Opera SND otvorila sezónu 2021/22 Verdiho Aidou

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Takmer rok po premiére Verdiho Aidy v Slovenskom národnom divadle v septembri 2020 sa práve touto inscenáciou otvorila nová (z pochopiteľných dôvodov neistá) bratislavská operná sezóna – momentálne v jedinej budove SND (historická budova je zatvorená kvôli zlému technickému stavu). Inscenácia v hudobnom naštudovaní Jaroslava Kyzlinka zaznela pod taktovkou hosťujúceho Rastislava Štúra, zbory po Pavlovi Procházkovi pripravila nová zbormajsterka Zuzana Kadlčíková a SND v inscenácii predstavilo aj nového Radamèsa, Ondreja Šalinga.

Kritika inscenáciu prijala pomerne pozitívne a dojem z recenzovaného predstavenia Aidy (10. septembra 2021) ma utvrdil v tom, že naozaj ide o úspešnú inscenáciu. Režisér Pavol Smolík pochopil, že menej je niekedy viac, zriekol sa experimentovania a predostrel divákom klasickú inscenáciu, ktorú naozaj možno prijať bez väčších výhrad.

Výdatne mu pomohol scénograf Marek Hollý, ktorého scénické riešenie je v piatich zo siedmich obrazov diela naozaj vydarené a tiež autorka kostýmov Ľudmila Várossová, ktorá oproti minulým inscenáciám diela zvolila čiastočne iné východisko a presilou bielej farby akoby chcela zjasniť pomerne smutný príbeh tejto Verdiho opery.

G. Verdi: Aida, Opera SND, 2020, foto: Zdenko Hanout

Prečítajte si tiež:
Verdiho grand opera Aida v Slovenskom národnom divadle (recenzia premiéry, september 2020)
Opera Slovenského národného divadla uvádza premiéru Verdiho Aidy
S egyptologičkou Veronikou Verešovou o Verdiho Aide a Egypte
Vernisáž výstavy Tajomný Egypt spojila v SND egyptológiu s Verdiho operou Aida

Prvé predstavenie sezóny bolo atraktívne aj zmenou na poste dirigenta a zbormajstra. Konečne sme si opäť mohli vychutnať dirigentské kvality, od tejto sezóny hosťujúceho Rastislava Štúra, bývalého riaditeľa Opery SND, ktorý partitúru vystaval na výrazných kontrastoch lyrických a zvukovo monumentálnych pasáží a šikovným spôsobom aj v orchestri akcentoval zlomové situácie a vzťahy v príbehu.

Zbory pri premiére naštudoval Pavel Procházka. Od tejto sezóny nová hlavná zbormajsterka Opery SND Zuzana Kadlčíková, doteraz pôsobiaca v Brne, sa so skúsenosťou s mnohými zbormi javí ako prísľub pre ďalší rast zborového telesa, ktoré obstálo tak v pôsobivých pianissimách druhého obrazu ako aj v scénach, kde sa žiadal plný, zvučný, no kultivovaný tón.

G. Verdi: Aida, Opera SND, 2021, Sergej Tolstov (Amonasro), Ondrej Šaling (Radames), Mária Porubčinová (Aida), Peter Mikuláš (Ramfis), foto: Juraj Žilinčár/SND

Ak sa mi po minuloročnej premiére zdalo, že hlas Márie Porubčinovej je pre úlohu Aidy ešte trochu lyrický, tentoraz som si tento dojem poopravil. Zato by som jej vyčítal, že všetky vysoké tóny atakuje vo forte, pričom viaceré by sa mali nasadzovať skôr jemne (ako jeden z príkladov uvádzam posledný tón „nílskej“ árie z piateho obrazu). Trochu viac dramatickosti by sa skôr žiadalo zo strany Moniky Fabianovej pri interpretácii niektorých pasáží partu Amneris.

Prečítajte si tiež:
Známy-neznámy Giuseppe Verdi (seriál)
Nad slávou slnko (ne)zapadá. Odtajnené tajomstvá Verdiho Aidy
Verdiho Aida v histórii Opery Slovenského národného divadla

Od tejto sezóny hosťujúci Peter Mikuláš si spoľahlivo zopakoval úlohu Ramfisa, ktorú spieva (prirodzene s prestávkami) od roku 1978 a na Verdiho dosť neobvykle brutálne napísaná úloha Amonasra s výnimkou niekoľkých vysokých tónov dobre padla Sergejovi Tolstovovi. Egyptského kráľa spieval tiež už hosťujúci Ján Galla, Posla Ján Babjak a Kňažku Adriana Banásová.

G. Verdi: Aida, Opera SND, 2021, Ondrej Šaling (Radames), Monika Fabianová (Amneris), foto: Juraj Žilinčár/SND

Vokálnou atraktivitou predstavenia bola účasť Ondreja Šalinga v úlohe Radamèsa. Spevák, od tejto sezóny aj interný sólista Opery SND, sa v minulosti profiloval ako tzv. comprimario so snahou presunúť sa (predovšetkým v zahraničí) aj k úlohám lyrickým a vysoko exponovaným, kým teraz by rád zakotvil v tenorovom odbore spinto.

Jeho hlas získal v stredoch tmavšiu farbu i nosnosť a vyspieval všetky noty náročného partu. Problémom stále ostáva estetika tónu (osobitne vo vyššej polohe) a štýl spevu, ktorý bol v tomto prípade, mierne povedané, viac veristický než verdiovský. Z jeho výkonu ma zaujala úvodná pasáž záverečného duetu, v ktorej naznačil, že do lyrického spievania sa nemusí siliť.

Pri celkovo dobrej úrovni predstavenia sa bratislavské operné publikum opäť ukázalo ako mimoriadne štedré, čo účinkujúcich azda dokáže povzbudiť, no nemalo by ich uspať na vavrínoch.

Autor: Vladimír Blaho

písané z reprízy 10. 9. 2021

G. Verdi: Aida
Opera SND, nová budova
Premiéry 26. a 29. septembra 2020

Hudobné naštudovanie: Jaroslav Kyzlink
Dirigent: Rastislav Štúr
Réžia: Pavol Smolík
Zbormajster: Zuzana Kadlčíková (pôvodné naštudovanie Pavel Procházka)
Scéna: Marek Hollý
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Choreografia: Jaroslav Moravčík
Dramaturgia: Martin Bendik

osoby a obsadenie reprízy 10. septembra 2021

Egyptský kráľ: Ján Galla
Amneris: Monika Fabianová
Aida: Mária Porubčinová
Radames: Ondrej Šaling
Ramfis: Peter Mikuláš
Amonasro: Sergej Tolstov
Kňažka: Adriana Banásová
Posol: Ján Babjak

Spoluúčinkoval Orchester a Zbor Opery SND, Balet SND, hosťujúci tanečníci a komparz.

www.snd.sk

Videozáznam tlačovej konferencia k premiére opery Aida v SND

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár