Stredoeurópsky festival koncertného umenia v Žiline naberá takmer po štvrťstoročí svojej existencie nové tempo! Túto výraznú zmenu reflektuje aj jeho aktuálny názov – Allegretto Žilina.
Druhý aprílový týždeň (7. 4.–12. 4.) bude metropola severného Slovenska hostiť výnimočné talenty klasického interpretačného umenia z jedenástich krajín. Domáce farby bude obhajovať česko-slovenské Duo Teres s huslistkou Luciou Kopsovou a gitaristom Tomášom Honěkom. „Súťaže pre mňa v prvom rade znamenajú obrovskú motiváciu, cieľ, ktorý ma núti neustále pracovať,“ hovorí laureátka talianského Concorso di chitarra classica E. Mercatali či Medzinárodnej Dittersdorfovej súťaže. „Bavia ma napriek tomu, že sú veľkým stresom, ktorý však zatiaľ zvládam. V ďalšom rade sú pre mňa zaujímajú aj zo zvedavosti, pretože samotné počúvanie ostatných ma dokážev inšpirovať.“ Kopsová má za sebou viacero medzinárodných skúseností, napríklad európske turné ako členka European Union Youth Orchestra pod taktovkou Vladimira Ashkenazyho.
K vrcholom Allegretta bude patriť otvárací koncert (7. 4.) Orchestra Janáčkovej opery Národného divadla Brno pod taktovkou Petra Valentoviča s ruským huslistom Andreyom Baranovom, laureátom prestížnej Medzinárodnej súťaže Kráľovnej Alžbety v Bruseli. Dvadsaťsedemročný rodák zo St. Petersburgu je už niekoľko rokov asistentom svojho profesora Pierra Amoyala na konzervatóriu v Lausanne a popri hosťovaní s renomovanými orchestrami je tiež primáriusom Sláčikového kvarteta Davida Oistracha. Baranov je jedným z horúcich favoritov žilinského festivalu a členov poroty sa bude v Čajkovského Koncerte pre husle a orchester D dur snažiť očariť aj zvukom vzácnych stradivárok „Huggins“ z roku 1708 zapožičanými nadáciou Nippon Music Foundation.
Tvorbu španielskych a juhoamerických skladateľov prinesie vystúpenie čilského gitaristu Emersona Salazara (8. 4.). Absolútny víťaz Andrés Segovia Guitar Competition uviedol v júni minulého roka koncert Europa pre gitaru a orchester britského gitaristu a skladateľa Johna McLaughlina. Ako interpret Salazar preferuje súčasnú hudbu – zaradil ju aj do programu žilinského koncertu, no presadiť sa v rámci polorecitálu vedľa pozoruhodného dánskeho akordeonistu Bjarkeho Mogensena nebude ľahké. „Mogensen je fenoménom – raz si ho vypočujete a nikdy nezabudnete!“, napísal renomovaný britský hudobný komentátor a kritik Norman Lebrecht. Severský zázrak, ktorý ako trinásťročný vystupoval s Mníchovským symfonickým orchestrom nie je domácemu publiku neznámy – v roku 2012 ako prvý akordeonista zvíťazil v súťaži New Talent – Cena Nadácie SPP v Bratislave. Koľkí akordeonisti dostanú príležitosť prezentovať sa v Carnegie Hall? Mogensen tam ako člen akordeónového dua MYTHOS pred troma rokmi uviedol vlastnú transkripciu Stravinského baletu Petruška. Okrem mladých skladateľov píšucich Mogensenovi priamo „na telo“, zamestnáva tento mladý virtuóz aj skupinu nástrojárov, ktorí špeciálne preňho postavili mikrotonálny akordeón… Podľa vyjadrení nevyspytateľného Dána znie tento nástroj absolútne úžasne, hoci trochu šialene…
Nemecký klavirista Hinrich Alpers patrí síce k oddaným fanúšikom jazzu, no v Žiline bude prezentovať najmä svoj pohľad na hudbu nemeckých a rakúskych velikánov – Beethovena, Schumanna a Schönberga, ale aj Lisztovu majestátnu Sonátu pre klavír h mol. Absolvent hudobnej univerzity v Hannoveri, ktorý sa na niekoľko rokov kvôli prestížnej The Juilliard School presťahoval do New Yorku, prekvapil na Telekom Beethoven Competition v Bonne, keď po boku violončelistu Mishu Maiského získal ocenenie za najlepšiu interpretáciu komornej hudby.
Aktuálnemu Roku českej hudby bude venovaný štvrtkový večer (10. 4.) s vynikajúcou českou hráčkou na lesnom rohu Kateřinou Javůrkovou, laureátkou Medzinárodnej interpretačnej súťaže Pražská jar 2013. V jej podaní zaznie Koncert pre lesný roh a orchester českého klasicistického skladateľa Františka Antonína Röslera.
U Heinricha Schiffa vo Viedni študuje od roku 2009 francúzsky violončelista Victor Julien-Laferrière, sólista záverečného festivalového koncertu. Jeho interpretáciu Šostakovičovho Koncertu pre violončelo a orchester č. 1 op. 107 budú môcť návštevníci konfrontovať s majstrovstvom držiteľky Ceny hudobnej kritiky minuloročného Stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia, huslistkou Alenou Baevou. Interpretka so zmyslom pre dynamiku a farebnosť tónu pred rokom excelovala v žilinskom Dome umenia v Brahmsovom koncerte. Teraz predstaví návštevníkom obľúbený Koncert pre husle a orchester d mol op. 47 Jeana Sibeliusa.
Formát Allegretto Žilina kombinuje klasický festival so súťažou. Výkony umelcov posudzuje medzinárodná porota zostavená predovšetkým z muzikológov a hudobných kritikov z krajín strednej Európy. Najvýraznejší umelecký výkon festivalu porota ohodnotí udelením Ceny hudobnej kritiky s ponukou účinkovať na ďalšom ročníku. Hlavný organizátor Hudobné centrum realizuje festival z poverenia a s finančným príspevkom Ministerstva kultúry Slovenskej republiky, hlavným partnerom je domáci Štátny komorný orchester Žilina, na pôde ktorého sa podujatie odohráva.
Autor: Peter Motyčka
Písané pre časopis Hudobný život 3/2014
ALLEGRETTO
pondelok 7. apríla 2014 až sobota 12. apríla 2014
24. Stredoeurópsky festival koncertného umenia
laureáti najprestížnejších svetových interpretačných súťaží opäť v Žiline
info