Operný svetobežník (15/2021)

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Rakúsko zatvorilo všetky divadlá; Niektoré nemecké divadlá sa zatvárajú; Nový Trubadúr v Zürichu; Anna Netrebko vydala nový album; Grécke pašie v Brne s Petrom Bergerom; Svetová premiéra v Berlíne; Juraj Valčuha dirigoval v USA; Eva Bodorová v Robertovi Devereux v nemeckom Landshute; Verdiho Macbeth v Londýne; Súčasná opera Eurydice v Metropolitnej opere a Víťazi súťaže v poľskej Krynici. Prehľad aktuálnych udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.

Rakúsko zatvorilo všetky divadlá

Vláda rakúskeho kancelára Alexandra Schallenberga oznámila lockdown, ktorý trvá od 22. novembra. V krajine sú zatvorené všetky reštaurácie, kaviarne, bary, divadlá i športoviská. Ako uvádzajú agentúrne správy, hlavný výbor rakúskej Národnej rady v utorok 30. novembra popoludní podľa očakávaní schválil predĺženie lockdownu v krajine do 11. decembra.

Premiéru Mozartovho Dona Giovanniho však Viedenská štátna opera 5. decembra (bez prítomnosti divákov) odvysiela naživo na televíznom kanáli ORF III. ako aj bezplatne prostredníctvom svojej streamovacej platformy play.wiener-staatsoper.at. V inscenácii Barrie Koskyho sa pod taktovkou Philippa Jordana predstavia Kyle Ketelsen, Philippe Sly, Hanna-Elisabeth Müller, Kate Lindsey, Stanislas de Barbeyrac, Ain Anger, Patricia Nolz a slovenský spevák Peter Kellner.

video

Niektoré nemecké divadlá sa zatvárajú

Zhoršujúca sa pandemická situácia v niektorých častiach Nemecka prinútila samosprávy jednotlivých spolkových štátov k razantným krokom. V niektorých sú preto pozastavené prevádzky kultúrnych inštitúcií. Medzi oblasti Nemecka s najhoršou situáciou patrí Sasko. Dva tamojšie operné domy – Semperoper Dresden a Oper Leipzig preto rušia svoje predstavenia do 12. decembra.

Prečítajte si tiež:
Slávnostná adventná hudba z Drážďan – publikum muselo ostať doma

Zatiaľ nie je situácia taká dramatická v Bavorsku, mníchovská Bayerische Staatsoper teda ostáva pre divákov otvorená. Podľa najnovších pravidiel uložených vládou bavorského premiéra Markusa Södera však môže privítať v priestoroch divadla len štvrtinu kapacity hľadiska, navyše – divadlo zavádza takzvané pravidlo 2G+, čo znamená, že na predstavenie sa dostanú len tí diváci, ktorí sú očkovaní proti koronavírusu, alebo toto ochorenie prekonali, okrem toho však musia aj absolvovať test. Na rovnaký režim prešli od 27. novembra aj Deutsche Oper Berlin, Staatsoper Unter den Linden, Komische Oper Berlin či Oper Frankfurt.

Nový Trubadúr v Zürichu

Opernhaus vo Švajčiarskom Zürichu ponúkol od 2. do 26. novembra v premiére novú inscenáciu Verdiho opery Trubadúr. Hudobného naštudovania sa zhostil Gianandrea Noseda, režisérkou je Adele Thomas. Scénu a kostýmy pripravila Annemarie Woods. O mimoriadne kvalitnú produkciu sa postarala štvorica hlavných predstaviteľov. Grófom Lunom bol americký barytonista Quinn Kelsey, Manricom poľský tenorista Piotr Beczała, Leonorou lotyšská sopranistka Marina Rebeka a Azuncenou poľská mezzosopranistka Agnieszka Rehlis. Ďalej účinkovali: Robert Pomakov, Bozena Bujnicka, Omer Kobiljak a ďalší.

video

Mladá anglická režisérka Adele Thomas sa rozhodla zasadiť dej Trubadúra vo svojej inscenácii do 15. storočia, do groteskného sveta, s akým sa stretávame na obrazoch Hieronymusa Boscha. „V tomto diele je očividné, že v ňom pôsobia magické a nadprirodzené sily. Je tu veľa povier a spomienok. Ťažko by sme tieto postavy hľadali v dnešných dňoch, z môjho pohľadu patria do temnej minulosti,“ ozrejmila Adele Thomas svoju režijnú koncepciu.

Anna Netrebko vydala nový album

Ruská sopranistka Anna Netrebko vydala 5. novembra v Deutsche Grammophon nový album s názvom Amata Dalle Tenebre. Nahrávanie sa uskutočnilo v milánskej La Scale, orchester viedol Riccardo Chailly. Sopranistka na ňom ponúka skladby od R. Straussa, G. Verdiho, R. Wagnera, F. Cileu, G. Pucciniho, H. Purcela a P. I. Čajkovského. Poslucháči si tak na novom albume môžu A. Netrebko vypočuť ako Ariadnu z Ariadny na Naxe, Elisabeth z Dona Carla, Elisabeth z Tannhäusera, Lisu z Pikovej dámy, ako Čo-Čo San z Madama Butterly, Elsu z Lohengrina, Dido z Dido a Aeneas či Izoldu z Tristana a Izoldy

CD: Anna Netrebko – Amata Dalle Tenebre, foto: Deutsche Grammophon

Grécke pašie v Brne s Petrom Bergerom

Janáčkovo divadlo v českom Brne ponúklo 5. novembra premiéru novej inscenácie opery Bohuslava Martinů Grécke pašie. Dielo hudobne naštudoval Robert Kružík, réžiu pripravil Jiří Heřman, scénu Dragan Stojčevski, kostýmy slovenská výtvarníčka Alexandra Grusková. V postave Manoliosa sa predstavil slovenský tenorista Peter Berger. Ďalej účinkujú: Pavla Vykopalová, Jan Šťáva, David Szendiuch, Ondřej Koplík, Roman Hoza, Andrea Široká, Petr Levíček a ďalší. Recenziu premiéry si prečítate v článku Pavla Ungera Grécke pašie od Bohuslava Martinů sú jednoducho skvost a v Brne to nanovo potvrdili.

video

Bohuslav Martinů vytvoril svoju poslednú operu Grécke pašie inšpirovaný románom Kristus znovu ukrižovaný od gréckeho spisovateľa Nikosa Kazantzakisa. Skladateľ tak vytvoril dielo veľkého humanistického posolstva o sile viery. Po Hrách o Márii a oratóriu Epos o Gilgamešovi ponúka Janáčkovo divadlo ďalšie mimoriadne dielo B. Martinů. Reprízy predstavenia bude divadlo hrať počas celej aktuálnej sezóny.

Svetová premiéra v Berlíne

Deutsche Oper Berlin ponúkla 6. novembra vo svetovej premiére produkciu pod názvom Three Burnings at the Stake (Tri upálenia na hraniciach). Ide o trojicu opier súčasných autorov, ktorí napísali nové diela práve na objednávku berlínskeho operného domu. Prvým dielom je komorná opera Kein Mythos (Žiadne mýty) chorvátskej skladateľky Sary Glojnarič s libretom Doriana Brunza. Ponúka príbeh lesbickej aféry vo vtedajšej NDR. Druhým dielom je opera Die Haut (Koža) talianskeho skladateľa Lorenza Troianiho s libretom Lei Mantel. Poslednou operou, ktorá tvorila súčasť premiéry, je Unser Vater (Náš otec) od kazašského skladateľa Sergeja Kima s libretom Petra Neugschwentera. Dielo ponúka príbeh dvoch mladých žien, ktoré zavraždia vlastného otca, aby sa dostali spod jeho vplyvu.

Trojicu nových produkcií hudobne naštudoval Manuel Nawri, dielo režijne pripravila Nora Krahl, scénu a kostýmy Maike Storf. Účinkovali: Clara Maria Kastenholz, Constanze Jader, Sonja Isabel Reuter, Yael Gil, Raquel Alves, Anton Belyaev, Felicia Brembeck, Daesoon Kim a ďalší.

Juraj Valčuha dirigoval v USA

Slovenský dirigent Juraj Valčuha má za sebou niekoľko koncertov v USA. Pittsburgh Symphony Orchestra viedol počas koncertov 12. a 14. novembra, pričom spolu s klaviristom Behzodom Abduraimovom ponúkli divákom Matrucciho Notturno, Prokofievov Klavírny koncert č. 2 a Beethovenovu Symfóniu č. 4. V americkom meste Minneapolis sa Juraj Valčuha predstavil s Minnesota Orchestra 18., 19., a 20. novembra. Zaznela Perkinsonova Sinfonietta č. 1 a mimoriadne známa a obľúbená Beethovenova Symfónia č. 9 so sólistami Melody Moore, Kelley O’Connor, Seanom Panikkarom a Markom S. Dossom.

Behzod Abduraimov, Juraj Valčuha, Pittsburgh symphony orchestra, 2021, foto: Julie Goetz

Najbližšie by sa mal Juraj Valčuha predstaviť 4. decembra v nemeckom Berlíne, kde pripravuje operný koncert so sólistkou Anjou Harteros, zaznieť by mali skladby od Wagnera a Straussa.

Eva Bodorová v Robertovi Devereux v nemeckom Landshute

Dolnobavorské divadlo Landestheater Niederbayern uviedlo v nemeckých mestách Passau (14. novembra) a Landshut (21. novembra) premiéru Donizettiho opery Roberto Devereux. V úlohe kráľovnej Alžbety sa predstavila slovenská sopranistka Eva Bodorová, ktorú v rovnakej postave majú možnosť počas sezóny vidieť aj diváci košického Štátneho divadla.

G. Donizetti: Roberto Devereux, Landestheater Niederbayern, 2021, Kyung Chun Kim (Vojvoda z Nottinghamu), Eva Bodorová (Alžbeta, anglická kráľovná), Vincent Romero (Roberto Devereux), foto: Peter Litvai

Premiéru hudobne pripravil Basil H. E. Coleman, réžiu Urs Häberli, scénu a kostýmy Marcel Zaba. Okrem E. Bodorovej účinkovali: Yitian Luan, Kyung Chun Kim, Iryna Zhytynska, Vincent Romero, Tae-Hwan Yun, Miroslav Stričević a ďalší.

Verdiho Macbeth v Londýne

Na programe Royal Opera Hause sú od 16. novembra reprízy Verdiho opery Macbeth. Ide o produkciu z roku 2002, pričom režisérka Phyllida Lloyd pripravila mimoriadne zlovestnú inscenáciu v spolupráci s scénografom a kostýmovým výtvarníkom Anthonym Wardom. O hudobné naštudovanie série repríz sa postaral Daniele Rustioni.

video

V postave Macbetha sa predstavil barytonista Simon Keenlyside, ktorého diváci Covent Garden v tejto inscenácii spoznali už v roku 2011, rovnako ako taliansku sopranistku Annu Pirozzi, ktorá sa do Londýna vrátila ako Lady Macbeth. Ďalej účinkujú: Günther Groissböck, David Junghoon Kim, April Koyejo-Audiger a ďalší. Repríza 26. novembra bola vysielaná naživo online cez ROH Stream.

Súčasná opera Eurydice v Metropolitnej opere

Metropolitná opera v New Yorku pripravila premiéru opery súčasného amerického skladateľa Matthewa AucoinaEurydice. Známy mýtus o Orfeovi a Eurydike prináša táto opera z pohľadu Eurydiky. Opera vznikla v koprodukcii Metropolitnej opery a Los Angeles Opera. Dielo zaznelo v premiére vo februári 2020 v Los Angeles, newyorská premiéra musela byť odložená kvôli pandémii. Libreto vychádza z divadelnej hry Sarah Ruhl z roku 2003.

Premiéra v Metropolitnej opere sa uskutočnila 23. novembra, repríza 4. decembra bude online odvysielaná v kinách po celom svete v rámci projektu The Met: Live in HD. Plánovali ju uviesť aj kiná na Slovensku, ale kvôli aktuálnemu lockdownu sa tento prenos u nás neuskutoční.

Premiéru opery hudobne pripravil šéfdirigent orchestra newyorského operného domu Yannick Nézet-Séguin. Réžiu mala na starosti Mary Zimmerman, scénu Daniel Ostling, kostýmy Ana Kuzmanic. V postave Eurydiky sa predstavila Erin Morley, v postave Orfovho dvojníka poľský kontratenorista Jakub Jozef Orliński, pre ktorého to bol zároveň debut v MET (J. J. Orliński sa v októbri t.r. predstavil aj na Slovensku v rámci Bratislavských hudobných slávností, o koncerte sme písali TU…). Orfeom bol Joshua Hopkins, Hádesom Barry Banks, Otcom Nathan Berg.

Víťazi súťaže v poľskej Krynici

V poľskom meste Krynica sa v novembri konal 8. ročník Medzinárodnej speváckej súťaže Jana Kiepuru, podujatie ukončil 27. novembra koncert laureátov. Do poroty zasadla slovenská profesorka spevu Eva Blahová, popri nej Ryszard Karczykowski, Tadeus Pszonka, Wiktor Bockman a Malgorzata Miecznikowska Gurgul. Prvé miesto získala Zoya Petrova, druhé Adrian Domarecki, tretie Ewa Menaszek.

Medzinárodná spevácka súťaž Jana Kiepuru, Poľsko, 2021, Zoya Petrova, Eva Blahová, foto: súkr. archív E. Blahovej

Víťazka Zoya Petrova, ktorá pochádza z Ruska, je v súčasnosti členka Operného štúdia SND (o otváracom koncerte Operného štúdia SND sme písali TU…). V Krynici získala aj Cenu za najlepšiu interpretáciu poľskej opernej árie. Petrova získala tiež v tomto roku na medzinárodnej súťaži Ada Sari v Novom Saczi prvú cenu v interpretácii piesní.

V roku 2021 sa umiestnila aj na Medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave (písali sme o tom TU…). Je absolventkou magisterského štúdia na Akadémii umení v Banskej Bystrici v triede profesorky Blahovej.

Pripravila: Dáša Juhanová

zdroj: tlačové správy, internet

Archív Operný svetobežník

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár