Nová inscenácia Čarovnej flauty v New Yorku; Premiéra Dvořákovej Armidy v Prahe; Štefan Margita a Aleš Jenis v opere Z mŕtveho domu v Ríme; Jana Kurucová v hviezdnych Hoffmanových poviedkach v Hamburgu; Teatro Real v Madride vystavuje šaty Teresy Berganzy; Hviezdami nabitý nový Trubadúr v Londýne; Nový album tenoristu Lawrenca Brownleeho; Peter Kellner ako Figaro vo Viedenskej štátnej opere; Juraj Valčuha dirigoval Beethovena a Šostakoviča v Monte Carle a Slávka Zámečníková v pražskej Carmine Burane. Prehľad aktuálnych udalostí zo sveta pripravila Dáša Juhanová.
Nová inscenácia Čarovnej flauty v New Yorku
Jeden z najprestížnejších operných domov – Metropolitná opera v New Yorku – uviedla novú produkciu Mozartovej opery Čarovná flauta. Premiéra sa uskutočnila 19. mája, reprízy pokračovali do 10. júna. Dielo hudobne pripravila Nathalie Stutzmann, réžiu mal na starosti Simon McBurney, scénu Michael Levine, kostýmy Nicky Gillibrand. Účinkovali: Lawrence Brownlee, Erin Morley, Kathryn Lewek, Thomas Oliemans, Stephen Milling, Brenton Ryan a ďalší.
video
Premiéra Dvořákovej Armidy v Prahe
Národné divadlo v Prahe siahlo po opere Antonína Dvořáka. Premiéru novej inscenácie Armidy ponúklo divákom 19. mája. Dielo hudobne naštudoval Robert Jindra, réžiu mal na starosti Jiří Heřman, scénu Dragan Stojčevski, kostýmy Zuzana Štefunková-Rusínová. Účinkovali: František Zahradníček, Alžbeta Poláčková, Aleš Briscein, Svatopluk Sem, Štefan Kocán, Martin Bárta, Václav Sibera, Martin Šrejma a ďalší. Reprízy budú pokračovať do konca sezóny.
Opera Armida, ktorá nepatrí medzi najhranejšie diela A. Dvořáka, mala premiéru v roku 1904 v Národnom divadle v Prahe. Ponúka príbeh lásky Armidy, dcéry damašského kráľa Hydraota, a rytiera Rinalda, ktorý sa vracia z križiackej výpravy. Recenziu jednej z júnových repríz Armidy, ako aj premiéry veristikcýh dvojičiek P. Mascagni: Sedliacka česť / R. Leoncavallo: Komedianti, si prečítate v článku Pavla Ungera Opere pražského Národného divadla viac sadol Dvořák než veristické dvojičky.
video
Š. Margita a A. Jenis v Janáčkovej opere Z mŕtveho domu v Ríme
Teatro dell’Opera v Ríme uviedlo novú inscenáciu Janáčkovej opery Z mŕtveho domu. Premiéra sa uskutočnila 23. mája 2023, reprízy pokračovali do 30. mája. Dielo hudobne naštudoval Dmitrij Matvienko, réžiu mal na starosti renomovaný Krzysztof Warlikowski, scénu a kostýmy Małgorzata Szczęśniak. Na javisku sa predstavili aj dvaja slovenskí sólisti – Štefan Margita a Aleš Jenis. Ďalej účinkovali: Mark S. Doss, Pascal Charbonneau, Erin Caves, Clive Bayley, Julian Hubbard, Eduardo Niave a ďalší.
Z mŕtveho domu je poslednou operou L. Janáčka, premiéru mala 12. apríla 1930 v Národnom divadle Brno. Vznikla podľa Dostojevského románu a keďže skladateľ ju písal s vedomím, že bude jeho poslednou, vymanil sa z tradičného ponímania príbehu a postáv. Opera obsahuje len jednu ženskú postavu, množstvo mužských hlavných postáv, prostredím je sibírske väzenie a dielo neobsahuje príbeh v celku – jednotlivé postavy rozprávajú epizódy zo svojich životov.
video
Jana Kurucová v hviezdnych Hoffmannových poviedkach v Hamburgu
Staatsoper v nemeckom Hamburgu vrátila na niekoľko repríz na javisko Offenbachovu operu Hoffmannove poviedky v hviezdnom obsadení. Reprízy inscenácie režiséra Danieleho Finzi Pascu od 29. mája do 10. júna dirigoval Kent Nagano.
V štvorúlohe Olympie, Antonie, Giuietty a Stelly sa predstavila juhoafrická sopranistka Pretty Yende, Hoffmannom bol Matthew Polenzani. Slovenská mezzosopranistka Jana Kurucová sa zhostila úloh Nicklaussa a Múzy, uruguajský basbarytonista Erwin Schrott sa predstavil ako Lindorf, Coppélius, Dr. Miracle a Dapertutto. Ďalej účinkovali: Ida Aldrian, Andrew Dickinson, Nicholas Mogga, Dongwon Kang, François Piolino, Daniel Schliewa a ďalší.

video
Teatro Real v Madride vystavuje šaty T. Berganzy
Teatro Real v Madride si pripomína prvé výročie úmrtia hviezdnej španielskej mezzosopranistky Teresy Berganzy. Od 31. mája do konca októbra vystavuje vo svojich priestoroch šaty, ktoré tieto výnimočná sólistka mala na sebe počas koncertných vystúpení. Odevy pochádzajú od svetových módnych domov a prestížnych návrhárov – Balenciaga, Pierre Cardin, Pedro Rodríguez, Loris Azzaro a ďalší. Výstava ponúka deväť šiat, ktoré mala speváčka na sebe na vystúpeniach v Španielsku, Taliansku, Rakúsku a Japonsku.

T. Berganza (1933 – 2022) bola jednou z najpopulárnejších a najobdivovanejších mezzosopranistiek, dirigent Herbert von Karajan ju označil ako ´Carmen storočia´. Divákov si podmaňovala krásnym hlasom, dokonalou technikou ale aj nenúteným javiskovým prejavom. Vynikala v relatívne úzkom repertoári, v ktorom zaujala ako Bizetova Carmen, no najlepšie sa cítila v operách G. Rossiniho – ako Rosina v Barbierovi zo Sevilly či Popoluška v La Cenerentola.
Prečítajte si tiež:
Zomrela mezzosopránová kráľovná karafiátov Teresa Berganza
Hviezdami nabitý nový Trubadúr v Londýne
Nová produkcia Verdiho opery Trubadúr mala premiéru 2. júna v Royal Opera House v Londýne. Dielo hudobne naštudoval Antonio Pappano, réžiu mala na starosti Adele Thomas, scénu a kostýmy Annemarie Woods. V postave Leonory sa počas predstavení alternujú Marina Rebeka a Rachel Willis-Sørensen, v role Manrica sa predstavili Riccardo Massi a Gregory Kunde. Grófom Lunom je počas všetkých predtavení Ludovic Tézier, Azuncenou je Jamie Barton, Ferrandom Roberto Tagliavini. Reprízy v Covent Garden pokračujú do 2. júla.
video
Londýnsky operný dom siahol po inscenačnej koncepcii, ktorá už mala svoju premiéru v roku 2021 v Zürichu. Režisérka Adele Thomas v ňom zachováva stredoveké prostredie Španielska, počas ktorého sa príbeh Trubadúra odohráva. Zdôrazňuje však fantastické, nadprirodzené prvky deja. Povery sú hnacou silou príbehu, režisérka práve tieto povery zhmotnila v pridaných postavách tanečníkov, ktorí zosobňujú akési démonické postavy. Tie intereagujú s postavami, ovládajú ich, posúvajú ich konanie. Túto skutočnosť podčiarkujú aj kostýmy, pri tvorbe ktorých sa výtvarníčka Annemarie Woods inšpirovala Hieronyma Boscha.
Prečítajte si tiež:
• Mená víťazov 41. ročníka medzinárodnej speváckej súťaže Hansa Gabora Belvedere sú známe
• Slovenský filharmonický zbor účinkoval na koncerte venovanom pamiatke Leyly Gencer v Istanbule
• Petr Popelka o Piesňach z Gurre alebo Waldemar verzus Lewandowski
• Smetanova Litomyšl hostila Schönbergove veľkolepé Piesne z Gurre (recenzia)
• Nová brnianska Salome patrí do výkladnej skrine českého operného divadla (recenzia)
Nový album tenoristu Lawrenca Brownleeho
Americký tenorista Lawrence Brownlee vydal nový album s názvom Rising. Album vyšiel 2. júna vo vydavateľstve Warner Classics. Obsahuje množstvo nových piesní, ktoré si tenorista objednal od šiestich začínajúcich afroamerických skladateľov. Damien Sneed, Brandon Spencer, Jasmine Barnes, Joel Thompson a Shawn E. Okpebholo napísali skladby, ktoré zachytávajú poéziu z obdobia Harlemskej renesancie. Album ďalej obsahuje aj zriedkavo hrané diela skladateľov Roberta Owensa a Margaret Bondsovej. L. Brownleeho na nahrávke sprevádza klavirista a spolupracovník Kevin J. Miller.
Hviezdneho tenoristu si budú môcť vypočuť aj návštevníci bratislavského koncertu Game of Tenors, ktorý v decembri 2023 pripravuje Agentúra Kapos v rámci cyklu Svetové operné hviezdy. Lawrence Brownlee sa na ňom predstaví s ďalší špičkovým tenoristom Michaelom Spyresom a spolu uvedú najznámejšie belcantové árie.
video
Peter Kellner ako Figaro vo Viedenskej štátnej opere
Viedenská štátna opere vrátila na javisko od 6. do 16. júna reprízy Mozartovej opery Figarova svadba. Reprízy dirigoval Philippe Jordan, ide o inscenáciu renomovaného režiséra Barrieho Koskyho. V postave Figara sa predstavil slovenský sólista Peter Kellner. Ďalej účinkovali Andrè Schuen, Hanna-Elisabeth Müller, Ying Fang, Patrizia Nolz, Stephanie Houtzeel, Josh Lovell, Andrea Giovannini a ďalší. Recenziu inscnácie si prečítate v článku Pavla Ungera Viedeň má novú Figarovu svadbu s Petrom Kellnerom v titulnej postave.
Juraj Valčuha dirigoval Beethovena a Šostakoviča v Monte Carle
Slovenský dirigent Juraj Valčuha sa 11. júna postavil pred Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo. V koncertnej sále Auditorium Rainer zaznel Husľový koncert D dur Ludwiga van Beethovena, na ktorom sa predstavil sólista Sergey Khachatryan a Symfónia č. 10 emol Dmitrija Šostakoviča.

Šostakovičova Symfónia č. 10 emol sa radí medzi najkvalitnejšie a najčastejšie uvádzané symfónie 20. storočia. Skladateľ zložil toto dielo v roku 1953, osem rokov po predchádzajúcej Symfónii č. 9. Táto pauza nebola náhodná, v roku 1948 bol spolu s ďalšími skladateľmi v Sovietskom zväze napadnutý a obvinený z formalizmu. Hoci existujú dôkazy, že táto symfónia obsahuje materiály, ktoré vznikli už v rokoch 1948 až 1951, ako celok vzniklo dielo až v roku 1953, kedy po Stalinovej smrti nastalo v sovietskej spoločnosti dočasné uvoľnenie.
Slávka Zámečníková v pražskej Carmine Burane
V Smetanovej sieni Obecného domu v Prahe zaznela 14. a 15. júna spolu s husľovým koncertom Bélu Bartóka aj monumentálna Orffova Carmina Burana.

Symfonický orchester hl. m. Prahy FOK dirigoval Tomáš Brauner, ako sólista sa v husľovom koncerte predstavil slovenský virtuóz Dalibor Karvay. Sólistami v Carmine Burane boli Slávka Zámečníková, Martin Šrejma a Audun Iversen, sprevádzali ich Český filharmonický zbor Brno a Detský spevácky zbor Radost Praha.
Pripravila: Dáša Juhanová
zdroj: tlačové správy, internet
Archív Operný svetobežník
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.