Opera v Slovenskej filharmónii

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Za „vlády“ hudobného priemyslu zábavy musia ľudia a inštitúcie, venujúce sa klasickej hudbe, hľadať riešenia, ako neprísť o svoje publikum, prípadne ako ho rozšíriť. Malý počet operných predstavení v Opere SND je jedným zo stimulov, aby Slovenská filharmónia získala do svojho košiara aj časť operných divákov. Pred pár mesiacmi to urobila orchestrálnou suitou z Wagnerovho Prsteňa Nibelungov, v marci uvedie druhé dejstvo Tristana (veď Wagner má svoju dvestoročnicu) a 19. januára 2023 to bol koncert operných predohier a zborov.

Bol zaradený do Populárneho cyklu, ktorým sa Slovenská filharmónia už roky snaží osloviť aj menej erudovaného poslucháča, núkajúc mu známejšie a populárnejšie skladby. Fakt, že je o takýto repertoár záujem, dokumentuje aj vypredaná Koncertná sieň SF, ktorú okrem Bratislavčanov navštívili aj študenti španielskeho konzervatória, odskočiac si k nám zo zájazdu v neďalekej nielen stredoeurópskej Mekke vážnej hudby.

Ondrej Olos, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, 2023, foto: Ján Lukáš

Zaradenie koncertu do spomínaného cyklu len mierne poznačilo jeho dramaturgiu, v ktorej by možno náročnejší divák privítal aj Wagnera či Rossiniho. Ale celkovo treba zostavený repertoár pochváliť, veď ukážku z Dvořákovho Dimitrija si diváci v Bratislave (ak si odmyslíme nedávny koncert Operného štúdia SND) naposledy vypočuli azda v roku 1929, posledné predstavenie Weberovho Čarostrelca odznelo v Slovenskom národnom divadle v roku 1965 a pár predstavení Hier o Márii veľkého moravského skladateľa sa v SND odohralo v roku 2009. Za koncesiu menej erudovanému publiku nemožno považovať uvedenie bravúrnej predohry k Predanej neveste na rozdiel od zboru z Verdiho Nabucca, ktorý láka publikum od moravských hraníc po Čiernu nad Tisou.

Ak bude dramaturgia SF v uvádzaní operných programov pokračovať, možno sa dočkám aj Zboru pútnikov z Lombarďanov, ktorý by mohol mať šancu stať sa rovnakým poslucháčskym hitom ako Va, pensiero. Miernu výhradu mám ešte k zaradeniu ženského zboru z Rusalky, ktorý mi bez druhej časti so sólovým vstupom basistu pripadá okyptený. Populárne bol zostavený bulletin približujúci najmä príbehy jednotlivých opier.

Ondrej Olos, Slovenská filharmónia, 2023, foto: Ján Lukáš

Popri dramaturgii treba pochváliť aj umeleckú úroveň interpretácie. Ondrej Olos má bohaté skúsenosti s operným dirigovaním a na viacerých overtúrach si priam zgustol. Osobitne by som pochválil zvládnutie náladovo diferencovanej predohry k Pikovej dáme a dominantný zástoj orchestra v Tanci diabla a Mariken z opery-oratória Bohuslava Martinů. Napriek sýtemu zvuku orchestra dirigent nechal vyniknúť aj krásne znejúci Slovenský filharmonický zbor, ktorý popri tradičnom farebnom forte mäkko a disciplinovane zvládol aj lyrické pasáže.

Ondrej Olos, Jozef Chabroň, Slovenská filharmónia, Slovenský filharmonický zbor, 2023, foto: Ján Lukáš

Pri zbore poľovníkov z Weberovej romantickej opery Čarostrelec som si spomenul, že toto bravúrne zborové číslo v časoch mojej mladosti zaznievalo z rádia ešte aj na prvom, najviac sledovanom rozhlasovom okruhu. V pôsobivo zvládnutom efektnom zbore z Boitovho Mefistofela by sa možno žiadalo trochu posilniť sekciu altov. Poeticky vyznel zbor z Dvořákovho „pokračovania“ Borisa Godunova, voči ktorému azda nebude nikto protestovať. Koncert vhodne uzavrela efektná svadobná scéna zo Suchoňovej Krútňavy, oprávnene vyvolávajúca nadšenie publika.

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 19. 1. 2023

Slávne operné predohry a zbory z opier
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
19. januára 2023

Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor
Ondrej Olos, dirigent
Jozef Chabroň, zbormajster

Wolfgang Amadeus Mozart: Čarovná flauta, predohra k opere
O, Isis und Osiris, welche Wonne
zbor kňazov z 2. dejstva opery Čarovná flauta
Carl Maria von Weber: Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen?
zbor poľovníkov z 3. dejstva opery Čarostrelec
Giuseppe Verdi: La traviata, predohra k opere
Noi siamo zingarelle, zbor z 2. dejstva opery La traviata
Va pensiero, zbor židovských zajatcov z 3. dejstva opery Nabucco
Arrigo Boito: Ave signor delli angeli e dei santi z opery Mefistofele
Georges Bizet: Entr’act III z opery Carmen
Les voici!, pochod a zbor zo 4. dejstva opery Carmen
Piotr Iľjič Čajkovskij: Piková dáma, predohra k opere
Radostno, veselo v den sei
úvodný zbor z 2. dejstva opery Piková dáma
Antonín Dvořák: Veliké hoře stihlo matičku rodnou zem
zbor z 1. dejstva opery Dimitrij
Bedřich Smetana: Predaná nevesta, predohra k opere
Proč bychom se netěšili
zbor dedinčanov z 1. dejstva opery Predaná nevesta
Bohuslav Martinů: Tanec diabla s Mariken z opery-oratória Hry o Márii
Antonín Dvořák: Květiny bílé po cestě
zbor z 2. dejstva opery Rusalka
Eugen Suchoň: Ej však červené líčka máš
svadobná scéna z 3. obrazu opery Krútňava

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár