Novoročný koncert Viedenských filharmonikov 2023 dirigoval Franz Welser-Möst

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Už po 83. krát sa v nedeľu 1. januára 2023 Zlatá sála viedenského Musikvereinu rozoznela tradičným Novoročným koncertom Viedenských filharmonikov, ktorí v tomto roku hrali pod taktovkou rakúskeho dirigenta Franza Welsera-Mösta, pre ktorého to bolo tretie účinkovanie na tomto prestížnom podujatí. Aj v tomto roku zazneli skladby dynastie Straussovov a ich súpútnikov. Štrnásť skladieb dramaturgia do novoročného koncertu zaradila po prvýkrát. Pre televíznych divákov nechýbal film cez prestávku či baletné choreografie.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov už roky patrí medzi najočakávanejšie reprezentatívne podujatia kultúrneho a spoločenského života a koná sa za účasti popredných predstaviteľov štátu. V tomto roku ho navštívil nielen súčasný rakúsky prezident Alexander van der Bellen, ale aj jeho predchodca Heinz Fischer.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, foto: Dieter Nail

Koncert sa koná od roku 1939 v Zlatej sále budovy viedenského Musikvereinu (Spolku priateľov hudby) a vždy zaznie pod taktovkou jedného z najlepších svetových dirigentov. Už tradične sa teší mimoriadnej obľube u obecenstva a o vstupenky sa každoročne žrebuje. Priamy prenos sledovali milióny divákov v takmer 100 krajinách sveta vrátane Slovenska (Dvojka RTVS).

Viedenskí filharmonici patria k najkvalitnejších orchestrom sveta (teleso vzniklo v roku 1842). Koncert v tomto roku dirigoval Franz Welser-Möst (od roku 2002 šéfdirigent Cleveland Orchestra, Ohio, USA), ktorého umelecké partnerstvo s Viedenskými filharmonikmi je mimoriadne úzke a plodné nielen na koncertom pódiu ale aj na opernom javisku. Od roku 2014 s nimi každé leto účinkuje na Salzburskom festivale, kde spolu uviedli viaceré operné diala – Gavalier s ružou (R. Strauss), Fidelio (L. van Beethoven), Die Liebe der Danae (R. Strauss), Lear (Aribert Reimann) a Salome (R. Strauss). V roku 2020 dirigoval Straussovu Elektru pri príležitostí 100. výročia jej premiéry a v tom istom roku ho ocenili Rubínovou festivalovou brošňou. Franz Welser-Möst opäť navštívil Salzburg, aby tu v roku 2021 dirigoval ďalšie predstavenia Elektry. Na rok 2022 pripravil Triptych Giacoma Pucciniho.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, foto: Dieter Nail

Franz Welser-Möst pravidelne diriguje abonentné koncerty Viedenských filharmonikov vo viedenskom Musikvereine a pod jeho taktovkou sa predstavili aj na turné po Európe, Japonsku, Číne a USA. Spolu vystúpili aj na historických spomienkových koncertoch v Sarajeve a Versailles. Novoročný koncert Viedenských filharmonikov dirigoval už dvakrát (2011 a 2013) a raz vystúpil aj na pódiu Letného večerného koncertu (2010).

Franz Welser-Möst sa do Viedne vráti v apríli 2023, kedy s Viedenskými filharmonikmi uvedie Matúšove pašie od Johanna Sebastiana Bacha. V tomto roku ho čaká množstvo koncertov so svojim Cleveland Orchestra, okrem iného v Zürichu, Lipsku a vo Viedni. Z operných diel bude v aktuálnej sezóne dirigovať koncertné uvedenie Pucciniho opery Dievča zo západu v Clevelande a vo Viedenskej štátnej opere bude v júni 2023 dirigovať Wagnerove opery Zlato Rýna, Valkýra, Siegfried a Súmrak bohov.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, foto: Dieter Nail

Dirigenti Novoročných koncertov Viedenských filharmonikov

Za dirigentským pultom Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov sa vystriedalo 18 zvučných mien. Ako prvý sa v roku 1939 predstavil Clemens Krauss (koncerty dirigoval do konca vojny) a po ňom nasledovali Josef Krips (1946 – 1947), opäť Clemens Krauss, od roku 1955 dovtedy koncertný majster Willi Boskovsky (dirigoval ich 25 rokov), Lorin Maazel (do roku 1986) a po ňom sa zaviedla tradícia pozývať svetové kapacity.

V roku 1987 koncert dirigoval Herbert von Karajan a nasledovali: Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), Riccardo Muti (1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021), opätovne Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Mariss Jansons (2006, 2012, 2016), Georges Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014, 2022), Franz Welser-Möst (2011, 2013, 2023), Gustavo Dudamel (2017), Christian Thielemann (2019) a Andris Nelsons (2020).

Keďže sa koncert prostredníctvom televízie prenáša takmer do celého sveta, Rakúšania využívajú príležitosť prezentácie pozoruhodnej histórie svojej krajiny. V tomto roku si prostredníctvom filmu cez prestávku pripomenuli 150. výročie od usporiadania najväčšej svetovej výstavy (dnes pod názvom EXPO), ktorá sa v roku 1873 konala vo viedenskom Prátri a významne tým prispela k premene mesta z cisárskeho rezidenčného sídla na kozmopolitnú metropolu.

Záber z filmu ,,150 rokov svetovej výstavy vo Viedni“ v roku 1873, foto: Nicolas Pöschl / ORF

V 25-minútovom filme režisérky Barbary Weissenbeck si dirigent Franz Welser-Möst v budove Musikvereinu prezeral historické materiály výstavy, ktoré ožívali v čase. Na miestach konania výstavy hrali členovia Viedenských filharmonikov, vrátane slovenského huslistu Tibora Kováča. Prostredníctvom televíznej techniky ich prenášali do historických fotografií výstavy. Tibor Kováč sa podieľal aj na aranžovaní hudobných ukážok filmu.

Ako už býva zvykom, priamy prenos doilustrovali aj televízne dokrútky, v ktorých sa predstavili baletní umelci z Viedenského štátneho baletu.

Na úvod koncertu zaznela rýchla polka Wer tanzt mit? od Eduarda Straussa, syna Johanna Straussa st. Druhým číslom programu bol valčík Heldengedichte od ďalšieho syna Johanna Straussa st. Josefa Straussa. Skladbu skomponoval pri príležitosti odhalenia pamätníka rakúskeho arcivojvodu Karla na jednom z hlavných viedenských námestí Heldenplatz v roku 1860 za účasti cisára Františka Jozefa I. Treťou kompozíciou bola štvorylka z operety Cigánsky barón od Johanna Straussa ml.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, foto: Dieter Nail

Od rakúskeho operetného skladateľa Carla Michaela Ziehrera sme si vypočuli valčík In lauschiger Nacht a prvú časť koncertu uzatvorila rýchla polka Johanna Straussa ml. Frisch heran! Polku z roku 1880 skomponoval pre fašiangový ples novinárskeho a spisovateľského združenia Concordia. Neskôr upadla do zabudnutia a hrala sa len zriedka. Ide o jednu z najmenej známych skladieb Johanna Straussa.

Druhá časť programu sa začala predohrou k operete Isabella z pera rakúskeho operetného skladateľa Franza von Suppèho, po ktorej nasledovali dve diela Josefa Straussa – valčík Perlen der Liebe (prvý koncertný valčík Josefa Straussa) a francúzska polka (polka française) Angelica-Polka. Skladbu Perlen der Liebe v televízii ilustrovali tanečné choreografie v podaní sólistov Viedenského štátneho baletu, nakrútené na rokokovom zámku Laxenburg neďaleko Viedne.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, sólisti Viedenského štátneho baletu v televíznych dokrútkach, foto: Hubert Mican & Günther Pichlkostner

V rytme rýchlej polky zaznela skladba Auf und davon Eduarda Straussa. Televízni diváci koncertu sa pri tomto čísle programu preniesli na opátstvo Melk v Dolnom Rakúsku, kde zatancoval baletný pár Viedenskej štátnej opery. Choreografie zostavil Ashley Page a baletné televízne dokrútky pripravil režisér Michael Beyer.

Rýchlu polku vystriedala polka française od Josefa Straussa Heiterer Muth. V tomto čísle programu spoluúčinkoval spolu s Viedenským chlapčenským zborom po prvýkrát aj Viedenský dievčenský zbor. Nasledovala rýchla polka Josefa Straussa For ever a od toho istého autora zaznel aj valčík Zeisserln. Tento valčík patrí medzi skladby, ktoré Josef Strauss komponoval pre plesy v kasíne Franza Ungera, ktoré sa konali pri príležitosti cirkevných slávností v Hernalse. Pred ním ich komponovali jeho otec a brat Johann.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, Viedenský chlapčenský zbor, Viedenský dievčenský zbor, foto: Dieter Nail

Od Josefa Hellmesbergera ml. program ponúkol Glocken-Polku mit Galopp z baletu Excelsior, ktorú vystriedala orchestrálna fantázia Allegro fantastique Josefa Straussa. Oficiálnu časť programu ukončil valčík Josefa Straussa Aquarellen.

Nasledovala trojica tradičných každoročných prídavkov, z ktorých prvý je vždy prekvapením. V tomto roku to bol Banditen-Galopp od Johanna Straussa ml., kompozícia skomponovaná z melódií jeho operety Prinz Methusalem. Pred každoročne uvádzaným druhým prídavkom, valčíkom Johanna Straussa ml. Na krásnom modrom Dunaji, zaželali Viedenskí filharmonici Prosit Neujahr! K tomuto prianiu Franz Welser-Möst vyslovil myslienku nemeckého filozofa Friedricha Nietzscheho – život bez hudby by bol omylom. Túto skladbu televíznym divákom doilustrovali sólisti Viedenského štátneho baletu svojím tancom na opátstve Melk. Záver koncertu tradične patril Radetzkého pochodu od Johanna Straussa st., zakladateľa dynastie Straussovcov.

Novoročný koncert Viedenských filharmonikov, 2022, dirigent Franz Welser-Möst, foto: Dieter Nail

Nahrávka novoročného koncertu 2023 bude dostupná online 6. januára a na CD 13. januára 2023, na DVD a Blu-ray & vinyle 27. januára 2023.

Známe je už aj meno dirigenta Novoročného koncertu Viedenských filharmonikov v roku 2024 – bude ním opäť medzinárodne etablovaný nemecký dirigent Christian Thielemann (od sezóny 2012/2013 šéfdirigent Sächsischen Staatskapelle Dresden), ktorý tento koncert dirigoval aj v roku 2019.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár