Novým hudobným riaditeľom Metropolitnej opery bude Yannick Nézet-Séguin

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
New York – Metropolitná opera New York 2. júna 2016 oznámila, že za svojho nového hudobného riaditeľa menuje Yannicka Nézeta-Séguina, svojho častého hosťujúceho dirigenta a súčasného hudobného riaditeľa Filadelfského orchestra, Montrealského Orchestre Métropolitain a Rotterdamskej filharmónie.

Nézet-Séguin prijme titul predbežného hudobného riaditeľa v sezóne 2017-2018. Počas tohto prechodného obdobia uvedie každú sezónu dve opery, pričom hneď v tej nasledujúcej dostal ponuku dirigovať v Met po prvýkrát Wagnera – obnoveného Bludného Holanďana. Predpokladá sa, že všetky povinnosti vyplývajúce z funkcie hudobného riaditeľa preberie až v sezóne 2020-2021. Odvtedy bude spočiatku dirigovať päť opier za sezónu a okrem toho Orchester Met povedie aj na koncertných vystúpeniach.

Metropolitná opera New York

Metropolitná opera New York

Nézet-Séguin bude v poradí iba tretím držiteľom titulu hudobného riaditeľa v 133-ročnej histórii tohto operného divadla. Je nástupcom Jamesa Levina, ktorý na tento post nastúpil v roku 1976. Po štyridsaťročnom funkčnom období na konci opernej sezóny v máji odstúpil a prevzal titul emeritného hudobného riaditeľa (o príčinách tohto rozhodnutia sme písali TU…). Jedinou ďalšou osobnosťou s titulom hudobného riaditeľa Met bol doteraz iba Rafael Kubelík, krátko pôsobiaci v tejto funkcii počas sezóny 1973 – 1974.

„Možnosť stať sa hudobným riaditeľom Metropolitnej opery je pre mňa splnením celoživotného sna” – povedal Nézet-Séguin. „Je mi naozaj cťou a zároveň cítim pokoru pred príležitosťou stať sa nástupcom legendárneho Jamesa Levina v práci s výnimočným orchestrom, zborom a ďalším umeleckým osadenstvom, o ktorých som presvedčený, že tvoria najveľkolepejšiu opernú spoločnosť na svete. Som rozhodnutý, že dokážem svojou misiou vášnivo chrániť najvyššie umelecké kritériá a predstavujem si novú, žiarivú budúcnosť pre našu umeleckú formu.“

Yannick Nézet-Séguin

Yannick Nézet-Séguin

„Yannick bol pre nás jasnou voľbou“ – povedal generálny manažér Metropolitnej opery Peter Gelb v oficiálnom stanovisku Met z 2. júna 2016. „Som presvedčený, že je pravým umelcom, ktorý nás v pravom čase povedie do novej slávnej kapitoly v histórii Met.“ Svoju spokojnosť s voľbou nového hudobného riaditeľa vyjadrili aj zástupcovia orchestra a zboru. Klarinetistka Jessica Phillips vyhlásila, že stelesňuje schopnosť umeleckého vedenia, vynikajúcu hudobnú kvalitu a úctu k bohatej tradícii, ktorú zachovávajú milovníci opery na celom svete. Tenorista David Frye za operný zbor povedal, že jeho pôsobenie v Met chápe ako pokračovanie línie osobností Gustava Mahlera (1860 – 1911), Artura Toscaniniho (1867 – 1957) a samozrejme Jamesa Levina (nar. 1943).

Pre úplnosť dodajme, že Mahler pôsobil v Met v rokoch 1907 až 1911, teda takmer do svojej smrti, keď podľahol dlhodobej chorobe – bakteriálnej infekcii srdca – a Toscanini od roku 1908 do roku 1915, kedy sa po vypuknutí Prvej svetovej vojny vrátil do La Scaly.

Nézet-Séguin debutoval v Met v sezóne 2009-2010 – viedol hudobné naštudovanie premiéry Bizetovej Carmen. Odvtedy sa sem vracal každú sezónu ako dirigent predstavení Dona Giovanniho, Fausta, La Traviaty a Dvořákovej Rusalky. Dirigoval aj otváracie predstavenie sezóny 2015-2016, novú premiéru Verdiho Otella.

Metropolitná opera New York, foto: Jonathan Tichler

Metropolitná opera New York, foto: Jonathan Tichler

Metropolitná opera oznamuje, že Nézet-Séguin sa okamžite zapojí do umeleckého plánu opery. Rozsah jeho právomoci ako hudobného riaditeľa bude zahŕňať všetky prvky týkajúce sa hudobnej kvality Met, kde bude dohliadať na orchester, zbor a ostatné hudobné osadenstvo. Takisto bude úzko spolupracovať s generálnym manažérom Peterom Gelbom na plánovaní a obsadzovaní jednotlivých sezón. Do tejto činnosti patrí výber repertoáru, výber tvorivých tímov pre nové premiéry a obnovené inscenácie ako aj uvádzanie nových opier.

Yannick Nézet-Séguin sa narodil 6. marca 1975 v Montreale (Quebec, Kanada) v rodine pedagogických špecialistov Serge-P. Séguina, PhD. a Claudine Nézet, M. A. (Master of Arts). Študoval klavír, dirigentstvo a komornú hudbu na Conservatoire de musique du Québec v Montreale a zborové dirigovanie na Westminster Choir College v Princetone (New Jersey, USA). Nasledovali štúdiá u renomovaných dirigentov, najmä u talianskeho majstra Carla Mariu Giuliniho.

Yannick Nézet-Séguin, foto: Marco Borggreve

Yannick Nézet-Séguin, foto: Marco Borggreve

Opernú kariéru zahájil ako dvadsaťtriročný, keď sa stal zbormajstrom a asistentom dirigenta v Montrealskej opere. Odvtedy diriguje predstavenia vrcholných svetových operných divadiel a festivalov vrátane Viedenskej štátnej opery, Royal Opera House, Teatro alla scala, Holandskej národnej opery a Salzburského festivalu. Ako hosťujúci dirigent účinkoval s Berlínskou filharmóniou, Viedenskými filharmonikmi, Symfonickým orchestrom Bavorského rozhlasu, Londýnskou filharmóniou a Európskym komorným orchestrom.

Od roku 2012 je hudobným riaditeľom Filadelfského orchestra, ktorý práve v deň ohlásenia jeho novej funkcie v Met oznámil, že s ním predlžuje zmluvu až do konca sezóny 2025-2026. Nézet-Séguin je aj držiteľom titulu hudobného riaditeľa Montrealského Orchestre Métropolitain. Rovnakú funkciu zastáva aj v Rotterdamskej filharmónii, avšak uvažuje uvoľniť sa z nej po skončení sezóny 2017-2018.

Yannick Nézet-Séguin uskutočnil vyše 40 CD-nahrávok, najmä pre kanadskú značku ATMA Classique (Montreal, Quebec) a Deutsche Grammophon. V tejto diskografii nechýbajú závažné symfonické diela, napríklad Brucknerove a Mahlerove symfónie. Medzi posledné prírastky patria Ravelova Dafnis a Chloe s Rotterdamskou filharmóniou (BIS Åkersberga, Švédsko, 2015), Mozartov Únos zo serailu v hlavných rolách s Dianou Damrau a Rolandom Villazónom s Európskym komorným orchestrom (Deutsche Grammophon, 2015) a Rachmaninovova Rapsódia na Paganiniho tému op. 43 s klaviristom Daniilom Trifonovom a Filadelfským orchestrom (Deutsche Grammophon, 2015). Na tomto CD sú aj Rachmaninovove Variácie na Chopinovu tému op. 22 a Variácie na Corelliho tému op. 42 pre klavír.

Najnovšou nahrávkou Nézet-Séguina je Mahlerova Prvá symfónia so Symfonickým orchestrom Bavorského rozhlasu (BR Klassik, 2016). Okrem toho sa naďalej teší z účasti na spolupráci medzi Montrealským Orchestre Métropolitain a značkou ATMA Classique. Posledným výsledkom tohto partnerstva je nahrávka Mahlerovej Desiatej symfónie (2015). www.yannicknezetseguin.com

pripravil: Ján Marták

Zdroje: operanews.com, metopera.org, austria.info, biography.com

www.yannicknezetseguin.com

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

zástupca šéfredaktora Opera Slovakia, podpredseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista a odborný korektor, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár