Opera Štátneho divadla v Košiciach a jej mimoriadny koncert

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Zo záplav podujatí – koncertov, výstav alebo slávnostných akadémií k stému výročiu vzniku Československej republiky som si s očakávaním zvolila večer, venovaný tomuto jubileu v Štátnom divadle v Košiciach. Tematicky bol zameraný na dve časti: česko – slovenskú a po prestávke pietnu spomienku na 10. výročie úmrtia bývalého šéfdirigenta košickej opery Borisa Velata (1923 – 2008), ktorý tu pôsobil plných 47 sezón.

Lákadlom bolo na začiatku novej opernej sezóny aj predstavenie nového šéfdirigenta, ktorým je z Brazílie pochádzajúci Vinicius Kattah a zvučné mená účinkujúcich sólistov operného súboru ŠD Košice. Dramaturgiu a scenár večera vytvorila muzikologička Dr. Edita Marenčinová, ktorá medzi jednotlivými hudobnými číslami predniesla historický pohľad na vzťahy českých umelcov a ich tvorbu, akú zanechali v košickom divadle. Dodajme, že aj pracovníci Štátnej vedeckej knižnice v Košiciach pri tejto príležitosti inscenovali v priestoroch divadla výstavu dokumentov a fotografií o pôsobení českých umelcov v hudobnom živote Košíc. Tematicky bohaté a náročné predstavenie si získalo pozornosť bohato navštíveného publika.

Vinicius Kattah,
foto: súkr. archív V.K.

Orchester a zbor Opery Štátneho divadla Košice boli po celý večer umiestnení na javisku, podávali výkon, aký si vyžaduje koncertné predvedenie operných častí, árií, dvojspevov a zborových scén spolu s účasťou sólistov. V umeleckom pôsobení divadelného zboru a orchestra to nebýva pravidlom, hoci už dirigent Tibor Frešo v 50. rokoch zaviedol povinnosť divadelného orchestra predvádzať svoju erudíciu aj viackrát na koncertnom pódiu, aby znásobil schopnosti hráčov i celého súboru a získal bližší kontakt s verejnosťou.

Dôstojnú atmosféru navodila úvodná československá štátna hymna a príhovor šéfa opery Karola Kevického. V češtine privítala prítomných moderátorka Klara Kohout, referát Edity Marenčinovej sa podrobne venoval českým umelcom, ktorí tu pôsobili v priebehu krátkych alebo dlhších období. Získali sme prehľad o inscenovaní českých opier od Dvořákovej Rusalky, Čerta a Káče k Smetanovej Predanej neveste, Hubičke cez Janáčkovu Jej pastorkyňu, k Fibichovym operám Šárka a Búrka, spomenuli na zriedka inscenované opery Viléma Blodka, Karla Kovařovica, Íšu Krejčího, Karla Hábu a iných, podrobne nás oboznámila aj s menami účinkujúcich, spevákov, dirigentov, baletných majstrov z Čiech. Fundovaný a zaujímavý pohľad historičky postupne unavoval a zdržiaval v spontánnom spáde večera, v tomto prípade by sa vzácne poznatky viac hodili na vedeckú konferenciu, než na slávnostný koncert. Publikum však prijalo aj tento spôsob oslavy a najviac fandilo hudobnej časti.

Operný zbor pripravil zbormajster, takisto pochádzajúci z Čiech Lukáš Kozubík, ktorý tu vytvoril už viacero vydarených inscenačných výkonov. Sólistami boli umelci Jaroslav Dvorský, Michal Onufer, Michaela Várady, Tatiana Paľovčíková, Maksym Kutsenko, Titusz Tóbisz, Marián Lukáč, Myroslava Havryliuk v operách Predaná nevesta, Krútňava, Svätopluk, v klasickej časti to bol výber z opier Mozarta, Donizettiho, Mascagniho, Bizeta, Verdiho a Pucciniho. Nechýbali orchestrálne časti, ako aj zbor Eugena Suchoňa Aká si mi krásna v úprave Adriána Harvana.

Orchester ŠD Košice, Zbor ŠD Košice, (ilustračné foto)
foto: Daniel Jäger

Krásnym tónom a výrazom zaujal hlavne Maksym Kutsenko v árii Nemorina Una furtiva lagrima a v duete s Táňou Paľovčíkovou Věrné milování. Majstrovstvo jubilujúceho Eugena Suchoňa zvýraznil zbor aj svadobnou scénou z opery Krútňava a taktiež excelovali Verdiho zborom Va pensiero. Darilo sa sopranistkám Tatiane PaľovčíkovejMichaele Várady, perspektívnou sólistkou je zaiste Myroslava Havryliuk, ktorá sa predstavila v Bizetovej Habanére. Dobre zapadli výkony Mariána Lukáča, Titusza Tóbisza, Michala Onufera a Jaroslava Dvorského. Vyvrcholením večera bola scéna a ária Violetty E strano! z Verdiho La traviaty. Spomienkovú časť koncertu dopĺňala aj videoprojekcia zo života a tvorivej práce Borisa Velata čerpajúc hlavne z publikácie Život s umením, umenie života.

Dirigent Vinicius Kattah oslovil prítomné obecenstvo krátkym pozdravom, lámanou slovenčinou, sympatickým prísľubom, že sa vynasnaží byť dlhodobo dôstojným nasledovníkom osobnosti, akou bol Boris Velat (o Borisovi Velatovi sme písali TU…, pozn. red.). Pôsobil ako skvelý dirigent, skúsený už aj z inscenácie Mozartovho Dona Giovanniho v Košiciach (písali sme o tom TU…, pozn. red.). Na pódiu sme jeho výkon vnímali ako „zrastený“ s každým hudobným opusom, s každou áriou alebo orchestrálnym vstupom. Jeho pokyny boli presné a inšpirujúce, aj v skladbách pre nás absolútne známych dokázal vniesť nové výrazové prvky, dynamické odtiene a celú škálu pocitov. Jeho chápanie klasických diel, ktoré tu uvádzal, ako Mozart, Donizetti, ale aj Dvořák či Suchoň naplnili účinkujúcich novými citovými polohami a získali nadšenie publika. Kvality nového šéfdirigenta sa celkom iste prejavia aj pri štúdiu zvlášť náročného diela, Verdiho opery Otello, ktorej nové naštudovanie očakávame vo februári 2019 s veľkým záujmom.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z 20. 10. 2018

Pozn. redakcie: Fotografie v článku sú len ilustračné, nakoľko ŠD Košice koncert nefotografovalo a z tohto dôvodu redakcii Opera Slovakia divadlo fotografie nedodalo.

Koncert k 100. výročiu vzniku Československej republiky
Štátne divadlo Košice
20. október 2018

Vinicius Kattah, dirigent

Tatiana Paľovčíková, soprán
Michaela Várady, soprán
Myroslava Havryliuk, mezzosoprán
Jaroslav Dvorský, tenor
Titusz Tóbisz, tenor
Maksym Kutsenko, tenor
Marián Lukáč, barytón
Michal Onufer, bas

Orchester a zbor ŠDKE

program koncertu

V. Trojan / O. Jeremiáš: Československá štátna hymna (na nápev F. Škroupa z opery Fidlovačka a slovenskej ľudovej piesne)
B. Smetana: Duet Jeníka a Kecala „Každý jen tu svou / Znám jednu dívku, ta má dukáty“ z opery Predaná nevesta
Jaroslav Dvorský, Michal Onufer
B. Smetana: Skočná z opery Predaná nevesta
B. Smetana: Scéna a ária Barči „Ó, nedýcham, jak pospýchám / Hlásej, ptáčku, hlásej“ z opery Hubička
Michaela Várady
A. Dvořák: Slovanský tanec č.1 (9) H-dur, op.72 (Odzemok)
E. Suchoň: Uspávanka Katreny z opery „Krútňava“
Tatiana Paľovčíková
B. Smetana: Úvodný zbor “Proč bychom se netěšili“ z opery Predaná nevesta
B. Smetana: Duet Jeníka a Mařenky „Věrné milování“ z opery Predaná nevesta
Tatiana Paľovčíková, Maksym Kutsenko
E. Suchoň: Svadobná scéna z 3.obrazu opery Krútňava
Titusz Tóbisz, Ľubica Strapáčová
E. Suchoň: Mojmírová prísaha z opery Svätopluk
Marián Lukáč, text Ivan Barla
E. Suchoň: Aká si mi krásna (v úprave A.Harvana s použitím úryvku zo symfónie č.9 e-mol „Z nového sveta“ A. Dvořáka)
Jaroslav Dvorský a zbor

prestávka

W. A. Mozart: Predohra k opere Figarova svadba
W. A. Mozart: Ária Giovanniho „Fin ch´han dal vino“ z opery Don Giovanni
Marián Lukáč
G. Donizetti: Ária Nemorina „Una furtiva lagrima“ z opery Nápoj lásky
Maksym Kutsenko
P. Mascagni: Zbor „Regina coeli a Inneggiamo“ z opery Sedliacka česť
Tatiana Paľovčíková a zbor
P. Mascagni: Intermezzo z opery Sedliacka česť
G. Bizet: Habanera „L´amour est un oiseau rebelle“ z opery Carmen
Myroslava Havryliuk a zbor
G. Puccini: Ária Cavaradossiho „Recondita armonia“ z opery Tosca
Titusz Tóbisz
G. Verdi: Zbor Židov „Va pensiero“ z opery Nabucco
G. Verdi: Prípitok „Libiamo ne´lieti calici“ z opery Traviata
Michaela Várady, Maksym Kutsenko
G. Verdi: Ária Otella „Dio! Mi potevi scagliar“ z opery Otello
Titusz Tóbisz
G. Verdi: Scéna „Si ridesta in ciel l´aurora“ a ária Violetty „E strano! E strano!“ z opery Traviata
Michaela Várady, Maksym Kutsenko, Myroslava Havryliuk, Marián Lukáč, zbor
G. Dusík: Najkrajší kút z operety Hrnčiarsky bál

(zdroj programu koncertu webstránka ŠD)

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár