Pietro Mascagni v Bratislave

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Taliansky hudobný skladateľ, predstaviteľ verizmu Pietro Mascagni, sa narodil 7. decembra 1863 v meste Livorno. Tento rok si pripomíname 150. výročie od jeho narodenia. Pietro Mascagni dirigoval aj v Slovenskom národnom divadle v Bratislave na pozvanie Oskara Nedbala. Pri príležitosti 150. výročia jeho narodenia, pripravila dokumentaristka Elena Blahová-Martišová príspevok, ktorý dokumentuje túto významnú umeleckú i kultúrnu udalosť v dejinách SND.

Mimoriadnou udalosťou bratislavského hudobného života vo februári 1925 bolo hosťovanie slávneho skladateľa a dirigenta Pietra Mascagniho v opere Slovenského národného divadla, ktorý prijal pozvanie riaditeľa Oskara Nedbala, aby 20. februára 1925 dirigoval svoju operu Sedliacka česť a Leoncavallových Komediantov. Na generálnej skúške, po slávnostnom privítaní Pietro Mascgani povedal, že mu je cťou zastupovať na dirigentskom mieste slávneho umelca a dirigenta svetového mena Oskara Nedbala, ktorého veľká umelecká línia je viditeľná i na činnosti Opery SND a Bratislava môže byť šťastná, že umelec takých kvalít a takého zvučného mena vedie jej divadlo.

Mascagni v BA 1925

Z nadšených ohlasov v tlači prinášame hodnotenie Norberta Kubáta (1891 – 1966), českého huslistu, pedagóga a publicistu pôsobiaceho v rokoch 1919 – 1938 na Slovensku, ktorý sa popri vlastnej koncertnej činnosti venoval aj výchove mladých huslistov na Hudobnej a dramatickej akadémii a písal hudobné referáty a kritiky na koncerty a operné predstavenia. (pozn. redakcie: hodnotenie nájdete v závere článku)

Pietro Mascagni hosťoval v našom divadle i 30. marca 1925, kedy dirigoval Verdiho Aidu. Pri tejto príležitosti sa vyslovil o opernom súbore: „Je to znamenitý „divadelný záprah“, na ktorom poznať pevnú ruku a umelecký inštinkt i intelekt jeho vodcu Oskara Nedbala. Je to síce malé teleso, ale svojou úrovňou, pohotovosťou a umeleckou disciplínou sa vyrovná i veľkým súborom operným, ktoré majú nielen väčšie prostriedky, ale i dlhšiu tradíciu ako toto mladé divadlo, na ktoré môže byť nielen Bratislava, ale i celé Československo pyšné“. (Slovenský denník, roč. 8, 31.03.1925, č. 73a, s. 1).

Pietro Mascagni na spoločnej fotografii spolu s Oskarom Nedbalom a inými pred historickou budovou v SND (1924)

Pietro Mascagni na spoločnej fotografii spolu s Oskarom Nedbalom
a inými pred historickou budovou v SND (1924)

Predstaveniu Aidy vtisol taliansku autenticitu a svojím priamym bezprostredným kontaktom s javiskom viedol spevákov k nadpriemernému výkonu s dôrazom na prednes a precítenie interpretovaných úloh. K fascinujúcemu výkonu Mascagniho sa pripojili aj výkony jednotlivých spevákov Marie Žaludovej v titulnej úlohe, Marty Krásovej ako Amneris, Romana Hübnera (Radames) a rumunského hosťa z opery v Bukurešti Dumitru Bazilia, ktorý spieval Amonasra.

Koncom sezóny 1924/1925 dirigoval Pietro Mascagni Sedliacku česť, Komediantov a Verdiho Trubadúra na zájazde operného súboru v Prahe, kde sa opäť stretol s nadšeným prijatím publika a svojím majstrovstvom prispel veľkou mierou k úspechu nášho súboru nielen finančného, ale najmä umeleckého.

Pietro Mascagni prišiel do Bratislavy ešte v novembri 1927 a opäť dirigoval Aidu, ktorú , ako sa vyjadril pre tlač, dirigoval s veľkou láskou. Ďalej povedal: „Závidím Tulliovi Serafinimu, ktorý 10. augusta roku 1913 na Verdiho jubileu vo veronskej aréne pred 40 000 ľuďmi dirigoval Aidu s 200-členným hudobným zborom. – I ja som dirigoval na veronskej aréne v roku 1921 Piccolo Marata.*) Antické kamene starej rímskej arény oživli predo mnou, 40 000 poslucháčov splynie do jedného človeka, počas predstavenia v zbožnej tichosti, po dejstvách burácajúcom sťa orkán potlesku – nezabudnuteľná pamiatka. – Českí muzikanti sú veľkolepí, Smetana, Dvořák patria dnes už medzi klasikov. Ja mám veľmi rád Leoša Janáčka. Jeho „Pastorkyňu“ som počul v Londýne, veľmi ma upútala. Poznám detaily z jeho Káti Kabanovej, ľutujem, že som ju na javisku ešte nevidel. Je to mohutná tvorba. – Teraz odcestujem do Nitry a budem dirigovať na Slovensku v niekoľkých väčších mestách. Milujem túto zem, lebo je samá hudba. Slovenskú pieseň pokladám podobne ako taliansku za nevyčerpateľný zdroj a vysoko si ju cením pre jej originálnosť a bohatú melodiku.“ (Slovenský denník, roč. 10, 24. 11. 1927, č. 267, s. 3-4).

Recenzia na predstavenie pod taktovkou Pietra Mascagniho

Národný denník, roč. 4, 22.02.1925, č. 43, s. 6

Recenzia na predstavenie pod taktovkou Pietra Mascagniho Národný denník, roč. 4, 22.02.1925, č. 43, s. 6

Recenzia na predstavenie
pod taktovkou Pietra Mascagniho
Národný denník, roč. 4, 22.02.1925, č. 43, s. 6

Pripravila: Elena Blahová-Martišová

 

Známe intermezzo z opery Pietra Mascagniho Cavalleria Rusticana

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Elena Blahová-Martišová

dokumentaristka a publicistka, členka redakčnej rady Opera Slovakia

Zanechajte komentár