Pinchas Steinberg, Javier Perianes a Slovenská filharmónia otvorili 56. ročník Bratislavských hudobných slávností

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Iba opatrne sme po návrate z dovoleniek a s príchodom chladnejšieho počasia dúfali, že sa podarí otvoriť a zrealizovať veľkoryso naplánovaný festival Bratislavské hudobné slávnosti. To prvé sa už podarilo – otvárací koncert zaznel 24. septembra 2021 v plnej sále Reduty. Festival sľubuje mimoriadne umelecké zážitky, okrem iných koncert Viedenských filharmonikov, berlínskeho Konzerthausorchestra s dirigentom Jurajom Valčuhom či stretnutie so slávnym kontratenoristom Jakubom Józefom Orlińskim. BHS otvoril v piatok generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie prof. Marián Lapšanský.

Po tom, čo sa vlani podarilo zrealizovať iba 5 z plánovaných koncertov, boli očakávania v nastupujúcej tretej vlne pandémie mimoriadne silné. Návštevníci prúdili do sály s dostatočným predstihom, aby stihli predložiť dôkaz, že sú zaočkovaní a s radosťou si sadli do zaplnenej sály Slovenskej filharmónie.

Stálica na slovenskom a medzinárodnom hudobnom nebi, so cťou a na vysokej úrovni prežili BHS totalitné obmedzenia minulosti a boli v hudbe prakticky jedinou a aj najsilnejšou vizitkou kvality profesionálneho skladateľského a interpretačného umenia. Aký je rozdiel medzi minulosťou a dneškom?

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, otvárací koncert, Marián Lapšanský (generálny riaditeľ SF), Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak

Predovšetkým v tom, že výber kvalitných hostí je ešte náročnejší, že o prostriedky treba bojovať a aj priazeň publika si treba zaslúžiť. Vysoko nastavená latka kvality sa však darí udržať celé roky. A o hviezdy na orchestrálnom či sólistickom nebi nie je núdza. Rozdiel je ale napríklad v úcte, ktorú štát zosobnený „aspoň“ členom vlády, festivalu prejavuje. V čase, keď sa rozhoduje o bytí a nebytí umenia, kultúry a kultúrnych stánkov, keď sa treba jasne postaviť na stranu tých, ktorí ponúkajú vysokú a so svetom porovnateľnú kvalitu, zívala hostiteľova a vládna lóža takmer prázdnotou.

Nemali by sme zabúdať, akú úlohu zohral festival za 55 rokov svojej existencie, a to predovšetkým z hľadiska medzinárodných umeleckých vzťahov. Ani dnes, keď si melomani môžu prísť takmer denne na svoje vďaka explózii festivalov, platforiem, seminárov a ak chcete webinárov a fór, prinášajúcich spoľahlivé hodnoty. BHS hrá stále svoj prím. A to aj vďaka zastrešeniu oficiálnou erbovou inštitúciou – Slovenskou filharmóniou profituje festival z úzkej spolupráce s ňou a koncerty jej telies sú jeho prirodzeným pilierom.

Tradične patrí otvárací koncert hostiteľovi. Slovenská filharmónia uviedla Symfoniettu op. 16, č. 1, dielo z obdobia mladosti jedného zo zakladateľov slovenskej hudobnej moderny, Jána Cikkera. Je chvályhodné, že sa filharmónii a festivalu darí ponúkať naštudovanie slovenskej tvorby aj zahraničným dirigentom.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Pinchas Steinberg, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak

Tentokrát stál totiž na čele telesa slávny Pinchas Steinberg. Pôvodom z Palestíny, s diplomom z USA a Európy je pokračovateľom tradície husľovej interpretácie Jaschu Heifetza a skladateľa Borisa Blachera. Je nám blízky aj preto, že jedno desaťročie stál na čele neďalekej Viedenskej štátnej opery a dnes je už siedmy rok šéfdirigentom Budapeštianskeho filharmonického orchestra. Na BHS a do Slovenskej filharmónie prišiel opakovane. Nečudo, veď krásna sála v spojení s nadšenou hrou poskytuje zážitok, na ktorý sa nezabúda.

Symfoniettu prepracoval z originálnej klavírnej verzie do orchestrálnej podoby sám autor. Ľudové melódie spracované zručným skladateľom sa dobre počúvajú. Cikker na pódiách žije – klavírne skladby, symfonické diela zaznievajú pomerne často. Pravdaže, jeho kľúčové dedičstvo je desať opier, a tak je jeho pravým domovom operné javisko.

Sólistom koncertu bol španielsky klavirista Javier Perianes. Uviedol Koncert pre klavír a orchester G Dur Mauricea Ravela. Vznikol po autorovej koncertnej ceste do USA v roku 1928. Skvelý výkon Perianesa, jeho brilantný výraz, ale aj jemnosť, ktorá sa snúbila s dynamizmom – takto by som charakterizovala jeho brisknú a zároveň precítenú hru. Perianes je ohnivý a všetko vyvažuje poetickosťou. Dirigent s orchestrom mu boli dobrou oporou. Všimla som si aj nežné sóla čerstvej laureátky Ceny Frica Kafendu, prvej harfistky Katarína Turnerovej.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Javier Perianes, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak

Sólista odpovedal na ovácie publika skladbou Danza ritual del fuego – rituálnym tancom z baletu El amor brujo Manuela de Fallu, ktorý autor transkriboval aj pre klavír. Nálada v sále naznačovala, že sa vrátili dejiny. BHS žije!

Veľkou odmenou za takmer 1,5-ročný pôst bolo, že sa orchester rozoznel v druhej polovici naplno a pred plným hľadiskom. Vyše stovka hráčov je totiž potrebná na uvedenie sugestívneho baletu Igora Stravinského Svätenie jari.

Písal sa rok 1913 a Paríž zažíval škandál storočia. Stravinského obraz pohanskej Rusi prepadol, aby sa neskôr stal jedným z najvyhľadávnejších a zároveň fascinujúcich opusov svetovej hudobnej literatúry. Filharmonici ukázali celé svoje majstrovstvo. Žiadne slová, ani obsah neboli potrebné, stačilo sa oddať hudbe. Rozprávala o pohanskej svadbe, zneli orgiastické tance a hudba vyjadrovala hrôzu zo smrti panny, ktorá sa utancovala k smrti. Bola to sugestívna riava zvukov, perfektne zvládnutých našimi filharmonikmi vo všetkých nástrojových skupinách. Hudba hýrila farbami, strhávala svojou náruživosťou. Jednotlivci, skupiny a samozrejme aj celé teleso pod vedením skvelého Pinchasa Steinberga excelovali.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Pinchas Steinberg, Slovenská filharmónia, foto: Alexander Trizuljak

Vrátila sa mi spomienka na turné v Dubaji, kde bola iná akustika a prísne rozostupy. Dnes, v ich domácom prostredí, objímajúcej, hoci niekedy prihlučnej akustike, ale v želateľnej interakcii a najmä s iskrami z publika – to bol skutočný návrat domov, kde bolo hranie zaslúženou odmenou.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 24. 9. 2021

záznam koncertu v online archíve SF

Slovenská filharmónia
Pinchas Steinberg – dirigent
Javier Perianes – klavír

Ján Cikker – Symfonietta op. 16, č. 1
Maurice Ravel – Koncert pre klavír a orchester G Dur
Igor Stravinskij – Svätenie jari

www.www.bhsfestival.sk

Archív Bratislavské hudobné slávnosti

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár