Nový Otello s Jonasom Kaufmannom

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Vydavateľstvo Sony Classical uviedlo na trh CD novinku – kompletnú štúdiovú nahrávku opery Giuseppe Verdiho Otello v titulnej postave s nemeckým tenoristom Jonasom Kaufmannom. Orchester Národnej akadémie Svätej Cecílie v Ríme znie pod taktovkou Antonia Pappana, hudobného riaditeľa Royal Opera House.

Formát štúdiovej nahrávky operného kompletu je, zdá sa, vymierajúcim druhom. Občas sa však objaví nádej, že situácia nemusí spieť k úplnému zániku. Tieto iskierky nádeje v posledných rokoch prinášajú skôr menšie nezávislé vydavateľstvá a venujú sa viac doteraz málo nahrávaným dielam, či úplným raritám. Majoritné labely sa k nim pridávajú iba sporadicky a tak obraz súčasnej generácie kvalitných svetových spevákov sa zrejme zachová skôr v podobe recitálov árií a piesní, než v nahrávkach celých opier. Tie sú extrémne drahé a digitálne formáty ich šírenia nepokryjú náklady na realizáciu.

Výnimkou sú najväčšie operné hviezdy, ktoré vďaka silnej medializácii dokážu vyvolať dostatočný záujem o fyzické hudobné nosiče. Tenorista Jonas Kaufmann k nim nepochybne patrí a vďaka jeho mimoriadnej pozícii v opernom biznise vznikla nová štúdiová nahrávka Verdiho Otella.

G. Verdi: Otello, obal CD

Štvordejstvová opera Otello od Giuseppe Verdiho vznikla na talianske libreto Arriga Boita podľa divadelnej hry Williama Shakespeara Tragédia Othella, benátskeho Maura. Predposledná skladateľova opera je pokladaná za jedno z jeho z vrcholných diel a mala svoju svetovú premiéru v roku 1887 v milánskej La Scale. Verdi predlohu zhudobnil vo výsostne romantickom hudobnom šate. Ostro rezané a znamenito vykreslené charakter postáv sa pohybujú na pôdoryse špičkovo prepracovaného libreta, ktorého dej graduje v brilantne prekomponovanej hudobnej forme. Na pozadí mocenských snažení sledujeme príbeh intrigána Jaga, žiarlivého vojenského veliteľa Otella a jeho ženy Desdemony, ktorá je svojim manželom za domnelú neveru uškrtená.

Reklama

Napriek mimoriadnym kvalitám diela i jeho popularite, kompletných zvukových nahrávok nie je až tak veľa, narátal som ich okolo 15. Tak nízky počet pri tak obľúbenom diele zrejme vyplýva z mimoriadneho rešpektu, ktorý majú pred extrémne náročnou titulnou úlohou jej tenoroví predstavitelia.

K slávnym Otellom minulosti: Ramonovi Vinayovi, Mariovi del Monacovi, Jonovi Vickersovi či Plácidovi Domingovi sa v novej štúdiovej nahrávke pridala jedna z najžiarivejších tenorových hviezd dneška – mníchovský rodák Jonas Kaufmann. A s touto informáciou treba vysloviť aj veľké uznanie Sony Classical – štúdiová kompletná operná nahrávka – vzácna to v súčasnosti vec! Je len málo spevákov, ktorým dnes ich vydavateľstvo zaplatí takýto náročný projekt.

Federica Lombardi, Jonas Kaufmann, Antonio Pappano, Orchester Národnej akadémie Svätej Cecílie v Ríme, počas nahrávania CD Otello, 2020, foto: Lena Wunderlich/Sony Classical

Nová nahrávka Verdiho Otella je samozrejme veľkým potešením – vždy je radosťou vypočuť si benátskeho Maura v podaní niekoho, kto je na túto ťažkú úlohu kompetentný – a to Kaufmann rozhodne je. Je tiež obdivuhodné, že po toľkých rokoch vypätej kariéry, počas ktorej spieval mimoriadne široký repertoár od Mozarta až po Wagnera, je jeho hlas stále v slušnej kondícii. Isteže už stratil časť pôvodného lesku, trocha zhrubol, no stále očaruje charakteristickou tmavou farbou a cítiť v ňom iskru. Lepšie mu sedia lyrickejšie pasáže a miesta, kde má viac priestoru pre nuansovanie frázy; v dramaticky vypätých vrcholoch hlas predsa len znie trocha unavene.

Prečítate si tiež:
Mníchovská Desdemona ako obeť násilia

Otázkou subjektívnej preferencie je koncepčné uchopenie, ktoré vychádza z osobnostných vlastností speváka. Otello by mal byť podľa predlohy nespútaný živel – postava, ktorá sa žije. Kaufmann je skôr racionálny typ: spieva inteligentne, precízne, primerane emotívne, starostlivo dávkuje drámu, ale stále je to slušný pán, ktorého by nejaký intrigán len ťažko zmanipuloval k nepríčetnosti. Ale to všetko sú len drobné detaily, nový Otello je rozhodne vydarenou nahrávkou – aj vďaka poeticky a aristokraticky pôsobiacej Desdemone Federicy Lombardi, suverénnemu, hoci dynamicky trocha monotónnemu Jagovi Carlosa Álvareza, no najmä vďaka bravúrnemu, ohnivému dirigátu Antonia Pappana, ktorý vedie vynikajúco hrajúci orchester Národnej akadémie Svätej Cecílie v Ríme.

Autor: Jozef Červenka

Giuseppe Verdi: Otello
CD, Sony Classical 2020

Antonio Pappano , dirigent

Jonas Kaufmann (Otello), Federica Lombardi (Desdemóna), Carlos Álvarez (Jago), Carlo Bosi (Roderigo), Liparit Avetisyan (Cassio), Gian Paolo Fiocchi (Aralso), Riccardo Fassi (Lodovico), Fabrizio Beggi (Montano), Virginie Verrez (Emilia)

Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Coro dell’Accademia Nazionale Di Santa Cecilia

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Jozef Červenka

hudobný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku