Piesňový recitál Márie Tajtákovej s klavírnym sprievodom Ladislava Fančoviča

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Intimitu hudby, o ktorú sa vedia v plnej miere postarať komorné koncerty alebo recitály sólistov, priniesol aj piesňový recitál sopranistky Márie Tajtákovej s klavírnym sprievodom Ladislava Fančoviča. Umelci ho realizovali v priestoroch Múzea Vojtecha Löfflera v Košiciach dňa 11. novembra 2022.

Na koncerte odznel výber piesní z ich autorského CD nosiča. Už v jeho recenzii som vyjadrila radosť, že na slovenskom mediálnom trhu konečne máme piesne slovenských skladateľov, ktorých tvorbu interpreti hriešne obchádzajú. Zaslúžia si rovnakú pozornosť ako piesne ktoréhokoľvek zahraničného skladateľa, no s poľutovaním možno konštatovať, že ani vydavatelia sa do nahrávok podobného typu nehrnú. Jednou zo svetlých výnimiek je vydavateľstvo Hevhetia, kde spomínané CD vyšlo.

Mária Tajtáková, Ladislav Fančovič, foto: Marek Turčok / Visit Košice

Cyklus troch piesní Jána Zimmera Jar v údolí a cyklus štyroch piesní Ladislava Holoubka Mladosť sa dostali na verejne dostupný mediálny nosič vďaka týmto interpretom vôbec po prvý raz!

Na koncerte odzneli piesne C. Debussyho, D. Kardoša, A. Berga, J. Zimmera, a L. Holoubka. Svojím vystúpením ho spestrili klavirista a saxofonista L. Fančovič, ktorý tiež uprednostnil výlučne diela slovenských skladateľov – I. Zeljenku a J. Iršaia.

Prečítajte si tiež:
Album Impressions Songs predstavuje slovenskú piesňovú tvorbu v kontexte európskej hudby

Mimoriadne kultivovaný spevácky prejav sólistky večera M. Tajtákovej som už hodnotila v recenzii CD. Môžem len zopakovať, čo som už napísala, ale aj pridať, že najlepší a hodnoverný zážitok môže spôsobiť predsa len živý prejav a interpretácia z koncertného pódia.

M. Tajtáková narába so svojím hlasom s jasným vedomím posolstva piesní tak v hudbe ako aj v texte. Svoj prejav na koncerte prispôsobovala vždy nálade, vyžarujúcej z ich hudobného charakteru. Jej citlivá reakcia na obe zložky bola všadeprítomná ako aj intimita a krehkosť v komorne ladenom výraze. V súčasnosti určite patrí k elite slovenských komorných spevákov.

Ladislav Fančovič, foto: Marek Turčok / Visit Košice

Rovnako dôležitým bolo pre mňa vypočuť si naživo aj klavírny sprievod L. Fančoviča. Bezpochyby mala jeho spolupráca s vokálnym prednesom všetky významové parametre hudobnej komunikácie so sólistkou. To, čo mi bolo jasné už z nahrávky na CD, sa zopakovalo ešte v jasnejších hudobných kontúrach a súvislostiach naživo.

L. Fančovič zahral na klavíri výber štyroch prelúdií z cyklu Dvadsaťštyri prelúdií pre klavír Ilju Zeljenku. Toto skladateľovo dielo, ktoré patrí k jeho posledným, predniesol s absolútne zrozumiteľným ponorom do tónových kombinácií a zvuku do neho zakomponovaných a z neho plynúcich.

Druhým vstupom L. Fančovič prekvapil intimitou svojej sólovej hry na barytónový saxofón. Interpretoval skladbu Jevgenija Iršaia Monoloque a opäť len potvrdil svoju výbornú povesť multiinštrumentalistu.

Koncert moderovali obaja sólisti samostatne, so zmyslom pre krátku, ale obsažnú informáciu o prednesených skladbách a skladateľoch.

Autor: Dita Marenčinová

Písané z koncertu 11. 11. 2022

Múzeum Vojtecha Löfflera v Košiciach
11. novembra 2022

Mária Tajtáková, soprán
Ladislav Fančovič, klavír, saxofón

Claude Debussy (1862 – 1918)
Tri piesne
Dezider Kardoš (1914 – 1991)
Štyri piesne z cyklu Piesne o láske, op. 2 na básne Valentína Beniaka a Máše Haľamovej
Ilja Zeljenka (1932 – 2007)
Dvadsaťštyri prelúdií (výber č. 1-4)
Alban Berg ( 1885 – 1935)
Výber štyroch piesní z cyklu Sieben frühe Lieder
Ján Zimer (1926 – 1993)
Cyklus (troch) piesní Jar v údolí, op. 3 pre soprán a klavír
Jevgenij Iršai (1951)
Monoloque pre barytónsaxofón
Ladislav Holoubek (1913 – 1994)
Cyklus (štyroch) piesní Mladosť, op. 19 pre koloratúrny soprán a klavír na text Laca Novomeského

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár