Peter Dvorský: Keď má človek Vianoce v srdci, nič mu ich nevezme – ani pandémia

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
S jedným zo svetovo najznámejších slovenských operných spevákov – tenoristom Petrom Dvorským – sme sa vo vianočnom rozhovore zhovárali o tom, čo ho dokáže sviatočne naladiť. Prezradil, kedy musel tráviť Vianoce mimo domova, ale i to, k akej práci sa chystá vrátiť po pandémii.

Pán Dvorský, čo vás dokáže zaručene predvianočne naladiť?

Vône a zvuky! Tie sú každý rok o tomto čase rovnaké a neodmysliteľne patria k Vianociam a myslím si, že ani žiadna pandémia nás o zvuky a vône Vianoc nedokáže obrať. Isteže, nemôžeme sa vybrať do mesta k vianočným trhom na punč a človek sa jednoducho počas predvianočného času správa inak, no tie typické vône a zvuky si môže dopriať tak či tak. Navyše – Vianoce sú predsa kresťanský sviatok, oslavujeme ním narodenie Ježiša Krista a to nám predsa nemôžu zakázať žiadne nariadenia.

Uznávam, že prežívame teraz vianočné obdobie, ktoré je úplne iné, ako po minulé roky, ale sviatočnú náladu si jednoducho nemôžeme nechať vziať. Sviatky strávim s najbližšou rodinou a veľmi sa na ne teším.

Peter Dvorský

Museli ste niekedy počas aktívnej kariéry tráviť sviatky bez rodiny?

To nie, to by som nedopustil. Isteže – niekoľkokrát sa stalo, že som mal prácu počas vianočných sviatkov, ale vtedy som ´zbalil´ manželku a dcéry a šli so mnou. Nebolo to často, možno zo štyrikrát. Ale veľmi dobre si pamätám na Vianoce, ktoré sme strávili v Kolíne nad Rýnom. Účinkoval som v Bonne, no tam sme takto na sviatky nevedeli zohnať ubytovanie, tak sme si našli hotel v Kolíne. Do Bonnu som to nemal po diaľnici ďaleko.

Prečítajte si tiež:
Vianočný špeciál: Koledy, ktoré pohli dejinami
Tichá noc má 200 rokov
Vianoce v Taliansku: slávne klasické uspávanky

Keď som mal voľný čas, túlali sme sa s rodinou po krásnom Kolíne, po vianočných trhoch a užívali si tú romantiku – sviatočnú atmosféru, ktorá na nás dýchala na každom kroku. Personál v hoteli som poprosil o typickú slovenskú štedrovečernú večeru a vyšli nám v ústrety. Nechýbala hríbová polievka, kapor, zemiakový šalát a dokonca ani oplátky. Rovnako mi zabezpečili aj živý stromček! Len mojim dcéram to akosi nešlo do hlavy, či nás Ježiško nájde, aj keď sme tak ďaleko do domova…

Ako ste im to vysvetlili?

Manželka nakúpila darčeky, ale aby si to dievčence nevšimli, ja som ich vždy zatiaľ zabával počas prechádzok po meste. Potom som poprosil ľudí v hoteli, aby darčeky zabalili a kým budeme na večeri, dali ich pod stromček. Ešte pred tým som dcéram povedal, že sa nemusia ničoho báť, pretože sme nechali pootvorené okno na hotelovej izbe a Ježiško veľmi dobre vie, kde sme. Obidve dcéry boli veľmi prekvapené, keď pod stromčekom zbadali darčeky. Popravde, tak doširoka otvorené oči od úžasu som asi od vtedy nikdy nevidel (smiech).

Operný spevák Peter Dvorský počas udeľovania Cien predsedu NR SR za rozvoj kultúry a humanitného vzdelávania za rok 2012. Foto: Diana Černáková/SITA

Musím povedať, že hoci sme boli nútení stráviť Vianoce mimo nášho domova, boli to jedny z najromantickejších sviatkov, aké som kedy s rodinou zažil. Keď má človek Vianoce v srdci, nič mu ich nevezme – ani žiadna pandémia, ktorá už tak dlho sužuje celý svet. Preto si myslím, že sviatky si dokážeme užiť, aj keď svet naokolo nás nefunguje tak, ako sme zvyknutí.

Asi je zbytočné sa pýtať, či súčasťou vianočnej atmosféry u vás musí byť aj hudba…

Samozrejme. Bolo to tak u nás už od detstva. Pamätám si, že sme spievali koledy s bratmi. To robíme dodnes, ak sa nám podarí sa pred sviatkami stretnúť. A rád si zaspievam aj s kamarátmi vianočné piesne, hoci tohto roku to nie je možné. Počas kariéry som pomerne často mal rôzne vianočné koncerty a mal som ich rád. Vždy som toto obdobie považoval za úžasnú časť roka, človek sa koncertmi naladil duchovne na prichádzajúce sviatky…

K predvianočnému obdobiu patrí v operných domoch neodmysliteľne Pucciniho Bohéma. Spievali ste Rodolfa v decembri často?

Popravde, nepamätám si, ako často to bolo práve pred Vianocami, hoci je pravda, že Bohéma svojou atmosférou si priam žiada, aby sa hrala v zimnom období. Pamätám si predstavenie Bohémy takto v decembri v Janove a musím povedať, že to bolo mimoriadne, pretože Taliani – tí si skutočne vedia vychutnať predvianočné obdobie.

G. Puccini: Bohéma, Viedenská štátna opera, 1994, Peter Dvorský (Rodolfo), Barbara Frittoli (Mimi), foto: internet

Bohéma je opera, v ktorej často inscenátori nechávajú na spevákov padať sneh…

Nuž, padanie snehu, to je tiež v istom zmysle hudba, že? Existuje niekoľko skladieb, ktoré padanie snehu evokujú, stačí pri nich zavrieť oči a človek vidí, ako padajú vločky a prikrývajú svet. Nuž, popravde – prial by som si biele Vianoce.

Hoci v niektorých divadlách či koncertných sálach sa aj napriek pandémii hrá, predsa len je to iné, ako za normálnych okolností. Chýba vám hudba, opera a divadlo?

Samozrejme, komu by nechýbala. Navyše – naživo je jednoducho naživo a ja by som si znovu rád vychutnal ako divák dobrý koncert či operné predstavenie. Budem musieť počkať, až sa situácia upokojí a znovu sa vrátim k hudbe ako divák, ale dúfam, že sa aj vrátim do porôt rôznych speváckych súťaží a poprípade aj k mojim žiakom. Je pravda, že teraz nie je také jednoduché dopriať si muziku naživo, na druhej strane – sú tu obrovské možnosti v nahrávkach. Človek má k dispozícii doslova nepreberné množstvo či už starých nahrávok, alebo nových albumov, ktoré vznikajú takmer každý deň. Okrem toho sú tu online prenosy alebo záznamy inscenácií.

Čo spomedzi týchto možností uprednostňujete?

Práve teraz pred sviatkami má človek skôr chuť a náladu na niečo klasické – na staré nahrávky, na tradične urobené réžie predstavení. Nie som však ten typ človeka, ktorý by sa silou-mocou vyhýbal novým, moderným predstaveniam. Koniec koncov – divadlo sa mení a ja to akceptujem.

Vianoce s Petrom Dvorským, obal CD

Spomenuli ste, že sa rád po skončení obmedzení vrátite k svojim žiakom…

Kým mi to súčasné obmedzenia nezahatali, venoval som sa mladým spevákom. Dá sa povedať, že sa tomu nevyhnem, lebo mladí ľudia ma sami vyhľadávajú a ja im rád odovzdám skúsenosti. Pokiaľ vidím a počujem potenciál, pracujem so spevákmi a speváčkami. Začal som tak robiť pred mnohými rokmi a niekoľko tých, s ktorými som spolupracoval pred zhruba 15 rokmi, stoja dnes pravidelne na operných javiskách tých najznámejších operných domov.

Je to príjemný pocit dobre odvedenej práce?

Ak sa mi podarí s niekým stráviť čas a vidím, že spevák či speváčka pochopili to, čo som sa im snažil odovzdať, som veľmi rád. A keď potom môžem na diaľku sledovať ich úspechy, je to aj pre mňa osobne zadosťučinenie. Ale nerád by som, aby to vyznelo, že je to moja zásluha. Je to zásluha tých mladých ľudí, ktorí na sebe pracujú a pochopia isté zákonitosti. Musia pochopiť, že nestačí mať pekný hlas, že nestačí vyspievať vysoký tón. Ten tón predsa utvoriť a nie je osamotený! Je tak veľa vecí, ktoré treba pri speve brať na zreteľ.

Nechá si mladá generácia spevákov poradiť?

Zvyčajne áno. Len nesmú byť netrpezliví. Ja chápem, že túžia po veľkých úlohách, ja som nebol iný! Ale ak mladý spevák príliš rýchlo začne túžiť po dramatických rolách, môže si len uškodiť. Snažím sa im vysvetliť, že všetko má svoj čas. Ak majú dozrieť do dramatického odboru, dozrejú. Ale pokojne sa môže stať, že sa budú celú kariéru pohybovať v iných speváckych sférach, ale veď aj to je úplne v poriadku.

Peter Dvorský, zdroj: HC

Aj si spätne poviete – nuž toto alebo tamto som počas svojej kariéry tiež mohol urobiť inak?

Nuž áno. Keď si pustím nejakú svoju nahrávku, tak si poviem – nebolo to zlé, ale mohol si to urobiť lepšie (smiech). Je to zrejme akási prirodzenosť človeka, že sa chce zlepšovať a robiť veci čo najlepšie. Na druhej strane, minulosť nezmeníte.

Ste nostalgický typ človeka?

Asi nie. Niekedy dokážem pouvažovať nad minulosťou a možno ju aj hodnotiť, ale na druhej strane – veľmi rýchlo viem ´prehodiť výhybku´ a radovať sa zo súčasnosti, lebo to je dôležitejšie.

Sme na prahu nového roku, čo by ste popriali našim čitateľom?

Všetkým želám pokojné Vianoce, pevné zdravie a aby bol ten nový rok oveľa lepší a pokojnejší.

Rozprávala sa: Dáša Juhanová

Peter Dvorský sa narodil 25. septembra 1951 v Partizánskom. Patrí medzi najvýznamnejších tenoristov svojej generácie. Detstvo prežil v obci Horná Ves, Základnú umeleckú školu navštevoval v Novákoch. V rokoch 1969 – 1973 študoval na Konzervatóriu v Bratislave spev u Idy Černeckej.

Do Opery Slovenského národného divadla bol angažovaný v roku 1972 ako mimoriadny talent ešte počas štúdia. Prvý úspech tu zaznamenal v role Lenského v Čajkovského opere Eugen Onegin. Následne v roku 1973 vyhral národnú spevácku súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského v Trnave a v roku 1974 vyhral prvú cenu na medzinárodnej Čajkovského súťaži v Moskve. V roku 1975 vyhral prvé miesto v speváckej súťaži na Ženevskej medzinárodnej hudobnej súťaži, čo viedlo k jeho ročnému angažmánu na štúdiu u Renaty Carosie a Giuseppeho Luggu v milánskej opere La Scala (1975 – 1976). Od roku 1977 vystupoval na najpoprednejších zahraničných operných scénach a je držiteľom viacerých prestížnych ocenení.

S prechodom jeho kariéry do neskoršej fázy sa Peter Dvorský začal angažovať ako mentor a riaditeľ viacerých hudobných festivalov a telies. Pod jeho záštitou organizujú celoslovenskú detskú spevácku súťaž ľudových piesní pod názvom Slávik Slovenska. V českom meste Jaroměřice nad Rokytnou organizuje hudobný festival Mezinárodní festival Petra Dvorského. Pôsobí vo viacerých porotách speváckych súťaží. Od januára 2006 do júna 2010 bol umeleckým vedúcim aj riaditeľom opery Štátneho divadla Košice. Od júna 2010 do júla 2012 pôsobil vo funkcii riaditeľa Opery Slovenského národného divadla. V apríli 2013 bol Peter Dvorský menovaný ministerstvom zahraničných vecí a európskych záležitostí SR za riaditeľa Slovenského inštitútu v Ríme. Vo funkcii pôsobil do roku 2018.

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

spravodajkyňa a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár