Otvárací koncert 64. ročníka medzinárodného festivalu Košická hudobná jar

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na otváracom koncerte tohtoročného 64. ročníka festivalu Košická hudobná jar (2. mája 2019) vynovenú koncertnú sieň Domu umenia naplnili priaznivci, priatelia filharmónie a nadšenci klasickej hudby, spomedzi nich aj niektorí svedkovia koncertu spred piatich desaťročí, pamätníci veľkého nadšenia a elánu pri prvých krokoch novej inštitúcie.

Bolo to presne pred 50-timi rokmi, na otváracom koncerte 14. Košickej hudobnej jari (KHJ) , 16. apríla 1969, keď sa prvýkrát predstavila novozaložená Štátna filharmónia Košice pod taktovkou Bystríka Režuchu. Koncert bol bez sólistu, účinkoval bezvýhradne orchester v skladbách L. van Beethovena, J. Haydna, J. Cikkera a F. Liszta. Hrali mladí a ambiciózni umelci, vtedajší orchestrálni hráči.

Košická hudobná jar, 2019,
Július Klein, riaditeľ ŠfK počas príhovoru na otváracom koncerte,
foto: Miriama Fencíková

Slávnostný večer otváracieho koncertu KHJ 2019 bol zostavený z dômyselne pripraveného exkluzívneho programu s hosťujúcimi umelcami, ktorých výkon vzbudzoval úžas a nadšenie. Zaznela hudba velikánov európskej klasicko-romantickej literatúry. Zvlášť dramaturgia koncertu si zaslúži osobitnú pochvalu, nielen neopakovateľnou kvalitou a súladom hosťujúcich umelcov, akými boli dirigent Finnegan Downie Dear z Veľkej Británie a sólista, hráč na lesnom rohu Felix Klieser z nemeckého Hannoveru, ale predovšetkým výberom skladieb z tvorby Richarda Straussa a L.van Beethovena.

Boli odkazom, radostným poznaním, že nekonečná láska a sila, akú dáva hudba človeku je darom, ktorý siaha za hranice chápania. Veď Beethoven vytvoril diela nekonečnej hodnoty po tom, čo ohluchol a keď hudobník bez rúk dokáže hrať na dychovom nástroji nohami, to vzbudzuje úctu a hlboký obdiv, podnecuje k zamysleniu a tvorivému životu.

Košická hudobná jar, 2019,
Finnegan Downie Dear, Štátna filharmónia Košice,
foto: Miriama Fencíková

Na úvod koncertu sme si vypočuli symfonickú báseň Richarda Straussa Don Juan op. 20. Mladý dirigent typovo harmonizoval s naturelom skladateľa, jeho chápanie diela podliehalo dramatizmu, detailom, vnútornému prepracovaniu i vyzneniu celku. Jeho hudobné cítenie je podriadené skvelej technike, bez efektov a nadnesených gest, bol vždy sústredený na hudobno-tematickú myšlienku, dynamický odtieň, súvislosti medzi nástrojmi a ich muzikantsky „výrečnými“ vstupmi. Jeho predstava o osobnosti Dona Juana vyznela ako plná temperamentu, veľkej lásky a túžby po mladosti. Rôzne nálady a charakteristiky, inšpirácie, obdiv krásy ženy ako múzy v živote muža vyjadril skladateľ v tematických zmenách a vstupoch pôsobivých sólových výkonov.

Dirigent tvoril spolu s autorom spletitý obraz inštrumentálnej dômyselnosti, jeho koncepcia zvukovosti bola vyrovnaná, premyslená a dôsledná, tematická práca zjavná a farebne zvýraznená. Aj v dramaticky napätých miestach bolo každý nástroj evidentne počuť. Orchester znel v jednotlivostiach ako celok, nezanikal žiaden nástroj, ani harfa, ani cink. Popritom bol v každom okamihu presný, rytmicky svieži a evidentný.

Košická hudobná jar, 2019,
Felix Klieser, Štátna filharmónia Košice,
foto: Miriama Fencíková

Centrálnym dielom koncertu bol Koncert pre lesný roh a orchester č. 1 Es dur, op. 11 mladého Richarda Straussa, ktorý vytvoril pre svojho otca, významného hornistu, člena mníchovskej filharmónie. Svieže concertino zaznelo v troch častiach v podaní hornistu Felixa Kliesera bravúrne. V rýchlych pasážach uvoľnene a prirodzene, dynamicky a hĺbavo v melodicky exponovaných úsekoch. Jeho tón bol stabilný, suverénny a plnohodnotný, plastický s farbou, akú dokáže tento nástroj vytvoriť. Jeho hudobný výraz bol plný romantického zaujatia a krásy hudobných obrazov. Hral s plným nasadením, dychom a vyrovnaným virtuóznym ovládaním partu. Mimoriadny úspech, aký vyvolal u publika, odmenil spolu s orchestrom a dirigentom v Mozartovom hornovom koncerte brilantnou časťou, ktorou dokonale presvedčil o svojich mimoriadnych schopnostiach.

V druhej časti koncertu sme mali možnosť plne obdivovať výkon a schopnosti dirigenta F. D. Deara. Vďaka jeho precíznemu, inšpirujúcemu a majstrovskému výkonu sme sa mohli ponoriť do tónov klasickej dokonalosti Beethovenovho hudobného myslenia, vnímať krásu jeho cítenia jarnej prírody, oslobodzujúcich ústredných i vedľajších tém, ale aj grandióznych zvukov jarných búrok.

Všetkých päť častí symfónie zaznelo v premyslenom, dynamickom a dramatickom hudobnom prúde, dirigentom skvele ovládajúc orchester ako celok alebo každý nástroj jednotlivo. Schopnosť preniesť pocity radosti a šťastia z koncertného pódia do hľadiska je veľkým umením a tento dar sa účinkujúcim podarilo dosiahnuť v plnej miere.

Košická hudobná jar, 2019,
Finnegan Downie Dear, Štátna filharmónia Košice,
foto: Miriama Fencíková

Pochvalu za umelecký výkon by si zaslúžil každý člen orchestra, ale spomeňme aspoň mená niektorých so sólovými výkonmi: hobojistky Zuzanu Kurimskú a Henrietu Drozdekovú , klarinetistu Martina Šveca, koncertného majstra Maroša Potokára, ale aj flautistku, harfistku. fagotistu, lesný roh, atď.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 2. 5. 2019

Otvárací koncert Košickej hudobnej jari 2019
Košická hudobná jar
Dom umenia
2. mája 2019

Štátna filharmónia Košice
Finnegan Downie Dear, UK, dirigent
Felix Klieser, DE, lesný roh

program koncertu

Richard Strauss: Don Juan, op. 20
Koncert pre lesný roh a orchester č. 1 Es dur, op. 11

Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 6 F dur, op. 68

O programe 64. ročníka Košickej hudobnej jari sme informovali TU…

www.sfk.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár