Operný svetobežník (17/2020)

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V krátkych správach aktuálneho Svetobežníka dominujú informácie o zatvorení operných divadiel a koncertných sál v jednotlivých štátoch Európy; Roberto Alagna vydal album Le Chanteur a České ceny Thálie poznajú užšie nominácie v opere. Prehľad aktuálnych udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.

Belgicko

Ako jedna z prvých krajín v rámci Európy pristúpilo k zatváraniu kultúrnych inštitúcii kvôli druhej vlne pandémie ochorenia Covid-19 Belgicko. Tamojší premiér Alexander de Croo oznámil reštrikčné opatrenia už 23. októbra, pričom pôvodne šlo o obmedzenie počtu divákov v divadlách a koncertných sálach na 200 osôb.

Už o tri dni neskôr však úrady zakázali všetky kultúrne podujatia v oblasti Bruselu, v jeho regióne je možné zhromažďovať sa len do počtu štyroch osôb. K uzatvoreniu pre divákov preto musela pristúpiť bruselská opera La Monnaie De Munt. Avizuje, že podľa predbežných plánov otvoriť by sa divákom mala 22. novembra Mozartovou operou Der Schauspieldirektor.

Opera La Monnaie, Brusel, zdroj: La Monnaie

Starosta belgického mesta Liége ohlásil 27. októbra okamžité zatvorenie všetkých divadiel v meste. Výsledkom je, že Opéra Royal de Wallonie-Liège zrušila uvedenie opery Hamlet od Ambroise Thomasa. Obmedzenia by v Belgicku mali trvať minimálne do 19. novembra.

Taliansko

Dekrétom talianskeho premiéra Giuseppe Contého z 25. októbra sa v krajine zatvárajú všetky operné domy, divadlá a koncertné sály až do 24. novembra. Predstavenia sa nesmú konať ani v exteriéroch. Na túto skutočnosť zareagoval popredný taliansky dirigent Riccardo Muti otvoreným listom talianskemu premiérovi, v ktorom ho prosí o opätovné otvorenie kultúrnych inštitúcií.

„Aj keď chápem ťažké rozhodnutie v tomto tragickom období pre našu krajinu, musím adresovať prosbu,“ uviedol v otvorenom liste R. Muti. „Zatvorenie divadiel a koncertných sál je závažný krok. Ochudobnenie mysle a ducha je nebezpečné a tiež vplýva na fyzické zdravie. Definovať divadelnú a hudobnú činnosť – ako som počul hovoriť niektorých predstaviteľov vlády – za nadbytočné, je vyjadrením nevedomosti a ukazuje na nedostatok kultúry a citlivosti.“ dodal.

Riccardo Muti, foto: internet

Odpoveď od premiéra Giuseppe Contého na seba nedala dlho čakať. Čiastočne dal R. Mutimu za pravdu, no poukázal na nebezpečnú krivku nárastu infekčných obyvateľov Talianska. „Koncerty či divadelné predstavenia sú jedlom pre dušu. Zatvoriť ich pre divákov bolo obzvlášť bolestivé rozhodnutie. Boli sme však nútení k tomu pristúpiť pretože prvoradým cieľom teraz musí byť znovuzískanie kontroly nad epidemiologickou krivkou, aby sme zabránili jej neustálemu nárastu, ktorý ohrozí efektívnosť nášho systému zdravotníctva a s ním aj stabilitu celého sociálneho a ekonomického systému,“ uviedol G. Conté.

Skôr ako vôbec v Taliansku prišlo k zatváraniu operných domov, mnohé hlásili problémy, ktoré im spôsobilo množstvo pozitívne testovaných členov súborov. Milánska La Scala zaznamenala infekčnosť u 21 členov orchestra a zboristov, pričom ochorenie Covid-19 potvrdil aj tenorista Francesco Meli. Podobné problémy sprevádzali prevádzku operného domu Teatro San Carlo v Neapole, kde ešte pred uzáverom evidovali 12 pozitívnych prípadov v rámci manažmentu, orchestra, zboru i tanečného súboru.

Nemecko

Nemecko pomerne dlho držalo krivku nárastu počtu prípadov ochorenia Covid-19 na svojom území pod kontrolou. Mnohé operné domy v tejto krajine fungovali počas prvých mesiacov novej sezóny bez výrazných obmedzení za prísnych hygienických opatrení. Kvôli nárastu nových prípadov však aj nemecká vláda pristúpila k obmedzeniam. Po dohode všetkých premiérov 16 nemeckých spolkových krajín sa zatvorili operné domy, divadlá a koncertné sály. Nové opatrenia vstúpili do platnosti 2. novembra a budú platiť minimálne do konca mesiaca.

Švajčiarsko

Švajčiarska vláda oznámila súbor nových prísnych opatrení, ktoré sa dotýkajú aj kultúrnych inštitúcií vrátane operných domov a koncertných sál. S účinnosťou od 29. októbra sú v krajine zakázané podujatia s viac ako 50 osobami. Na základe týchto pravidiel Festival v Luzerne zrušil plánovaný Beethoven Fest a na celý mesiac november zatvorili svoje brány pre divákov aj Opernhaus Zürich, Theater BaselGrand Theatre de Geneve. Dotklo sa to i slovenského operného speváka Ľudovíta Ludhu, sólistu Opery SND, ktorý mal 4. a 6. novembra v ženevskej opere účinkovať v Janáčkovej opere Vec Makropulos.

Grand Theatre de Geneve, foto: wikipedia

Francúzsko

Po tom, ako 17. októbra Francúzsko zaviedlo zákaz nočného vychádzania po 21. hodine, na čo museli zareagovať aj koncertné sály a divadlá, prišlo v tejto krajine k oveľa ráznejším protipandemickým opatreniam. Francúzsky prezident Emmanuel Macron oznámil, že od 30. októbra pristupuje krajina k čiastočnému lockdownu. Ten uzatvára všetky kultúrne inštitúcie, v prevádzke totiž v krajine ostanú len školy, činnosť nevyhnutných infraštruktúr a výrobných podnikov. Tieto prísne pravidlá budú vo Francúzsku platiť minimálne do konca novembra, pričom rozhodujúce orgány budú nariadenia prehodnocovať každé dva týždne.

Rakúsko

Ešte donedávna mohla napríklad prestížna Viedenská štátna opera fungovať bez výraznejších obmedzení a vyzeralo to, že v susednom Rakúsku kultúrne podujatie nebudú chýbať svojim divákom. V súčasnosti to však už neplatí. Rakúska vláda sa rozhodla pristúpiť k razantným a prísnym opatreniam v snahe zastaviť rýchlo sa dvíhajúcu druhú vlnu ochorenia Covid-19. Operné domy, divadlá a koncertné sály budú v Rakúsku zatvorené od 3. novembra po dobu štyroch týždňov.

Viedenská štátna opera, foto: Michael Pöhn

Viedenská štátna opera oznámila, že počas obdobia dočasného zatvorenia (od 4. do 30. novembra 2020) ponúkne bezplatne prostredníctvom webu play.wiener-staatsoper.at záznamy svojich predstavení z digitálneho archívu divadla. Napríklad v piatok 6. novembra je na programe najnovšia inscenácia Viedenskej štátnej opery Čajkovského Eugen Onegin, v ktorom účinkuje Slovenský filharmonický zbor.

Anglicko

Kráľovská opera, Anglická národná opera v Londýne či ďalšie kultúrne inštitúcie v Anglicku musia uzatvoriť svoje brány pred publikom. Od 5. novembra začína vo Veľkej Británii čiastočný lockdown, pre ktorý sa rozhodla anglická vláda na čele s premiérom Borisom Johnsonom. Obyvatelia Veľkej Británie budú môcť opustiť svoje domovy len kvôli odchodu do práce, na nákup potravín, zo zdravotných dôvodov alebo kvôli pobytu na čerstvom vzduchu. Otvorené ostávajú školy vrátane univerzít. Táto situácia by mala trvať do 2. decembra.

Španielsko

Španielska vláda vyhlásila stav núdze, čo umožňuje miestnym orgánom zaviesť prísne opatrenia. Región Katalánsko vzhľadom na nepriaznivú epidemiologickú situáciu pristúpil k razantným opatreniam. Do 24. novembra sú pozastavené všetky kultúrne podujatia. Týka sa to aj prestížneho divadla Grand Teatre del Liceu v Barcelone.

Naďalej však napríklad bez výrazných obmedzení zatiaľ funguje operný dom v Oviede, kde je na november pripravená premiéra Pucciniho diela Madama Butterfly. Teatro Real v Madride chystá na 12. novembra premiéru Dvořákovej Rusalky. V utorok 3. novembra sa v Auditorio Nacional de Música v Madride konal aj koncert tenoristu Juana Diega Flóreza s klavírnym sprievodom Vincenza Scaleru.

Roberto Alagna vydal album Le Chanteur

Francúzsky tenorista Roberto Alagna vydal vo vydavateľstve Sony Classical 23. októbra nový album s názvom Le Chanteur (Spevák). „Je to môj prvý album, ktorý som venoval výlučne francúzskej piesni. Moji francúzski poslucháči – ale nie len oni – si ho zaslúžia. Doposiaľ som nahral albumy so skladbami napríklad z Talianska alebo Južnej Ameriky, no teraz nastal čas konečne nahrať piesne mojej rodnej krajiny. Snažil som sa vyzdvihnúť rozmanitosť žánrov a vplyvov blízkeho i vzdialeného okolia, ktoré sú dodnes podstatnými prvkami francúzskej kultúrnej identity.“ uviedol pri vydaní albumu R. Alagna.

video

České ceny Thálie poznajú užšie nominácie v opere

Divadelné ceny, ktoré sa udeľujú v susednom Česku, spoznali užšie nominácie na ocenenie v jednotlivých kategóriách. Víťazov 27. ročníka Ceny Thálie a mená ocenených za výkony v uplynulej sezóne sa dozvieme 14. novembra v on-line priamom prenose.

Spomedzi ženských sólistiek v operných predstaveniach sú na cenu Thálie nominované Jana Sibera za rolu Violetty v La traviate (G. Verdi) Sliezského divadla Opava, Jana Šrejma Kačírková za úlohy Julietta a Soprán v inscenáciách Tri fragmeny z Juliette (B. Martinů a Ľudský hlas F. Poulenc) v Národnom divadle Brno a Kristína Vylíčilová za postavu Míkala v inscenácii Saul (G. F. Händel) Hudobného festivalu Znojmo.

Do širšej nominácie sa dostala aj slovenská sopranistka Martina Masaryková za stvárnenie Olympie v inscenácii Hoffmannove poviedky na javisku Národného divadlo Brno.

video

kategórii mužov sa do užšej nominácie dostal Pavel Klečka za postavu Giorgia Germonta v La traviate (G. Verdi) Slezského divadla Opava, Richard Samek za Princa v Rusalke (A. Dvořák) Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave a Lukáš Zeman za postavu grófa Almavivu v inscenácii Figarovej svadby (W. A. Mozart) Sliezského divadla Opava.

Pripravila: Dáša Juhanová

zdroj: tlačové správy, internet

Archív Operný svetobežník

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku