Organ a píšťaly hrali variácie na ľudovú tému

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bratislavský organový festival sa skončil siedmym koncertom v Katedrále sv. Šebastiána v Krasňanoch (17. 7. 2018). Tunajší organ bol „pokrstený“ iba v decembri m. r. Je teda v našom hlavnom meste „najmladší“ a svojím prospektom (vonkajšou skriňou) azda i najkrajší, prispôsobený modernému chrámu, jeho veľkosti, akustickým možnostiam, píšťalami, registráciou a manuálmi vybavený zvlášť pre romantickú hudbu, pričom sa úspešne vyrovnáva aj s inými štýlmi hudby. Organizátorom už 7. ročníka úspešného BOF poslúžil tohto roku až trikrát. Naposledy na záverečnom koncerte BOF, na ktorom hrali dvaja maďarskí umelci – organista László Fassang a hráč na dychové nástroje (gajdy, saxofón, ľudové píšťalky) – multiinštrumentalista Balázs Dongó Szokolay.

Koncert mal pomenovanie Organ fusion – voľne pretlmočené: organová syntéza, v danom prípade organovej hudby s ľudovou. V interpretácii dvoch profesionálnych umelcov – organistu László Fassanga a virtuóza na dychové nástroje Balásza Dongó Szokolaya bol koncert poznačený virtuozitou, ktorá vychádza z variačno-improvizačného princípu. Témy, motívy, podnety ku hre si obaja umelci brali z tradičného ľudového materiálu Karpatskej kotliny, t. j. z melódií starodávnych maďarských, rumunských, slovenských, srbských, chorvátskych a rómskych etník, ktoré od pradávna žijú v tomto priestore.

Bratislavský organový festival 2018, László Fassang, Szokolay Dongó Balázs,
foto: Ján Lukáš

V ich podaní však nezneli konkrétne piesne, skôr charakteristické motívy, na ktoré vzápätí odznela sólová, organová, alebo spoločná improvizácia Pripravené píšťalky, gajdy a sopránový saxofón (prekvapujúco zaradený k ľudovým nástrojom) poslúžili Balászovi Dongóovi Szokolayovi na vstupnú prezentáciu, ktorej sa vzápätí „chytil“ organista, ktorý motív transformoval v bohatej improvizačnej hre a v dialógu oboch virtuózov. Bohatá variačná technika oboch umelcov stavala pred poslucháčmi vždy iné skladby, síce nepomenované, predstavené len slovami moderátorky (v priestore chrámu nie vždy zrozumiteľnými), no obdivuhodne skĺbené do vyvážených celkov. Organista a hráč na dychové nástroje hrali väčšinou bez notového materiálu, spamäti, ale ich produkcia bola nepochybne podložená dobre premyslenou stavbou jednotlivých čísel. Obaja umelci sa zmocnili ľudových tém, ich charakteru a osobitých národných čŕt s maximálnou citlivosťou, ktorá nezanikla ani v najzložitejších farebných, harmonických a variačných štruktúrach, ktoré prerástli do súčasnej hudby. V siedmich číslach cca hodinového koncertu zazneli typické zvláštnosti ľudového prednesu (echo, „ujúkanie“ z trávnic, búšiaci rytmus odzemku, balkánskeho „kola“, melanchólia, tajomnosť, ale aj lyrika ľúbostných piesní atď.)

Na koncerte bolo i viac poslucháčov, ktorí prostredníctvom syntézy ľudového základu a vysoko-profesionálnej interpretácie oboch virtuózov prenikli hlbšie ku „koncertnej hudbe“. Prítomné deti zasa určite očarili málokedy videné nástroje – nielen rôzne píšťalky, ale najmä gajdy, ba aj saxofón.

Bratislavský organový festival 2018, László Fassang,
foto: Ján Lukáš

László Fassang bol na Bratislavskom organovom festivale už dvakrát: raz s multiinštrumentalistom Balászom Dongóm Szokolayom, druhýkrát s francúzskym jazzovým saxofonistom Vincentom Le Quangom. Jeho popularita u obecenstva je taká, že dostal aj tretie pozvanie. I tentokrát pripravil dramaturgické osvieženie BOF, zvlášť v bratislavskej štvrti, kam sa „vážna“, tobôž festivalová hudba dostane iba zriedka. László Fassang patrí k umelcom strednej generácie. Okrem kariéry špičkového klasického organistu sa preslávil ako výnimočný improvizátor v jazze a world music. Zastáva aj významné pedagogické posty: vyučuje organ na Akadémii Franza Liszta v Budapešti a učí improvizáciu na Parížskom Konzervatóriu. Pravidelne nahráva pre hudobné vydavateľstvá v Maďarsku, Japonsku, Nemecku, Francúzsku a i. Venuje sa hre na organe, čembale, klavíri a hammond organe.

Balázs Dongó Szokolay vyšiel z jazzu, neskôr sa začal učiť hrať ľudovú hudbu na gajdách, píšťalkách, saxofóne a na tárogátó (maďarský ľudový drevený hudobný nástroj, nazývaný tiež turecká píšťala). Intenzívne štúdium tradičného hudobného materiálu z Karpatskej kotliny ho priviedlo k vytvoreniu vlastného prístupu k interpretácii a spracovaniu ľudovej hudby – v improvizačnom štýle, ale so súčasným hudobným zvukom. Vyučuje hudbu na gajdách v Budapešti a spolupracuje s rôznymi maďarskými skupinami a hudobníkmi. László Fassang je jedným z nich.

Bratislavský organový festival 2018, Szokolay Dongó Balázs,
foto: Ján Lukáš

Záujem obecenstva o koncerty v Katedrále sv. Šebastiána rástol – a na záverečnom koncerte BOF bol chrám absolútne plný.

Bratislavský organový festival 2018 sa teda skončil. Zhrňme: Trval od 19. 6. – 17. 7., mal sedem koncertov v rôznych priestoroch – v Katedrále sv. Martina, tri koncerty v spomínanej Katedrále sv. Šebastiána, jeden (organovo-jazzový) v Koncertnej sieni Klarisky, vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu  a ďalší mimo Bratislavy: tradične aj v Kapucínskom kostole Najsvätejšej Trojice v Pezinku. Riaditeľom BOF je popredný slovenský organista Marek Vrábel, producentkou Andrea Serečinová a propagáciu mala na starosti Martina Tolstova. Za celé dobre zorganizované, podujatie zodpovedá Občianske združenie ORGANYzácia.

Bratislavský organový festival 2018,
László Fassang, Szokolay Dongó Balázs,
foto: Ján Lukáš

BOF sa dramaturgicky vyčleňuje zo sledu tradičných „klasických“ organových recitálov, hoci aj tie sú jeho náplňou. No snaží tiež o fúziu viacerých žánrov a štýlov hudby, čo môžeme chápať ako istú snahu o získanie širšieho obecenstva, nebodaj výchovno-pedagogický aspekt, resp. možnosť experimentálnych dramaturgických projektov, ktoré spestrujú bratislavskú ponuku koncertného života.

Autor: Terézia Ursínyová

písané z koncertu 17. 7. 2018

O programe Bratislavského organového festivalu 2018 sme písali TU…

O koncertoch Bratislavského organového festivalu si môžete prečítať v online archíve Opera Slovakia TU…

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár