Peter Kellner debutoval na javisku newyorskej Metropolitnej opery

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V nedeľu 9. januára 2021 sa na javisku Metropolitnej opery v New Yorku po prvýkrát predstavil slovenský operný spevák, v súčasnosti sólista Viedenskej štátnej opery, bas Peter Kellner. Jeho prvou postavou na javisku tohto rešpektovaného operného domu bol Colline v Zeffirelliho inscenácii Pucciniho Bohémy.

Peter Kellner (1990) patrí medzi mladú generáciu slovenských operných umelcov, ktorí na vysokej úrovni reprezentujú našu krajinu. Pochádza z dedinky Bystrany v okrese Spišská Nová Ves a už ako dieťa sa venoval hudbe – hral na klavíri a spieval v zbore, postupne sa zúčastňoval na rôznych súťažiach. Spevu sa napokon začal venovať naplno a absolvoval ho na košickom konzervatóriu (pedagóg Michail Adamenko). V štúdiu pokračoval v Rakúsku, na Mozarteu v Salzburgu (pedagóg Boris Bakow) či na Kunstuniversität v Grazi (pedagóg Antonius Sol). Petra Kellnera v jeho počiatočnej umeleckej profilácii podporilo spomedzi iných aj Hudobné centrum v rámci svojho projektu Fórum mladých talentov.

Prečítajte si tiež:
Ako dvaja Slováci dobyli Rím

Ešte pred začiatkom medzinárodnej dráhy hosťoval na všetkých troch slovenských operných scénach (Opera SND Bratislava, Štátna opera v Banskej Bystrici, ŠD Košice). V sezónach 2015/16 až 2017/18 bol sólistom Opery v rakúskom Grazi a od sezóny 2018/19 je stálym členom Viedenskej štátnej opery, kde spolupracuje so svetovou špičkou umelcov či divadelných tvorcov.

Peter Kellner, foto: Luigi Caputo

Okrem svojej domovskej scény účinkuje vo viacerých divadlách a na festivaloch či na koncertných pódiách po boku telies ako napríklad Camerata Salzburg, Viedenská filharmónia, Liverpool Philharmonic Orchestra a ďalších. Jeho interpretačné umenie mohlo publikum spoznať vo Viedni, Londýne, Grazi, Salzburgu, Seville, Clevelande, Prahe, Glyndebourne, Trieste, Klagenfurte, Macau a inde. Mimoriadne rád účinkuje na Slovensku.

Peter Kellner už v mladom veku rozbieha kariéru v hlavných divadlách sveta. Okrem svojej domovskej viedenskej scény už má za sebou viaceré dôležité debuty, napríklad na festivale v Salzburgu či v londýnskej Royal Opera House. Ďalším významným medzníkom bolo prvé účinkovanie v newyorskej Metropolitnej opere 9. januára 2022, kde sa predstavil ako Colline (študent filozof) v inscenácii Pucciniho Bohémy v réžii a scénografii legendárneho tvorcu Franca Zeffirelliho.

G. Puccini: Bohéma, Metropolitná opera New York, 2022, Charles Castronovo (Rodolfo), Maria Agresta (Mimì), foto: Cory Weaver / Met
G. Puccini: Bohéma, Metropolitná opera New York, 2022, scéna 2. dejstva, foto: Evan Zimmerman / Met

Predstavenie sa od svojej premiéry 14. decembra 1981 stalo najhrávanejšou produkciou Metropolitnej opery všetkých čias a zaznamenalo viac ako 520 repríz. Metropolitná opera pod dlhoročným vedením Petra Gelba neplánuje stiahnuť Zeffirelliho inscenácie z repertoáru (Turandot, Bohéma), pretože je o ne neustály záujem. Počas 35-ročnej spolupráce s MET ich Zeffirelli v New Yorku vytvoril jedenásť.

Prečítajte si tiež:
Vo veku 96 rokov zomrel taliansky operný a filmový režisér Franco Zeffirelli
Potomok Leonarda da Vinciho na tróne režisérov. Franco Zeffirelli
Franco Zeffirelli – režisér mojej mladosti

Pre zaujímavosť dodajme, že na premiére v roku 1981 sa v tomto dojímavom príbehu o chudobných študentoch predstavili legendárni umelci ako Teresa Stratas (Mimì), José Carreras (Rodolfo), Renata Scotto (Musetta), Richard Stilwell (Marcello), Allan Monk (Schaunard), James Morris (Colline) a ďalší. Inscenáciu hudobne naštudoval James Levine, ktorý nás navždy opustil v marci 2021.

Počas viac ako 40-tich rokov sa v nej vystriedala plejáda speváckych osobností so svetovým renomé. V roku 1987 v nej dvakrát hosťoval aj náš Peter Dvorský v role básnika Rodolfa a teraz sa v nej predstavil Peter Kellner ako Colline.

Peter Kellner ako Colline v Pucciniho opere Bohéma v divadelnej šatni Metropolitnej opery New York (debut v MET), 2022, foto: súkr. archív P. Kellnera

„Asi pred dvomi rokmi som priamo vo Viedni predspieval pre Jonathana Frienda, vtedajšieho castingového riaditeľa Metropolitnej opery, ktorý ma následne pozval do tejto produkcie. Túto príležitosť si nesmierne vážim.“ uviedol pre Opera Slovakia Peter Kellner a k skúšobnému procesu dodal: „Na naštudovanie sme mali jeden týždeň, práca bola veľmi efektívna a skúšky premyslene naplánované s vysokým profesionálnym prístupom. Od všetkých sa vyžadoval maximálny výkon, pozornosť, sústredenie a flexibilita. Predtým som nevidel žiadnu nahrávku inscenácie, ale v MET je profesionálny tím ľudí, ktorí hosťujúcich účinkujúcich vstupujúcich do reprízových predstavení vedia fantasticky pripraviť. Nasledovala jedna javisková skúška s orchestrom a už sa išlo na predstavenie. Tak isto je to aj vo Viedni, takže som bol na to pripravený“.

Pre Petra Kellnera to bolo zároveň prvé účinkovanie v Zeffirelliho inscenácii. „Veľmi ma očarila monumentálna dvojposchodová klasická scéna, množstvo ľudí v druhom dejstve, odhadom asi 200 účinkujúcich. Na scéne je dokonca živý somárik, ktorý ťahá vozík s hračkami, živý kôň, ktorý privezie Musettu a samozrejmosťou pre MET-ku je spevácka špička. Divadelná sála má vynikajúcu akustiku, takže sa mi tam spieva veľmi dobre.“ zveril sa so svojimi dojmami pre Opera Slovakia.

G. Puccini: Bohéma, Metropolitná opera New York, Gabriella Reyes (Musetta), foto: Evan Zimmerman / Met
G. Puccini: Bohéma, Metropolitná opera New York, 2022, Gabriella Reyes (Musetta), Peter Kellner (Colline), Alexander Birch Elliott (Schaunard), Charles Castronovo (Rodolfo), Maria Agresta (Mimì), Lucas Meachem (Marcello), foto: Cory Weaver / Met

Peter Kellner účinkuje v sérii predstavení v dňoch 9., 13., 18., a 22. januára 2022. Spolu s ním pod taktovkou Carla Rizziho účinkujú Maria Agresta (Mimì), Charles Castronovo (Rodolfo), Gabriella Reyes (Musetta), Lucas Meachem (Marcello), Alexander Birch Elliott (Schaunard) a ďalší. Met oznámila, že predstavenie 22. januára 2022 sa bude vysielať naživo cez medzinárodnú rozhlasovú sieť Toll Brothers – Metropolitan Opera International.

Prečítajte si tiež:
Metropolitná opera v New Yorku opäť otvorila novú sezónu

Metropolitná opera, ktorá bola zatvorená 18 mesiacov, prešla kvôli pandémii koronavírusu na veľmi prísny režim pre účinkujúcich aj divákov. Od všetkých požaduje očkovanie. Peter Kellner k tomu dodáva: „Hneď na začiatku mi vedenie MET oznámilo, že musím byť očkovaný tromi dávkami, čo som samozrejme spĺňal. Rúškami sa musíme chrániť nielen počas skúšok, ale aj počas predstavenia v zákulisí. Zložiť si ho môžeme až pred vstupom na javisko. Napriek tomu, že sme všetci očkovaní, trikrát do týždňa nás testujú PCR testami, takže starostlivosť o bezpečnosť je tu veľmi dobrá.“

Peter Kellner pred budovou Metropolitnej opery v New Yorku (jeho debut v MET), 2022, foto: súkr. archív P. Kellnera

Do New Yorku prišiel Peter Kellner prvýkrát „Je tu český spevák Adam Plachetka, ktorý v MET hosťuje vo Figarovej svadbe za Christiana Gerhahera, takže mi poukazoval New York, MET-ku, ukázal mi kde je česká reštaurácia, chodíme si zacvičiť a pod., za čo som mu vďačný“.

Tak, ako pre všetkých umelcov, aj pre Petra Kellnera bol rok 2021 zložitejší a kvôli pretrvávajúcej pandémii sa zrušili viaceré produkcie, v ktorých mal účinkovať či už na domácej scéne, alebo ako hosť. „Zrušili sa aj produkcie, v ktorých som mal vystúpiť na Slovensku, napríklad dva koncerty v Slovenskej filharmónii či decembrová Pucciniho Bohéma v Opere SND. Mal som účinkovať aj na koncerte Vianoce v Bratislave.“ Najbližšie by sa mal Peter Kellner na Slovensku predstaviť 20. júna 2022 v bratislavskej Redute so Slávkou Zámečníkovou, tiež sólistkou Viedenskej štátnej opery, na koncerte agentúry Kapos v obľúbených operných áriách.

R. Strauss: Elektra, Salzburger Festspiele, 2021, Peter Kellner (Orestov opatrovník), Vida Miknevičiūtė (Chrysothemis), foto: Bernd Uhlig/SF

V lete 2021 opäť hosťoval v Salzburgu, kde sa predstavil nielen ako Orestov opatrovník v Straussovej Elektre (dirigent: Franz Welser-Möst, réžia: Krzysztof Warlikowski), ale aj ako Brander v koncertnom uvedení Berliozovej dramatickej romantickej legendy – oratóriu Faustovo prekliatie po boku Elīny Garanče, Charlesa Castronova a Ildara Abdrazakova. Viedenských filharmonikov dirigoval Alain Altinoglu.

Následne odcestoval do Londýna, kde stvárnil Papagena v Mozartovej opere Čarovná flauta v známej inscenácii Davida McVicara. V Londýne doteraz účinkoval v troch produkciách (Billy Budd, Čarovná flauta, Bohéma) a opäť by sa tu mal predstavil v budúcej sezóne ako Colline v Pucciniho Bohéme v repríze inscenácie Richarda Jonesa.

G. Bizet: Carmen, Viedenská štátna opera, 2021, Anita Rachvelishvili (Carmen), Slávka Zámečníková (Frasquita), Peter Kellner (Zuniga), foto: Michael Pöhn/Wiener Staatsoper

Na domácej scéne vo Viedenskej štátnej opere doteraz stvárnil 12 postáv, naposledy v decembri 2021 Masetta v novej inscenácii Mozartovho Dona Giovanniho (recenziu si prečítate v článku Pavla Ungera Viva la libertà! Strhujúci Don Giovanni v streame premiéry z Viedenskej štátnej opery). V máji 2022 sa vo Viedni po prvýkrát predstaví ako Figaro (Mozart: Figarova svadba), následne v júni vstúpi aj do repríz novej inscenácie Rossihiho opery Barbier zo Sevilly (Don Basilio).

Pripravil: Ľudovít Vongrej

www.peter-kellner.com

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár