Opera SND reštartovala diváckou istotou, no Rigoletto bol aspoň spevácky občerstvený

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Keď som 5. júna 2021 po ôsmich mesiacoch prekračoval divácky prah Opery SND, v hlave mi vírili zmiešané pocity. Z gruntu sa zmenilo vedenie inštitúcie, no zápas o normalizáciu pomerov, zdevastovaných poslednými riaditeľmi i samotným zriaďovateľom, je ešte len na začiatku. A napokon som sa zamyslel aj nad otázkou, ktorým titulom reštartovať pandémiou zastavenú prevádzku?

Slovenské národné divadlo má od januára 2021 nového generálneho riaditeľa Mateja Drličku, operný súbor vedie Dalibor Jenis z pozície umeleckého a Lubor Cukr výkonného riaditeľa. Zatiaľ nie je známe, či vôbec a v akej forme, sa udial sľúbený transfer finančných prostriedkov medzi rezortmi, aby SND mohlo po nevyužitých mesiacoch, nadväzujúcich na proces inovovaného výberového konania, realizovať nariadený i nevyhnutný ozdravný plán. A v nadväznosti naň oboznámiť verejnosť, čo môže od bratislavskej opery v budúcej i ďalších sezónach očakávať. Samozrejme, za predpokladu, že pandémia nás skutočne opustí. To dnes s istotou nevysloví nik, konkrétnejšia vízia však mohla byť pri ekonomickej stabilizácii už dávno známa.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2021, Juraj Peter (Gróf Ceprano), Dalibor Jenis (Rigoletto), zbor, foto: Juraj Žilinčár/SND
G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2021, Sergej Tolstov (Monterone), Dalibor Jenis (Rigoletto), zbor, foto: Juraj Žilinčár/SND

Inak budeme aj naďalej prešľapovať medzi dvoma titulmi z júnového reštartu, prípadne k nim pridávať zopár novších či starších inscenácií. Tie však divadlu slávnu reklamu nerobia. Do tejto kategórie patrí aj Giuseppe Verdi so svojím vari najpopulárnejším hitom Rigolettom. Inscenácia vznikla pred ôsmimi rokmi ako príspevok k dvestoročnému výročiu skladateľovho narodenia. Už jej zrod nebol najšťastnejším prínosom najmä po režijnej (nemecký hosť Martin Schüler) a výtvarnej (Hans Dieter Schaal) stránke. Tváril sa ako „moderné“ operné divadlo, no priniesol viac nezmyslov (vraždy navyše, antiiluzívne záverečné dueto, chýbajúca atmosféra) než skutočných, z predlohy vyvierajúcich emócií.

Rigoletto však na scéne SND prežíva a dokonca hostil niekoľkých výborných zahraničných predstaviteľov titulnej postavy (napríklad Nikoloza Lagvilavu, Sebastiana Catanu a najmä Simona Keenlysidea), takže sa napokon – pri neveľkej palete dôstojnejších možností výberu – stal aj večerom reštartu. Hlavne vďaka sčasti obnovenému speváckemu obsadeniu.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2021, Mariana Sajko (Gilda), Dalibor Jenis (Rigoletto), foto: Juraj Žilinčár/SND

Po prvýkrát v SND stvárnil titulného hrdinu Dalibor Jenis. Ak aj mohla vzniknúť pochybnosť, či si titul neušil na vlastnú riaditeľskú mieru, svojím výkonom nenechal nikoho na pochybách, že kiežby aj nabudúce. Dnes je na zenite svojej kariéry, hlas znie pevne, okrúhlo, farebne a stále žiari vo vysokej polohe. Verdiho štýl so všetkými jeho nevyhnutnými znakmi, akými sú farba tónu, frázovanie, dynamika a výraz, podčiarkujúci obsah spievaného slova, sú mu samozrejmé. Postave nešťastného otca a dvorného šaša dáva aj v neveľmi vydarenej inscenácii emocionálne vierohodnú tvár. Tento raz však bolo vo vzduchu cítiť niečo navyše – zodpovednosť za celý ansámbel, na čele ktorého stojí.

Prečítajte si tiež:
Dalibor Jenis: V Rigolettovi môžem zúročiť všetko, čo som sa doposiaľ naučil (rozhovor z roku 2018)
Dalibor Jenis: Verdi vo mne stále dozrieva (rozhovor z roku 2016)
Známy-neznámy Giuseppe Verdi (seriál)
Verdi na prahu skladateľskej zrelosti

Zbytočné bolo lamentovať, prečo nie je part Sparafucila rozsiahlejší. Každý by totiž doprial Štefanovi Kocánovi, aby svojím krásnym, tmavo zrnitým basom, ktorému nechýbajú vzácnym plným tónom vyspievané, držané hĺbky, ani kovová stredná a vysoká poloha, mohol potešiť na väčšej ploche. Nuž čo, Verdi nemyslel ani na Kocána, ani na SND. Ale aj napriek tomu, vďaka za tieto vzácne chvíle. Veď len v newyorskej Metropolitan Opere spieval Sparafucila takmer päťdesiatkrát.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2021, Štefan Kocán (Sparafucile), foto: Juraj Žilinčár/SND

V koncepcii nového vedenia Opery je rozširovanie sólistického súboru o menej frekventované tváre. Takou je aj Mariana Sajko (Gilda), ktorá si jednoducho na väčšie javisko a iný akustický priestor musí zvyknúť. Na začiatku bola nesmelá, hlas znel trocha útlo, až príliš lyricky, no postupne sa uvoľnila a už v árii Caro nome preukázala, že má istotu koloratúr i hornej polohy. Zatiaľ jej Gilda trocha kolísala medzi zvučným, okrúhlym tónom stredov i výšok (tie mohli byť občas ešte dôraznejšie) a o niečo matnejšou hlbšou polohou. Každopádne si zaslúži stáť na javisku Opery SND.

Trocha v tieni ostal Vojvoda z Mantovy v podaní Ľudovíta Ludhu. Pravda, lepšieho doma nemáme, čo ale neospravedlňuje, že k pravému verdiovskému tenorovému hrdinovi mu niektoré parametre chýbajú. Taliansky sloh a legatová kultúra sú mu blízke, no hlas sa vo vyššom strede zužoval a tento raz zaváhal aj v závere populárnej La donna è mobile. Možno nemal práve svoj deň, no hľadať mladšiu generáciu schopných tenorov do dominujúceho talianskeho fachu (ten zrejme ostane v centre záujmu aj naďalej), bude úlohou nového vedenia.

G. Verdi: Rigoletto, Opera SND, 2021, Mariana Sajko (Gilda), Dalibor Jenis (Rigoletto), foto: Juraj Žilinčár/SND

Rigoletta pôvodne naštudoval Friedrich Haider a asistoval mu Peter Valentovič. Po čase ho prevzal Martin Leginus, ktorý dirigoval aj ostatné predstavenie. Na jednej strane mu orchester znel v plnej sile, ba až symfonicky, no našli sa miesta, kde súlad medzi orchestrom a javiskom nebol bez chýb a lyrickejšie hlasy mierne prekrýval.

Prečítajte si tiež:
Giuseppe Verdi zomrel pred 120 rokmi. Ako reflektuje jeho operný odkaz Slovensko? (1)
Giuseppe Verdi zomrel pred 120 rokmi. Ako reflektuje jeho operný odkaz Slovensko? (2)

Na jún naplánovala Opera SND len dve živé operné predstavenia. Natíska sa otázka – a to aj pri známych finančných suchotách, ktoré asi zriaďovateľské Ministerstvo kultúry SR nepovažuje za prioritu – či sa súbor pracujúci už v plnom nasadení, nemohol pustiť aj do nového projektu. Mohlo to byť pokojne koncertné uvedenie opery, aj menej obohraný Verdi, ba i s Jenisom a Kocánom! Vybrať nie je nemožné, aj keď v niektorých hlasových odboroch by bolo treba loviť mimo domácich vôd. To však je nevyhnutné aj teraz. Už len trocha viac odvahy a odhodlania dvíhať zabehanú latku dramaturgických kritérií. Lebo z prirodzenej eufórie prvého večera, nasledujúceho po vynútenej covidovej prestávke, navždy nemožno žiť.

Autor: Pavel Unger

písané z reprízy 5. 6. 2021

G. Verdi: Rigoletto
Opera SND, 5. júna 2021
(premiéra 4. októbra 2013)

Hudobné naštudovanie: Friedrich Haider
Dirigent: Martin Leginus
Réžia: Martin Schüler
Scéna: Hans Dieter Schaal
Kostýmy: Susanne Thomasberge
Zbormajster: Pavel Procházka

obsadenie 5. 6. 2021

Vojvoda: Ľudovít Ludha
Rigoletto: Dalibor Jenis
Gilda: Mariana Sajko
Sparafucile: Štefan Kocán
Maddalena: Monika Fabianová
Giovanna: Denisa Šlepkovská
Monterone: Sergej Tolstov
Marullo: František Ďuriač
Borsa: Ivan Ožvát
Gróf Ceprano: Juraj Peter
Grófka Ceprano: Miriam Maťašová
Sluha: Martin Smolnický
Páža: Eva Rampáčková

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár