Otvárací koncert 2. cyklu Operného štúdia SND

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V druhom cykle Operného štúdia SND bude pôsobiť desať mladých spevákov. Sedem z nich sa 23. novembra 2021 predstavilo na otváracom koncerte, na ktorom predniesli hudobné čísla, ktoré si pripravili pre prijímací konkurz. Keďže je tento cyklus len v počiatkoch, bola to zrejme prirodzená voľba. Zároveň na zatraktívnenie koncertu medzi mladých vokalistov organizátor včlenil tri vystúpenia komorného kvarteta orchestra SND.

Venujme sa najprv im. Len Pucciniho Crisantemi sú skladbou pôvodne napísanou pre komorné zoskupenie, hoci neskôr ju autor upravil aj pre orchester, ba jej melódie včlenil aj do posledného dejstva svojej Manon Lescaut. Pôsobivo stvárnený smutný charakter skladby akoby predznamenával neradostný stav kultúry, ktorej fungovanie neustále ohrozuje pandémia.

Ďalšie dve komorné čísla boli úpravami symfonických skladieb, pričom tým viac utrpelo Intermezzo sinfonico z Mascagniho Cavallerie rusticany než predohra k Rossiniho Barbierovi zo Sevilly, v ktorej štyri sláčikové nástroje pomerne úspešne, hoci s menším efektom nahrádzali hýrivý zvuk orchestra, v ktorom je všetko založené práve na postupnom zapájaní sa sláčikových i dychových nástrojov do toku brilantnej hudby.

Otvárací koncert 2. cyklu Operného štúdia SND, 2021, Komorné kvarteto členov orchestra Opery SND, Lucia Harvanová, Katarína Zajacová, Milan Adamec, Tamáš Cseh, foto: Zuzana Fischer

Úroveň vokálnych vystúpení siedmich účinkujúcich (z toho troch zahraničných) bola ozaj sľubná a gradovala v priebehu koncertu. Účinkujúci vystúpili s klavírnym sprievodom Andrey Bálešovej. O sopranistke Linde Mellenovej, ktorú som pred pár mesiacmi počul na súťaži vo Vrábloch, naozaj platí, že je (resp. môže byť) javiskovým typom vokalistky. V interpretácii druhej árie Amelie z Verdiho Maškarného bálu však jej hlasové kvality prekryli úroveň interpretácie. Poliak Damian Suchożebrski (v SND sa už predstavil ako Dottore Grenvil v nedávno uvedenej premiére Verdiho La traviaty), s pomerne vysokým basovým hlasom menej príťažlivého zafarbenia interpretoval nárek Fiesca nad mŕtvou dcérou spoľahlivo až po záverečné hlboké F.

Z árie Armidy dvořákovská melodika priam sršala a hlas Veroniky Bilovej (čerstvej interpretky Sofie v košickom Wertherovi) znel v nižšej strednej polohe pomerne oblo, vyššie ostrejšie, no suverénne. Víťaz súťaže z Vráblov Martin Morháč (v SND sa už predstavil ako Marchese d’Obigny v nedávno uvedenej premiére Verdiho La traviaty) je inteligentným spevákom, ktorý vie, čo chce spevom vyjadriť, vie spievať aj diferencovane, no jeho hlas sa v árii Onegina lepšie počúval v mezzoforte než v trochu drsnom forte. Lenského áriu z tej istej opery poňal Pavol Mucha výsostne lyricky, ale aj mierne monotónne, a iba pred záverom naznačil aj väčšiu nosnosť svojho tenorového hlasu.

Najvyššiu úroveň mali posledné dve ukážky. Ruska Zoya Petrova v prvej árii Donizettiho Lucie ukázala nielen solídnu techniku ale aj guľatý, obsažný a pekne sfarbený tón, vzdialene pripomínajúci hlas Renaty Scotto v jej koloratúrnych začiatkoch. Čínsky barytonista Jinxin Chen s dramatickým a „šťavnatým“ hlasovým fondom a pre verizmus vhodným patetickým, no vôbec nie jednostrunným prednesom ukážkovo predniesol áriu Giordanovho Gerarda s textom v záverečnej časti mimoriadne poučným pre mocných všetkých čias.

Prečítajte si tiež:

Prečítajte si tiež:
V jubilejnej 100. divadelnej sezóne Opera SND otvára Operné štúdio
Denník Anny Frankovej: Cenný projekt Operného štúdia SND
Operné štúdio Slovenského národného divadla vyšlo z ulity vo forme streamu

Koncert absolventov prvého ročníka Operného štúdia Slovenského národného divadla
Dramaturgicky netradičná dvojička v Opernom štúdiu SND
Koncert absolventov prvého ročníka Operného štúdia Slovenského národného divadla

Mladým spevákom treba zaželať, aby sa v priebehu roka ozaj zdokonalili a neskôr sa mohli naplno realizovať krásnym spevom. Za sebou už majú prvý zo série workshopov, čakajú ich aj majstrovské kurzy, niektorých z nich aj účinkovanie v produkciách Opery SND. Dvojročná príprava by mala vyvrcholiť samostatným absolventským operným predstavením. Potešilo ma tiež, že som medzi poslucháčmi koncertu zazrel „kráľa“ slovenských operných spevákov Petra Mikuláša, ktorý nám na javisku Opery SND teraz chýba.

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 23. 11. 2021

Otvárací koncert 2. cyklu Operného štúdia SND
nová budova SND, Foyer Opery SND
23. novembra 2021

Klavírny sprievod: Andrea Bálešová

Dramaturgia: Marek Mokoš

Veronika Bilová
Linda Mellenová
Zoya Petrova
Jinxin Chen
Martin Morháč
Pavol Mucha
Damian Suchożebrski

Komorné kvarteto členov orchestra Opery SND
Lucia Harvanová, Katarína Zajacová, Milan Adamec, Tamáš Cseh

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Predohra
Komorné kvarteto
G. Verdi: Maškarný bál, ária Amelie z 3. dejstva „Morrò, ma prima in grazia“
Linda Mellenová
G. Verdi: Simon Boccanegra, ária Jacopa Fiesca, Prológ „A te l’estremo addio… Il lacerato spirito“
Damian Suchożebrski
P. Mascagni: Sedliacka česť „Intermezzo“
Komorné kvarteto
A. Dvořák: Armida, ária Armidy z 1. dejstva „Za štíhlou gazelou“
Veronika Bilová
P. I. Čajovskij: Eugen Onegin, ária Onegina z 1. dejstva, 3. obrazu „Vy mne pisali… Kogda by žizň domašnim krugom“
Martin Morháč
P. I. Čajovskij: Eugen Onegin, ária Lenského z 2. dejstva, 2. obrazu „Kuda, kuda vy udalilis“
Pavol Mucha
G. Puccini: Crisantemi
Komorné kvarteto
G. Donizetti: Lucia z Lammermooru, ária Lucie z 1. dejstva „Regnava nel silenzio… Quando rapito in estasi“
Zoya Petrova
U. Giordano: Andrea Chénier, ária Carla Gérarda z 3. dejstva „Nemico della patria?“
Jinxin Chen

www.snd.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár