Témy Operného svetobežníka č. 1/2020: Jana Kurucová putuje po Nemecku; Judita Nagyová na Tiroler Festspiele v Erle ako Ježibaba; Viedenská štátna opera oceňovala; Peter Kellner ako Colline v Londýne; Svetová premiéra vo Wuppertáli; Purcelov Kráľ Artur ako superhrdina v Los Angeles; Falstaff v Hamburgu s Maestrim; Festival Mozartwoche 2020; ´Slovenská´ Turandot v Prahe a Juraj Valčuha mieri do Bologne. Prehľad udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.
Jana Kurucová putuje po Nemecku
Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová sa krátko pred koncom roka ,,presťahovala“ z operného domu v Berlíne do Hamburgu, no práve v Deutsche Oper Berlin strávila prelom starého a nového roka. Od 15. decembra do 5. januára sa totiž predstavila v reprízach Humperdinckovej detskej opery Hänsel und Gretel a rovnako aj v Straussovej operete Netopier (20. december až 2. január).
video
Tieto dni však už trávi v ďalšom nemeckom meste – v Drážďanoch, kde ju v tamojšej Semperoper od 15. januára do 24. februára čakajú reprízy Mozartovej opery Così fan tutte, v ktorej sa predstaví ako Dorabella. Do Drážďan Jana Kurucová opäť zavíta začiatkom roka, čaká ju tam totiž postava Rosiny v repríze Rossiniho Barbiera zo Sevilly. V apríli ju na jej domovskej scéne Štátnej opery v Hamburgu čaká premiéra novej inscenácie Straussovej Elektry či séria júnových repríz Verdiho Rigoletta.
Judita Nagyová v Erle ako Ježibaba
Počas festivalu Tiroler Festspiele v rakúskom meste Erl zaznela 26. – 30. decembra Dvořáková Rusalka. V postave Ježibaby sa v nej predstavila slovenská mezzosopranistka Judita Nagyová. Dielo hudobne naštudoval Alexander Prior, réžiu pripravila Florentine Klepper, scénu Martina Segna, kostýmy Anna Sofia Tuma. Popri slovenskej sólistke sa predstavili: Karen Vuong, Gerard Schneider, Thomas Faulkner, Dshamilja Kaiser, Steven LaBrie, Corinna Scheurle, Alyson Rosales, Julia Dawson, Kelsey Lauritano a ďalší.
video
Hoci Judita Nagyová získala hudobné vzdelanie v Bratislave, od začiatku svojej sólistickej kariéry sa pohybuje v zahraničí, v súčasnosti je členkou ansámblu opery v nemeckom Frankfurte. Tam sa koncom januára a vo februári divákom predstaví ako Maddalena vo Verdiho Rigolettovi po boku Franca Vassalla v titulnej úlohe. Do konca aktuálnej sezóny bude vo Frankfurte aj Mercédés v Bizetovej Carmen, neskôr ju čaká premiéra Henzeho opery Prinz von Homburg či reprízy Verdiho Sily osudu.
Viedenská štátna opera oceňovala
Viedenská štátna opera koncom roka 2019 udeľovala svojim dlhoročným spolupracovníkom významné ocenenia. Taliansky dirigent Marco Armiliato sa stal čestným členom tohto operného domu, ocenenie si vyslúžil vďaka hudobnému naštudovaniu obnovenej inscenácie Pucciniho opery Bohéma na jeseň minulého roka.

Marco Armiliato debutoval vo Viedenskej štátnej opere v roku 1996 a od vtedy sa pravidelne vracia za dirigentský pult v tomto opernom dome. Okrem dirigovania operných predstavení sa v priebehu roka 2019 postavil na pódium aj pri rôznych koncertoch, slávnostných večeroch, či dokonca počas otvorenia svetoznámeho viedenského Plesu v opere.

Titulom Kammersänger Viedenskej štátnej opery sa môže od konca decembra 2019 pýšiť rakúsky tenorista Herbert Lippert. Debutoval vo Viedni v roku 1984 v opere Capriccio Richarda Straussa a odvtedy sa v tomto opernom dome postavil na javisko viac ako dvestokrát v 38 rôznych operách.
Peter Kellner ako Colline v Londýne
Od 10. januára do 13. februára patrí javisko Royal Opera House v Londýne Pucciniho Bohéme. Reprízy mimoriadne obľúbenej inscenácie režiséra Richarda Jonesa, ktorý ju uviedol aj v Madride či Chicagu, diriguje Emmanuel Villaume, ktorého si slovenskí milovníci klasickej hudby dobre pamätajú ako šéfdirigenta Slovenskej filharmónie.
V postave Mimi sa vo väčšine repríz predstaví Sonya Yoncheva v alternácii Ekaterinou Siurinou a Eleonorou Buratto. V postave Rodolfa účinkuje Charles Castronovo, ktorý je alternovaný Jonathanom Tetelmanom. Rolu Marcela stvárňujú Andrzej Filonczyk či Andrei Bondarenko, Musettou je Aida Garifullina, Simona Mihai či Vlada Borovko. V postave Schanaurda sa alternujú Gyula Nagy alebo Alessio Arduini. Collinom je slovenský bas Peter Kellner, člen Viedenskej štátnej opery, v alternácii s Fernandom Radóm.

Pre Petra Kellnera nepôjde o debut na londýnskom javisku. V Royal Opera House debutoval v apríli minulého roku, kedy sa tu predstavil v Brittenovej opere Billy Budd ako poručík Ratcliffe. Popri terajšom účinkovaní v Londýne odspieval 12. januára 2020 vo Wigmore Hall recitál so sprievodom klaviristu Pedra Costu, na ktorom zazneli piesne Schumana, Dvořáka a Čajkovského. S tým istým repertoárom sa táto dvojica umelcov predstaví aj 21. februára 2020 vo viedenskom Musikvereine.

Peter Kellner má za sebou úspešný rok 2019, kedy si podmanil významné operné javiská – na javisku svoje domovskej scény Viedenskej štátnej opery sa predstavil v operách Ariodante (Škótsky kráľ), Ariadna na Naxe (Truffaldin), Arabella (Lamoral), Sen noci svätojánskej (Theseus), Don Giovanni (Masetto), Aida (Kráľ) či ďalších a účinkoval aj na koncerte k 150. výročiu otvorenia Viedenskej štátnej opery. Peter Kellner v minulom roku nechýbal ani na významnom festivale v Salzburgu, kde sa predstavil v opere Salome Richarda Straussa. V marci 2020 sa predstaví aj ako jeden z účinkujúcich na koncertnom pódiu Slovenskej filharmónie, kde zaznie Beethovenova Missa solemnis.
Svetová premiéra vo Wuppertáli
Trojica autorov – Marc Sinan, Tobias Rausch a Konrad Kästner – má na svedomí novú operu, ktorú nazvali NOperas!: Chaosmos. Jej svetová premiéra sa uskutočnila 11. januára 2020, reprízy budú pokračovať do 8. februára. Za dirigentský pult sa postavil Johannes Pell, réžiu pripravili Konrad Kästner a Tobias Rausch, scénu a kostýmy Eylien König. Účinkujú: Wendy Krikken, Iris Marie Sojer, Adam Temple-Smith, Timothy Edlin, Rike Schuberty, Marie Bretschneider, Annemie Twardawa a ďalší.
Autorov hudobného diela NOperas!: Chaosmos inšpirovala neustála snaha človeka vytvárať a následne ničiť poriadok okolo seba. Opera sa odohráva v logistickom centre, kde pracujú Jay a Joe. Neustále prepravujú vysokozdvižným vozíkom rôzne debny tam a späť – každá z nich predstavuje iný príbeh, každá z nich je inou áriou, scénou či videoprojekciou. Opera je interaktívna, teda samotní diváci majú možnosť zasiahnuť do toho, ako bude daný večer v konečnom dôsledku znieť a vyzerať. Predstavenie vo Wuppertali je prvou ´zastávkou´ tejto opery, ako interaktívny projekt súčasného umenia bude pokračovať aj predstaveniami v Halle a Brémach.
Purcelov Kráľ Artur ako superhrdina v Los Angeles
Long Beach Opera v americkom Los Angeles uviedla svetovú premiéru. Po prvýkrát zaznela v javiskovej podobe semiopera anglického skladateľa Henryho Purcella – Kráľ Artur (King Arthur). Premiéra sa uskutočnila 12. januára, reprízy budú pokračovať do 19. januára. Dielo hudobne naštudoval Martin Haselböck, réžiu, scénu a kostýmy pripravil Andreas Mitisek. Účinkujú: Cedric Berry, Jamie Chamberlin, Marc Molomot, Darryl Taylor a ďalší.
video
Hoci bol Henry Purcell plodným autorom, zanechal po sebe len jednu kompletnú operu Dido a Aeneas. Ďalšie scénické diela H. Purcella sú v hybridnej podobne, dnes známej ako semiopery – kombinujú hovorenú drámu s hudobnými prvkami. V Los Angeles sa však rozhodli dotvoriť práve dielo Kráľ Artur, pričom táto postava známa z britskej mytológie sa vracia ako superhrdina, ktorý bojuje s nadprirodzenou silou, ktorá útočí na Zem a ohrozuje život na nej. Kráľ Artur tentoraz musí pozdvihnúť meč proti záhadnej rase mimozemšťanov a namiesto milovanej princeznej musí zachrániť všetkých pozemšťanov.
Falstaff v Hamburgu s Maestrim
Staatsoper Hamburg pripravuje na 19. januára premiéru novej inscenácie Verdiho Falstaffa. Hudobné naštudovanie má na starosti Axel Kober, o réžiu sa postaral kontroverzný Calixto Bieito, o scénu Susanne Gschwender, kostýmy pripravila Anja Rabes. V titulnej úlohe sa predstaví Ambrogio Maestri, sekundovať mu na javisku budú Markus Brück, Oleksiy Palchykov, Jürgen Sacher, Daniel Kluge, Tigran Martirossian, Maija Kovalevska, Elbenita Kajtazi, Nadezhda Karyazina, Ida Aldrian a ďalší. Reprízy budú pokračovať do 28. marca.
video
Taliansky barytón Ambrogio Maestri patrí medzi súčasnými sólistami k najznámejším predstaviteľom titulnej postavy poslednej Verdiho opery o pôžitkárskom sirovi Falstaffovi. Za posledné roky sa v tejto role s mimoriadnym úspechom u publika predstavil vo Viedni, Miláne, Mníchove, Astane či New Yorku. Do konca sezóny sa ako Falstaff predstaví opäť vo Viedni, kde neskôr zavíta aj ako Amonasro v Aide pod taktovkou Marca Armiliata. Do Hamburgu sa vráti v marci ako barón Scarpia v Tosce, v Mníchove si ho budú môcť diváci vychutnať v operách Barbier zo Sevilly či Nápoj lásky po boku Pavla Bršlíka v role Nemorina.
Festival Mozartwoche 2020
Mozarteum v rakúskom Salzburgu ponúka od 20. do 24. januára Festival Mozartwoche 2020. Súčasťou programu je viac ako päťdesiat rôznych podujatí, ktoré zahŕňajú operné predstavenia, symfonické koncerty v podaní Viedenských filharmonikov, výstavy, workshopy ale i filmové premietania.
video
Festival uzatvorí predstavenie Figarovej svadby v réžii Rolanda Vilazóna, ktorý je zároveň riaditeľom i mentorom tohto festivalu. Diriguje András Schiff, účinkujú: Florian Boesch, Christiane Karg, Regula Mühlemann, Julien van Mellaerts, Angela Brower, Marie McLaughlin, Angelo Pollak, Maurizio Muraro, Julia Lezhneva a ďalší.
´Slovenská´ Turandot v Prahe
Národné divadlo v Prahe pripravuje novú inscenáciu Pucciniho opery Turandot. Premiéra sa uskutoční 23. januára a v rámci repríz sa bude na javisko vracať počas celej sezóny. Autorom hudobného naštudovania je Jaroslav Kyzlink, ktorý sa za dirigentským pultom bude striedať so šéfdirigentom Štátnej filharmónie Košice Zbyňkom Müllerom, inscenačný tím však tvoria aj slovenskí umelci. O réžiu a scénu sa postará slovenská režisérka Zuzana Gilhuus, kostýmy pripraví slovenský módny návrhár Boris Hanečka. Spolupracoval už s košickou operou pri inscenácii Cileovej Adriany Lecouvreur či s banskobystrickou operou pri Rossiniho Otellovi, kde bol za kostýmy nominovaný aj na Dosky 2019 a Bizetovych Lovcoch perál.

Slovenskí umelci nebudú chýbať ani v sólistickom obsadení opery. V postave Calafa sa bude Renzo Zulian alternovať s Michalom Lehotským. Timurom bude Jiří Sulženko alternovaný Petrom Mikulášom. Ako Turandot sa divákom predstavia Anda-Louise Bogza, Iveta Juříková alebo Eliška Weissová. Ďalej účinkujú: Marie Fajtová, Alžběta Poláčková, Václav Lemberk, Jan Ježek, Jiří Brückler, Jiří Hájek, Jaroslav Březina, Richard Samek, Josef Moravec, Martin Šrejma, Miloš Horák, Roman Vocel a ďalší. Recenziu premiéry prinesieme.
Juraj Valčuha mieri do Bologne
Slovenský dirigent Juraj Valčuha pripravuje hudobné naštudovanie premiéry Wagnerovej opery Tristan a Izolda v talianskej Bologni. Tamojšie divadlo Teatro Comunale di Bologna pripravuje premiéru na 24. januára, reprízy budú pokračovať do 31. januára. Réžiu a scénu pripravuili Ralf Plege a Alexander Polzin, kostýmy Wojciech Dziedzic. Účinkujú: Stefan Vinke, Bryan Register, Albert Dohmen, Ann Petersen, Catherine Foster, Martin Gantner, Ekaterina Gubanova, Gabriele Ribis, Paolo Antognetti a ďalší.
Juraja Valčuhu čaká v priebehu roka niekoľko hosťovaní v zahraničných divadlách. V máji sa vyberie do Teatro di San Carlo v Neapole, kde bude dirigovať Prokofievovu operu Láska ku trom pomarančom. V júni to bude Florencia, kde ho čaká Pucciniho Turandot a na záver sezóny sa znovu vráti do Neapola, kde pripraví premiéru Pucciniho opery Lastovička. Juraj Valčuha zavíta aj na Slovensko, kde najbližšie vo februári spolu so Slovenskou filharmóniou a klaviristom Alexandrom Malofejevom uvedie diela Bartóka, Janáčka a Rachmaninova.
Pripravila: Dáša Juhanová
zdroj: tlačové správy, internet
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.