Operný koncert mladých ruských sólistov na záver festivalu Allegretto Žilina

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Týždeň festivalu Allegretto Žilina ubehol od 8. – 13. apríla 2019 ako voda. V slede komorných aj orchestrálnych koncertov sa striedali mladí interpreti rozličných odborov, krajín a každý do deja festivalu prispel a prehovoril výrazným spôsobom. Záver festivalu, v nedeľu 13. apríla 2019, patril v žilinskom Dome umenia Fatra nielen opere.

Hodnotiť výkony, tak ako sa odvíjali v priebehu týždňa, znamená nešetriť slovami uznania, chvály. Všetci zúčastnení jednoznačne patria k hodnotovej špičke, k tomu najlepšiemu, čo v tom-ktorom odbore v súčasnosti jestvuje. Vieme, že európsky festival koncertného umenia v Žiline prerástol za tri desiatky rokov svojej existencie do elitnej platformy a možno bez nadsadenia tvrdiť, že účasť na tomto festivale dnes považujú mladí koncertní umelci za vyslúžený honor.

Allegretto Žilina, 2019,
Tigriy Bazhakin, Zoya Petrova,
foto: Roderik Kučavík

Súbor dovedna siedmich koncertov uzatváral večer 13. 4., na ktorom sa dominantne podieľalo naše najstaršie teleso, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu so súčasným šéfdirigentom Petrom Valentovičom. Program najskôr zavŕšil festivalové konfrontačné pole, v ktorom sa zúčastnení mladí interpreti usilovali (aj) o pozornosť, v zmysle konečného ohodnotenia vo forme jednej z piatich festivalových cien.

Dvoma sólistami v prvej časti večera boli reprezentanti z Ruska, sopranistka Zoya Petrova (1993) a barytonista Tigriy Bazhakin (1991). Obaja už stihli vykročiť smerom k spoľahlivým a uznávaným pódiám, obaja svoju umeleckú biografiu dopĺňajú cenami či účasťou na renomovaných európskych vokálnych súťažiach. Identický koncert v premiére zaznel 12. apríla 2019 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave.

Allegretto Žilina, 2019,
Zoya Petrova, Peter Valentovič, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu,
foto: Roderik Kučavík

Sopranistka Zoya Petrova sa venuje aj komponovaniu, čím celkom zainteresovane (v štýle do it yourself) rozširuje svoj dosť rozsiahly repertoárový diapazón. Na žilinskom koncerte sa uviedla vzorkou árií z opier Mozarta, Thomasa a Gounoda. Vo všetkých sme ocenili speváčkinu perfektnú pripravenosť, koncentráciu. Jej vokálny materiál nie je mimoriadne objemný, hlas konzistenciou pomerne sypký, je situovaný do vyšších polôh, preto jej určite väčšmi konvenujú skladby, v ktorých má príležitosť uplatniť vysoké registre, ornamentiku, no najmä spoľahlivé technické delikatesy, ktoré jej svedčia, podobne ako efektné koloratúry, ktorými sa iste osobitne rada popýši.

Barytón Tigriya Bazhakina v áriách Mozarta, Rossiniho a Gounoda znel presvedčivo, ústrojne, z jeho prejavu je zrejmé, že pri prirodzených danostiach s dobrým školením a hudobníckou empíriou, postupným zrením nadobudne patričnú komplexnú suverenitu, vokálny lesk, pevné hĺbky…, čo mu môže otvoriť brány k veľkým scénam operného sveta.

Allegretto Žilina, 2019,
Tigriy Bazhakin, Peter Valentovič, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu,
foto: Roderik Kučavík

Záver koncertu, záver festivalu… je možno chápať v symbolike zaradenej záverečnej skladbe. Odznela Symfónia č. 1 D dur op. 4 (!) od nestora našej hudby Alexandra Moyzesa. Autor ju skomponoval, keď bol približne vo veku zúčastnených festivalových protagonistov… čo znie, po takmer storočí, až neuveriteľne… Veru, hudba Moyzesa, vzhľadom na jej rané vročenie, znela a znie neuveriteľne. Presvedčivo, aj zrelo. Skladateľ, ktorý vždy ctil pevné, klasické kompozičné remeslo, už v prvej z radu svojich dvanástich symfónii predznamenal následný vývoj aj smerovanie. Nymbus tvorivej potencie, ktorá sa napájala z archetypálnej istoty, prenikla do moyzesovskej frazeológie a jeho tvorbu vytvarovala ako nespochybniteľný klasický monolit. Veľké bravo patrí skvelému dirigentovi Petrovi Valentovičovi a pochopiteľne, dynamickému, tvárnemu Symfonickému orchestru Slovenského rozhlasu.

Allegretto Žilina, 2019,
Peter Valentovič, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu,
foto: Roderik Kučavík

Záverečný koncert bol festivalovou bodkou, s neodmysliteľnou pointou, vyhlásením tohtoročných laureátov cien. Na 29. ročníku stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia Allegretto Žilina boli udelené:

  • Cena festivalu Allegretto Žilina za najvýraznejší interpretačný výkon na 29. ročníku
    dirigent Niklas Benjamin Hoffmann (Nemecko)
  • Cena Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu
    klavirista Lukáš Vondráček (Česká republika)
  • Cena Janáčkovej filharmónie Ostrava
    violončelista Bruno Phillippe (Francúzsko)
  • Cena primátora mesta Žilina pre najmladšieho účastníka festivalu
    Dmytro Udovychenko (Ukrajina)
  • Cena publika
    Lukáš Vondráček (Česká republika)

Čo dodať celkom na záver? Znova by som opakovala slová chvály, uznania jednak bezchybnej organizácii podujatia, nejeden superlatív na margo skvelých účastníkov mladých koncertných umelcov. Znie to ako stereotyp, klišé, akokoľvek… Napokon, najvierohodnejšou verifikáciou kvalít a životaschopnosti festivalu je jeho pokračovanie, perspektívy. Takže dovidenia. No hlavne – dopočutia o rok, na jubilejnom 30. Allegrette Žilina.

Autor: Lýdia Dohnalová

písané z koncertu 13. 4. 2019

O programe 29. ročníka festivalu Allegretto Žilina sme informovali v článku Allegretto Žilina 2019 – Energia a nadšenie mladých hudobníkov z celého sveta.

Všetky články na tému Allegretto Žilina sú k dispozícii TU…

Operný koncert so sólistami z Ruska
Dom umenia Fatra Žilina
Koncert v rámci festivalu Allegretto Žilina
13. apríla 2019

Peter Valentovič, dirigent
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu

sólisti:
Zoya Petrova, soprán
Tigriy Bazhakin, barytón

program koncertu

W. A. Mozart: Predohra k opere Figarova svadba
W. A. Mozart: Hai gia vinta/Vedro mentr’io (ária grófa z opery Figarova svadba)
W. A. Mozart: Vorrei, spiegarvi, oh Dio! KV 418
G. Rossini: Largo al factotum (cavatina Figara z opery Barbier zo Sevilly)
P. Mascagni: Intermezzo z opery Cavalleria rusticana
A. Thomas: Je suis Titania la blonde (polonéza Philin z opery Mignon)
C. Gounod: O sainte medial/Avant de quitter (cavatina Valentína z opery Faust)
J. Offenbach: Les Oiseaux dans la charmille (ária Olympie z opery Hoffmanove poviedky)

***
A. Moyzes: Symfónia č. 1 D dur, op. 4 (1929)

Viac informácií o programe na www.allegretto.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár