníka a choreografa Josého Carlosa Martíneza. Tanečné kreácie interpretovali v dome Adolfa Loosa v centre Viedne a v záhradách rodiny Lichtenštajnovcov.

Prvým z trojice každoročných prídavkov (vždy je prekvapením) bola rýchla polka Johanna Straussa ml. Furioso-Polka, ktorá vznikla v lete 1861 počas skladateľovej každoročnej cesty do Ruska, kde mala aj svoju premiéru.

Po tomto prídavku zaznel príhovor Riccarda Mutiho. ,,Koncert uvádzame za neobvyklých okolností. Hoci nás sledujú diváci v 90. krajinách, je veľmi čudné hrať v tomto nádhernom prostredí, ktoré je prázdne. Orchester hral nádherne nielen preto, aby vám poslal posolstvo hudby, ale aj preto, že je preniknutý duchom veľmi slávnych skladateľov minulosti. Máme za sebou veľmi ťažký rok, ako sa hovorí Annus horribilis, ale stále sme tu a veríme v posolstvo hudby. Najlepšími zbraňami sú kvety alebo hudba a my vám prinášame krásu a lásku s veľkým L. Hudba je dôležitá nielen pre zábavu alebo pre zamestnanie, ale je to poslanie pre spoločnosť či budúce generácie, ktoré sú zaťažené ťažkými myšlienkami. Dáva posolstvo všetkým tým, ktorí rozhodujú. Toto posolstvo budeme hrať aj v nádhernej skladbe Na krásnom modrom Dunaji. Je to hudba plná krásy, sem-tam aj trochu smútku a verím, že vám prinesieme nádej.“

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2021, Riccardo Muti, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Pred každoročne uvádzaným prídavkom – valčíkom Johanna Straussa ml. Na krásnom modrom Dunaji zaželali Riccardo Muti spolu s Viedenskými filharmonikmi televíznym divákom známe Prosit! Záver novoročného koncertu patril Radetzkého pochodu Johanna Straussa st., zakladateľa dynastie Straussovcov. Pri tomto prídavku malo viac ako 2000 prítomných divákov v sále každoročne príležitosť zatlieskať si pod taktovkou renomovaného dirigenta. V tomto roku to bolo bez divákov a bez tohto potlesku. Pár hodín po koncerte bola k dispozícii aj nahrávka koncertu.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022

Krátko po koncerte organizátori oznámili aj meno dirigenta na rok 2022 – bude ním Daniel Barenboim (1942), šéfdirigent berlínskej Staatsoper unter den Linden, ktorý Novoročný koncert uvedie po tretíkrát.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov
Zlatá sála Musikvereinu vo Viedni
1. januára 2021

Riccardo Muti, dirigent
Viedenskí filharmonici

Program koncertu

Franz von Suppè: Fatinitza March, pochod z operety Fatinitza
Johann Strauss ml.: Schallwellen, valčík, op. 148
Johann Strauss ml.: Niko Polka, op. 228
Josef Strauss: Ohne Sorgen, rýchla polka, op. 271
Carl Zeller: Grubenlichter, valčík
Carl Millöcker: In Saus und Braus, galop

prestávka

Franz von Suppè: Predohra k operete Dichter und Bauer
Karl Komzák: Bad’ner Mad’ln, valčík, op. 257
Josef Strauss: Margherita, Polka française, op. 244
Johann Strauss st.: Venezianer Galopp, op. 74
Johann Strauss ml.: Frühlingsstimmen, valčík, op. 410
Johann Strauss ml.: In the Krapfenwaldl, Polka française, op. 336
Johann Strauss ml.: Neue Melodien-Quadrille. op. 254
Johann Strauss ml.: Kaiser-Walzer, op. 437
Johann Strauss ml.: Stürmisch in Lieb’ und Tanz, rýchla polka, op. 39

www.wienerphilharmoniker.at

video

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár