Bohato propagovaný operný benefičný galakoncert v Drevenom evanjelickom artikulárnom kostole v Kežmarku (pamiatka UNESCO) už po šiestykrát (od roku 2014) splnil všetky úlohy, ciele, zjavné i zamýšľané projekty organizátorov a tvorcov tohto filantropického večera. Hlavný producent – občianske združenie Opera Slovakia – pripravil 25. augusta „koncert so silným posolstvom ľudskosti“.
Záštitu nad koncertom opäť prevzala slovenská operná diva svetového významu pani Edita Gruberová, čo samo o sebe predznamenalo najvyššie možné nároky a kritériá k hodnotovým známkam celého podujatia.

Zárukou umeleckej kvality koncertu bol hlavný účinkujúci prof. Vysokej školy múzických umení, sólista Opery Slovenského národného divadla basista Peter Mikuláš a jeho žiaci – sopranistka Renata Bicánková a tenorista Peter Malý, v súčasnosti stály sólista opery Jihočeského Divadla v Českých Budějoviciach. Spolu s nimi sa predstavili ďalší dvaja účinkujúci speváci – Myroslava Havryliuk, mezzosopranistka z Opery Štátneho divadla Košice, ktorá vystúpila namiesto pôvodne ohlásenej (nečakane indisponovanej) Aleny Kropáčkovej a študent Vysokej školy múzických umení barytonista Dávid Harant. Program dramaturgicky zostavila a korepetovala klaviristka Júlia Grejtáková, hlavná korepetítorka Opery Štátneho divadla v Košiciach a korepetítorka Opera Slovakia.

Na kvalitnom, zaujímavom a hodnotnom bulletine spolupracovala aj muzikologička Lucia Laudoniu, ktorej úvodné slová si zaslúžia opätovnú pozornosť, nútia k zamysleniu a podnecujú záujem divákov o žáner, akým je „medicus menom opera“.
Historicko-umelecké prostredie a zbožné námety výtvarného prostredia chrámu unášali divákov od prvých tónov koncertu najprv tematicky k zvelebeniu Pána v hudobných veľdielach Josepha Haydna, Felixa Mendelssohna-Bartholdyho a Charlesa Gounoda. Interpretka árie z Haydnovho oratória Stvorenie Renata Bicánková nasadila pevný soprán vo vysokých polohách presne a pôsobivo, najmä sa jej darili koloratúrne pasáže. Barytón Dávida Haranta presvedčil v časti z oratória Eliáš nielen sýtou farbou, ale hlavne schopnosťou dynamických zvratov a energie. Gounodova skladba O divine Redeemer je doposiaľ v repertoári spevákov neznámou, priblížil nám ju „sprievodný text“ (Hriešna duša kľačí pred Pánom: Bože, netas meč pomsty a zmiluj sa!) a predsa ju mezzosopranistka Myroslava Havryliuk predniesla s veľkým majstrovstvom, hĺbkou citu a výraznou dynamikou svojho zvláštneho, tmavého hlasu.

Ďalšiu „kapitolu“ v programe tvorili árie Antonína Dvořáka z opery Rusalka, ktorú otvoril svojím úžasným hlasom Peter Mikuláš. „Běda, běda…“ rozozvučali chrám tónmi bolestných, láskavých a dramaticky vyhrotených, citovo exponovaných tónov. Ária Rusalky „Měsíčku na nebi hlubokém“ nemohla chýbať, hoci viac lyriky by jej pristalo a Renata Bicánková vysoké tóny zaspievala naplno a vzrušene. V árii Princa z opery Rusalka sme spoznali tenoristu Petra Malého ,,Vidino divná, přesladká“, mladého muža, ktorého muzikalita je zjavná, dynamika akusticky adekvátna, od pianissimových až po náročné forte premyslená, v súlade s obsahom. Jeho hlas je prísľubom pre ďalšie veľké naštudovania, s prihliadnutím na aktuálnosť stavu hlasového fondu.

Diváci v ďalšom programe počuli krásne Mozartove opusy, najmä Dávid Harant si získal obdiv v árii Grófa z opery Figarova svadba, v ktorej sa prejavil ako majster dramatických tónov a suverénnej štýlovej interpretácie. Do osídiel komickej dvojice Paminy a Papagena z Čarovnej flauty nás uviedli Renata Bicánková s Dávidom Harantom, na ktorých sme obdivovali zohratosť, vzájomnú súvislosť a charakterizačné nuansy každého z nich. Ária z Massenetovej opery Werther zaujala svojou vrúcnosťou, krásnymi oblúkmi Havryliukovej tmavého, ale širokodychého dramatického stúpania a premyslenej dynamiky, to všetko v dokonalej súhre s klavírom.

Dve ďalšie skladby patrili Bizetovej opere Lovci perál, ktorá je známa zväčša milovníkom opery. Prvú z nich tenorovú áriu Peter Malý vystaval s veľkým zaujatím a krásnymi legátovými tónmi. Viac dramatičnosti vniesol do dvojspevu s Dávidom Harantom, dueta, ktoré patrilo k vrcholným výkonom mladých umelcov na tomto koncerte.
Umelecky jedinečným vrcholom večera bola ária Filipa z Verdiho opery Don Carlos, ktorú sme počuli ako neprekonateľný zážitok s Petrom Mikulášom. Hudobné frázy, dynamické vrcholy, agogika, citové vzrušenie, nádej, bôľ a láska, to všetko znelo naplno, nanajvýš profesionálne, aj vďaka klavírnemu sprievodu Júlie Grejtákovej. Jej výkonu by iste pristalo kvalitnejšie krídlo s jemnejšími farbami a technikou, viac schopným pianissimami a naopak fortissimami. Pocítili sme to zvlášť pri prvých tónoch záverečného vstupu Petra Mikuláša v Dvořákovej skladbe z Biblických piesní „Hospodin jest můj pastýř“, ktorá zaznela ako prídavok koncertu.

Duchovnosť skladby, ba celého večera bola samozrejmou súčasťou charitatívneho významu celého koncertu. Ukázal silu umenia, lásku ľudí a prostredníctvom každého hlasu cestu k srdcu poslucháčov.
Autor: Lýdia Urbančíková
Písané z koncertu 25. 8. 2019
Pozn. red: Výťažok z koncertu 4700€ (3700€ zo vstupného + 1000€ osobitný dar spoločnosti AGRO TEAM a ich filantropického projektu Káva AUGUST ROY), prerozdelí organizácia Dobrý anjel konkrétnym rodinám s deťmi z východného Slovenska, ktoré bojujú so zákernou chorobou. Informácia o tom, komu dar z Operného gala v Kežmarku poputuje, bude zverejnená na webe www.dobryanjel.sk (anjelské číslo:11012107, heslo: opera)
Koncert z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia ako hlavný partner koncertu.


Operné gala v Kežmarku 2019
6. ročník koncertu v produkcii Opera Slovakia
Drevený evanjelický artikulárny kostol v Kežmarku
25. augusta 2019
Peter Mikuláš, bas
Peter Malý, tenor,
Myroslava Havryliuk, mezzosoprán
Dávid Harant, barytón
Renata Bicánková, soprán
Júlia Grejtáková, klavír
program koncertu
J. Haydn: Nun beut die Flur das frische Grün, ária Gabriela z oratória Stvorenie
Renata Bicánková
F. Mendelssohn-Bartholdy: Es ist genug, ária Eliáša z rovnomenného oratória
Dávid Harant
Ch. Gounod: O Divine Redeemer
Myroslava Havryliuk
A. Dvořák: Běda, běda, ária Vodníka z opery Rusalka
Peter Mikuláš
A. Dvořák: Měsíčku na nebi hlubokém, ária Rusalky z opery Rusalka
Renata Bicánková
A. Dvořák: Vidino divná, přesladká, ária Princa z opery Rusalka
Peter Malý
W. A. Mozart: Hai già vinta la causa, ária Grófa z opery Figarova svadba
Dávid Harant
W. A. Mozart: Bei Männern, welche Liebe fühlen, duet Paminy a Papagena z opery Čarovná flauta
Renata Bicánková, Dávid Harant
J. Massenet: Va! Laisse couler mes larmes, ária Charlotte z opery Werther
Myroslava Havryliuk
G. Bizet: Je crois entendre encore, ária Nadira z opery Lovci perál
Peter Malý
G. Bizet: Au fond du Temple Saint,
duet Nadira a Zurgu z opery Lovci perál
Peter Malý a Dávid Harant
G. Bizet: La Chanson Bohème z opery Carmen
Myroslava Havryliuk
G. Verdi: Questa o quella, ária Vojvodu z opery Rigoletto
Peter Malý
G. Verdi: Ella giammai m´amò, ária Filippa z opery Don Carlos
Peter Mikuláš
prídavok
A. Dvořák: Hospodin jest můj pastýř, z cyklu Biblické písně
Peter Mikuláš

video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.