Operná časť Zámockých hier zvolenských 2014

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Zvolen/B. Bystrica – 22. júna sa začína 41. ročník opernej časti divadelného festivalu Zámocké hry zvolenské. Tak ako každý ročník, aj tento diváci uvidia v operných inscenáciách a koncertoch špičkových domácich aj zahraničných operných umelcov. Bude aj slovenská premiéra opery, na hrade odznie koncert mladých umelcov, a festival otvorí premiéra opery Lovci perál. Na festival pozýva riaditeľ a dramaturg festivalu, vynikajúci slovenský teatrológ Jaroslav Blaho, ktorému v novembri 2013 udelil Literárny fond Cenu za celoživotné dielo.

 

Jaroslav BlahoJaroslav Blaho

Na úvod

,,Keď sa začítate do týchto riadkov, budeme už na čistom, či aj tohtoročné operné večery ZHZ prežijeme v budove banskobystrickej Štátnej opery, alebo či sa budeme opájať krásnymi melódiami v teplý letný večer pod hviezdnym nebom na nádvorí zvolenského zámku. Tí, čo sú „tam hore“ zodpovední za počasie, nám v posledných rokoch akosi neprajú. Klíma sa mení – zato zostáva programová orientácia jediného slovenského letného operného festivalu: žiadané diela romantickej a veristickej opery – talianskej a po rokoch opäť aj francúzskej. Zostáva aj snaha rozširovať obzor poznania vďačného obecenstva o tituly, ktoré z rôznych dôvodov neboli dosiaľ na Slovensku uvedené, hoci dnes (po celosvetovom prehodnotení klasického odkazu) tvoria, ak aj nie tú najpreferovanejšiu, tak určite pevnú súčasť repertoáru vyspelých operných kultúr.

Otváracím predstavením festivalu bude premiéra ranej opery tvorcu nesmrteľnej Carmen Georgesa Bizeta Lovci perál. Modelové dielo žánru opery-lyrique, okorenené exotickým parfumom južných morí, odznie opätovne na slovenskom opernom javisku po osemdesiatich šiestich rokoch (!). Operná časť ZHZ je jedinou baštou renesancie Donizettiho vážnych opier na Slovensku. Po Favoritke, Lucrezii Borgii, Anne Bolene, Caterine Cornaro a Poliutovi bude stretnutie s brnianskou inscenáciou Marie di Rohan prvým uvedením tohto diela u nás.

Zo štyroch desiatok javiskových opusov Gioacchina Rossiniho tvoria viac než polovicu opery vážne, ktoré v ostatných desaťročiach prežívajú, podobne ako Donizettiho serie, celosvetovú renesanciu. Slovenský príspevok k tomuto dramaturgickému trendu je zarážajúci – skladateľova „labutia pieseň“ Viliam Tell ako jediné stretnutie s rossiniovskou operou seriou (1933!). Príčin je viac: od dogmatického odmietania belkantovej estetiky až po extrémnu náročnosť vokálnych partov. A tak koncertná verzia tragického Tancrediho s mladou slovenskou mezzo-hviezdou Janou Kurucovou rozšíri už celkom slušnú zostavu zámockých slovenských premiér!

150. výročie narodenia Pietra Mascagniho zostalo v tieni vlaňajšieho veľkého verdiovského jubilea. Jeho, aj u nás dobre známa, Cavalleria rusticana sa stala akousi „vlajkovou loďou“ operného verizmu. Vokálny koncert v rámci cyklu Mladosť na zámku ponúkne árie z menej známych skladateľových opier.

Zato finále festivalu vsadilo na osvedčeného autora: v repríze vlaňajšej úspešnej premiéry Macbetha sa v úlohe krutej manželskej dvojice predstaví autentické manželské „duo“ – taliansky barytonista Vittorio Vitelli a v Taliansku naturalizovaná gruzínska sopranistka Iano Tamar.

Bohaté umelecké zážitky a teplý letný predpolnočný vánok na nádvorí Zvolenského zámku!:

                                                                    Jaroslav Blaho, riaditeľ a dramaturg festivalu

ZÁMOCKÉ HRY ZVOLENSKÉ sú najstarším plenérnym profesionálnym divadelným festivalom na Slovensku a jeho kontinuita nebola zatiaľ ani raz prerušená. Festival prešiel od svojho vzniku v roku 1974 viacerými zmenami: k činohernej časti festivalu pribudla časť operná, priestor na zámockom nádvorí sa postupne otvoril divadlám z celého Slovenska a od roku 1993 sú prizývané i zahraničné divadlá. Teraz nesie festival podtitul “medzinárodný letný divadelný a operný festival”. Koná sa každoročne v júni a je to bodka, ktorá ukončuje divadelnú sezónu. Z tejto rôznorodej ponuky si naozaj môže vybrať každý záujemca o divadelné umenie a fakt, že festival je každoročne bohato navštevovaný, to potvrdzuje. Veľký záujem býva samozrejme o zahraničné divadlá a ich predstavenia, ktoré by inak diváci nemali možnosť navštíviť.

Zámocké hry zvolenské 2014
program opernej časti 22. – 28. jún 2014

V prípade nepriaznivého počasia sa predstavenia presúvajú do Štátnej opery v Banskej Bystrici. Autobus zabezpečí Štátna opera, odchod o 20.00 h z parkoviska pod Zvolenským zámkom.

Nedeľa 22. 6. 2014 o 20.00 h, v Štátnej opere v Banskej Bystrici

Georges Bizet: LOVCI PERÁL – premiéra opery

Hudobné naštudovanie a dirigent: Igor Bulla
réžia: Andrea Hlinková
dramaturgia: Alžbeta Lukáčová
kostýmy: Boris Hanečka
scéna: Miriam Struhárová
zbormajster: Ján Procházka
choreografia: Ladislav Cmorej.

V hlavných úlohách: Michaela Kušteková a. h. / Katarzyna Mackiewicz a. h., Dušan Šimo / Peter Malý a. h.,
Martin Popovič / Šimon Svitok, Ivan Zvarík / Ondrej Mráz a. h.

Spoluúčinkuje orchester, zbor a balet Štátnej opery.

Dielo bude uvedené vo francúzskom jazyku so slovenskými titulkami.

G. Bizet: Lovci perál, Štátna opera Banská Bystrica, 2014,
foto: Jozef Lomnický

Jedna z prvých opier francúzskeho skladateľa Georgesa Bizeta priniesla tvorcovi úspech až po smrti, keď mu dvere do operných divadiel celého sveta otvorila neopakovateľná Carmen. Lovci perál (Les Pecheurs de perles) sú typickým produktom žánru opera-lyrique. Zaujmú čarovným oparom orientálnej exotiky dávnovekého Cejlónu, jemnou, rafinovanou a originálnou melodikou, bohatou inštrumentáciou. Príbeh priateľov, ktorí milujú tú istú ženu. Priateľstvo sa mení na žiarlivosť, nenávisť a túžbu po pomste. Napokon však víťazí veľkodušnosť, ústiaca do sebaobetovania. Romanca hlavného hrdinu Nadira „Je crois entendre encore“ patrí stále do repertoáru veľkých lyrických tenoristov. Prvým a doposiaľ aj posledným Nadirom na slovenskom javisku bol v roku 1928 Dr. Janko Blaho.

I. PREMIÉRA: 22. 6. 2014 v Štátnej opere

II. PREMIÉRA: 10. 9. 2014 v Štátnej opere

* * *

Utorok 24. 6. 2014 o 20.00 h, nádvorie Zvolenského zámku

Janáčkova opera Národního divadla Brno

Gaetano Donizetti: MARIA DI ROHAN

prvé uvedenie na Slovensku

Dirigent: Ondrej Olos
réžia: Barbara Klimo

V hlavných úlohách: Ľubica Vargicová, Veronika Hajnová, José Manuel (Španielsko), Jakub Kettner

G. Donizetti: Maria di Rohan, ND Brno, 2014,
Ľubica Vargicová (Maria di Rohan),
foto: ND Brno

V roku 1843 napísali Gaetano Donizetti a neskorší libretista Trubadúra Salvatore Cammarano tragickú operu Maria di Rohan pre cisársku Viedeň. Romantický dej, v ktorom sú niektoré postavy historicky autentické, sa odohráva vo Francúzsku za vlády Ľudovíta XIII. a kardinála Richelieua. V deji sa mieša politická intriga s manželskou neverou. Jeden z posledných skladateľových opusov zaujme prekvapujúco plastickou kresbou charakterov a v rámci romantických výrazových prostriedkov snahou o psychologickú presvedčivosť. Ako vraví jeden zo súčasných znalcov Donizettiho, v tejto opere stojí „belkanto na prahu premeny k pravde“. Maria di Rohan sa do repertoáru vrátila po uvedení na donizettiovskom festivale v Bergame v roku 1957 a od tých čias je vďačným terénom na demonštráciu vokálneho majstrovstva veľkých primadon Scotto i Zeani, Miricioiu i Gruberovej.

Ľubica VARGICOVÁ – soprán

Prvá dáma Opery SND posledných dvoch desaťročí. Tretia slovenská koloratúrna sopranistka, ktorá vystúpila na scéne Wiener Staatsoper, milánskej La Scaly i newyorskej Metropolitan. Z repertoáru predverdiovského romantického belkanta má okrem Marie di Rohan v repertoári Donizettiho Mariu (La Fille du régiment) a Luciu (Lucia di Lammermoor), Belliniho Aminu (La Sonnambula) a Elviru (I Puritani).

Veronika HAJNOVÁ – mezzosoprán

Od roku 2012 sólistka Opery ND v Prahe. Okrem „nohavičkovej“ roly Armanda v Marii di Rohan dominujú jej talianskemu klasickému repertoáru Fenena (Nabucco), Azucena (Il Trovatore) a Amneris (Aida).

José MANUEL – tenor

Španielsky tenorista medzi ktorého pedagógmi nachádzame aj meno Manrica zo slávneho Trubadúra na ZHZ 1980 – Francisca Lazara. Okrem Almavivu (Il Barbiere di Siviglia) najčastejšie oblieka kostým Vojvodu z Mantovy (Rigoletto) a Alfreda (La Traviata).

Jakub KETTNER – barytón

Umelec, ktorého domovským súborom je Národní divadlo moravskoslezské v Ostrave, vytvára významné barytónové úlohy v takmer tridsiatke titulov talianskej klasickej opery, vrátane veľkých verdiovských príležitostí, ako sú Monfort (I Vespri siciliani), Nabucco, Ezio, Amonasro, Germont, Simone Boccanegra, Jago.

* * *

Štvrtok 26. 6. 2014 o 18.00 h, Kráľovská sieň Zvolenského zámku

MLADOSŤ NA ZÁMKU

Koncert mladých interpretov vokálneho umenia venovaný 150. výročiu narodenia Pietra Mascagniho, autora slávnej Sedliackej cti.

Účinkujú: Eva Melichaříková, Marianna Gelenekyová, Veronika Mihalková, Belinda Sandiová, Dominika Výberová.

Klavírny sprievod: Peter Pažický

Zvolenský zámok

Autor Cavallerie rusticany (Sedliacka česť), modelového diela talianskeho operného verizmu, napísal v rozpätí rokov 1890 – 1935 nemenej ako 15 operných titulov. V mnohých poprel veristickú divadelnú estetiku a kompozičné postupy tzv. Mladej talianskej školy posunul k hraniciam impresionizmu a expresionizmu. V programe odznejú árie z opier Cavalleria rusticana, Amico Fritz, Silvano, Iris, Isabeau, Lodoletta, ako aj skladateľove piesne, ária z operety Si a stále populárnejšia Ave Maria. Medzi účinkujúcimi mladými dámami nájdeme aj tváre, ktoré majú za sebou už úspešné súťaže, či dokonca vystúpenia na profesionálnom javisku.

* * *

Piatok 27. 6. 2014 o 20.00 h, nádvorie Zvolenského zámku

Gioacchino Rossini: TANCREDI – slovenská premiéra!

(koncertné uvedenie opery)

Hudobné naštudovanie a dirigent: Marián Vach

V hlavných úlohách: Jana Kurucová, Mariola Cantarero a David Alegret (Španielsko), Tomáš Šelc

Spoluúčinkuje orchester a zbor Štátnej opery.

Jana Kurucová,
foto Simon Pauly

Heroická opera mladého Rosiniho, plná sviežeho elánu, je považovaná za jeden z kompozičných vrcholov belcanta. Dielom sa nesie ľúbostný príbeh, odohrávajúci sa na pozadí politického a rodinného konfliktu.

Normandský vojvodca Tancredi patril k hrdinským postavám prvej križiackej výpravy. Libreto v poradí tretej vážnej Rossiniho opery vychádza z Voltairovej tragédie. V hre je vernosť, intriga, zrada i rytierska česť, pričom kdesi v pozadí cítime súboj dvoch kultúr. Premiéra v benátskom La Fenice vo februári 1813 bola triumfom skladateľa aj predstaviteľky titulnej postavy – Adelaide Malanotte. Rossiniho partitúra sa vyznačuje melodickým bohatstvom, brilantnosťou vokálnych partov, ktoré však neskĺznu do samoúčelnej ekvilibristiky, a veľkým tragickým pátosom. Kresba hlavného hrdinu, napísaného pre hlboký ženský hlas – contraalt, sa vyznačuje mäkkými líniami, zodpovedajúcimi ušľachtilosti charakteru. Tancreda môžeme označiť za vstupnú bránu talianskeho operného romantizmu. Stendhal sa Tancredim nadchýnal, klasifikujúc ho ako „dielo panenskej čistoty“.

Mariola CANTARERO – soprán

Rodáčka z Granady má za sebou úspešné vystúpenia na javiskách Barcelony, Ríma, Neapola, Hamburgu, Berlína, Zurichu, juhoamerického kontinentu, USA, na festivaloch v Pesare a Maggio Musicale Fiorentino predovšetkým v operách Mozarta, Donizettiho, Belliniho. V jej repertoári stoja na významnom mieste kreácie v dielach Rossiniho – Amenaide (Tancredi), Ninetta (La gazza ladra), Adele (Le Comte Ory) a titulné hrdinky v skladateľových – seriách Elisabetta, regina d´Inghilterra a Semiramide.

Jana KURUCOVÁ – mezzosoprán

Rodáčka z Tvarožnej pri Kežmarku študovala spev v Banskej Bystrici, Bratislave a Grazi. Po prvých javiskových skúsenostiach v Heidelbergu a Mníchove je od roku 2009 sólistkou berlínskej Deutsche Oper. Má za sebou aj roly nárokmi také odlišné, ako sú Orsini (Lucrezia Borgia), Charlotte (Werther), Mélisanda či Lišiak (Líška Bystrouška). Jej dominantou sú však mozartovské partie – Cherubino, Zerlina, Donna Elvíra, Idamantes v Idomeneovi a Rosina z Rossiniho nesmrteľného Barbiera zo Sevilly. K tejto postave „Labute z Pesara“ pripojí na ZHZ premiérovo svojho prvého Tancrediho.

David ALEGRET – tenor

Prvou opernou postavou katalánskeho tenoristu bol Ramiro z Ceenerentoly. Dodnes sa pohybuje v technicky náročnom odbore lirico-leggiero a tak medzi jeho úlohami, v ktorých ho pozná Viedeň i Zurich, veľké nemecké i talianske javiská, Barcelona, Brussel či festivalové Pesaro, hrajú prím party v operách W. A. Mozarta (Belmonte, Ferrando, Idamantes), G. Donizettiho (Ernesto), no najmä G. Rossiniho (popri Ramirovi Almaviva, Lindoro v Italiana in Algeri, Narciso v Turco in Italia, Conte di Liebenskof v Il viaggio a Reims).

Tomáš ŠELC – basbarytón

Poslucháč VŠMU (prof. P. Mikuláš), z väčších operných postáv zatiaľ Masetto v Don Giovannim (ND Brno) a Publio v La Clemenza di Tito (SND). So Slovenskou filharmóniou spieval v roku 2013 sólo v Rossiniho Petit messe solennelle.

* * *

Sobota 28. 6. 2014 o 20.00 h, nádvorie Zvolenského zámku

Giuseppe Verdi: MACBETH

Dirigent: Marián Vach, réžia: Peter Gábor

V hlavných úlohách: Iano Tamar a Vittorio Vitelli (Taliansko), Ľudovít Ludha, Jozef Benci

Spoluúčinkuje orchester a zbor Štátnej opery.

G. Verdi: Macbeth, Štátna opera, 2013,
foto: Jozef Lomnický

Príbeh vladára, ktorého túžba po moci dovedie k sérii zločinov a tragickému koncu. Majstrovské Verdiho spracovanie známej Shakespearovej tragédie.

Dielo bude uvedené v talianskom jazyku so slovenskými titulkami.

Macbeth je tragédiou človeka, ktorého túžba po moci a postavení dovedie k vražde. Strach a výčitky svedomia ho nútia potom k novým zločinom, vedúcim až k deštrukcii osobnosti. Dielo, ktoré patrí k prvej etape skladateľovej tvorby, nie je však tento raz alegóriou boja za zjednotenie Talianska. Je veľkou charakterovou štúdiou, pričom ešte plastickejšie vytvára portrét hrdinovej manželky lady Macbeth, postavy priam shakespearovského formátu. Vlaňajšia banskobystrická premiéra Macbetha bola odbornou kritikou hodnotená ako jeden z vrcholov slovenskej opernej sezóny. V podobe partitúry je kombináciou pôvodnej verzie diela z roku 1847 a jeho neskoršej revízie (1865).

Iano TAMAR – soprán

V Taliansku naturalizovaná gruzínska sopranistka prerazila úspešným debutom vo festivalovom Pesare (Rossiniho Semiramide). Jej široký, prevažne taliansky klasický repertoár siaha od Cherubiniho a Mayrovej Médey a Spontiniho Giulie (La Vestale) až k veristickým postavám (Tosca, Iris, Francesca da Rimini a i.).Impozantná je galéria verdiovských úloh – Abigaille, Elvira (Ernani), lady Macbeth, Leonora, Amelia, Leonora di Vargas, Elisabetta, Aida i Amneris, Desdemona i Alice. Umelecký profil speváčky, etablovanej na veľkých európskych javiskách (Miláno, Benátky, Viedeň, Hamburg, Mníchov, Berlín, Londýn, Barcelona, Paríž) dokresľujú náročné roly romantického belkanta, ako Elisabetta z Donizettiho Marie Stuardy a Belliniho Norma.

Ľudovít LUDHA – tenor

Od Ruska po Portugalsko, ale aj v Izraeli, Egypte, Japonsku, na severoamerických i juhoamerických javiskách vystupuje sólista Opery SND aj v hlavných verdiovských tenorových partoch (Macduff, Vojvoda z Mantovy, Alfredo, Don Carlos, Fenton) už viac ako dve desaťročia.

Vittorio VITELLI – barytón

Debutoval ako Enrico (Lucia di Lammermoor). Dominantou jeho repertoáru sú postavy z Verdiho opier Macbeth, Rigoletto, Luna, Germont, Renato, Simone Boccanegra, Don Carlos Vargas, Posa, Amonasro, Jago, Ford. Poznajú ho na veľkých javiskách Talianska (vrátane La Scaly, La Fenice, San Carlo, Bologne, Parmy, festivalových scén Maggio Musicale Fiorentino aj Maceraty, v Berlíne, Hamburgu, Barcelone, Madride a letných predstaveniach na Bodamskom jazere v Bregenzi. Z ďalších

Vitelliho postáv spomeňme Riccarda (I Puritani), Severa (Poliuto), Alfia, Tonia, Scarpiu, ale napr. aj Gleba v u nás celkom neznámej Giordanovej opere Siberia.

Jozef BENCI – bas

Sólista Opery SND so širokým repertoárom, v ktorom má viac ako tucet postáv z opier G. Verdiho. Sú medzi nimi aj Zaccaria, Attila, Banco, Sparafucille, Ferrando, Fiesco, Ramfis, Filip i Veľký inkvizítor z Dona Carlosa.

ZÁMOCKÉ HRY ZVOLENSKÉ sú atraktívne prepojením na historický kolorit dejiska festivalu: Zvolenský zámok a jeho nádvorie mávajú večer čo večer pod nočnou oblohou neopakovateľnú atmosféru, ktorá ozvláštni každé predstavenie a je neobvyklou skúsenosťou aj pre hosťujúce súbory. Mnohé z nich sa preto na tento festival opakovane radi vracajú. Návštevníci festivalu majú cez deň možnosť prehliadnuť si výstavy a expozície Zvolenského zámku. Vnútorné priestory Zvolenského zámku, napríklad Kazetová sieň alebo Stĺpová sieň, poskytujú priestor komornejším predstaveniam festivalu.

Permanentka opernej časti ZHZ

I.miesto (IV. – X. rad)   56,70 €

Pokladňa a predpredaj vstupeniek Po, St, Pia: 13.00 – 16.00 h, Ut, St: 13.00 – 17.00 h a 1 hodinu pred začiatkom predstavenia na Zvolenskom zámku

E-mail: rezervacie@stateopera.sk, Tel.: 048 / 245 71 20, -23, -24,-25, 0908 324 163, 0907 808 871, 0918 971 465

www.stateopera.sk

Plagát na stiahnutie.pdf

Zdroj: ŠOBB

PR článok

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár