Od Händela po Woodyho Allena. La Scala otvára sezónu 2018/2019

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Miláno – Sviatok svätého Ambróza je pre Milánčanov aj sviatkom opery. La Scala každoročne 7. decembra otvára svoje brány, aby inaugurovala novú sezónu. Čo ukrýva program novej stagiony 2018/2019 a kam smeruje dramaturgický vektor La Scaly?

15 opier, 7 vokálnych recitálov, 7 baletov vrátane dvoch „hosťovačiek“ Tokijského baletu a 8 symfonických koncertov – to je florilegium hudobných titulov, ktoré milánska La Scala ponúka melomanom v novej sezóne 2018/2019.

Namiesto padajúceho mosta verdiovský meč

Na sviatok patróna Milána, 7. decembra 2018, dorazí na taliansky sever kráľ Hunov Atilla s Verdiho kantilénami na ostrí meča. Vokálnu tvár hrdému dobyvateľovi Itálie prepožičia sonórny bas popredného ruského sólistu Ildara Abdrazakova. Láska a zrada bude lomcovať sopránovou dušou debutujúcej Saoie Hernández a Rumun George Petean v kostýme generála Ezia sa bude opäť obávať o osud zeme Ciceróna a Caesara.

G. Verdi: Attila, Teatro alla Scala, 2018, Ildar Abdrazakov (Attila), zbor Teatro alla Scala
foto: Brescia-Amisano / Teatro alla Scala

Nová produkcia Verdiho Attilu je víziou turínskeho režiséra Davida Livermora. Zahraničné média však 1. decembra 2018 informovali, že režisér na poslednú chvíľu vyškrtol z inscenácie Attilu zamýšľanú scénu padajúceho mosta, ktorá by mohla evokovať augustový kolaps mosta v Janove. Zachovanie pádu mosta v inscenačnej koncepcii by bolo „zbytočne bolestivé,“ poznamenal Livermore.

Serata inaugurale bude v dirigentských rukách Riccarda Chaillyho, ktorý v roku 2015 prešiel v La Scale krstom ohňom s ďalším Verdiho mladíckym dielom Giovanna d’Arco v titulnej úlohe s ruskou divou Annou Netrebko. (Priamy prenos otváracieho predstavenia La Scaly prinesú aj niektoré televízne stanice ako napríklad ČT art alebo Arte)

Konflikt medzi dvoma bratmi, čestným Carlom a podlým Francescom, ktorý sa chce zmocniť otcovho majetku, vyrozpráva v hudbe opera Zbojníci (I masnadieri) Giuseppe Verdiho. Tragédiu počestného muža, ktorý sa zamotá do pavučiny zločinu, v dňoch 18. júna až 7. júla 2019 privedú na javisko Scaly réžia Davida McVicara a hudobné naštudovanie Michele Mariottiho. V kostýmoch Carla a Francesca budú proti sebe stáť Fabio SartoriMassimo Cavalletti.

Od 11. januára do 17. marca 2019 sa La Scala opäť ponesie v znamení Verdiho. Na dosky mekky opery sa vracia tradičná inscenácia Traviaty Liany Cavani s dirigentskou kontribúciou Myung-Whuna Chunga a Marca Armiliata. V titulnej úlohe kurtizány Violetty, ktorá za pravú lásku zaplatí smrťou, sa predstavia Marina Rebeka a Sonya Yoncheva, v postave jej milenca Alfreda budú alternovať Francesco Meli a debutujúci francúzsky tenorový objav Benjamin Bernheim. Hoci jeho barytónové kreácie vzbudzujú kontroverzie, Plácido Domingo opäť vystúpi na milánsky operný Everest v barytónovej role Alfredovho otca Germonta, v ktorej sa bude deliť o kostým so stálicou La Scaly Leom Nuccim.

G. Verdi: La traviata, Teatro alla Scala,
foto: Brescia-Amisano / Teatro alla Scala

Nucci bude hlavným protagonistom Verdiho Rigoletta, projektu majstrovskej akadémie pre mladých operných spevákov Accademia di perfezionamento per i Cantanti Lirici del Teatro alla Scala. Uznávaný barytonista si zaspieva spolu s operným dorastom La Scaly pod prísnou dirigentskou rukou Nella Santiho. Réžiu má v rukách Gilbert Deflo. Predstavenie je na plagáte od 2. do 22. decembra 2019.

Strauss a Korngold „na prvú“

Mondénne postavy parížskeho demi-mondu z Verdiho Traviaty vystriedajú ruskí pravoslávni staroverci. Povstanie strelcov, ktoré v roku 1682 premenilo Moskvu na potoky krvi, je chrbtovou kosťou Musorgského labutej piesne Chovančina. Nová produkcia Scaly ponúka od 27. februára do 29. marca možnosť vstúpiť do sveta východných Slovanov a vychutnať si Musorgského mohutné zbory a ansámbly v naštudovaní ruských umelcov Michaila Petrenka, Jekateriny Semenčuk či Sergeja Skorochodova na čele s prvým mužom Mariinského divadla v Moskve, dirigentom Valerijom Gergievom. O režijnú stránku sa postará Mario Martone.

Z Ruska stroj času prenesie divákov do antiky. Na programe je Ariadna na Naxe Richarda Straussa. Lásku Ariadny a Bakcha ozvučia Krassimira Stojanova, Tamara WilsonMichael Koenig. Ich antipódom bude rozšafná Zerbinetta Sabine Devieilhe. Za režijné nitky bude ťahať Frederic Wake-Walker, z orchestrálnej jamy bude na ťahu taktovka rakúskeho experta na germánsku poetiku Franza Welser-Mösta. Symbolická Ariadnina niť ovinie auditórium La Scaly v apríli, máji a v júni 2019.

Teatro alla Scala

Kompozičný odkaz Richarda Straussa zastupuje v La Scale tiež produkcia dvojdejstvovej opery Egyptská Helena (Die ägyptische Helena), opäť pod vedením Franza Welser-Mösta. Mytologické dielo, v ktorom v roku 1928 triumfovala brnenská rodáčka, dramatická sopranistka Maria Jeritza, zaznie na doskách severotalianskeho operného domu vôbec po prvý raz. Premiérový večer 6. novembra 2019 bude patriť Richarde Merbeth, ktorej milánske obecenstvo už aplaudovalo v Bergovom Wozzeckovi. Od 6. do 23. novembra 2019 môže publikum La Scaly vidieť a počuť v postavách Menelaa, Althru a Altaira Andreasa Schagera, Evu Mei a Thomasa Hampsona, režijnú koncepciu vystavia Sven-Eric Bechtolf.

Ani tretia opera autora židovského pôvodu z Moravy Ericha Wolfganga Korngolda Mesto smrti (Die tote Stadt) sa v kráľovstve opery na Piazza della Scala zatiaľ neuvádzala. Do Mesta smrti divákov premiérovo vtiahne inscenačný tím pod vedením režiséra Grahama Vicka a dirigenta Alana Gilberta od 28. mája do 17. júna 2019. Obsadeniu drámy z pera 23-ročného Korngolda vojvodí Heldentenor Kraus Florian Voght, ktorého si Milánčania pamätajú z Beethovenovho Fidelia, kde stvárnil titulného hrdinu Florestana. Kostým Marletty čaká na Litovčanku Asmik Grigorian, dcéru slávneho arménskeho tenoristu Gegama Grigoriana.

Belcanto na veselú strunu

Nevlastná dcéra pyšného Dona Magnifica Angelina alias odstrkovaná Popoluška prijme ruku princa a zasadne na kráľovský trón od 10. februára do 5. apríla 2019. Operná rozprávka v réžii Jeana-Pierra Ponella z roku 1973 je v útrobách La Scaly symbolom rossiniovskej renesancie. Za hudobný „comeback“ La Cenerentoly zodpovedá dirigent Ottavio Dantone. Francúzska mezzosopranistka Marianne Crebassa bude zametať podlahu a princ Ramiro v podaní tenoristu Maxima Mironova jej navliekne zásnubný prsteň.

Donizettiho Nápoj lásky (L’elisir d’amore) patrí k dramaturgickým stáliciam svetového operného neba. Tradičná, ale dynamická réžia Grischu Asagaroffa a svižné tempá dirigenta Michele Gambu pobavia milovníkov belcanta od 10. septembra do 10. októbra 2019. Dúšok nápoja lásky čaká na tenorov René BarberuVittoria Grigola, ich Adinou bude domáca diva z Kampánie Rosa Feola. O ruku sopranistky sa bude uchádzať Massimo Cavalletti čoby Belcore a ruky od spokojnosti si bude mädliť prešibaný mastičkár Dulcamara v interpretácii Ambrogia Maestriho.

Teatro alla Scala v Miláne

Cartelloni novej sezóny ponúkajú netradičnú kombináciu Pucciniho a Salieriho. Komédia maestra z Luccy Gianni Schicchi sa v sezóne 2018/2019 spojí s jednoaktovkou Najprv hudba, potom slová (Prima la musica, poi le parole) Mozartovho viedenského konkurenta Antonia Salieriho. Taliansky bas Ambrogio Maestri bude v kostýme Pucciniho starého lišiaka Scicchiho zdieľať javisko s „mladou krvou“ poslucháčov akadémie La Scaly. To všetko v réžii v La Scale debutujúceho amerického kráľa komédie Woodyna Allena. Za dirigentským pultom bude pulzovať taktovka Ádáma Fischera. Pucciniovsko-salieriovské večery Miláno pripravuje v termíne od 6. do 21. júla 2019.

Nový arzenál

Pucciniho melódie sa budú predierať auditóriom Scaly od 31. marca do 27. apríla 2019. Riccardo Chailly bude čítať partitúru tretieho Pucciniho opusu novou optikou a oživí prvú verziu tejto opery z roku 1892 z Turína. Na programe je Manon Lescaut s dvojicou protagonistov Mariou José Siri a Marcelom Álvarezom. Psychologickú pavučinu vzťahu Manon a rytiera Des Grieuxa sa pokúsi rozmotať nová produkcia britského režiséra Davida Poutneyho.

Riccardo Chailly, zdroj: riccardochailly.com

Žiak dvoch titanov hudobnej kultúry 20. storočia, Karlheinza Stockhausena a Luciana Beria, taliansky skladateľ Luca Francesconi, zastupuje v La Scale tábor priaznivcov súdobej hudobnodramatickej spisby. Operu s názvom Quartett divadlo subskribovalo u Franscesconiho ešte v roku 2011. „Objednávať a uvádzať nové tituly je nevyhnutné. Je však rovnako dôležité, aby sme s hrdosťou šírili úspešné opery, ktoré sú už v inscenačnom obehu. 40 repríz Quartetta signalizujú dôveru v budúcnosť hudobného divadla.“ uvádza oficiálny web www.teatroallascala.org. Od 5. do 22. októbra dirigent Maxime Pascal, režisér Alex Ollé, mezzosopranistka Allison Cook a lyrický barytón Robert Adams spoja svoje sily, aby auditórium La Scaly presvedčili o význame písania opier pre 21. storočie.

Baroko večne mladé

Ad omnia paratus – pripravený na všetko – bude od 18. októbra do 2. novembra 2019 Gaius Iulius Caesar, hlavný protagonista rovnomennej opery Georga Friedricha Händla. Sivou eminenciou nového barokového projektu La Scaly je Cecilia Bartoli, ktorá v rokoch 2020 a 2021 obohatí portfólio milánskeho operného chrámu o ďalšie händelovské tituly SemeleAriodante. Inscenácia Giulia Cesara, ktorá má v dejinách Scaly iba jediný precedens v legendárnej produkcii Gianandreu Gavazzeniho z roku 1957, zavíta do mekky opery v novej réžii Roberta Carsena. Partitúru posiatu da capo áriami bez zborov vzkriesi k životu barokový dirigent a inštrumentalista Giovanni Antonini spolu s hráčmi na dobové nástroje. Popri Cleopatre Cecilie Bartoli sa do roly Caesara prevtelí kontratenorista Bejun Mehta, ako Pompeo mu bude kontrovať kolega z falzetového fachu Philippe Jaroussky a Corneliou bude Sara Mingardo.

Cecilia Bartoli, zdroj: ceciliabartoli.com

Kráľ sa chystá obetovať vlastného syna. Vtom zasiahne Boh a udalosti menia spád. Fabula pripomína osud Abraháma a Izáka, len starozákonného Jahveho tu vystrieda pohanský Neptún. Aj táto scéna je súčasťou opery seria z dielne rakúskeho klasicistu. Christoph von Dohnányi sa od 16. mája do 7. júna 2019 vracia do La Scaly s Mozartovým Idomeneom. Mise-en-scène podľa Matthiasa Hartmanna pripraví pôdu krétskemu kráľovi Idomeneovi v podaní Bernarda Richtera. Elektru si zaspieva a zahrá Federica Lombardi, Iliou bude Julia Kleiter a v parte Idamanteho sa predstaví Michèle Losier.

Sezóna v znamení inovácií

La fabbrica dei miracoli, továreň na zázraky, ako La Scalu nazývajú jej skalní apologéti, nebola vždy zázrakom a hrací plán sa v minulosti nevyhol dramaturgickým dieram. Postupný regres domácich (talianskych) vokálnych síl sa odráža v dlhodobej praxi impresariátu obsadzovať speváckou posilou z bývalého „Ostbloku“ jadro talianskeho repertoáru.

La Scala však nie je len divadlo. Je to operná tepna, ktorou pulzuje minulosť i súčasnosť. Spolu s odeónom dýcha dejinami opery aj múzeum, archív, knižnica, vokálna akadémia a fóra marketérov, vďaka ktorým sa hlavným finančným gestorom sezóny stala banková skupina Intesa Sanpaolo. Špecifikom novej stagiony je veľkorysý priestor venovaný nemeckej hudbe 20. storočia a pokračujúca tendencia scénicky reanimovať Verdiho opery z jeho anni di galera, ktorá kulminuje aj vďaka našej digitálnej ére. Sľubne sa rozvíja tiež baroková dramaturgická línia. Tá v La Scale nemala vždy domovské právo.

Pripravila: Lucia Laudoniu

zdroj: tlačové správy, Teatro alla Scala, internet

www.teatroallascala.org

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lucia Laudoniu

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár