Operný svetobežník (17/2019)

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Témy Operného svetobežníka č. 17/2019: Jana Kurucová je sólistka v Hamburgu; Vivaldiho Arsilda zaznela v Prahe; La Vestale v Theater an der Wien; Titusz Tóbisz v Komediantoch v Poľsku; Mŕtve mesto v Mníchove s Jonasom Kaufmannom; Ocenený Ferruccio Furlanetto a Pavol Bršlík vo Viedni; Svetová premiéra v Ríme; Samson a Dalila v Berlíne; Knieža Igor v Paríži a Gavalier s ružou v Brne. Prehľad udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.

Jana Kurucová je sólistka v Hamburgu

Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová v priebehu októbra zmenila svoje pôsobisko. Z Deutsche Oper Berlin sa ´presťahovala´ do Staatoper Hamburg, kde debutovala na začiatku novembra ako Cherubino v Mozartovej Figarovej svadbe. „Za mojim príchodom do Hamburgu je šťastná náhoda,“ uviedla pre Opera Slovakia Jana Kurucová. „Môj manžel tu našiel lepšie mesto v zamestnaní, žijú tu jeho rodičia. A keď ešte prišla ponuka zo Staatsoper stať sa členkou súboru po tom, čo sme sa v Berlíne dohodli na rezidencii, zapadlo to perfektne do seba,“ vysvetlila.

Fotografia zo skúšky Humperdickovej opery Hänsel und Gretel v Staatoper Hamburg, zľava: Jana Kurocová (Hänsel), zdroj: FB

V najbližších dňoch sa Jana Kurucová v Hamburgu predstaví ako Hänsel v Humperdickovej opere Hänsel und Gretel (21. novembra až 4. decembra) a rovnako aj v Konrngoldovom Mŕtvom meste (6., 10. a 15. decembra). Naďalej bude hosťovať v Berlíne, kde sa v decembri predstaví v opere Hänsel und Gretel a v operete Netopier. Začiatkom budúceho roka sa predstaví aj v Drážďanoch v Mozartovej opere Così fan tutte a neskôr i v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly.

Vivaldiho Arsilda zaznela v Prahe

Barokový orchester Collegium 1704 ponúkol 12. novembra v Dvořákovej sieni pražského Rudolfína koncertné uvedenie Vivaldiho opery Arsilda, regina di Ponto (Arsilda, kráľovná pontská). V Prahe zaznela táto opera vôbec po prvýkrát. Orchester Collegium 1704Collegium Vocale 1704 viedol dirigent Václav Luks. V obsadení sa predstavila aj slovenská sopranistka Lenka Máčiková, ďalej účinkovali Mirelle Lebel, Francesca Adcioti, Lisandro Abadie, Fernando Guimarães, Kangmin Justin Kim, Helena Hozová a ďalší.

koncertné uvedenie Vivaldiho opery Arsilda, sólisti, Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704, Václav Luks, 2019, foto: Petra Hajská

Vivaldiho Arsildu uviedli v novodobej svetovej divadelnej premiére v marci 2017 na javisku Opery SND ako koprodukčný projekt v spolupráci so spoločnosťou Gesamtkunstwerk, Centrom starej hudby a festivalom Dni starej hudby. Dielo zaznelo v hudobnom naštudovaní Václava Luksa a v réžii Davida Radoka, ktorý si za túto mimoriadne úspešnú inscenáciu získal aj viacero ocenení divadelných Dosiek (recenziu premiéry sme priniesli TU…). Po jej bratislavskom uvedení inscenácia vycestovala do zahraničia a tentokrát v koncertnom prevedení zaznela aj v Prahe. Inscenácia by sa mala v jej scénickej podobe vrátiť aj na javisko Opery SND.

La Vestale v Theater an der Wien

Viedenská scéna Theater an der Wien priniesla 16. novembra premiéru opery La Vestale Gaspare Spontiniho. Dielo hudobne naštudoval Bertrand de Billy, réžiu pripravil Johannes Erath, scénu Katrin Connan, kostýmy Jorge Jara. Účinkujú: Elza van den Heever, Michael Spyres, Sébastien Guèze, Franz-Josef Selig, Claudia Mahnke, Dumitru Mădăraşăn, Ivan Zinoviev a ďalší. Reprízy budú pokračovať do 27. novembra.

G. Spontini: La Vestale, Theater an der Wien, 2019, Franz-Josef Selig (Le Souverain Pontife), Claudia Mahnke (La Grande Vestale), Sébastien Guèze (Cinna), Michael Spyres (Licinius), foto: Werner Kmetitsch

La Vestale vzápätí po svojej premiére v roku 1807 v Paríži zaznamenala obrovský úspech, do roku 1830 sa uskutočnilo viac ako dvesto predstavení po celom svete vrátane Neapola, Štokholmu či dokonca New Orleans. Po čase však zapadla do zabudnutia a o jej znovuobjavenie sa postarala okrem iného premiéra v milánskej La Scale v roku 1954 s Mariou Callas v postave Júlie. Neskôr ju nasledovali Leya Gencer, Renata Scotto, Montserrat Caballé či Raina Kabaivanska.

Titusz Tóbisz v Komediantoch v Poľsku

Zámok v poľskom meste Szczecin hostil 16. a 17. novembra predstavenia dvoch jednoaktoviek. Spolu zazneli Leoncavallovi Komedianti a Pucciniho opera Gianni Schicchi. Premiéra sa konala v marci tohto roka a na novembrových reprízach sa v postave Cania v Komediantoch predstavil sólista opery Štátneho divadla Košice – tenorista Titusz Tóbisz. Túto postavu stvárnil v roku 2014 aj v Košiciach, inscenácia v réžii Michala Taranta a v hudobnom naštudovaní Petra Valentoviča však už momentálne v metropole východu nie je v repertoári. Najbližšie si diváci môžu Titusza Tóbisza v Košiciach vypočuť 20. decembra v Saint-Saënsovej opere Samson a Dalila či 28. decembra vo Verdiho Otellovi.

Mŕtve mesto v Mníchove s Jonasom Kaufmannom

Mníchovská Bayerische Staatsoper uviedla 18. novembra premiéru novej inscenácie Korngoldovej opery Mŕtve mesto. Reprízy budú pokračovať do 11. decembra. Dielo hudobne naštudoval Kirill Petrenko, réžiu pripravil Simon Stone, scénu Ralph Myers, kostýmy Mel Page. V postave Paula sa predstavil hviezdny tenorista Jonas Kaufmann, ďalej účinkujú: Marlis Petersen, Andrzej Filonczyk, Jennifer Johnston, Mirjam Mesak, Corinna Scheurle, Manuel Günther, Dean Power a ďalší.

video

E. W. Korngold uviedol svoju operu Mŕtve mesto v roku 1920. Zaznamenala veľký úspech, už krátko pred jej prvým uvedením označil Giacomo Puccini Korngolda (v tom čase len 23-ročného) za najväčšiu nádej pre novú nemeckú hudbu. Hoci samotná opera nepatrí medzi tie najznámejšie a najčastejšie hrané, niektoré jej árie ako ´Glück, das mir verblieb´ und ´Mein Sehnen, mein Wähnen´ tvoria stabilný koncertný repertoár mnohých operných spevákov.

Ocenený Ferruccio Furlanetto a Pavol Bršlík vo Viedni

Taliansky bas Ferruccio Furlanetto získal začiatkom novembra na Festivale Vicenza in Lirica v Teatro Olimpico di Vicenza ocenenie za celoživotné dielo. Sólista, ktorého poznajú aj bratislavskí diváci vďaka jeho hosťovaniu vo Verdiho opere Simon Boccanegra v roku 2017, v týchto dňoch účinkuje na javisku Viedenskej štátnej opery v reprízach Čajkovského opery Eugen Onegin, ktorá je na programe od 21. do 26. novembra. Predstaví sa v postave Gremina, Lenskim bude slovenský tenorista Pavol Bršlík, Tatjanou Marina Rebeka. Ďalej účinkujú: Margarita Gritskova, Boris Pinkhasovich, Monika Bohinec, Bongiwe Nakani, Igor Onishchenko, Pavel Kolgatin a ďalší. Inscenáciu Falka Richtera z roku 2017 diriguje Michael Güttler.

Svetová premiéra v Ríme

Teatro dell’Opera di Roma pripravuje svetovú premiéru. Od 22. do 24. novembra zaznie opera Vittoria Montaldiho Un romano a Marte (Riman na Marse). Dielo hudobne naštudoval John Axelrod, réžiu pripravil Fabio Cherstich, scénu a kostýmy Gianluigi Toccafondo. Účinkujú: Rafaela Albuguerque, Domingo Pellicola, Timofei Baranov, Gabriele Portoghese a Valeria Almerighi.

video

Opera Riman na Marse vychádza z hry talianskeho spisovateľa Ennia Flaiana – Marťan v Ríme a je akýmsi pokračovaním tejto satirickej komédie. Ide už o štvrtú operu talianskeho skladateľa Vittoria Montaltiho, ktorý má na svojom konte množstvo symfonickej, komornej i vokálnej hudby.

Samson a Dalila v Berlíne

Staatsoper Unter den Linden ponúkne 24. novembra premiéru opery C. Saint-Saënsa Samson a Dalila. Reprízy budú pokračovať do 14. decembra. Dielo hudobne naštudoval Daniel Barenboim, réžiu pripravil Damián Szifron, scénu Étienne Pluss, kostýmy Gesine Völlm.

C. Saint-Saëns: Samson a Dalila, Staatsoper Unter den Linden, 2019, Elīna Garanča (Dalila). foto: Matthias Baus

V postave Dalily sa predstaví lotyšská mezzosopranistka Elīna Garanča, Samsonom bude americký tenorista Brandon Jovanovich. Ďalej účinkujú: Michael Volle, Kwangchul Youn, Wolfgang Schöne, Andrés Moreno García, Jaka Mihelač, Javier Bernardo a ďalší.

Elīna Garanča bola Dalilou už vo Viedni po boku Roberta Alagnu či v New Yorku s Gregorym Kundem. V priebehu budúceho roka ju čaká postava Marguerite v Berlizovej opere Faustovo prekliatie v Metropolitnej opere, postava princeznej Eboli vo Verdiho Donovi Carlosovi v Londýne ale i Mníchove. Na Slovensku ju milovníci opery mohli zažiť v rámci tohtoročných Bratislavských hudobných slávností.

Knieža Igor v Paríži

Nanajvýš zaujímavé obsadenie a rovnako aj zvučné mená zodpovedné za hudobné naštudovanie a réžiu sľubuje nová premiéra v Paríži. Opéra Bastille ponúkne 28. novembra novú inscenáciu opery Knieža Igor ruského skladateľa A. P. Borodina. O hudobné naštudovanie sa postará Philippe Jordan, réžiu pripravil renomovaný Barrie Kosky, scénu Rufus Didwiszus, kostýmy Klaus Bruns.

video

V titulnej postave sa predstaví Ildar Abdrazakov, v postave Vladimíra to bude český sólista Pavel Černoch, ako Končakovna sa predstaví Anita Rachvelishvili. Ďalej účinkujú: Elena Stikhina, Dmitry Ulyanov, Dimitry Ivashchenko, Adam Palka, Andrei Popov, Vasily Efimov, Marina Haller, Irina Kopylova a ďalší. Reprízy budú pokračovať do 26. decembra.

Gavalier s ružou v Brne

Národní divadlo Brno chystá na 29. novembra premiéru opery Richarda Straussa Gavalier s ružou. Hudobné naštudovanie pripravuje Robert Kružlík, réžiu Jiří Heřman, scénu Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková-Rusínová. Za dirigentským pultom bude stáť aj slovenský dirigent Ondrej Olos. V postave Pána von Faninal sa predstaví slovenský sólista Daniel Čapkovič, ďalej účinkujú: Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková, Jana Šrejma Kačírková, Jan Šťáva, Daniela Straková-Šedrlová, Petr Levíček, Jitka Zerhauová, Ondřej Koplík, Robin Červinek a ďalší.

Pripravila: Dáša Juhanová

zdroj: tlačové správy, internet

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár