Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022 dirigoval Daniel Barenboim

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V sobotu 1. januára 2022 v Zlatej sále viedenského Musikvereinu už po 82-krát zaznel tradičný Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, v tomto roku opäť za prítomnosti divákov. Spolu s dielami dynastie Straussovcov boli na programe aj zriedkavo uvádzané skladby Josefa Hellmesbergera a Carla Michaela Ziehrera vrátane šiestich kompozícii, ktoré v histórii novoročných koncertoch zazneli po prvýkrát. Priamy prenos zabezpečila rakúska verejnoprávna televízia ORF a cez prestávku odvysielala dokumentárny film, ktorý predstavil rakúske pamiatky zapísané v svetovom dedičstve UNESCO.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov patrí k najočakávanejším prestížnym podujatiam nielen kultúrneho, ale aj spoločenského života za účasti popredných predstaviteľov štátu. V tomto roku ho navštívil aj rakúsky prezident Alexander van der Bellen. Koná sa od roku 1939 v budove viedenského Musikvereinu (Spolku priateľov hudby), v Zlatej sále s povestnou akustikou a pozoruhodnou históriou..

Záujem obecenstva je mimoriadny a o vstupenky sa každoročne žrebuje. Priamy prenos koncertu sledovali milióny divákov v 90-tich krajinách sveta vrátane Slovenska (Dvojka RTVS) a po prvýkrát ho sprostredkovala aj internetová platforma medici.tv. Rakúšania si takto aj v tomto roku spropagovali svoju krajinu.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022, Daniel Barenboim, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

V roku 2021 sa kvôli pandémii koronavírusu koncert konal bez účasti publika v sále. Potlesk však zaznel od siedmich tisícov divákov, ktorí ho cez živý audiostream rakúskej televízie ORF poslali účinkujúcim zo svojich domovov. V tomto roku rakúske pravidlá povoľujú prítomnosť divákov, avšak organizátori museli znížiť ich počet na maximálne 1000 (kapacita je 2 854) v súlade s opatrením „2G+“ (očkovaní a prekonaní covid-19 s predložením PCR testu platného 48 hodín). Návštevníci museli mať nasadené respirátory FFP2.

„Aj keď toto opatrenie so sebou prináša špeciálnu logistickú výzvu a vyžaduje si od všetkých vysokú mieru pochopenia a ochoty prispôsobiť sa, sme radi, že sa novoročný koncert mohol uskutočniť opäť s publikom. Na budúci rok budú vyhradené miesta pre všetkých návštevníkov, ktorí kvôli obmedzeniam nemohli byť v sále,“ uviedol Daniel Froschauer, predseda predstavenstva Viedenských filharmonikov.

V interpretácii jedného z najkvalitnejších orchestrov sveta, Viedenských filharmonikov, (vznikol v roku 1842) tradične zazneli diela dynastie Straussovov a ich súpútnikov. Koncert dirigoval renomovaný Daniel Barenboim, dirigent, klavirista, hudobný manažér a pedagóg, v súčasnosti generálny hudobný riaditeľ Berlínskej štátnej opery a Staatskapelle Berlin. V novembri t. r. oslávi okrúhle životné jubileum. Jeho úzka hudobná spolupráca s Viedenskými filharmonikmi sa začala v roku 1965, kedy vystúpil ako klavirista, v roku 1989 po prvý raz aj ako dirigent. Novoročný koncert s týmto telesom dirigoval po tretíkrát (predtým v r. 2009 a 2014).

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022, Daniel Barenboim, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Dirigenti Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov

Za dirigentským pultom Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov sa vystriedalo 18 zvučných mien. Ako prvý sa v roku 1939 predstavil Clemens Krauss (koncerty dirigoval do konca vojny) a po ňom nasledovali Josef Krips (1946 – 1947), opäť Clemens Krauss, od roku 1955 dovtedy koncertný majster Willi Boskovsky (dirigoval ich 25 rokov), Lorin Maazel (do roku 1986) a po ňom sa zaviedla tradícia pozývať svetové kapacity.

V roku 1987 koncert dirigoval Herbert von Karajan a nasledovali: Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021), opätovne Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Mariss Jansons (2006, 2012, 2016), Georges Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014, 2022), Franz Welser-Möst (2011, 2013), Gustavo Dudamel (2017), Christian Thielemann (2019) a Andris Nelsons (2020).

Záber z baletného vstupu v rámci Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov, 2022, foto: Hubert Mican / ORF

Televízny prenos obohatili televízne dokrútky, v ktorých sa predstavili tanečníci z Viedenského štátneho baletu s choreografiou šéfa baletu VŠO Martina Schläpfera (na novoročný koncert pripravil choreografiu po prvýkrát). Scény sa natočili v lete 2021 na zámku Schönbrunn a v Španielskej jazdeckej škole vo Viedni. Režisérom týchto doktútok bol už po deviaty raz Michael Beyer.

Záber zo Španielskej jazdeckej školy vo Viedni v rámci Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov, 2022, foto: ORF

Koncert otvoril Phönix-Marsch od Josefa Straussa, syna Johanna Straussa st. a mladšieho brata Johanna Straussa ml. Kompozícia bola do programu novoročných koncertov zaradená po prvýkrát. Druhým číslom bol valčík Johanna Straussa ml. Phönix-Schwingen (Krídla Fénixa). Strauss toto dielo venoval svojmu muzikantskému kolegovi Hansovi von Bülowovi. Program pokračoval ďalšou premiérou, Polkou-mazurkou Die Sirene (Sirény) od Josefa Straussa.

Straussovcov následne vystriedal rakúsky skladateľ, huslista a niekdajší dirigent Viedenských filharmonikov Josef Hellmesberger ml., od ktorého zaznel svižný galop Kleiner Anzeiger (Malý spravodaj). Nasledoval valčík Morgenblätter (Ranné noviny) od Johanna Straussa ml. Dielo v roku 1863 skladateľ napísal pre spolok novinárov a spisovateľov Concordia. Skladbu pre televíznych divákov ilustrovali zábery mladého páru z rannej Viedne. Prvú časť koncertu uzavrela premiérovo uvedená rýchla polka Kleine Chronik (Malá kronika) od Eduarda Straussa, ďalšieho syna Johanna Straussa st.

Záber z filmu Misia Apollo – svetové dedičstvo Rakúska, foto: ORF

Cez prestávku uviedli 25-minútový dokumentárny film s názvom Misia Apollo – svetové dedičstvo Rakúska režiséra Georga Rihu, ktorý vznikol pri príležitosti 50. výročia vzniku Dohovoru o svetovom dedičstve UNESCO a 30. výročia pristúpenia Rakúska k nej. Film predstavil dvanásť rakúskych pamiatok svetového dedičstva UNESCO s hudobným sprievodom hráčov Viedenskej filharmónie (znel Schubert a Mozart). Jednotlivé sekvencie filmu spájal let motýľa Jasoňa červenookého s latinským názvom Parnassius apollo Linnaeus, ktorého na ceste po rakúskych lokalitách svetového dedičstva sprevádzala kamera.

Druhú časť koncertu otvorila predohra k operete Netopier od Johanna Straussa ml. od ktorého zaznela aj Champagner-Polka, Musikalischer Scherz (Šampanská polka, hudobný žart). Treťou premiérou v programe bol valčík Nachtschwärmer (Nočné roje) od rakúskeho operetného skladateľa Carla Michaela Ziehrera (pôsobil aj ako riaditeľ viedenského dvorného bálu), ktorého okrem operety preslávili najmä jeho valčíky a pochody. V tejto skladbe si niektorí Viedenskí filharmonici aj zaspievali a zapískali. Program pokračoval Perzským pochodom (Persischer Marsch) od Johanna Straussa ml., ktorý ho napísal v lete 1864 počas cesty do Ruska, kde bola skladba mimoriadne obľúbená a venoval ho perzskému šáhovi Nāser ad-Din Schāhovi.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022, Daniel Barenboim, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Ďalšou skladbu od Johanna Straussa ml. bol valčík Tisíc a jedna noc. Toto známe intermezzo z 1. dejstva poslednej verzie Straussovej prvej operety Indigo a štyridsať zbojníkov ilustrovala televízna baletná dokrútka natočená v paláci a záhradách Schönbrunnu, ktoré sa v roku 1996 stali súčasťou svetového dedičstva UNESCO.

Od Eduarda Straussa, najmladšieho z trojice synov Johanna Straussa st., Viedenskí filharmonici uviedli francúzsku polku Gruß an Prag (Pozdrav Prahe). Druhou kompozíciou Josefa Hellmesbergera ml. bola na programe tohtoročného koncertu Heinzelmännchen (Škriatok). Skladba zaznela na novoročných koncertoch po prvýkrát podobne ako aj Nymphen-Polka od Josefa Straussa. Aj túto skladbu ilustrovala videodokrútka, ktorá vznikla v zimnej jazdeckej aréne viedenského Hofburgu. Záver oficiálnej časti koncertu patril valčíku Sphärenklänge (Zvuky sfér) od Josefa Straussa, ktorý skladbu skomponoval pre lekársky plesový večer v roku 1868.

Prvý z trojice každoročných prídavkov je vždy prekvapením. V tomto roku to bola rýchla polka Johanna Straussa ml. Auf der Jagd (Na poľovačke). Pred každoročne uvádzaným druhým prídavkom, valčíkom Johanna Straussa ml. Na krásnom modrom Dunaji, zaželali Viedenskí filharmonici Prosit Neujahr! Po tomto prianí povedal svoj krátky príhovor aj Daniel Barenboim.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022, Daniel Barenboim, Viedenskí filharmonici, foto: Dieter Nagl

Je veľmi dôležité, že Viedenskí filharmonici hrajú tento koncert každý rok 1. januára, ale ešte dôležitejšie je, aby ich celý svet vnímal ako tím, ktorý poznáme. Vidíte tu veľa hudobníkov, ktorí tvoria jeden celok, jednu komunitu, jedno spoločenstvo, myslia podobe, cítia podobe, a tak by to malo byť aj medzi ľuďmi. Covid nie je len lekárska, ale aj ľudská katastrofa, snaží sa nás jeden od druhého rozdeliť, avšak myslím si, že by sme si mali všetci vziať príklad z tohto telesa a spoločenstva, ktoré sa dokáže spojiť nielen hudbou, ale aj svojimi pocitmi a tým, ako dokážu spoločne vytvárať svoje dielo. Zahrať si tento program pre všetkých divákov na celom svete je pre mňa osobne nesmiernou inšpiráciou, ako sa ďalej postaviť k životu. Je to signál ľudskosti, teda toho, čo v týchto dňoch veľmi potrebujeme.“ uviedol Daniel Barenboim.

Koncert tradičnej vyvrcholil Radetzkého pochodom od Johanna Straussa st., zakladateľa dynastie Straussovcov, pri ktorom si pod taktovkou Daniela Barenboima zatlieskali aj návštevníci koncertu.

Známe je už aj meno dirigenta Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov v roku 2023 – bude ním Rakúšan Franz Welser-Möst, ktorý bude novoročný koncert dirigovať po tretíkrát.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2022
1. januára 2022, Musikverein, Viedeň
Daniel Barenboim, dirigent

Josef Strauss: Phönix-Marsch, op. 105 (premiéra)
Johann Strauss ml.: Phönix-Schwingen (Krídla Fénixa). Valčík, op. 125
Josef Strauss: Die Sirene (Sirény). Polka-mazurka, op. 248 (premiéra)
Josef Hellmesberger ml.:. Kleiner Anzeiger (Malý spravodaj). Galop, op. 4
Johann Strauss ml.: Morgenblätter (Ranné listy). Valčík, op. 279
Eduard Strauss: Kleine Chronik. Rýchla polka, op. 128 (premiéra)
Johann Strauss ml.:, predohra z operety Netopier
Johann Strauss ml.: Champagner-Polka. Musikalischer Scherz (Šampanská polka. Hudobný žart), op. 211
Carl Michael Ziehrer: Nachtschwärmer (Nočné roje). Valčík, op. 466 (premiéra)
Johann Strauss ml.: Persischer Marsch (Perzský pochod), op. 289
Johann Strauss ml.:, Tausend und eine Nacht (Tisíc a jedna noc). Valčík, op. 346
Eduard Strauss: Gruß an Prag (Pozdrav z Prahy). Francúzska polka, op. 144
Josef Hellmesberger ml.: Heinzelmännchen (Škriatok, premiéra)
Josef Strauss: Nymphen-Polka, op. 50 (premiéra)
Josef Strauss: Sphärenklänge (Zvuky sfér). Valčík, op. 235

www.wienerphilharmoniker.at

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár