Operné festivalové leto 2021

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Leto sa nám prehuplo do druhej časti a operné festivaly bežia v plnom prúde. Po dlhej kovidovej prestávke sa stali jednou z mála možností, ako sa znovu stretnúť so živým hudobným divadlom. Prinášame vám stručný prehľad toho najzaujímavejšieho, čo na tých najznámejších festivaloch mohli diváci vidieť, ale i aktuálny augustový program.

Salzburger Festspiele

101-ročný festival v Mozartovom rodisku pokračuje v oslavách svojho významného jubilea. Do programu zaradil okrem množstva koncertov i niekoľko opier, ktoré sú reprezentatívnym prierezom dejín kráľovského žánru. Od Händelovho oratória Il trionfo del tempo e del disinganno v réžii Roberta Carsena s Ceciliou Bartoli, a dvoch Mozartových titulov – Dona Giovanniho pod taktovkou dirigenta Teodora Currentzisa v inscenačnom spracovaní Romea Castellucciho a Così fan tutte v hudobnom naštudovaní Joany Mallwitz a v réžii Christofa Loya, cez Berliozovo Faustovo prekliatie s hviezdnym obsadením Elīna Garanča (Marguerite), Charles Castronovo (Faust), Ildar Abdrazakov (Méphistophélès), vedľa ktorých sa postaví slovenský bas, sólista Viedenskej štátnej opery Peter Kellner v role Brandera.

Prečítajte si tiež:
Glosa na nedeľu. Storočný Salzburský festival nerezignoval, oslavuje redukčne, no o rok dlhšie

V Pucciniho Tosce sa predstaví manželský pár – Anna Netrebko a Yusif Eyvazov spolu s Ludovicom Tézierom ako barónom Scarpiom. Z domácej tvorby uvedú Straussovu Elektru pod taktovkou (dirigent Franz Welser-Möst, réžia Krzysztof Warlikowski. V inscenácii sa opäť predstaví aj náš Peter Kellner. Druhú polovicu dvadsiateho storočia zastúpia jediná opera Mortona Feldmana napísaná na libreto Samuela Becketta Neither a jednoaktovka Intolleranza 1960 od Luigiho Nona. (www.salzburgerfestspiele.at

video

Glyndebourne Festival

Po minuloročnej prestávke sa priamo v srdci Sussexkého vidieka na juhu Anglicka znovu koná prestížny Glyndebourne Festival. Otvorila ho Janáčkova Káťa Kabanová, v ktorej si hlavnú postavu zaspievala česká sopranistka Kateřina Kněžíková. Tragická časť repertoáru pokračuje Verdiho Luisou Miller v réžii Christofa Loya a poloscénickým uvedením Wagnerovho Tristana a Izoldy v réžii Daniela Doonera so Simonom O’Neilom a Miina-Liisa Värelä v titulných partoch. Mozatove Così fan tutte (réžia Nicholas Hytner) a Rossiniho buffa Turek v Taliansku (réžia Mariame Clément) sú im osviežujúcim dramaturgickým protikladom. (www.glyndebourne.com)

Festival International d’Art Lyrique d’Aix-en-Provence

Festival v Aix-en-Provence priniesol v júli osem operných titulov. Vyvážená dramaturgia ponúkla repertoárové stálice i úplné novinky. Hneď dva opusy – Verdiho Falstaffa a Zlatého kohútika od Rimského-Korsakova – pripravil austrálsky režisér Barrie Kosky. Figarovu svadbu režírovala Lotte de Beer, v hlavných úlohách sa predstavili Andrè Schuen a Julie Fuchs. Ďalšie Verdiho dielo Dvaja Foscariovci, zaznelo v koncertnom uvedení. Benátskeho dóžu Francesca Foscariho spieval 79-ročný verdiovský barytón Leo Nucci, ktorého v rovnakej úlohe mohlo vidieť i slovenské publikum v roku 2012 na doskách Opery SND (recenzia predstavenia TU…).

Wagnerovho Tristana a Izoldu v réžii Simona Stonea dirigoval Sir. Simon Rattle. Lamentá, madrigaly a inštrumentálne diela barokových skladateľov (C. Monteverdi, T. Massaino, F. Cavalli, G. Carissimi, T. Merula, L. Rossi) v sebe spojil scénický program – Combattimento: The black swan theory.

Na festivale v Aix sa každoročne koná i niekoľko svetových premiér. Izraelsko-palestínsky skladateľ Samir Odeh-Tamimi uviedol oratórium Arabská apokalypsa inšpirované občianskou vojnou v Libanone a piesňami poetky Etel Adnan z rovnomennej zbierky. Druhým titulom je päťdejstvová opera fínskej skladateľky Kaiji Saariaho Nevinnosť (Innocence). Opera vytvorená na libreto jej krajanky – spisovateľky Sofi Oksanen, sa odohráva na svadbe v súčasnom kozmopolitnom meste (spieva sa v deviatich jazykoch). Všetky postavy spája tragická udalosť (stratená nevinnosť) spred desiatich rokov, teraz musia čeliť spomienkam na ňu. V úlohe čašníčky sa predstavila česká sopranistka Magdalena Kožená. (www.festival-aix.com)

video

Bayreuther Festspiele

Wagnerovský festival v nemeckom Bayreuthe uvádza v tomto lete päť opier. Koncom júla ho otvoril Bludný Holanďan pod taktovkou prvej ženy – dirigentky v 145-ročnej histórii festivalu Oksany Lyniv a v réžii Dmitriho Tcherniakova. Nasledovali Majstri speváci norimberskí (dirigent Philippe Jordan, réžia Barrie Kosky) a Tannhäuser režiséra Tobiasa Kratzera pod taktovkou Alexa Kobera. Ako minnesänger Walther von der Vogelweide sa predstavil dánsky tenorista Magnus Vigilius, ktorého sme mali možnosť počuť pred skoro tromi rokmi na Bratislavských hudobných slávnostiach.

Posledným tohtoročným scénickým dielom je Valkýra režiséra Hermanna Nitscha v hudobnom naštudovaní Pietariho Inkinena. Všetky inscenácie bude Bayreuther Festspiele reprízovať v niekoľkých cykloch až do konca augusta. V koncertnej podobe uvedú Parsifala pod taktovkou Christiana Thielemanna a dvakrát zaznie program zostavený z vybraných pasáží a árií z Valkýry, Lohengrina, Parsifala a Súmraku bohov. (www.bayreuther-festspiele.de)

video

Arena di Verona Festival

Najstarší operný festival tento rok ponúka takmer čisto taliansky repertoár. Otváracie gala patrilo 19. a 22. júna Verdiho Aide, uvedenej pri príležitosti 150-teho výročia jej svetovej premiéry. Dirigoval Riccardo Muti, Aidu spievala Eleonora Buratto, Radamèsa Azer Zada, Amneris Anita Rachvelishvili a Anna Maria Chiuri, Amonastra Ambrogio Maestri a ďalší. Druhá Aida, tentokrát už s bohatou výpravou Michela Olceseho, je na programe počas celého leta, tak isto, ako i Nabucco v réžii Arnauda Bernarda (v oboch tituloch účinkuje ako Aida či Abigaille vo Verone debutujúca nemecká sopranistka Maida Hundeling, známa aj zo slovenských operných javísk) a La Traviata so Sonyou Yonchevou a Aidou Garifullinou v hlavnej role.

Verdiho tvorbu uzatvára Requiem pod taktovkou dirigentky Speranze Scappucci. Anna Netrebko s manželom Yusifom Eyvazovom účinkujú v hlavných úlohách Pucciniho Turandot a Roberto Alagna s Aleksandrou Kurzak v dvojtitule Sedliacka česť / Komedianti.

Prečítajte si tiež:
Piesok plný krvi a hudby. Arena di Verona v zrkadle dejín

Koncom júla vystúpil na galakoncerte Plácido Domingo s Mariou José Siri. Tvorbu Giordana, Pucciniho, Verdiho a Wagnera predstavia v auguste Jonas Kaufmann s Martinou Serafin na spoločnom gala a Erina Yashima bude tento mesiac dirigovať Beethovenovu 9. symfóniu. (www.arena.it)

video

Maggio Musicale Fiorentino

83. ročník florentského festivalu priniesol od apríla do júla šesť opier a množstvo koncertov. V Cileovej Adriane Lecouvrer sa v titulných partoch predstavili María Chosé Siri a Martin Muehle. Silu osudu a v koncertnej podobe uvedenú Toscu dirigoval Zubin Mehta oslavujúci 85. narodeniny. Pod názvom La principessa di gelo zaznela Pucciniho Turandot (réžia Manu Lalli) s Elinou Ratiani a Angelom Fiorem v hlavných rolách. V Giordanovej opere Siberia účinkovala Sonya Yoncheva. Najstaršia tvorba bola zastúpená Monteverdiho Odyseovym návratom do vlasti v réžii Roberta Carsena. Na festivale vystúpili i Anna Netrebko, Daniel Barenboim, Myung-Whun Chung, Riccardo Muti, Daniele Gatti a mnohí iní. (www.maggiofiorentino.com)

Festival Puccini

V Torre del Lago neďaleko Pucciniho rodnej Luccy, sa už 67. krát koná festival prezentujúci maestrovu tvorbu. V auguste sú na programe tri jeho opery: Tosca (dirigent Alberto Veronesi, réžia Stefania Sandrelli), Turandot (dirigent John Axelrod, réžia Daniele Abbado), ktorá vznikla v koprodukcii s Goldoniho divadlom v Livorne a Bohéma (dirigent Enrico Calesso, režia Marco Scola Di Mambro). Okrem toho sa návštevníci môžu tešiť i na niekoľko koncertov či premietanie filmu so živým orchestrom. (www.puccinifestival.it)

video

Rossini Opera Festival

Rossiniho Pesaro v auguste rozozvučí päť diel slávneho rodáka. Giacomo Sagripanti diriguje Mojžiša a faraóna, hlavných postáv sa zhostili Roberto Tagliavini, Eleonora Buratto či Erwin Schrot. Titulnú postavu v opere Elisabetta regina d’Inghilterra stvárňuje Karine Deshayes. Na programe sú ďalej dve jednoaktovky – Il signor Bruschino v réžii dua Barbe & Doucet a oprášená Il viaggio a Reims (Cesta do Remeša) režiséra Emilia Sagiho z roku 2001, v ktorej sa predstavia mladí účastníci Accademie Rossiniany.

Prečítajte si tiež:
Rossini Opera Festival a daň z pandémie – menej divákov, viac hracích dní
(recenzia aktuálneho ročníka)

Na Rossini gala vystúpi Juan Diego Flórez, ktorý na festivale debutoval presne pred 25 rokmi. Diváci sa môžu tešiť i na Rossiniho Stabat Mater pod taktovkou Jadera Bignaminiho a množstvo koncertov. (www.rossinioperafestival.it)

video

Bregenzer Festspiele

Scéna na Bodamskom jazere opäť láka monumentálnou produkciou Verdiho Rigoletta v réžii Philippa Stölzla s medzinárodným obsadením v niekoľkých alternáciách. Ako vojvoda z Mantovy sa alternujú Long Long, Pavel Petrov, Ovidiu Purcel, Rigoletta spievajú Scott Hendricks, Juan Jesús Rodríguez, Daniel Luis de Vicente či Vladimir Stoyanov. Boitovho Nera stvárni Rafael Rojas. V oboch inscenáciách účinkuje Pražský filharmonický zbor. Posledným klasickým titulom bude Rossiniho Talianka v Alžíri.

Z diel súčasných autorov uvedú filmovú operu Upload od holandského skladateľa Michela van der Aaa operu Wind od Alexandra Moosbruggera. V rámci niekoľkých koncertov zaznejú skladby Wagnera, Brucknera, Straussa, Ivesa, Beethovena či Haydna. (www.bregenzerfestspiele.com)

video

Chorégies d’Orange

Antický amfiteáter v Orange v južnom Francúzsku ponúkol v júli dve opery. Samsona a Dalilu v réžii Jeana-Louisa Grinda s Robertom Alagnom a Marie-Nicole Lemieux v hlavných rolách a Donizettiho Nápoj lásky, kde Adinu stvárnila Amélie Robins a Nemorina Matthieu Justine. Avizované hosťovanie milánskej La Scaly nahradil koncert Noc s Verdim, na ktorom vystúpili Roberto Alagna, Ludovic Tézier a Ildar Abdrazakov spolu s Národným orchestrom Lyon. (www.choregies.fr)

video

Pripravil: Daniel Ševčík

(účastník projektu Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT) SMARTheatre)

zdroj: internet, tlačové správy

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Daniel Ševčík, študent Gymnázia Ľ. Štúra v Trenčíne, účastník projektu Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT) SMARTheatre

Zanechajte komentár