Praha – Národné divadlo Praha oznámilo, že od septembra 2019 umelecky povedie súbor Opery ND renomovaný hudobný manažér Per Boye Hansen, ktorý dlhodobo úspešne pôsobil v Nórsku a Nemecku. Budúceho umeleckého šéfa vybrali na základe odporučenia výkonného riaditeľa prestížnej medzinárodnej organizácie Opera Europa a ďalších významných osobností európskeho divadla a po konzultácii s Garančnou radou ND.
„Absolvoval som rad schôdzok s vytipovanými osobnosťami a intenzívne spolupracoval s kolegami z organizácie Opera Europa,“ uviedol riaditeľ ND Praha Jan Burian. „S Garančnou radou ND sme sa zhodli na niekoľkých kľúčových kritériách. Hľadáme osobnosť s dostatočnou praxou vo vedení porovnateľného operného súboru, so znalosťou systému riadenia divadla v strednej Európe, s úprimným vzťahom k českej opere a jej tradícii, s nadpriemernou znalosťou opery ako umeleckého druhu, so správnou motiváciou, so schopnosťou pracovať v Prahe sústavne a „dennodenne“, s preukázateľnou schopnosťou prevziať zodpovednosť i s dostatočne rozsiahlymi medzinárodnými kontaktmi. Som rád, že sa naše požiadavky pretínajú v osobnosti Pera Boyea Hansena,“ spresnil Jan Burian.
„Cítim sa veľmi poctený, že dostávam príležitosť pracovať v Prahe – v meste s úžasnou opernou tradíciou,“ uviedol Per Boye Hansen. „Česká operná história, dva operné súbory Národného divadla a tri nádherné operné domy sú obrovským prínosom pre medzinárodný operný svet. Veľmi sa teším na ich ďalší rozvoj spolu so všetkými svojimi novými kolegami,“ dodal Per Boye Hansen.
Výber vhodných kandidátov na prestížnu pozíciu prebiehal od novembra 2017. Hansena vybrali na základe odporučenia výkonného riaditeľa prestížnej medzinárodnej organizácie Opera Europa a ďalších významných osobností európskeho divadla a po konzultácii s Garančnou radou ND.
„Ochotne som sa podieľal na hľadaní ľudí, ktorí v sebe spájajú znalosť českej hudobnej a divadelnej scény s medzinárodnou skúsenosťou a prehľadom a je veľmi povzbudzujúce, že sa objavilo hneď niekoľko veľmi kvalifikovaných osobností so silným záujmom o túto pozíciou,“ potvrdzuje Nicholas Payne, výkonný riaditeľ Opera Europa a emeritný riaditeľ Kráľovskej opery v Londýne.
„Per Boye Hansen vždy preukazoval vysokú kompetentnosť pri výbere spevákov a obsadení. Je informovaný o nových talentoch, podporuje umelcov v raste a popri tom udržuje medzinárodnú sieť kontaktov s renomovanými agentúrami, intendantmi a dirigentmi. Má prehľad a významnými impulzmi prispel k rozvoju celej opernej scény. Javí sa ako predurčený k tomu, aby otvoril operný dom pre medzinárodnú spoluprácu,“ dodáva Bernd Loebe, riaditeľ Opera Frankfurt a Deutsche Opernkonferenz.
„Pera Boyea Hansena považujem za jedného z najskúsenejších a najzdatnejších operných manažérov na svete a domnievam sa, že každý operný dom by sa mal tešiť, ak ho získa za umeleckého riaditeľa,“ dopĺňa Andreas Homoki, generálny riaditeľ Opernhaus Zürich.
„Podporujem výber nového umeleckého vedenia Opery v Národnom divadle v Prahe,“ pridáva sa Birgitta Svendén, generálna a umelecká riaditeľka Kráľovskej švédskej opery v Štokholme.
Riaditeľ ND Jan Burian zároveň oslovil doterajšieho umeleckého riaditeľa Opery Petra Kofroňa na ďalšiu spoluprácu v oblasti súčasnej opery a hudby.
S českou opernou tvorbou je Per Boye Hansen oboznámený. „K vášmu rozsiahlemu umeleckému dedičstvu mám najhlbšiu úctu a obdiv. Skladatelia ako Smetana, Dvořák, Martinů a Janáček predstavujú jedinečnú súčasť dejín opery. Ak vezmeme do úvahy, že patria ku krajine s neveľkou rozlohou a k málopočetnej jazykovej skupine, je ich odkaz o to obdivuhodnejší“ a dodáva „Hoci opera je – možno viac ako akákoľvek iná umelecká forma – medzinárodná, význam miestnych tradícii a spoločenských a politických okolností je zásadný. Divadlo žije v spoločnosti a malo by si klásť za cieľ byť nielen jej súčasťou, ale tiež sa podieľať na celom spoločenskom a kultúrnom vývoji. Jedným z najdôležitejších úloh pre mňa bude porozumieť vo väčšej miere českej mentalite a preskúmať bližšie štruktúru vašich kultúrnych a spoločenských zvláštností. Už som mal príležitosť oceniť váš jedinečný zmysel pre humor. Osvojiť si jazyk bude istotne neľahká úloha, ale bude to veľmi užitočné k tomu, aby som sa priblížil k českej kultúre a spoločnosti“.
„Praha by mala byť miestom, kam sa za operou cestuje. Musíme pokračovať v profilácií jednotlivých divadelných scén. Osloviť ďalších kvalitných dirigentov. A venovať pozornosť zo strany vedenia naozaj každému predstaveniu,“ formuluje zadanie pre nové vedenie Opery ND Praha Jan Burian.
„Súbory Opery ND a Štátnej opery treba v záujme dosiahnutia požadovanej úrovne a medzinárodnej konkurencieschopnosti celkovo posilniť. Pociťujem veľkú motiváciu k tomu, aby som využil svoje skúsenosti a schopnosti na zvýšenie renomé opery a na upevnenie jej pozície. Návšteva opery by mala byť hlavným dôvodom na návštevu Prahy,“ dodal Per Boye Hansen.
Per Boye Hansen (narodený v roku 1957 v Osle) pôsobil od apríla 2012 do júla 2017 na pozícii umeleckého riaditeľa Nórskej národnej opery, ktorá sa vypracovala medzi popredné operné scény a teší sa z medzinárodného ohlasu a uznania. V roku 2015 získala v Londýne Medzinárodnú opernú cenu v kategórii „Najprístupnejšia scéna“.
Od roku 2005 do roku 2012 zastával funkciu umeleckého a prevádzkového riaditeľa Medzinárodného festivalu v Bergene. V roku 2011 ho nórsky minister kultúry menoval za predsedu poroty Medzinárodnej Ibsenovej ceny. Je členom predstavenstva vydavateľstva dacapo records (Edition S), ktoré funguje s podporou dánskeho ministerstva kultúry. Bol členom poroty speváckej súťaže BBC Singer of the World (Cardiff, 2013), Medzinárodných operných cien (2017) a porotcom súťaže Ring Award (Graz, 2017).
Od roku 1999 pôsobil ako castingový riaditeľ berlínského operného domu Komische Oper Berlin. V roku 2003 bol menovaný do funkcie riaditeľa opery a zodpovedal za každodennú prevádzku súboru. Mal na starosti angažmán hosťujúcich spevákov a dirigentov a spolupracoval s rôznymi režisérmi (napr. Peter Konwitschny, Hans Neuenfels, Barrie Kosky, Calixto Bieito, David Alden, Richard Jones a Sebastian Baumgarten).
V roku 1990 založil umeleckú agentúru Oslo Arts Management a usporiadal sériu koncertov v Koncertnom dome v Osle, na ktorej vystúpili napr. Jessye Norman, Kiri Te Kanawa, Kathleen Battle, Anne Sophie von Mutter, Anne Sofie von Otter, James Galway José Carreras a Bryn Terfel. Úzko spolupracoval s Filharmóniou Oslo a ich šéfdirigentom Marissom Jansonsom. V roku 1994 bol poverený organizáciou série koncertov pre Národný olympijský výbor, ktoré boli súčasťou kultúrneho programu zimných olympijských hier v Lillehammeri. V roku 1996 nadviazal úzku spoluprácu s mníchovskou umeleckou agentúrou KünstlerSekretariat am Gasteig.
V rokoch 1984 až 1988 pracoval ako asistent réžie opery v Kolíne nad Rýnom. Niekoľko rokov pôsobil ako asistent režiséra Jean-Pierra Ponnella a takisto pomáhal riaditeľovi operného súboru v Kolíne nad Rýnom, Michaelovi Hampovi. Asistoval režisérom Hansovi Neugebauerovi a Willymu Deckerovi. Pôsobil ako asistent Michaela Hampa a Jean-Pierra Ponnella na Salzburskom festivale. V roku 1982 založil Letný operný súbor v Osle, ktorý z pozície umeleckého riaditeľa viedol až do roku 1992. Z pôvodne voľného združenia nórskych umelcov sa nakoniec stal každoročným desaťdňovým festivalom, na ktorom vystúpili napr. Francisco Araiza, Edith Mathis, Delores Ziegler a Lucia Poppová. V nórskej premiére naštudoval operu Benjamina Brittena Sen noci svätojánskej, Mozartove opery Don Giovanni, Così fan tutte a La Clemenza di Tito a Straussovu Ariadnu na Naxe.
Po štúdiu divadelnej vedy na Univerzite v Osle študoval odbor operná réžia pod vedením profesora Dietera Bülter-Marella na Folkwanghochschule v nemeckom Essene.
Informoval: Tomáš Staněk, ND Praha