Bratislava – Opera Slovenského národného divadla uvádza po prvýkrát vo svojej 95 ročnej histórii dielo francúzskej opernej romantickej literatúry Charlesa Gounoda Romeo a Júlia. Inscenácia slovinského režiséra Diega de Breu zaznie v hudobnom naštudovaní Rastislava Štúra. Premiéry sa uskutočnia 6. a 8. marca 2015 v novej budove SND. Pred 1. premiérou sa uskutoční vernisáž výstavy k 95. výročiu otvorenia SND.
Gounod napísal svoju operu, ktorá sa stala jednou z najkrajších francúzskych operných titulov, na námet rovnomennej hry Williama Shakespeara. Autormi libreta sú Jules Barbier a Michel Carré. Tento hudobnodramatický prepis Shakespearovho príbehu uchváti svojou melodickou krásou, farebnosťou, eleganciou, ale predovšetkým strhujúcou emocionalitou hudobného jazyka.

foto: Jozef Barinka
Gounodova opera Romeo a Júlia po prvý raz na scéne Opery SND
Známy príbeh tragickej lásky veronských zaľúbencov Romea a Júlie má v umení nespočetne veľa podôb v činohernej, hudobnej či tanečnej podobe. V opernej verzii bol zhudobnený viackrát rôznymi autormi, ale najviac sa vo svete hráva Gounodova (Romeo a Júlia) a Belliniho verzia (Kapuletovci a Montekovci). Napriek tomu, že tento príbeh je lákavým námetom, v SND sa v opernej podobe počas 95 ročnej histórii SND inscenuje po prvýkrát. V Bratislave sa už táto opera síce hrala, ale ešte za monarchie v bývalom Mestskom divadle (dnešná historická budova SND). Svetová premiéra tohto diela sa konala 27. apríla 1867 v Théâtre Lyrique v Paríži.
Hudobný riaditeľ Opery SND Friedrich Haider uviedol na tlačovej konferencii k premiére, že to čo je charakteristické pre Operu SND, je v dramaturgickej ponuke mnohotvárnosť, pestrosť repertoáru, ktorú ponúka svojmu publiku a ďalej povedal: ,,Tie rôzne štýly a rôzne diela, ktoré uvádzame znamenajú aj rôzne interpretačné prístupy, rôzne farby, ktoré objavujeme v orchestri, aj u vokálnych interpretov a samozrejme s tým všetkým je spojený aj jazyk v ktorom uvádzame diela, pretože hrávame diela vždy v originálnych jazykoch. Tentokrát je to francúzština.“

foto: Ľudovít Vongrej
2. premiéra opery sa presúva na náhradný termín
Ako ďalej pokračoval Friedrich Haider, premiéra sa spája aj s neplánovanými okolnosťami a to ochorením viacerých protagonistov. Vedenie SND muselo pristúpiť k zmene pôvodného termínu 2. premiéry: ,,Chcel by som sa osobitne poďakovať našim dvom predstaviteľom hlavných postáv Romea a Júlie, pretože ostali osamotení a budú to Eva Hornyáková a náš kórejský hosť Kyungho Kim, ktorí budú spievať obidve premiéry a takto zastúpia kolegov, ktorí náhle ochoreli. Aby podali optimálny výkon a obidve premiéry boli plnohodnotné, museli sme 2. premiéru z pôvodne plánovaného termínu soboty 7.3. presunúť na nedeľu 8. 3. o 18:00 hod.“
V dôsledku tejto zmeny Opera SND tiež ruší koncert z cyklu Voci da camera, ktorý sa mal pôvodne konať 8. marca 2015 v historickej budove SND. Náhradný termín podujatia SND oznámi dodatočne. Návštevníci zrušeného koncertu Voci da camera majú nárok navštíviť 2. premiéru operného predstavenia Romeo a Júlia v nedeľu o 18.00 hod v novej budove SND bez príplatku na základe preukázania vstupenky na koncert Voci da camera.
Vernisáž výstavy k 95. výročiu založenia SND pred 1. premiérou Romea a Júlie
Touto premiérou si SND zároveň pripomenie 95. výročie založenia SND, ktoré pripadá na 1. marca. Pri tejto príležitosti pripravilo SND v spolupráci s Divadelným ústavom reprezentatívnu výstavu. Slávnostná vernisáž výstavy s názvom opäťminútsto.snd sa uskutoční pred 1. premiérou Romea a Júlie v piatok 6. marca 2015 o 17.30 hod. vo Výstavnej sieni novej budovy Slovenského národného divadla na Pribinovej ulici v Bratislave. Návštevníci SND si ju budú môcť pozrieť od 6. marca 2015 až do konca aktuálnej divadelnej sezóny – do 30. júna 2015, vždy hodinu pred predstavením. Viac informácii o výstave si prečítate TU…

foto: Jozef Barinka

foto: Jozef Barinka
Hudobne slovenskú premiéru v Opere SND naštudoval Rastislav Štúr, ktorý toto dielo považuje za jedno z najkrajších diel romantickej opernej literatúry. Na tlačovej konferencii uviedol, že v diele sa budú nachádzať aj škrty: ,,Vychádzame z tej verzie ktorú hrali Viedenskí filharmonici v roku 2008 v Salzburgu s jedným malým rozdielom, že po smrti Júlie je tam ešte jedna medzihra, ktorú sme vypustili, pretože sa nám nehodila režijne.“
Diego de Brea debutuje na javisku Opery SND
Týmto dielom vstupuje na opernú pôdu SND známy slovinský režisér so španielskymi koreňmi Diego de Brea, (ktorý už má za sebou z operných inscenácii Toscu a Pikovú dámu) s prísľubom nanajvýš sugestívneho a vizuálne pútavého divadelného tvaru. V uplynulých sezónach s týmto originálnym tvorcom úspešne spolupracovala Činohra SND a jedna z jeho inscenácií – Shakespearov Coriolanus bola kritikou v ankete DOSKY ocenená ako najlepšia inscenácia sezóny (2011) a Diego de Brea sa stal najlepším režisérom a ocenenie získal aj v kategórii najlepšia scéna.

foto: Jozef Barinka
Diego de Brea vidí dielo Romeo a Júlia nielen ako čisto romantický príbeh, ale hlavne ako drámu. Keď ľudia počujú Romeo a Júlia, okamžite im príde na um veľká láska. Ale tento príbeh nie je len o nej. Sú tu dve najmocnejšie a znepriatelené rodiny zaoberajúce sa oportunizmom, peniazmi a politickými sobášmi, a v tejto klietke žije Júlia zavretá akoby v mramorovom stĺpe. Keď jej otec vyberie toho ,,správneho“ muža, jediným východiskom z tejto situácie je, že utečie. Sem práve Shakespeare ako dramatik vložil veľkú vec, že láska sa rodí na nepravom mieste a v nesprávnom okamihu. Z každej takto sa rodiacej pravej lásky je jediným únikom tragédia. Všetko čo sa deje vo vnútri tejto hry, je v podstate útek z bezvýchodiskovej situácie, ktorý mladý pár privedie k smrti. Mali by sme vedieť, že Júlia zatiaľ nemôže mať skúsenosti s láskou, pretože má okolo 14 rokov a teda sa tu ešte ani nedá hovoriť o láske. Je to zaľúbenosť. Júlia sa do Romea zaľúbi a na prežitie lásky má len jeden deň a aj o tom rozpráva tento príbeh.
Základné témy opery sú vojna, viera a láska. Nešťastie aj tragika Júlie je v tom, že od začiatku vie, za koho sa musí vydať v záujme rodiny a nie z lásky. Všetky udalosti sa odvíjajú od tohto bodu. Celá dráma sa odohrá v priebehu jedného dňa, takže o takej silnej láske akú máme v predstave v súvislosti s týmto príbehom sa naozaj hovoriť nedá. Pre Júliu je jedinou možnosťou úniku z tohto všetkého nájsť človeka, ktorého by mohla milovať a kto by mohol milovať ju. Tragédia spočíva aj v tom, že hoci ho nakoniec nájde, je zo znepriatelenej rodiny. Myslím si, že konflikt medzi drámou a lyrikou je najväčšou silou Shakespearovej predlohy a toto hľadáme aj v Gounodovom opernom prepise.“ Celý rozhovor s režisérom si prečítate TU…
Scénograf predstavenia Marko Japelj vyzdvihol spoluprácu na tejto inscenácii so SND, predovšetkým profesionálnu prácu umeleckých dielní SND a ďalej dodal: ,,Práca s Diegom je veľmi dynamická a takisto aj jeho inscenácie sú veľmi dynamické. Keď sa dotknem samotného priestoru, tak to, čo bolo pre mňa dôležité a z čoho som vychádzal pri návrhu scény bol konflikt. V celej hre sa nachádza určitý dvojitý konflikt, to znamená že popri niečom krásnom, romantickom sa objavuje brutálnosť a na druhej strane môžeme hovoriť o svete boja dvoch skupín. Inscenácie je vyplnená veľmi malým počtom elementov a priestor vyplňujú účinkujúci a to veľmi dynamicky.“

E. Hornyáková (Júlia), S. Tolstov (Capulet),
foto: Jozef Barinka
Predstaviteľka hlavnej postavy Júlie Eva Hornyáková, považuje prácu s režisérom Diegom de Breom za veľmi prínosnú nielen pre túto konkrétnu inscenáciu, ale aj pre jej ďalší umelecký a kariérny rast. ,,Pracovala som zatiaľ len s dobrými režisérmi, ale Diego de Brea je jedným z výnimočných režisérov práve tou živelnosťou, otvorenosťou a špecifickým prístupom. Celý skúšobný proces bol náročný práve pre pozornosť a vnútorné prežívanie, ktoré má Diego aj ako osobnosť veľmi silné a snažil sa ho veľmi intenzívne preniesť cez nás, cez hudbu a libreto, ktoré dokonale ovláda. Tento režisér mal jasnú predstavu o inscenačnej podobe a bol otvorený dialógu s nami interpretmi a spoločne sme prišli na to, aby to bolo vyhovujúce pre obidve strany. Snažil sa oprostiť od klasických ,,operných gést“, a viedol nás k tomu, aby všetko išlo cez vnútorné prežívanie. Lebo tak, ako je silný ten príbeh, aj samotné libreto napísane Shakespearom je veľmi silné, tak tá dráma, ktorú z nás chcel vytiahnuť je ešte silnejšia práve tým minimalizmom a prostredníctvom vnútorného prežívania.“
Predstaviteľ Capuleta (otca Júlie) Sergej Tolstov taktiež vyzdvihol prácu s režisérom na tejto opernej inscenácii ktorej príbeh je veľmi známy, ale napriek tomu v nej Diego de Brea objavil nové pohľady, a ďalej o svojej postave uviedol: Čo sa týka mojej postavy Capuleta, je to mocipán v Benátkach, ktorý má patriarchálnu mentalitu. On je svojou nekompromisnosťou určitým vinníkom tragédie Romea a Júlie, pretože vybral Júlii ženícha. Táto postava nie je hlavná, ale objaví sa tam v najdramatickejších chvíľach opery, v ktorých musí nastaviť atmosféru drámy, čo je veľmi náročné. Spolupráca na tejto inscenácii s pánom režisérom bola pre mňa veľmi inšpirujúca.

foto: Jozef Barinka
Romeovho priateľa Mercutia stvárni mladý barytonista Aleš Jenis. ,,Na skúškach je bežné, že všetci speváci začnú kričať na režiséra s tým, že čo chce, lebo nikto tomu nerozumieme a všetci si myslíme, že už vieme ako sa to má robiť a režisér zrazu vyzerá ako človek, ktorý medzi nami nemá čo robiť, pretože on nerozumie opere. Potom postupne zisťujeme, že vlastne sme to my ktorí nerozumieme až dôjde k momentu, kedy sa človek až zahanbí, že tomu hneď nepochopil. Nakoniec zistíme, že sa stane fantastická vec, a že aj vďaka takejto spolupráci človek zasa posúva svoje vedomosti a je uvedený do situácie kedy môže na sebe ďalej pracovať. Toto bol pre mňa zážitok z toho, že znova prišiel človek, ktorý nás a naše umenie posunul ďalej, ukázal nám chyby ktorých by sme sa mali nielen pri tejto inscenácii, ale aj na našom ďalšom zdokonaľovaní sa a interpretačnom umení vyvarovať. Toto je úžasné, pretože nielen, že je to zadarmo, ale pre umelca má takáto spolupráca veľkú hodnotu.“
Charles Gounod: Romeo a Júlia
Premiéra 6. 3 o 19:00 h. a 8. marca 2015 o 18:00 h. v novej budove SND
premiéra
Inscenačný tím
hudobné naštudovanie: Rastislav Štúr
réžia: Diego de Brea
dramaturgia: Slavomír Jakubek
scéna: Marko Japelj
kostýmy: Blagoj Micevski
zbormajster: Pavol Procházka
na inscenácii sa podieľajú:
Asistenti réžie: Gustáv Herényi, Lenka Horinková
Korepetítori: Júlia Grejtáková, Branko Ladič, Róbert Pechanec, Milada Synková
Inšpicienti: Magdaléna Latáková, Naďa Raková, František Šenigla
Šepkárky: Magdaléna Auerová, Eva Balážová, Natália Mózerová
Vedúci technickej prevádzky: Libor Slovák
Vedúci stavby: Peter Číha, Miloš Greschner
Svetlá: Martin Račko
Zvuk: Karol Jurický
Garderóba: Iveta Mackovičová, Viera Slováková
Masky: Helena Haverlová
Slovenské titulky: Anna Beniaková
Realizácia titulkov: Peter Rebro
V inscenácii je použitá nahrávka organového partu v interpretácii Marka Štrbáka.
Výpravu vyhotovili Umelecko-dekoračné dielne SND.
Osoby a obsadenie
Juliette: Eva Hornyáková, Ľubica Vargicová
Gertrude: Denisa Šlepkovská, Jitka Sapara-Fischerová
Tybalt: Martin Gyimesi, Maxim Kutsenko
Pâris: Roman Krško, Marek Pobuda
Capulet: František Ďuriač, Sergej Tolstov
Grégorio: Ľubomír Popik, Ján Ďurčo
Roméo: Tomáš Juhás, Kyungho Kim, Ľudovít Ludha
Stéphano: Terézia Kružliaková, Monika Fabianová
Benvolio: Ján Babjak, Jiří Zouhar
Mercutio: Aleš Jenis, Daniel Čapkovič
Otec Laurent: Ján Galla, Martin Malachovský
Veronské knieža: Martin Mikuš, Juraj Peter
Pripravil: Ľudovít Vongrej
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.