Za „vlády“ hudobného priemyslu zábavy musia ľudia a inštitúcie, venujúce sa klasickej hudbe, hľadať riešenia, ako neprísť o svoje publikum, prípadne ako ho rozšíriť. Malý počet operných predstavení v Opere SND je jedným zo stimulov, aby Slovenská filharmónia získala do svojho košiara aj časť operných divákov. Pred pár mesiacmi to urobila orchestrálnou suitou z Wagnerovho Prsteňa Nibelungov, v marci uvedie druhé dejstvo Tristana (veď Wagner má svoju dvestoročnicu) a 19. januára 2023 to bol koncert operných predohier a zborov.
Bol zaradený do Populárneho cyklu, ktorým sa Slovenská filharmónia už roky snaží osloviť aj menej erudovaného poslucháča, núkajúc mu známejšie a populárnejšie skladby. Fakt, že je o takýto repertoár záujem, dokumentuje aj vypredaná Koncertná sieň SF, ktorú okrem Bratislavčanov navštívili aj študenti španielskeho konzervatória, odskočiac si k nám zo zájazdu v neďalekej nielen stredoeurópskej Mekke vážnej hudby.

Zaradenie koncertu do spomínaného cyklu len mierne poznačilo jeho dramaturgiu, v ktorej by možno náročnejší divák privítal aj Wagnera či Rossiniho. Ale celkovo treba zostavený repertoár pochváliť, veď ukážku z Dvořákovho Dimitrija si diváci v Bratislave (ak si odmyslíme nedávny koncert Operného štúdia SND) naposledy vypočuli azda v roku 1929, posledné predstavenie Weberovho Čarostrelca odznelo v Slovenskom národnom divadle v roku 1965 a pár predstavení Hier o Márii veľkého moravského skladateľa sa v SND odohralo v roku 2009. Za koncesiu menej erudovanému publiku nemožno považovať uvedenie bravúrnej predohry k Predanej neveste na rozdiel od zboru z Verdiho Nabucca, ktorý láka publikum od moravských hraníc po Čiernu nad Tisou.
Ak bude dramaturgia SF v uvádzaní operných programov pokračovať, možno sa dočkám aj Zboru pútnikov z Lombarďanov, ktorý by mohol mať šancu stať sa rovnakým poslucháčskym hitom ako Va, pensiero. Miernu výhradu mám ešte k zaradeniu ženského zboru z Rusalky, ktorý mi bez druhej časti so sólovým vstupom basistu pripadá okyptený. Populárne bol zostavený bulletin približujúci najmä príbehy jednotlivých opier.

Popri dramaturgii treba pochváliť aj umeleckú úroveň interpretácie. Ondrej Olos má bohaté skúsenosti s operným dirigovaním a na viacerých overtúrach si priam zgustol. Osobitne by som pochválil zvládnutie náladovo diferencovanej predohry k Pikovej dáme a dominantný zástoj orchestra v Tanci diabla a Mariken z opery-oratória Bohuslava Martinů. Napriek sýtemu zvuku orchestra dirigent nechal vyniknúť aj krásne znejúci Slovenský filharmonický zbor, ktorý popri tradičnom farebnom forte mäkko a disciplinovane zvládol aj lyrické pasáže.

Pri zbore poľovníkov z Weberovej romantickej opery Čarostrelec som si spomenul, že toto bravúrne zborové číslo v časoch mojej mladosti zaznievalo z rádia ešte aj na prvom, najviac sledovanom rozhlasovom okruhu. V pôsobivo zvládnutom efektnom zbore z Boitovho Mefistofela by sa možno žiadalo trochu posilniť sekciu altov. Poeticky vyznel zbor z Dvořákovho „pokračovania“ Borisa Godunova, voči ktorému azda nebude nikto protestovať. Koncert vhodne uzavrela efektná svadobná scéna zo Suchoňovej Krútňavy, oprávnene vyvolávajúca nadšenie publika.
Autor: Vladimír Blaho
písané z koncertu 19. 1. 2023
Slávne operné predohry a zbory z opier
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
19. januára 2023
Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor
Ondrej Olos, dirigent
Jozef Chabroň, zbormajster
Wolfgang Amadeus Mozart: Čarovná flauta, predohra k opere
O, Isis und Osiris, welche Wonne
zbor kňazov z 2. dejstva opery Čarovná flauta
Carl Maria von Weber: Was gleicht wohl auf Erden dem Jägervergnügen?
zbor poľovníkov z 3. dejstva opery Čarostrelec
Giuseppe Verdi: La traviata, predohra k opere
Noi siamo zingarelle, zbor z 2. dejstva opery La traviata
Va pensiero, zbor židovských zajatcov z 3. dejstva opery Nabucco
Arrigo Boito: Ave signor delli angeli e dei santi z opery Mefistofele
Georges Bizet: Entr’act III z opery Carmen
Les voici!, pochod a zbor zo 4. dejstva opery Carmen
Piotr Iľjič Čajkovskij: Piková dáma, predohra k opere
Radostno, veselo v den sei
úvodný zbor z 2. dejstva opery Piková dáma
Antonín Dvořák: Veliké hoře stihlo matičku rodnou zem
zbor z 1. dejstva opery Dimitrij
Bedřich Smetana: Predaná nevesta, predohra k opere
Proč bychom se netěšili
zbor dedinčanov z 1. dejstva opery Predaná nevesta
Bohuslav Martinů: Tanec diabla s Mariken z opery-oratória Hry o Márii
Antonín Dvořák: Květiny bílé po cestě
zbor z 2. dejstva opery Rusalka
Eugen Suchoň: Ej však červené líčka máš
svadobná scéna z 3. obrazu opery Krútňava