Operný Zvolen 2013

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Ťažko povedať, či 40. ročník Zámockých hier zvolenských možno skrátene nazvať Operným Zvolenom, keďže tri z plánovaných produkcií sa hrali v budove Štátnej opery v Banskej Bystrici, dve v sále Činohry JGT vo Zvolene a len dve na Zvolenskom zámku, z toho jedna v Kráľovskej sieni a druhá konečne na nádvorí zámku. Pre milovníkov opery je však dôležitejšia kvalita produkcií než ich lokalizácia, aj keď práve táto do istej miery predvedené výkony skresľuje. Je známe, že vo zvolenskej činohre je zlá akustika a záverečné predstavenie Nabucca zasa do istej miery skreslil výkony sólistov márne bojujúcich s chladným vzduchom.

Napriek tomu festival možno považovať za zvlášť vydarený prínos k dvestoročnici narodenia Verdiho, ktorej boli venované všetky produkcie. Za umelecký vrchol festivalu možno pokladať hneď dve. Banskobystrickú premiéru Macbetha (23.6.) a koncertné predvedenie Korzára (29.6.), obe v budove domovskej opery. Lebo akokoľvek sú atraktívne vystúpenia zahraničných operných súborov i spevákov, bez podielu Štátnej opery v Banskej Bystrici či už ako organizátora, alebo aj v zložke umeleckej (predovšetkým v kolektívnych telesách – orchestri a zbore a osobitne prínose šéfdirigenta súboru Mariana Vacha) by bol festival nemysliteľný.

Giuseppe Verdi(1813-1901)

Giuseppe Verdi
(1813-1901)

Ak sa pozrieme na štyri predstavenia, ktoré mali scénickú podobu, potom najvyššie jednoznačne stojí réžia Petra Gábora v premiére Macbetha, ktorá bola moderná, no nie zbytočne provokujúca a mala jasne artikulovanú ústrednú myšlienku. Brnenská inscenácia Traviaty zostarla nielen fakticky (od jej premiéry uplynulo 12 rokov) ale v režijnej zložke aj umelecky, hoci ju režíroval činoherec Zbyněk Srba. Košický Rigoletto sa Petrovi Gáborovi nijako nevydaril a pôsobil rovnako rozpačito ako na materskej scéne. Napokon Nabucco je rutinne zvládnutá inscenácia vďaka réžii Michala Babjaka, nesnažiacej sa o nejaký hlbokomyseľný výklad, ale vychádzajúci v ústrety „letnému“ divákovi istou dávkou spektakulárnosti ako doplnku k tak obľúbeným melódiám. Dirigentsky vyšli z týchto štyroch inscenácií podstatne lepšie obe Vachove naštudovania (osobitne Macbeth), hosťujúci dirigenti Jaroslav Kyzlink a Peter Valentovič mali sťaženú pozíciu hrajúc v hlbokej „jame“ zvolenskej činohry.

Scéna z opery Macbeth Štátna opera Banská Bystrica

Scéna z opery Macbeth
Štátna opera Banská Bystrica

Pokiaľ ide o spevákov v Macbethovi nebolo priemerného výkonu – výrazovo skvelá bola Louise Hudson, Evéz Abdulla vie dosiahnuť vysoký dramatický účinok, aj keď zavše na úkor plynulosti vokálnej línie, Miroslav Dvorský svoje nádherné sfarbenie uplatnil v árii Macduffa a Štefan Kocán bol skvelým Bancom spievajúc kultivovane i dramaticky účinne zároveň. V Nabuccovi na zvolenskom nádvorí to už bolo čosi slabšie. Indisponovaná grécka hviezda Dimitra Theodossiou, ktorá tak zažiarila na ZHZ v Lombarďanoch pred pár rokmi, mala len niekoľko exportných miest, vo frázovaní dostatočnú rutinu, inak ale volila prehnane lyrickú koncepciu vokálneho partu, ktorý má naopak prekypovať agresivitou a bola zrejme rada, že predstavenie má za sebou. V titulnej úlohe hlas Vladimíra Chmela akoby občas vypadával z rezonancie, hoci aj on miestami (či už v piánach alebo vo forte výškach) preukázal isté kvality. Úlohu Ismaela exportne obsadili organizátori Miroslavom Dvorským, Fenenu si na ZHZ zopakovala pekným mezzosopránom disponujúca Michaela Šebestová. Jednoznačnou jedničkou predstavenia bol Peter Mikuláš v úlohe Zachariáša. Hoci dvojica mužských predstaviteľov brnenskej Traviaty – Aleš Briscein a Roman Janál patria v Českej republike k vokálnej špičke, ich výkony neprekročili dobrý priemer. Titulná predstaviteľka parížskej kurtizány sa zasa blysla ako každý koloratúrny soprán v prvom dejstve, ďalej už výkon nedokázala stupňovať. Košická koloratúra Michalela Várady ako Gilda spievala čisto, ale až priveľmi dynamicky jednotvárne, Rigoletto Ludovica Kendiho preháňal výrazový spev na úkor čistoty tónu a vokálnej línie, hoci mal niekoľko pôsobivým miest, takže najlepším výkonom predstavenia bol Peter Berger ako vojvoda (napriek ohlásenej indispozícii).

Rigoletto, Opera ŠD Košice

Rigoletto, Opera ŠD Košice

La traviata, Opera ND Brno, Andrea Vizvári

La traviata, Opera ND Brno, Andrea Vizvári

Z troch koncertných predvedení Verdiho Requiem disponovalo kvalitným kvartetom slovenských sólistov – opäť s partom sa pohrávajúci Peter Mikuláš, k sakrálnej povahe skladby sa dobre prispôsobujúca Terézia Kružliaková, cez zvuk orchestra sa dobre presadzujúca Adriana Kohútková a farebne pútavý Miroslav Dvorský. Koncert dirigoval banskobystrický zbormajster Ján Procházka mimoriadne temperamentne, pričom dynamicky uprednostnil zvuk orchestra pred zvukom ním naštudovaného zboru.

G. Verdi: Requiem Zámocké hry zvolenské 2013 Peter Mikuláš, A. Kohútková, T. Kružliaková. M. Dvorský

G. Verdi: Requiem
Zámocké hry zvolenské 2013
Peter Mikuláš, A. Kohútková, T. Kružliaková. M. Dvorský

Skvelé kvarteto sólistov mal Verdiho Korzár. Od barytonistu Alberta Gazaleho sa vzhľadom k jeho povesti očakával kvalitný výkon, ktorý sa aj dostavil. Zato mimoriadne prekvapil mladý tenorista Luciano Ganci tak farbou hlasu ako aj skvele zvládnutou dramatickou vysokou polohou, čím zatienil aj spomienky na niektorých z jeho krajanov z minulých ročníkov. Z oboch sopranistiek by som osobne uprednostnil  vo Zvolene už známu Claru Polito, ktorej hlas je síce pomerne útly, ale interpretácia nielen precítená ale aj techniky výborná. Dramatickejšia Elena Lo Forte upútala prierazným lesklým tónom, občas priveľmi vibrujúcim a nie vždy celkom čisto intonujúcim.

Zámocké hry zvolenské 2013, Giuseppe Verdi, Korzár

Zámocké hry zvolenské 2013,
Giuseppe Verdi, Korzár

Posledným z koncertov s názvom Mladosť na zámku predstavil 15 spevákov z bratislavského konzervatória, z ktorých každý odspieval jednu z Verdiho piesní. Koncert bol podnetný tak dramaturgicky, ale aj poukázal na to, že na umeleckých školách nám stále dorastajú nové nádeje

Zvolenský zámok

Zvolenský zámok

Všetky predstavenia s výnimkou Korzára boli vypredané, alebo aspoň hojne navštívené, na poslednom sa objavila aj skupina turistov z Nemecka, účelovo poznávajúca okrem slovenskej histórie aj náš jediný letný operný festival. Ten práve ukončený patril rozhodne k tým vydarenejším v jeho už tak dlhej histórii.

Autor: Vladimír Blaho

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár