Pavlovi Bršlíkovi v Mníchove udelili významný čestný titul Bayerischer Kammersänger

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenský operný spevák Pavol Bršlík (v zahraničí tiež Breslik) je nositeľom čestného titulu Bavorskej štátnej opery v Mníchove ,,Bayerischer Kammersänger“. Nášmu v súčasnosti najžiadanejšiemu tenoristovi ho udelili 20. júna 2021 po repríze predstavenia Mozartovej opery Únos zo serailu na javisku mníchovskej opery, kde pravidelne hosťuje takmer 15 rokov.

Čestný titul Kammersänger (KS) udeľujú krajinské vlády umelcom v divadlách nemeckej kultúrnej oblasti (po najmenej päťročnom účinkovaní) za ich výnimočný prínos na základe návrhov komisií jednotlivých inštitúcií. Toto významné uznanie dosiahli aj viacerí slovenskí operní speváci.

Pôvod titulu pochádza z éry dvorných operných divadiel v 18. storočí. Kammersänger bol kedysi dvorný spevák kráľov a v súčasnej podobe je nositeľ tohto titulu čestným a váženým spevákom daného nemeckého alebo rakúskeho operného divadla. Titul ani jednu zo strán nijako nezaväzuje, ale plynú z neho isté nepísané očakávania pri ďalšej spolupráci, pričom umelcov radí medzi najlepších a prostredníctvom oficiálnej skratky KS ho môžu používať pri svojom mene.

Pavol Bršlík si na javisku Bavorskej štátnej opery v Mníchove prevzal čestný titul Bayerischer Kammersänger, Pavol Bršlík, Nikolaus Bachler, Ivor Bolton, foto: Wilfried Hösl/BŠO

Bavorská štátna opera v Mníchove udeľuje titul Bayerischer Kammersänger nepravidelne od roku 1955 a doteraz si ním uctilo viac ako 130 špičkových spevákov z celého sveta, z nich napríklad Hans Hotter (1955), Erika Köth (1955), Herta Töpper (1955), Leonie Rysanek (1956), Dietrich Fischer-Dieskau (1959), Fritz Wunderlich (1962), Lisa della Casa (1963), Astrid Varnay (1963), Birgit Nilsson (1970), Wolfgang Brendel (1976), Júlia Várady (1979), Plácido Domingo (1981), Lucia Popp (1983), Hildegard Behrens (1987), Edita Gruberová (1989), Peter Seiffert (1992), Waltraud Meier (1996), Gabriele Schnaut (2003), Vesselina Kasarova (2005), Anja Harteros alebo Diana Damrau (obaja 2007) a mnohí ďalší. Naposledy boli týmto titulom ocenení Jonas Kaufmann (2013), Wolfgang Koch (2014), Christian Gerhaher (2015), Anja Kampe (2018) a Alex Esposito (2020).

V tomto roku sa jeho nositeľom stal tenorista Pavol Bršlík, ktorý počas takmer 15 rokov odspieval na mníchovskom opernom javisku okolo 180 predstavení a predstavil sa tu v 18 postavách. Po Lucii Popp, Edite Gruberovej a Gabriele Beňačkovej je od roku 2021 štvrtým slovenským nositeľom tohto významného titulu mníchovskej opery. Všetkým trom našim svetoznámym sopranistkám bol udelený aj titul Österreichischer Kammersänger. Viedenským Kammersängerom je aj tenorista Peter Dvorský (1986) a od roku 1979 je berlínskou Kammersängerin aj slovenská sopranistka Magdaléna Hajóssyová.

Pavol Bršlík si na javisku Bavorskej štátnej opery v Mníchove prevzal čestný titul Bayerischer Kammersänger, Wolf-Dieter Jungk, Pavol Bršlík, Nikolaus Bachler, foto: Wilfried Hösl/BŠO

Pavol Bršlík si titul prevzal z rúk intendanta Bavorskej štátnej opery Nikolausa Bachlera, ktorý vo svojom príhovore vyzdvihol prínos slovenského tenoristu pre mníchovskú opernú scénu, a aj na základe udelenia titulu vyjadril očakávanie ďalšej intenzívnej spolupráce. V zastúpení ministra kultúry Bavorska Bernda Siblera bol prítomný Wolf-Dieter Jungk. Pavol Bršlík sa poďakoval za čestný titul nielen zástupcom divadla a ministerstva kultúry, ale aj divákom a zdôraznil, že bez publika sa divadlo robiť nedá. Dôkazom jeho silnej fanúšikovskej základne bol aj nadšený potlesk v hľadisku.

,,Udelenie titulu ma doslova dojalo, pretože nie každý môže byť jeho nositeľom a prijal som ho s veľkou pokorou. V mníchovskom divadle, ktoré sa radí medzi svetovú špičku, som doteraz odspieval množstvo predstavení s tými najlepšími umelcami a tvorcami. Dodnes si spomínam na svoje prvé mníchovské predstavenie a cítim sa tu nielen umelecky inšpiratívne, ale aj ľudsky doslova ako doma. Tento vzácny titul vnímam ako impulz pre neustále zdokonaľovanie sa, ale aj ako záväzok a vernosť tomuto divadlu, ktoré si ma váži a takýmto výnimočným spôsobom mi vyjadrilo uznanie. Veľmi rád sa sem budem vracať.“ uviedol pre Opera Slovakia Pavol Bršlík.

Pavol Bršlík si na javisku Bavorskej štátnej opery v Mníchove prevzal čestný titul Bayerischer Kammersänger, foto: Wilfried Hösl/BŠO

Pavol Bršlík KS (1979), rodák z Kysuckého Nového mesta, študoval spev na žilinskom konzervatóriu u Františka Livoru a následne sa zdokonaľoval v opernom štúdiu vo francúzskom Marseille. Po účinkovaní v opernom štúdiu ho angažovala berlínska Staatsoper Unter den Linden a následne pokračoval vo vysokoškolskom vzdelávaní u Vlasty Hudecovej na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Jeho kroky postupne viedli do najvýznamnejších svetových operných divadiel, koncertných sál či na javiská prestížnych festivalov a stal sa rešpektovanou osobnosťou. Rád účinkuje aj na rodnom Slovensku. Pozoruhodnú medzinárodnú umeleckú dráhu výraznejšie odštartoval v roku 2005, keď ho v ankete kritikov nemeckého časopisu Opernwelt vyhlásili za „mladého speváka roka“. V súčasnosti pôsobí ako umelec na voľnej nohe.

Na profesionálnom opernom javisku debutoval pred 20 rokmi, kedy sa v pražskej Štátnej opere predstavil ako Ottavio v Mozartovom Donovi Giovannim. Naštudovanie tejto postavy bolo jednou z cien, ktoré tenorista získal na speváckej súťaži v Karlových Varoch.

V Mníchove Pavol Bršlík debutoval 2. decembra 2006 ako Tamino v Everdingovej inscenácii Mozartovej opery Čarovná flauta pod taktovkou Ivora Boltona. Túto postavu stvárnil počas svojho 15-ročného hosťovania v tomto divadle najčastejšie zo všetkých. Následne sa tu predstavil ako Belmonte (Mozart: Únos zo serailu), Idamante (Mozart: Idomeneo), Narraboth (R. Strauss: Salome), Lenskij (Čajkovskij: Eugen Onegin), Gennaro po boku Lucrezie Borgie v podaní Edity Gruberovej (G. Donizetti: Lucrezia Borgia), Don Ottavio (Mozart: Don Giovanni), Nemorino (G. Donizetti: Nápoj lásky) aj pod taktovkou hosťujúceho Juraja Valčuhu, Alfred (J. Strauss: Netopier), Cassio (Verdi: Otello), Edgardo aj s Daliborom Jenisom v podaní Enrica (G. Donizetti: Lucia di Lammermoor), Alfredo (Verdi: La traviata), Števa Buryja (L. Janáček: Jenůfa), Fenton (Verdi: Falstaff), Henry Morosus (R. Strauss: Mlčanlivá žena), Rinuccio (G. Puccini: Gianni Schicchi), Jeník (B. Smetana: Predaná nevesta), Flamand (R. Strauss: Capriccio), Macduff (G. Verdi: Macbeth).

Rolu Nemorina stvárnil aj po boku Adriany Kučerovej (Adina), pričom jednu z repríz s oboma slovenskými umelcami uviedla mníchovská opera ako historicky prvý stream svojho predstavenia prostredníctvom internetovej platformy staatsoper.tv.

,,Rád tu spievam všetky postavy, ale ak by som mal vybrať najobľúbenejšie a môjmu srdcu blízke, bol by to Gennaro, ktorého som v Mníchove stvárnil veľakrát s Editou Gruberovou, všetky Mozartove postavy alebo Donizettiho Nemorino aj Enrico.“ dodal pre Opera Slovakia k svojim obľúbeným mníchovským operným postavám Pavol Bršlík.

G. Donizetti: Lucrezia Borgia, Bavorská štátna opera Mníchov, 2011, Edita Gruberová (Lucrezia Borgia), Pavol Bršlík (Gennaro), foto: Wilfried Hösl/BŠO

V Bavorskej štátnej opere spolupracoval s renomovanými dirigentmi ako napríklad Ivor Bolton, Friedrich Haider, Kent Nagano, Bertrand de Billy, Juraj Valčuha, Asher Fisch, Carlo Montanaro, Paolo Arrivabeni, Kirill Petrenko, Oksana Lyniv, Tomáš Hanus, Stefan Soltesz, Lothar Koenigs či Pinchas Steinberg a ďalší.

Operné postavy stvárnil v inscenáciách uznávaných režisérskych osobností ako Dieter Dorn, Martin Duncan, William Friedkin, Krzysztof Warlikowski, Christof Loy, Stephan Kimmig, David Bösch, Alphonse Poulin, Barbara Wysocka, Günter Krämer, Barbara Frey, Eike Gramss, Barrie Kosky, Lotte de Beer či David Marton a ďalší.

Bavorská štátna opera uviedla aj viacero koncertov Pavla Bršlíka, či už s klavírnym sprievodom Amira Katza alebo s orchestrom.

Obdobie koronakrízy spevák strávil v Bratislave, ale mal to šťastie, že mohol účinkovať v niekoľkých produkciách doma aj v zahraničí, následne vysielaných online. Ako sám hovorí ,,živú produkciu s priamym kontaktom umelca s divákom to nikdy nenahradí“.

Na Slovensku sme ho v tomto období mohli zažiť online z javiska košického Štátneho divadla, kde s klavírnym sprievodom Róberta Pechanca uviedol Schubertove piesne (písali sme o tom TU…) či na koncertom pódiu Slovenskej filharmónie, kde sa predstavil v Beethovenovom oratóriu Kristus na Olivovej hore (písali sme o tom TU…). ,,Verím, že sa situácia postupne vráti do normálneho stavu a my budeme môcť opäť účinkovať a prinášať publiku zážitky.“ dodal známy tenorista.

R. Strauss: Mlčanlivá žena, Bavorská štátna opera Mníchov, 2017, Peter Lobert (Vanuzzi), Tara Erraught (Carlotta), Brenda Rae (Aminta), Pavol Bršlík (Henry Morosus), Lavinia Dames (Isotta), Christian Rieger (Morbio), foto: Wilfried Hösl

Najbližšie sa Pavol Bršlík predstaví s piesňovým recitálom v rámci Taggenbrunner Festspiele v Rakúsku a následne v Mníchove v reprízach MacbethaSalome. Koncom júla vystúpi na mníchovskom špeciálnom festivalovom koncerte spolu s hviezdnymi menami ako napríklad Anna Netrebko, Jonas Kaufmann, Anja Harteros, Nina Stemme, Bryn Terfel, Ermonela Jaho, Kirill Petrenko, Kent Nagano, Ivor Bolton a mnohí ďalší.

Počas tohto leta sa na Pavla Bršlíka môžu tešiť aj návštevníci festivalu Viva Musica!, kde sa začiatkom augusta predstaví spolu s harfistom Michalom Matejčíkom. V nasledujúcej sezóne ho v Mníchove čaká nová inscenácia opery Richarda Straussa Capriccio a množstvo ďalších produkcií na medzinárodnej scéne.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár