Operný svetobežník (5/2019)

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Témy Operného svetobežníka č. 5/2019: Lady Macbeth Mcenského okresu v Paríži; Pavol Bršlík v New Yorku; Festival v Salzburgu; Premiéry v Národnom divadle v Prahe; José Carreras sa lúčil s Prahou; Villazón režíroval v Drážďanoch; Anna Bolena v Liège; Manon v Zürichu; Max Emanuel Cenčić v rodnom Záhrebe a Veľkonočný festival v Baden-Badene. Prehľad udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.

Lady Macbeth Mcenského okresu v Paríži

Opéra national de Paris ponúkla 2. apríla premiéru Šostakovičovej opery Lady Macbeth Mcenského okresu. Dielo hudobne naštudoval Ingo Metzmacher, réžiu pripravil Krzysztof Warlikowski, scénu a kostýmy Małgorzata Szczęśniak. V postave Sergeja sa predstavil český tenorista Pavel Černoch. Ďalej účinkujú: Dmitry Ulyanov, John Daszak, Aušrinė Stundytė, Sofija Petrovic, Wolfgang Ablinger‑Sperrhacke, Oksana Volkova, Andrei Popov a ďalší. Reprízy pokračujú do 25. apríla.

video

Zo Šostakovičovho počiatočného projektu – vytvoriť opernú trilógiu o tragických osudoch ruských žien – zostala len jedna: Lady Macbeth Mcenského okresu. Po úspechu však na príkaz Stalina vyšla na stránkach ruskej pravdy recenzia s názvom ,,Chaos namiesto hudby”, ktorá túto operu doslova zmietla z divadelných javísk… V posledných rokoch patrí medzi vyhľadávané opery, v aktuálnej sezóne ju uvádza sedem európskych divadiel.

Pavol Bršlík v New Yorku

Opera opier – Mozartov Don Giovanni sa znovu vrátil na javiská Metropolitnej opery v New Yorku. Ide o inscenáciu zo septembra 2016 v réžii Michaela Grandage. Tentoraz sa za dirigentský pult postavil Cornelius Meister. Do aprílových repríz tejto opery pozvali do New Yorku aj slovenského tenoristu Pavla Bršlíka ako Dona Ottavia (4., 9. a 12. apríl) či českého barytonistu Adama Plachetku ako Leporela (4. až 18. apríla). V ďalších úlohách sa v apríli predstavia Guanqun Yu, Susanna Phillips, Serena Malfi, Peter Mattei, Kihwan Sim, Dmitry Belosselskiy a ďalší.

Festival v Salzburgu

Rakúsky Salzburg ožíva festivalom klasickej hudby nielen v lete, ale aj na jar počas Osterfestspiele. Tohtoročný veľkonočný festival ponúka divákom bohatý program od 4. do 22. apríla. Súčasťou festivalu bude 13. apríla premiéra Wagnerovej opery Majstri speváci norimberskí.

Operu hudobne naštudoval Christian Thielemann (nedávno mu vyšla kniha, o ktorej sme písali v článku Exkluzívny dirigentský kurz Christiana Thielemanna vo farebných tričkách), réžiu opernej inscenácie pripravil Jens-Daniel Herzog, scénu Mathis Neidhardt, kostýmy Sibylle Gädeke. Účinkujú: Georg Zeppenfeld, Vitalij Kowaljow, Iurie Ciobanu, Günter Haumer, Adrian Eröd, Levente Páll, Markus Miesenberger, Patrick Vogel, Klaus Florian Vogt, Christa Mayer a ďalší. Hrá Sächsische Staatskapelle Dresden, spoluúčinkuje Sächsischer Staatsopernchor Dresden (zbormajster Jörn Hinnerk Andresen) a Bachchor Salzburg (zbormajster Alois Glaßner).

video

Súčasťou festivalu bude aj premiéra komornej opery Therése súčasného nemeckého skladateľa Philippa Maintza, množstvo symfonických koncertov ale aj uvedenie Stabat Mater A. Dvořáka. Drážďanský orchester Sächsische Staatskapelle Dresden bude dirigovať Christoph Eschenbach a ako sólisti sa predstavia Venera Gimadieva, Elisabeth Kulman, Pavol Bršlík a René Pape.

Premiéry v Národnom divadle v Prahe

Pražské Národné divadlo si pripravilo na apríl hneď tri premiéry. 4. apríla zazneli dve jednoaktovky pod spoločným názvom Mozart a tí druhí. Ide o dve opery – Listy, hádanky a príkazy anglického skladateľa Michala Nymana a Klasický štýl amerického autora Stevena Stuckyho. Obe opery hudobne naštudoval David Švec. Réžiu pripravila renomovaná česká divadelná a filmová režisérka Alice Nellis. Scénu mal na starosti Matěj Cibulka, kostýmy Kateřina Štefková. Účinkujú: Alžběta Poláčková, Michaela Zajmi, Pavel Švingr, Ivo Hrachovec a ďalší.

M. Nyman, S. Stucky: Mozart a tí druhí, Národné divadlo Praha, 2019,
foto: Patrik Borecký

Už 17. apríla ponúkne pražská opera ďalšiu premiéru – tentoraz svetovú. Opera Tramvestie súčasného českého skladateľa Petra Wajsara (1978) voľne nadväzuje na rovnomennú básnickú zbierku Pavla Novotného. Pôvodné texty vychádzajú z nahrávok, ktoré vznikli v rokoch 2006 až 2016 v električke číslo 11 na trase Liberec – Jablonec nad Nisou. Nahrávky reflektujú okolie, popisujú cestu, odkrývajú osudy ľudí. Neobvyklé hudobné dielo je inšpirované nie len básnickou zbierkou, ale aj rovnomennou rozhlasovou kompozíciou. Diriguje Richard Hein, réžiu a scénu pripravuje Marek Bureš, kostýmy Klára Syrůčková. Účinkujú: Jana Horáková Levicová, Lenka Šmídová, Dušan Růžička a Jiří Sulženko.

José Carreras sa lúčil s Prahou

Španielsky tenorista José Carreras (72) sa už viac ako dva roky lúči so svojou speváckou kariérou. V rámci koncertného turné Life in a music putuje po metropolách celého sveta a pred niekoľkými dňami sa rozlúčil aj s Prahou (o jeho rozlúčke na Slovensku v roku 2016, v rámci tohto turné, sme písali v článku José Carreras sa v Bratislave rozlúčil Vianočným koncertom). Na pražskom koncerte 6. apríla 2019 ponúkol v O2 aréne divákom skladby z operného ale i muzikálového repertoáru. Český národný symfonický orchester dirigoval David Gíménez Carreras (synovec J. Carrerasa), partnerkou José Carrerasovi bola na koncertnom pódiu slovenská sopranistka Lenka Máčiková. Nechýbal tak duet Amigos Para Siempre, skladba ktorá sa od otvorenia Olympiády v Barcelone v roku 1992, kedy ju spieval so Sarah Brightmanovou, neodmysliteľne spája práve s týmto španielskym spevákom.

Koncert José Carrerasa v Prahe, 2019,
Lenka Máčiková, José Carreras,
foto: Petr Včelka

Villazón režíroval v Drážďanoch

Semperoper v Drážďanoch ponúkla 6. apríla premiéru opery Platée Jeana-Philippe Rameaua. Dielo hudobne naštudoval Paul Agnew, réžiu pripravil Rolando Villazón, scénu Harald Thor, kostýmy Susanne Hubrich. Účinkujú: Philippe Talbot, Giogio Caoduro, Andreas Wolf, Ute Selbig, Makr Milhofer, Sebastian Wartig, Iulia Maria Dan, Inga Kalna, Tania Lorenzo a ďalší.

video

Hoci Rolando Villazón ešte stále aktívne spieva – napríklad v máji ho čaká premiéra opery Pelléas a Mélisanda v Berlíne, venuje sa stále častejšie aj opernej réžii. Na svojom konte už má réžiu opery Viva La Mamma vo Viedni, La Rondine v Grazi a Berlíne, Dona Pasquala v Düsseldorfe a Duisburgu či operetu Netopier v Berlíne. Avizovaná je jeho réžia Nápoja láska v septembri v Leipzigu či Figarovej svadby v januári 2020 v Salzburgu.

Anna Bolena v Liège

Donizettiho operu Anna Bolena, ktorá spolu s Robertom Devereux a Mariou Stuardou tvorí takzvanú tudorovskú trilógiu, uviedla švajčiarska Ópera Royal de Liége. Premiéra sa uskutočnila 9. apríla, reprízy budú pokračovať do 20. apríla. Diriguje Giampaolo Bisanti, réžiu pripravil Stefano Mazzonis di Pralafera, scénu Gary Mc Cann, kostýmy Fernand Ruiz. V postave Anny Boleny sa alternujú Olga Peretyatko a Elaine Alvarez. Ďalej účinkujú: Sofia Soloviy, Celso Albelo, Marko Mimica, Francesca Ascioti, Luciano Montanaro, Maxime Melnik a ďalší.

video

Pre ruskú sopranistku Olgu Peretyatko to bude prvé stretnutie s jednou z anglických kráľovien, no nedávno sa predstavila v titulnej úlohe inej Donizettiho opery – v Lucii di Lammermoor na javisku Viedenskej štátnej opery. Tento mimoriadne náročný spevácky part ponúkla už divákom v Tokiu, New Yorku či vo Viedni.

Manon v Zürichu

Opera Manon francúzskeho skladateľa Julesa Masseneta zaznie v premiére novej inscenácie 10. apríla v Opernhaus v Zürichu. Hudobné naštudovanie pripravil renomovaný taliansky dirigent Marco Armiliato. Réžiu má na starosti Floris Visser, scénu a kostýmy Dieuweke van Reij.

video

V úlohe Manon sa predstaví francúzsko-dánska sopranistka Elsa Dreisig, víťazka speváckej súťaže Operalia Plácida Dominga z roku 2016. Jej javiskovým partnerom v úlohe rytiera des Grieux bude poľský tenorista Piotr Beczala. Ďalej účinkujú: Yuriy Yurchuk, Alastair Miles, Eric Huchet, Marc Scoffoni, Yuliia Zasimova, Natalia Tanasii, Deniz Uzun, Cheyne Davidson a ďalší. Reprízy budú pokračovať do 15. mája.

Max Emanuel Cenčić v rodnom Záhrebe

Rossiniho opera La donna del lago zaznie v premiére novej inscenácie v chorvátskom Záhrebe 12. apríla a reprízy budú pokračovať do 25. apríla. Diriguje George Petrou, réžiu pripravil Max Emanuel Cenčić, scénu a kostýmy Bruno de Lavenère. Rodák zo Záhrebu Max Emanuel Cenčić sa okrem role režiséra zhostí aj postavy Malcolma. Ďalej účinkujú: Nian Wang, Martina Menegoni, György Hanczár, Antonio Garés, Neven Paleček, Dalibor Hanzalek, Iva Krušić, Sonja Runje a ďalší.

G. Rossini: La donna del lago, Národné divadlo Záhreb, 2019,
Nian Wang (Elena), Max Emanuel Cenčić (Malcolm),
foto: Národné divadlo Záhreb

Contratenorista Max Emanuel Cenčić, ktorého možno bezpochyby označiť za najznámejšieho chorvátskeho operného speváka, sa na javisku opery vo svojom rodnom meste predstaví po prvýkrát v ucelenej produkcii. V septembri 2017 už síce stál na javisku záhrebskej opery, ale len počas koncertného prevedenia Gluckoveho Orfea a Eurydiky. Tentoraz prichádza s inscenáciou Rossiniho opery v koprodukcii s Opéra de Lausanne. Zhostil sa úlohy režiséra tak ako už vo viacerých predchádzajúcich operách a predstaví sa aj v úlohe Malcolma, pôvodne napísanej pre mezzosoprán.

Veľkonočný festival v Baden-Badene

Od 13. do 24. apríla sa v nemeckom Baden-Badene uskutoční tradičný Osterfestspiele. V rámci neho zaznie 13. apríla v premiére Verdiho Otello. Berlínskych filharmonikov bude dirigovať Zubin Mehta, réžiu a scénu pripravil Robert Wilson, kostýmy Jacques Reynaud. Otellom bude Stuart Skelton, Desdemonou Sonya Yoncheva, Jagom Vladimir Stojanov. Ďalej účinkujú: Anna Malavasi, Francesco Demuro, Gregory Bonfatti, Federico Sacchi, Giovanni Furlanetto a ďalší.

video

Festival ponúkne aj Verdiho Requiem. Dirigovať bude Riccardo Muti a v sólach sa predstavia Vittoria Yeo, Elina Garanča, Francesco Meli a Ildar Abdrazakov. Súčasťou festivalu bude aj premiéra komornej opery Clara americkej skladateľky Victorie Bond, v ktorej jednu z hlavných postáv stvárni mladý slovenský tenorista Patrik Horňák. Na festivale zaznejú aj symfonické koncerty pod vedením dirigenta Kirilla Petrenka.

Pripravila: Dáša Juhanová

zdroj: tlačové správy, internet

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Dáša Juhanová

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár